[centraal] Fokken met papierloze pony's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

[centraal] Fokken met papierloze pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 18:48

Pittige kritiek op dit onderwerp komt regelmatig om de hoek kijken in topics van mensen die, soms terloops naast de eigenlijke vraag, vertellen dat ze willen fokken met hun papierloze hengstje of merrietje. In die topics wordt vervolgens niet meer echt ingegaan op de vragen die gesteld worden, maar er wordt vooral gepost dat er met papierloze pony's niet gefokt moet worden, vanwege gezondheid en het overschot aan pony's dat er toch al is. Soms neemt een TS hier iets van mee en soms niet, maar bijna altijd neemt het veel pagina's in beslag, terwijl het niet het onderwerp is waar een TS wat over wilde vragen en die zich soms niet eens bewust was van het feit dat dit een issue is.

Een apart topic hierover, met een titel die mensen die dit plan hebben naar het topic trekt, leek een idee.
Als jullie hier je meningen over de fokkerij, fokken met papierloze pony's en het overschot/hoe komt het/wie doet er wat aan zouden willen neerzetten krijgen we mss een goed topic om mensen naar te verwijzen. Onderling discussiëren kan hier ook, maar houd het wel graag netjes, de bedoeling is om het informatief te maken.

Ik ben benieuwd of er zo een mooi inhoudelijk topic over te maken is!

Dennis

Re: [centraal] Fokken met papierloze pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:22

Nu weinig tijd, maar ik zal een (mild) beginnetje maken.

Pony's zijn nu al niet te verkopen omdat er veel te veel zijn (met en zonder papier). Het is goedkoper om een veulentje te kopen dan er eentje te fokken. Daarbij kan je ook precies uitkiezen wat je wilt hebben (kleur, maat, geslacht, karakter) en bij fokken is het altijd spannend wat je krijg.

Maar als je wil fokken kan je beter een goedgekeurde hengst nemen omdat deze veterinair goedgekeurd zij en daarmee veel minder kans op gebreken bij veulens.

En of je het veulen nu wilt houden of niet, een veulen met gebreken (en sommige zijn zo erg dat een pony geen paard-waardig bestaan kan hebben) wil niemand toch?
Een goedgekeurde hengst is helemaal niet duur, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Een veulen met kromme benen kost VEEL meer geld (aan extra begeleiding door hoefsmid en/of dierenarts) dan een goedgekeurde hengst kiezen en veel meer kans hebben op een gezond veulen.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:49

Papierloze pony's (en paarden!) kan je toch niet met zekerheid zeggen dat ze aangboren afwijken gaan hebben ? Die kans is er ook bij pony's met papieren hoor !
Een papier bij een pony maakt die pony niet noodzakelijk een betere, gezondere pony...
Hetzelfde verhaal hebben we trouwens bij honden, daar probeert men ook specifieke ras eigenschappen wanhopig te kweken en krijgt men uiteindelijk een hond die op het randje van misgroeid is en problemen krijgt met de gezondheid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:51

Maar wat voegt dit toe aan het topic waarom shetlanders zo goedkoop zijn? Dit topic wordt dan toch gewoon een herhaling van dat topic?

Ik heb overigens met grotere pony's (waar je écht op kunt rijden) een stuk minder moeite met papierloos fokken dan met shetjes

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:55

Shetjes zijn zo goedkoop omdat 'iedereen' die een merrie had (met of zonder papieren) maar is gaan fokken en nu zijn er 'zoveel' shetjes (overaanbod) dat de prijs natuurlijk gaat dalen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:15

Papierloos is niet per definitie krom en met papier per definitie goed. Ik zeg ook dat je met papier MINDER kans heb op gebreken, niet dat je geen kans hebt.

Maar de ervaring leert dat pony's met papier toch vaak beter in elkaar zitten dan die zonder papier.
In mijn werk als hoefsmid kom ik meer ellende kwa rare beenstanden, op slot slaande knieen enzo tegen bij papierloze pony's dan bij pony's met papier (en hoor van mijn collega die naast hoefsmid ook gebitsverzorger is dat het kwa gebitten net zo is).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:35

Een pony met een papier is gefokt volgens een bepaalde richtlijn en komt dus uit ouders die daar aan voldoen. De kans op lichamelijke gebreken die erfelijk zijn, zijn dan dus kleiner. Dat is een beetje de stelling waar je wel vanuit kunt gaan.

Maar ieder heeft natuurlijk recht om een pony te kopen en/of te fokken zonder papier, want het is niet voor iedereen belangrijk. Wel zou men moeten kijken naar de ouderdieren of ze wel fok-waardig zijn. En inderdaad, wat wil je met het veulen? Is het voor jezelf of verdwijnt het in de handel? Kortom goed nadenken en eerlijke beoordelen voordat je aan fokken begint.

