Vraag nav Hengstelkeuze 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unofficial79

Vraag nav Hengstelkeuze 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:38

Ik vraag me toch al een tijdje iets af:
Als ik kijk in het topich Hengstenkeuze 2011 van de shetland en mini paarden is er toch iets dat ik me af vraag.
Eerst even onze eigen keuze hierin.
We hebben zelf stamboek shetlanders. Afgelopen 2 jaar zijn ze bij een goedgekeurde hengst geweest en hebben wij 2 x keer 2 hengstveulens gehad. Omdat wij niet alles kunnen aanhouden, moeten wij er ook wel eesn een verkopen. Als ik dan zie dat we voor een hengstjaarling of veulen eigenlijk niets tot bijna niets krijgen en ze of niet kunnen verkopen omdat er geen animo voor is of bijna moeten weggeven, omdat er niets voor betaalt wordt. En fokken voor de slacht wil ik niet. Voor ons een reden om de merries dit jaar in elk geval niet weer te laten dekken.
Nu vragen we ons dan ook af naar aanleiding van bovenstaand topic dat er toch veel wordt gedekt weer dit jaar en ik eigenlijk niemand hoor over dit probleem.
Waar blijven al die veulens dan? Lijkt me toch niet dat alles wordt aangehouden.

Dennis

Re: Vraag nav Hengstelkeuze 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:26

Hier word (bijna) alles aan gehouden tot ze 3 zijn.

Alles komt netjes onder het zadel en voor de wagen. En naar die pony's zijn wel vraag :).
Wel dek ik lang niet al mijn merries. Ik rij ze fanatiek in de sport en dan is het niet handig. En je raak je veulens idd niet heel makkelijk kwijt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:18

Alles wat hier geboren wordt (eerste en laatste was in 2009) blijft gewoon, tenzij iemand zich aanbiedt.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:25

Ik fok ook niet maar wat raak.
Dit jaar krijg ik zelfs al helemaal geen veulen en voor volgend jaar (dit jaar dus) gaat er maar 1 naar de hengst.

Hier is de markt ook erg slecht en ik heb dan liever geen veulen dan dat ik ze maar moet weggeven. Daar begin ik niet aan.
Ik vraag eerlijke prijzen niets meer en niets minder.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:08

Hier wordt alleen gefokt wanneer de veulens aangehouden kunnen worden. (Hengsten wil ik niet aanhouden maar is er geen nieuwe eigenaar voor te vinden blijven ze gewoon langer, gelukkig tot nu toe merries gehad)
Nu is mijn merrie vorig jaar gedekt en heb ik daarna wat financiele tegenslagen gehad. Als ik nu nog geen andere baan zou hebben, zou ik een keuze gemaakt moeten hebben tussen de zwarte jaarling van vorig jaar en het veulen van dit jaar. We hebben dit jaar een verschrikkelijk mooi grullo merrieveulen gehad waar dus genoeg animo voor is. Zij zou in dat geval verkocht worden, gelukkig is dit niet meer aan de orde en kan iedereen gewoon lekker blijven.
Dit jaar blijft mijn fokmerrie leeg en waarschijnlijk worden er volgend jaar 2 merries gedekt. 1 met een bruin kleurtje die midden/grote maats is, en dus wel appart en een zwarte 1e premie kroon merrie.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:00

Ik ben mijn veulens altijd leuk kwijt geraakt maar ben vorig jaar gestopt. De spanning rond een geboorte vind ik een geweldige belevenis, maar ik beleefde er geen plezier in om mijn dieren te moeten verkopen als ik er teveel kreeg. Het moet allemaal ook steeds gekker, fok je een zwarte dan krijg je amper respons, fok je een aparte kleurtje wil iedereen hem ineens hebben. Een eenvoudige bonte is al niet meer bijzonder genoeg, nee ik doe er niet meer aan mee.
Heb nog een fokhengstje staan, als er dekkingen voor komen prima maar mijn eigen merries dek ik niet meer. Als ik een veulen wil koop ik er wel eentje, mijn merries lopen geen risico, het aanbod is groot en de prijzen zijn laag.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:32

Bij ons blijven ze ook vrijwel altijd lopen, sowieso tot 3 jarige leeftijd.
Zo nu en dan komt er weleens 1 te koop, maar die gaan ook niet met de 1e de beste mee..