Welk ras is deze? Minipaard, shet, ... ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Welk ras is deze? Minipaard, shet, ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:46

Heb sinds gisteren er een gezelschapspony bij voor mijn merries die af en toe alleen moeten blijven en daar niet goed tegen kunnen :). Ondertussen ben ik al helemaal verliefd op dat scheetje! Hij zou 5j zijn en gecastreerd. Meer weet ik niet van hem. Ik ga zijn papieren wel in orde laten maken, maar ik vroeg me gewoon af, of dit nu een shet was of wat anders? Hij lijkt mij te klein en te fijn voor een shet?! Het kan ook zijn dat hij jonger is dan 5 hoor, misschien zien jullie meer dan ik :D !

Daarnaast nog een vraagje: voor ontworming, hoeveel kilo moet ik rekenen dat hij ongeveer weegt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:29

enige manier om daar echt achter te komen, is via de afstamming op het papier, maar dat zit er dus vast niet bij.
Het is een misverstand dat shetten rond, bol en breed/grof zijn, je hebt ook hele luxe, fijngebouwde shetten. Onze merrie bijvoorbeeld is een stukje luxer gebouwd dan de standaard shet, maar is toch echt 100% NSPS.
En ook shetten hebben een kleine- en minimaat :j

Voor ontworming zou ik eigenlijk bij de DA aankloppen, die kunnen het gewicht altijd goed inschatten; neem aan dat je aan de hand van mestonderzoek laat ontwormen? dan hoor je het namelijk vanzelf wel.

Vanaf een foto is het lastig schatten, helemaal als er geen stokmaat e.d. wordt genoemd.

maaike_lotte

Re: Welk ras is deze? Minipaard, shet, ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:22

mooie pony! aan de foto's te zien is ie inderdaad best luxe, maar ik denk dat het geen minipaard is omdat de vorm en de grootte van zijn hoofd toch wel meer bij shetlanders hoort. maar dat kun je natuurlijk niet zeker weten, want je hebt luxe en grove NSPSers en bij minipaarden is dat ook zo, alleen zijn minipaarden in het algemeen wel iets luxer gebouwd en hebben een kleiner hoofdje dan pony's van het NSPS

heeft de pony stamboek?

s6801881

Re: Welk ras is deze? Minipaard, shet, ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:25

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:07

Aangezien er een centraal topic is over dit onderwerp, hier een slotje.