Wat de prijzen betreft. €50,- voor een shetlander is te gek voor woorden. Iedereen kan nu een shetlander kopen in een opwelling, daardoor komen er helaas heel veel niet zo goed terecht. Ook het aanschaffen van een pony dient eerst goed overwogen te worden. In de regel gebeurt dit eerder wanneer een pony duurder is.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:41

Aan de andere kant, fokken is gokken en tot nu toe zijn mijn "papierloze" fokproducten een stuk mooier en beter gebouwd uitgepakt als de pony waar een bijzonder goede en goedgekeurde hengst achter zit. Ik ben niet tegen fokken met niet gekeurde hengsten maar denk wel goed na over de combinatie waarmee ik fok.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:16

De pest is dat elke boeren*piep* tegenwoordig zijn hengst voor 25 euro ter dekking zet, en waarom zou iemand die voor de leuk een keer een veulentje wil met een duurdere goedgekeurde hengst dekken als ze ook voor 25 euro op elke straathoek te vinden zijn? Dit heeft als gevolg dat er dus heel makkelijk gefokt wordt, en de prijzen compleet in elkaar storten, omdat er meer aanbod dan vraag is. En als je dan om de markt kijkt waar de ene nog krommer is dan de andere......

Kreeg nog een opmerking waarom ik met grotere pony's minder moeite heb met het fokken zonder papier: De meeste shetlanders kennen in hun leven (helaas) maar 1 carriere, en dat is grasmaaier spelen. Een pony in de rijpony maat raak je over het algemeen zowiezo wel kwijt (afhankelijk van wat je vraagt natuurlijk). Een papiertje kan je niet op rijden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:01

Om eerlijk te zijn heb ik er totaal geen problemen mee als er met papierloze shetten (of honden of katten etc) gefokt wordt. Zo'n papiertje zegt mij weinig, behalve dat ze doorgaans duurder zijn. Vind wel dat de ouderdieren, aan een soort van basis moeten voldoen: karakter, bouw, eventuele beweging, gezondheid (voor zover dit laatste: je kunt er nu éénmaal niet binnenin kijken, maar een hengstje of merrie die steeds gezondheidsproblemen heeft gebruik je dus niet). Wij hebben van ons hengstje (geen papier) en onze 2 merries (zijn inmiddels verkocht) 3 veulens gehad. Alledrie merrietjes, alledrie een fijn karakter en alledrie goed gebouwd en voor zover ik weet gezond. Waar ik me toch wel eens aan erger is dat de eigenaren van 'papiershetten' de merries nagenoeg elk jaar laten dekken. Die merries zijn eigenlijk continu dragend voor een heel groot deel van hun leven. Tja, daar heb ik dus vraagtekens bij.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:06

Ik denk er een beetje hetzelfde over als Aslo.

Ik heb mijn hengstje niet ter dekking staan.
Maar als mensen mij er expliciet op aanspreken en uit pure liefhebberij (en om zelf te houden) een veulentje uit een goede merrie willen fokken, dan heb ik daar vaak geen problemen mee.
Wel ga ik dan eerst zelf de merrie bekijken om te beoordelen of ik haar goed genoeg vind.

Heb al een een merrie met een onderbeet afgewezen en een merrie met Patella Luxatie hoefde ik ook niet.

Maar dit komt gemiddeld op 1 merrie per jaar.
Er is nu een merrie drachtig van hem (waarschijnlijk) wordt het een hengst, dan krijg ik hem.
Wordt het een merrie dan houden ze haar zelf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:37

aslo schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik er totaal geen problemen mee als er met papierloze shetten (of honden of katten etc) gefokt wordt. Zo'n papiertje zegt mij weinig, behalve dat ze doorgaans duurder zijn. Vind wel dat de ouderdieren, aan een soort van basis moeten voldoen: karakter, bouw, eventuele beweging, gezondheid (voor zover dit laatste: je kunt er nu éénmaal niet binnenin kijken, maar een hengstje of merrie die steeds gezondheidsproblemen heeft gebruik je dus niet).

maar hoe weet je dat? En eventuele beweging? Vind beweging toch wel héél erg belangrijk.

Paintlinger: Jij geeft aan dat je zelf bij de merrie gaat kijken of het past, dat vind ik wat anders dan de hengst van de buren bij een groep merries gooien en we zien wel wat er volgend jaar uit komt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:11

Tja, ik ben van mening dat je een paard een zo groot mogelijke kans moet geven om te overleven in onze mensenwereld.

Mensen met een onopgevoede, kromme grasmaaier vind ik laakbaar. Je weet nooit of je het dier ooit moet verkopen en zo'n pony gaat dan linea recta van de markt naar de slacht. Als eigenaar is het je verantwoordelijkheid om je in te zetten voor alles wat je pony meerwaarde geeft: een papier, inrijden, bomproof maken etc. Alleen daarom al zou ik fokken met papier prefereren boven fokken zonder papier, tenzij je denkt dat er een uitzonderlijk leuk diertje uitkomt met een heel bijzonder kleurtje oid. Maar dat is in 99% van de gevallen niet aan de orde.

