welke hengst bij mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moralian

welke hengst bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:55

hallo ik heb een shet 3 jaar geleden gekocht voor 600,- van de fokker stamboek papier premies alles erop en eraan:) wou geen papierloos paardje omdat ik er graag een veulen bij wou.
nou is mijn vraag welke hengst raden jullie aan.
http://www.mijnalbum.nl/Album=J3DRV3CD
hier wat foto's van haar
wat meer info
tout-tout van de meilinghoeve
m:lieselotte vd meilinghoeve
v: jasper van de oldematen

Wildgirl

Re: welke hengst bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:56

Op welke punten wil je je merrie verbeteren?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:58

wat vindt je haar pluspunten? en haar minpunten? en een goede standfoto kan ook handig zijn.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:00

ze heeft eigenlijk 2 kleine min puntjes ze is behoorlijk fel en haar manen zijn te zwaar ik bedoel dat ze teveel manen heeft waardoor het naar 1 kant hangt.
haar pluspunten zijn toch wel dat ze een mooi sjiek hoofdje heeft mooie stevige hoeven. maar om eerlijk te zijn ben ik nog niet zo in het hele bouw plus punten en min punten
ik zal even een stand foto zoeken

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:02

en is er nog iets dat je in haar gangen wil verbeteren?
en hoe hoog is ze?

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 18:03

ze is 83 cm hoog haar draf is wat kort mag wel iets meer in komen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:20

Een goede standfoto zou idd handig zijn, van de foto's in de beginpost valt echt niets zinnigs te zeggen. Stokmaat is idd ook wel handig om te weten.

Wat is precies je fokdoel, en als je naar haar bouw kijkt, wat zou je dan willen verbeteren? Waar wil je het veulen voor gebruiken, houd je het zelf, gaat het voor de verkoop? Moet het een leuke pony worden voor keuring en fokken, of ga je meer richting gebruiksdoel (mennen/rijden etc.)?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:38

Goede foto en heb je misschien het scoreformulier meegekregen van de vorige eigenaar waarmee ze is opgenomen in het stamboek, hier kun je ook wat min- en plus punten vanaf halen, omdat je aangeeft nog niet zo thuis te zijn in de plus- en minpunten van de shetlanderbouw.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:55

ik heb even overlegt met mijn vriend en we denken bijde toch eerst maar even te wachten nog. ook gezien hoe de markt nu ligt en ik nog met school bezig ben.
ook zal ik me er eerst meer in verdiepen want als ik zelf al niet goed kan zien wat plus en min punten zijn is dat niet erg handig voor naar de keuring.
waneer ik het veulen over een aantal jaar neem hou ik haar/hem wel zelf voor keuringen en mennen . bedankt voor jullie tijd

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:17

Merries kunnen tot hun 12e naar de keuring. Is wel iets om nu alvast rekening mee te houden :).

Dat score formulier is een goede tip.

En ondanks dat je nu nog geen actie wil ondernemen is dromen en rond kijken natuurlijk altijd leuk!

Bornwildlau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:20

Als de manen een minpunt zijn kun je het beste een paardje pakken die niet volledig van het shetlander ras is. Die heeft dan namelijk een mindere maangroei. Verder zou ik even zon score (monster) lijstje uitprinten en even kijken bij je merrie naar haar bouw!

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:34

bedankt voor de tips:) ik zal even kijken naar de scorelijst en even wat naar hengstjes kijken:)
at born ik wil wel graag een echte shet erop zodat hij/zij ook weer gewoon op genomen zou kunnen worden instamboek enzo.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:51

Bornwildlau schreef:
Als de manen een minpunt zijn kun je het beste een paardje pakken die niet volledig van het shetlander ras is. Die heeft dan namelijk een mindere maangroei. Verder zou ik even zon score (monster) lijstje uitprinten en even kijken bij je merrie naar haar bouw!

Lijkt mij juist een erg onverstandig besluit. Bij shetten geld zowiezo hoe meer haar/behang, hoe beter. Een mooie en dikke bos manen. TS ziet dat als 'minpuntje' maar dat is het in feite helemaal niet.
Merrie laten dekken door een hengst die niet volledig NSPS is, ja zou kunnen, alles kan natuurlijk, maar dan kan je niet meer bij het NSPS terecht, aangezien het NSPS alleen 100% NSPS shetten aanneemt; vader en moeder moeten papier hebben en beiden bij het NSPS ingeschreven staan.

TS: op keuring van het NSPS zien ze graag een dubbele manenkam, dus manen aan beide zijden. Dat jou shet erg dikke en volle manen heeft is júist een pluspunt, aangezien ze graag véel en dik behang willen zien. Manen hangen niet altijd van zichzelf naar beide kanten, maar dat kan je makkelijk wat beinvloeden; manen naar beide kanten verdelen, plukjes vlechten en dit met een ijzerdraadje goed vastzetten, aantal weken laten zitten. Dan gaan de manen vanzelf beide kanten op. Zo deed onze hengstenhouder het altijd.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:52

Bornwildlau schreef:

Nee, gewoon een volle NSPS hengst nemen. ZOnde om zomaar met ander hengsten te gaan rommelen.
Denk ook na of je een kleurtje wil of gewoon weer zwart, wat je er mee wilt doen en of je het veulen zelf wilt houden.
Laat je goed informeren over de hengsten. En ga eens op keuringen kijken naar merries (nakomelingen)van de hengsten die jij leuk vind. Als je er mee naar de keuring wilt moet je een hengst nemen die verbeterd op jou merrie.

Succes!