Springen met mijn verzorgshet, wat heb ik nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IndiBokt

Springen met mijn verzorgshet, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:03

Hey boktleden,
Mijn verzorgpony Puck is teklein voor mij gewoorden.
daarom rijd ik niet meer op haar.
Sinds vorige week ben ik begonnen om met puck (ik er naast) over gewoon kleine balkjes tespringen
( gewoon een klein balkje die op de grond ligt)
Puck vind het heel leuk en we willen zeker nog hoger gaan proberen! :o
Wat heb ik nodig?
iets voor de veilig heid? bij voorbeeld bandages...
wat is het besten, en niet al te duur?
ik hoor het graag! :D
xx Bedankt voor de aandacht!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:32

Ga alsjeblieft niet met bandage's in de weer......... die beschermen 0,0 en bovendien vergt het veel kennis en oefening om ze echt goed en correct te bevestigen. Daar heb je echt helemaal niets aan.
Beter kan je peesbeschermers gebruiken, maar dat is soms erg lastig te vinden voor de kleintjes; meesten zijn dan wel maat shet, maar zijn dan alsnog te groot, en daar doe je meer kwaad dan goed mee.

je kan prima zonder beschermers.... heb ik hier ook vaak gedaan, voor ik echt goed passende beschermers had.

IndiBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:34

JoyCiej007 schreef:
Ga alsjeblieft niet met bandage's in de weer......... die beschermen 0,0 en bovendien vergt het veel kennis en oefening om ze echt goed en correct te bevestigen. Daar heb je echt helemaal niets aan.
Beter kan je peesbeschermers gebruiken, maar dat is soms erg lastig te vinden voor de kleintjes; meesten zijn dan wel maat shet, maar zijn dan alsnog te groot, en daar doe je meer kwaad dan goed mee.

je kan prima zonder beschermers.... heb ik hier ook vaak gedaan, voor ik echt goed passende beschermers had.

Oke, Doet mijn shet zich dan niet pijn als ze met haar benen zegen de balk aan komt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:45

IndiBokt schreef:
JoyCiej007 schreef:

Oke, Doet mijn shet zich dan niet pijn als ze met haar benen zegen de balk aan komt?

Ze zal het vast wel voelen, maar dat zal niet zomaar pijn doen.
en peesbeschermers zijn ook open aan de voorkant, dus voelen doen ze het hoe dan ook. Alleen beschermen peesbeschermers dus de de pezen e.d. zodat ze minder snel blessure's kunnen krijgen of verwondingen.
Het blijft altijd een risico, met of zonder.
maar bandage's dragen daar zeker niets aan bij, alleen maar gevaarlijk als ze los gaan, daarnaast zorgen ze er alleen maar voor dat de benen (te) warm worden en fout aangebracht doen bandage's ook meer kwaad dan goed.

IndiBokt

Re: Springen met mijn verzorgshet, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:30

Oke bedankt!

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:12

Inderdaad peesbeschermers :j

lautje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:28

Je hoeft de pony niet te beschermen in welke vorm dan ook. Ik ben absoluut tegen beschermers voornamelijk bij shetlandponys ze doen meer kwaad dan goed. De temperatuur loopt zodanig hoog op dat de pezen hierdoor kunnen beschadigen. Bij 40 graden of hoger is al kans op blessures, bij een shetlandpony die over het algemeen behang heeft aan de benen word de temperatuur al snel veel te hoog. Peesbeschermers bieden overigens alleen bescherming tegen het aantikken van de benen en niet tegen de balken van de hindernis dus ik zou zeggen als je je pony wilt beschermen tegen de balken van de hindernis kun je beter springschoenen gebruiken, al ben ik van mening dat ook dit overbodig is aangezien ze door het aantikken van een balk weinig schade kunnen oplopen. Echter is het wel belangrijk dat je je pony voor het springen een paar rondjes laat lopen (draf en galop) om de spieren op te warmen, hiermee voorkom je blessures.

Groetjes! /3

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:33

Voor het springen aan de hand heb je niet veel nodig, misschien een zweepje voor aanwijzingen.
als je gaat springen moet je wel rekening houden met een grondbalk, dat is altijd handig.

voor je pony kan je peesbeschermers gebruiken, is niet noodzakelijk maar ik doe het zelf wel altijd.
Er zijn ook springschoentjes in kleine maten mocht je dat fijn vinden om te gebruiken! :)

IndiBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 10:46

bedankt!!

marysa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:48

ik zou toch wel peesjes gebruiken hoor! die van mij heeft met een flinke klap de balk geraakt en is uiteinderlijk kreupel geworden , weet niet of het daar van was maar baalde er flink van!

grondbalk altijd gebruiken
en geen plastich tuinstoelen gebruiken ofzo erg onveilig

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:59

gewoon een zweepje :P
peesbescherming kan , maar ik deed het nooit met mijn verzorgshet .