Opmerkingen als "nee, we houden het veulen" vind ik naïef. Je kan nooit garanderen dat je de komende 25 jaar (!) het dier kan houden!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:45

@Stef: ik vind zelf dat bij shets de beweging na karakter, gezondheid en bouw komt, vandaar eventuele. Omdat wij zelf verder nagenoeg niets doen met de Shets (behalve van genieten), komt bij mij beweging dus op nr. 4. En laten we wel wezen, de meesten die goed gebouwd zijn en gezond kunnen ook wel goed bewegen.
@Waves: waar blijven al die papiershetjes van mn de grote fokkers, en met groot bedoel ik meer de kwantiteit ? Ik schat zo dat ook velen van hen de markt op gaan of in de salami belanden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:54

@Aslo: waarom vraag je aan mij waar de papiershets blijven? Ik zie het verband niet tussen jouw vraag en mijn post :?

Nergens pleit ik voor meer shets mét papieren. Dat zelfs de shets met papieren bij de slacht belanden bewijst maar één ding: dat er sowieso dus veel te veel gefokt wordt. Nog minder reden om ook nog eens papierloos te gaan fokken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:56

papierloos is vermeerderen, geen fokken.
fokken doe je met een ras, en een bepaald doel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:58

Jullie denken werkelijk dat shetlanders mét papier beter zijn dan die zonder :) ?
Dat de gemiddelde shet-eigenaar er ook werkelijk om geeft als deze er niet mee fokt?
Kom nou :')
Ik heb 2 papierloze hengsten staan (helemaal 'waardeloos') maar het maakt me werkelijk niks uit dat ze geen papieren hebben. Als rijpony's zijn stamboekshets net zo nutteloos als papierloosjes. Ze zijn leuk voor kinderen, maar volwassenen kunnen er niet op rijden. En ook veel stamboekshets eindigen bij Beckers, aangezien ze vaak veel duurder zijn dan papierloze shetlanders, terwijl je er net zoveel mee kunt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:02

Zelf fok ik met NSPS merrie's en goedgekeurde hengsten, puur omdat ik mee wil doen aan keuringen en de kwaliteit van mijn pony's wil verbeteren.
Hengstveulens mogen tegen de chipkosten weg naar een goed plekje, merrieveulens hou ik indien mogelijk zelf aan voor de opfok.
Ik fok bewust maar 2 veulens per jaar omdat ik tijd,geld en energie wil houden voor al mijn pony's en straks niet met 30 dieren wil zitten.
Ik heb niets tegen fokken zonder papier MITS beide ouders gezond zijn en de gedachte achter het fokken goed is.
Fokkers bijvoorbeeld die ieder jaar 30 veulens naar de markt brengen(met en zonder pap.) omdat ''de hengst er gewoon bij in loopt en ja, dan komen er veulens'' zijn mij geen knip voor de neus waard.
Fokken met of zonder papier zonder goed uitgedacht fokplan is imo onnodig en draagt alleen maar bij aan de wantoestanden in de NL ponyhandel.
Mocht het stamboekveulen van Bloempje komend jaar geen goed plekje kunnen krijgen dan blijft het, net zolang totdat ik dat plekje wél heb...dat is de consequentie van fokken in mijn ogen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:20

Wat anderen doen moeten ze zelf weten. Als iemand gelukkig wordt door het fokken voor Mora, wie ben ik dan om te zeggen dat ze het niet moeten doen?
En laten we eerlijk zijn, wordt de worst/kroket beter van goede bewegingen of een correct exterieur?
Alleen klagen over de slechte markt voor shetlanders/mini's, nee daar zorgen ze zelf voor...

Tja alleen mijn hobby is het niet dus ik probeer de beste combinaties bij elkaar te zoeken voor het doel wat ik zelf voor ogen heb met de veulens. Die ik dus ook voor mijzelf fok en niet met het doel om de veulens te verkopen.
Er zal heus wel eens eentje verkocht worden maar fokken met het idee na het afspenen de veulens te verkopen, nooit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:48

MarijeR schreef:
Wat anderen doen moeten ze zelf weten. Als iemand gelukkig wordt door het fokken voor Mora, wie ben ik dan om te zeggen dat ze het niet moeten doen?
En laten we eerlijk zijn, wordt de worst/kroket beter van goede bewegingen of een correct exterieur?
Alleen klagen over de slechte markt voor shetlanders/mini's, nee daar zorgen ze zelf voor...

