Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aslo schreef:Om eerlijk te zijn heb ik er totaal geen problemen mee als er met papierloze shetten (of honden of katten etc) gefokt wordt. Zo'n papiertje zegt mij weinig, behalve dat ze doorgaans duurder zijn. Vind wel dat de ouderdieren, aan een soort van basis moeten voldoen: karakter, bouw, eventuele beweging, gezondheid (voor zover dit laatste: je kunt er nu éénmaal niet binnenin kijken, maar een hengstje of merrie die steeds gezondheidsproblemen heeft gebruik je dus niet).
MarijeR schreef:Wat anderen doen moeten ze zelf weten. Als iemand gelukkig wordt door het fokken voor Mora, wie ben ik dan om te zeggen dat ze het niet moeten doen?
En laten we eerlijk zijn, wordt de worst/kroket beter van goede bewegingen of een correct exterieur?
Alleen klagen over de slechte markt voor shetlanders/mini's, nee daar zorgen ze zelf voor...
Tja alleen mijn hobby is het niet dus ik probeer de beste combinaties bij elkaar te zoeken voor het doel wat ik zelf voor ogen heb met de veulens. Die ik dus ook voor mijzelf fok en niet met het doel om de veulens te verkopen.
Er zal heus wel eens eentje verkocht worden maar fokken met het idee na het afspenen de veulens te verkopen, nooit...
Bizzybijtje schreef:Met stamboek fok je net zoveel voor Mora als zonder.
Ook met alleen stamboekshetjes zou de markt nog slecht zijn, dus waarom dat je de 'schuld' geeft aan papierloos is mij een wonder.
Leuk voor je dat je fokt voor keuringen, maar veel shetlandeigenaren doen dat niet, die fokken omdat ze het dier gewoon als dier zien en niet als gebruiksvoorwerp om lintjes mee te winnen.
spicegirl schreef:papierloos is vermeerderen, geen fokken.
fokken doe je met een ras, en een bepaald doel...
Bizzybijtje schreef:Jullie denken werkelijk dat shetlanders mét papier beter zijn dan die zonder?
Dat de gemiddelde shet-eigenaar er ook werkelijk om geeft als deze er niet mee fokt?
Kom nou
Ik heb 2 papierloze hengsten staan (helemaal 'waardeloos') maar het maakt me werkelijk niks uit dat ze geen papieren hebben. Als rijpony's zijn stamboekshets net zo nutteloos als papierloosjes. Ze zijn leuk voor kinderen, maar volwassenen kunnen er niet op rijden. En ook veel stamboekshets eindigen bij Beckers, aangezien ze vaak veel duurder zijn dan papierloze shetlanders, terwijl je er net zoveel mee kunt.