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:03

Peesbeschermers beschermen absoluut niet tegen de balken. Peesbeschermers beschermen wanneer een paard (bijvoorbeeld in de landing) met zijn achterhoeven zijn voorbenen raakt. Aan de voorkant beschermen ze niet.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:19

idd je kan beter peesbeschermers gebruiken *D
Verder is een halster met touw / hoofdstel ook handig en een balk om over te springen natuurlijk!
& misschien een klein paardenbrokje voor als ze het goed heeft gedaan. ;)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:32

Het enige wat ik nodig heb is mijn shet! :D Ik ren vooruit, spring over een hindernis, en Xara volgt me! :) Ze krijgt wel een bixje als ze een sprong heeft gemaakt, om haar te overtuigen. Verder zou ik niet met bandages aan de slag gaan, hier heb je namelijk wel ervaring voor nodig, en je pony zou er eigenlijk alleen maar meer blessures van kunnen krijgen. Verder vind ik peesbeschermers niet zo nodig voor het springen, de voorkant is open, en daarmee kunnen ze juist de balk er af tikken.

Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:17

Nista_RX schreef:
Verder vind ik peesbeschermers niet zo nodig voor het springen, de voorkant is open, en daarmee kunnen ze juist de balk er af tikken.

:') Duidelijk geen verstand van peesbeschermers.
Weet je waar ze voor dienen uberhaupt? De naam zégt het al;
PEES beschermers, die zitten dus niet aan de voorkant.
maar juist de achterkant en is gewoon belangrijk, als je paard land of een rare sprong maakt kan het achterbeen tegen de kogel/pees komen en soms kan dat nare gevolgen hebben.
De voorkant is open, zodat ze het nog wel voelen als ze een balk afgooien, anders voelen ze dat niet meer en worden de paarden lui en laten hun benen hangen, want ja, waarom zou je ze zo hoog intrekken als het toch niet 'pijn' doet.
Wil je de achterkant én voorkant beschermen dan kies je voor crossbeschermers, die hebben een harde plaat achter en dik stevig materiaal voor speciaal voor het crossen en springen van harde vaste objecten.

Peesjes raad ik dus zéker aan met (los)springen :)

Pinkellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:53

Peesbeschermers kunnen helpen, voor de rest zou ik een cap gebruiken als je met hem mee over de balkjes springt. Stel hij staat een keer met zijn hoofd opzij dan heb je altijd een cap op, of als jij over de hindernissen valt en je pony loopt gewoon over je heen zeg maar, niet dat het vaak voor komt maar het is altijd handig.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:48

Misschien mini springschoentjes ?

joellenaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:10

Gewoon ' een zweepje als je die nodig hebt ,
en een sprong en je shet :)

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:31

Peesbeschermers gebruik ik zelf nooit. Vind het over het algemeen niet nodig.
Ben van mening dat het meer kwaad dan goed doet (bij shetlanders).
Neem aan dat je niet ontzettend de hoogte in gaat met springen, dus je hoeft echt niet te investeren in dure beenscherming :)
Let er wel op dat je een veilige hindernis hebt.
Gebruik goede 'echte' balken en staanders.
Dus geen stoelen, bezems etc.
Dat is wel echt gevaarlijk. Vergeet ook geen grondbalk voor je hindernis te leggen.
Hierdoor kan je pony hoogte e.d. beter inschatten.
Veel succes!

Darnishaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:23

Peesbeschermers

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:31

Een veilige hindernis en een pony. :D
Je kan best als je geen echt hindernis materiaal hebt een tak (zonder gevaarlijke uitsteeksels) op emmers leggen oid, als het balkje er maar af kan vallen als het nodig is, zonder dat de hele hindernis gevaarlijk omvalt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:22

Zorg voor je pony en een veilige hindernis en je kunt springen.
Je bent geen bescherming nodig,tenzij je pony heel erg strijkt o.i.d.

LoveCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:04

springschoentjes of peesjes.... ik had peesjes maat Pony maar die zijn stuk...
ik heb het ook vaak gedaan met strijklappen/kogel beschermers

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:22

ik denk dat je peesbeschermers niet echt nodig hebt met een shet. (je wil niet hoger als 1 m springen denk ik toch?) . verder gewoon je pony een goeie hindernis met echte staanders en balken evt. een zweepje en misschien wat snoepjes als beloning. een grondbalk is wel heel belangerijk! /3 veel plezier en succes.

verapony88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:45

ik doe dat ook met mijn verzorgshetlander inmiddels soms zelfs wedstrijdjes :) ik gebruik op de wedstrijd zwarte peesjes en een hoofstel. maar als ik het gewoon doe voor de lol of oefen dan doe ik dat meestal gewoon met halster en lijdtouw soms met mijn rode of zwarte peesjes. maar peesjes hoeven niet altijd zeker niet bij eeen shetlander :)