ABOP-dag Hippolytushoef 10 september

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

ABOP-dag Hippolytushoef 10 september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 20:01

10 september word er een ABOP-dag gehouden bij de Wironruiters in Hippolytushoef (Noord-Holland).

Bij minimaal 8 deelnemers zal deze dag door gaan.
Ik heb iig 1 pony die mee doet, dus nog 7 te verzamelen.

De dag staat nog niet op de kalender, zodra ik weet via wie de inschrijving gaat zal ik dat laten weten.

De proeven en reglement links kopiëren wil niet zo, dus doe het even zo, zelf even naar je adresbalk kopiëren.
De menproef:
nsps.nl/images/File/ABOP%20menproef(2).doc
De zadelproef:
nsps.nl/images/File/ABOP%20zadelproef(1).doc
Het regelement:
nsps.nl/images/File/REGLEMENT%20VERRICHTINGSONDERZOEK(2).doc

Keet

Re: ABOP-dag Hippolytushoef 10 september

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:40

Als ik vervoer heb mag je er wel eentje van mij rijden :+ of twee :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:36

Ik kan ze niet komen halen, heb het die dag zelf druk ;).

amanda18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:55

Me baas is op vakantie dus hoor over 2 weken of ik vrij kan krijgen!
Zou graag mee willen doen met Tyra

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 08:30

Dat zou super zijn! Ik hoor het graag.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:39

Ik kan op de site van het NSPS niets vinden over de optoming enz. Welk reglement wordt daarvoor gevolgd of is dat vrij?

En het optuigen/aanspannen, zijn daar ook nog bepaalde eisen (volgorde) voor of is gewoon aan de kar knopen goed, zolang de pony maar braaf is?

Misschien niet zulke slimme vragen maar wij zijn eigenlijk leken op mengebied. :D

Ik heb er trouwens 3 om mee te nemen, het twijfelgevalletje bleek gust dus mag wel eens aan de bak. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:41

Er is redelijk veel vrij, dit zijn de eisen:
Citaat:
Optoming pony:
Haam, borsttuig of broektuig. Het gebruik van een staartriem met normale culeron is verplicht. Het gebruik van hulpmiddelen, zoals verzwaard c.q. aangepast beslag, opzetteugels, staartlepels, oorknoppen, gember e.d. is niet toegestaan.
De ijzers mogen een dikte hebben van maximaal 13 mm en dienen een normale gewichtsverdeling te hebben.
Er dient een vierwielige wagen gebruikt te worden. (bij voorkeur showwagen)

Onderzoek:
1. Het te onderzoeken dier ten aanschouwe van de jury optuigen en aanspannen. Het optuigen en aanspannen dient te worden uitgevoerd door een persoon, terwijl de pony door een ander persoon aan het hoofd mag worden vastgehouden.
Na het aanspannen mag een verkenningsronde worden gereden.

Kwa optuigen/aanspannen vinden ze de manier van het koetsiersbewijs vaak wel een pluspunt, maar karakter van de pony is (hoe je het ook doe) het belangrijkst.
Ik doe altijd schoftje op, staartriem en broek rechtleggen en vast maken, borst tuig om, leidsel opsteken, halster om de nek en hoofdstel om doen, halster van de hals, leidsel aan het bit maken. Dan wagen naar de pony toe trekken, in de licht ogen hangen, strengen vast, broek en buitensingel (in volgorde dat ik er langs loop). Dan schort voor, handschoenen aan (cap of hoedje heb ik vaak al op, scheelt weer ;) ). Leidsel op pakken, gaan zitten en dan groom halster mee laten nemen en rijden maar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:01

Oke bedankt. Wij gebruiken bij het tuig een gewoon hoofdstel om te rijden dus ook zonder oogkleppen en een gewoon bustrensje dus dat zou dan mogen?

Op het optuigen zal ik nog eens oefenen, ik ben hier vaak alleen aan het aanspannen en omdat die ponys zo klein zijn, blijf ik meestal aan de linkerkant staan bij het aanspannen, je kan er overheen hangen en dan de broek en streng rechts ook vastmaken. :D
Maar das meer luiigheid van mij, zal ze wel leren dat ik eromheen loop.

Zou het extra punten opleveren als je de pony zonder hulp aanspant of maakt dat niet uit?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 14:05

Ja hoor, gewoon zonder oogkleppen met een bustrensje mag gewoon.

Even omlopen om de dingen aan de andere kant vast maken zullen ze wel waarderen ;). Staat wat netter, maar in theorie zou het niet perce moeten :P.

Zonder hulp maakt niet uit. Hulp is wel handig omdat je midden in de bak moet optuigen.
Mijn pony's staan altijd aan een los touwtje te slapen met optuigen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:07

Dan gaan we maar eens oefenen. :D Sowieso wilden we eerst een paar keer hier in de buurt oefenen met dat midden in een vreemde bak optuigen, dat zou wel eens heel wat stress kunnen schelen... :P

Ze zijn alleen maar voor keuringen van huis geweest.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:09

Gok niet dat je extra punten krijgt voor het alleen optuigen. Zou gewoon even iemand bij het hoofd van je pony laten staan, die je daarna kan voorlezen.
Omlopen zullen ze waarderen, veiligheid voor alles :)

Ik ga even aankijken of ik wel of niet mee doe en of ik wel vervoer heb.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:42

Tot nu toe staat de teller kwa inschrijvingen nog steeds op 1 (alleen die ene van mij).

Ik hoop dat ik meer deelname ga krijgen, want zo zal het niet door gaan. Maar het is natuurlijk nog geen september :).

erwin22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:44

mag je ook met een sulky zoon abop proef rijden??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 08:18

Zoals in het reglement staat is een 4wielige wagen verplicht, bij voorkeur een concourswagen, maar een andere 4wieler mag ook.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:43

Had graag mee willen doen maar heb op het moment alleen een sulky dus dan houd het op.

_rocco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:30

Ik hoop voor je dat er nog wat bij komen. Hoe kan het trouwens dat daar zo weinig animo voor is joh? Ik begin trouwens wel de stille ambitie te krijgen om Carola straks ook voor de wagen te beleren. En in mijn dromen wil ik dan ook met mijn 'eigengefokte' merrie meedoen aan een IBOP proef. Zou toch wel gaaf zijn...