Tja alleen mijn hobby is het niet dus ik probeer de beste combinaties bij elkaar te zoeken voor het doel wat ik zelf voor ogen heb met de veulens. Die ik dus ook voor mijzelf fok en niet met het doel om de veulens te verkopen.
Er zal heus wel eens eentje verkocht worden maar fokken met het idee na het afspenen de veulens te verkopen, nooit...

Met stamboek fok je net zoveel voor Mora als zonder.
Ook met alleen stamboekshetjes zou de markt nog slecht zijn, dus waarom dat je de 'schuld' geeft aan papierloos is mij een wonder.
Leuk voor je dat je fokt voor keuringen, maar veel shetlandeigenaren doen dat niet, die fokken omdat ze het dier gewoon als dier zien en niet als gebruiksvoorwerp om lintjes mee te winnen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:56

Bizzybijtje schreef:
Ook met alleen stamboekshetjes zou de markt nog slecht zijn, dus waarom dat je de 'schuld' geeft aan papierloos is mij een wonder.
Leuk voor je dat je fokt voor keuringen, maar veel shetlandeigenaren doen dat niet, die fokken omdat ze het dier gewoon als dier zien en niet als gebruiksvoorwerp om lintjes mee te winnen.

Lees eens wat ik schrijf.
Zolang je niet fokt om te verkopen, fok je toch ook niet voor de slacht?
Met shetlanders is vooral het probleem dat er veel te veel wordt gefokt omdat de meeste mensen niets doen met die kleintjes!
Papier of geen papier maakt dus geen bal uit als je het veulen toch weer kwijt moet. De markt is overvol, waarom dan fokken om te verkopen? Fok dan als je zelf iets met het veulen wilt gaan doen, dan heeft fokken nog nut.
Vermeerderen kan ook met papier.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:16

spicegirl schreef:
papierloos is vermeerderen, geen fokken.
fokken doe je met een ras, en een bepaald doel...

Persoonlijk vind ik dit een zeer gevaarlijke uitspraak. Dus papiertjes erbij praat alles goed? Een bepaald doel ben ik het mee eens, alleen verschilt dat doel nogal eens ongeacht wel/geen papier. Kijk maar eens naar veel rashonden, ontzettend veel afwijkingen, lichamelijke problemen zijn het resultaat van naar zo'n doel toe fokken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:25

Bizzybijtje schreef:
Jullie denken werkelijk dat shetlanders mét papier beter zijn dan die zonder :) ?
Dat de gemiddelde shet-eigenaar er ook werkelijk om geeft als deze er niet mee fokt?
Kom nou :')
Ik heb 2 papierloze hengsten staan (helemaal 'waardeloos') maar het maakt me werkelijk niks uit dat ze geen papieren hebben. Als rijpony's zijn stamboekshets net zo nutteloos als papierloosjes. Ze zijn leuk voor kinderen, maar volwassenen kunnen er niet op rijden. En ook veel stamboekshets eindigen bij Beckers, aangezien ze vaak veel duurder zijn dan papierloze shetlanders, terwijl je er net zoveel mee kunt.

Ja, en hoe zou dat komen? Als er niet zo ontzettend veel met papierloze shets gefokt zou worden, zou de markt ook beter zijn, maar de markt is verzadigt, helaas.... En ja, dat komt IMO voor een gedeelte door mensen die hengstje buurman + merrie buurvrouw doen. Want dat is IMO het grootste probleem. Het is maar een shetje, dus we hoeven niet te kijken of de combinatie past. Als r een krom veulen uit komt ach, dan heeft heeft het 25 euro dekgeld gekost, val je je ook geen breuk aan.
Volwassenen kunnen niet op shets rijden, dat klopt, gelukkig is er ook nog een grote groep volwassenen die héél véél plezier uit hun pony's haalt voor de wagen, op shows, op keuringen, etc.

En tja, persoonlijk mag ik érg graag naar een mooie grote maats zwarte kroon-preferente merrie kijken, is over het algemeen toch niet te vergelijken met een huis-tuin-keuken pony.
Prima dat je 2 harstikke leuke hengstjes heb, maar laat ze dan lekker ruinen :j (of als je de ruimte hebt kan je ze prima hengst laten, maar niet inzetten als dekhengst)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:34

Leuk voor je dat je fokt voor keuringen, maar veel shetlandeigenaren doen dat niet, die fokken omdat ze het dier gewoon als dier zien en niet als gebruiksvoorwerp om lintjes mee te winnen.[/quote]

Ik vind dit nogal kort door de bocht, waarom zijn mijn merries opeens "gebruiksvoorwerpen" omdat ze lintjes winnen?????? Wat zijn pony's dan in de "gebruikers" rubrieken zoals aangespannen, onder het zadel of langelijnen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:37

Ik vrees dat we nu 2 kampen gaan krijgen en dat bevorderd te discussie meestal niet