[SMP] Iemand enig idee? (shet hengst)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

[SMP] Iemand enig idee? (shet hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 09:41

Hallo Bokkers,

Sinds vorig jaar heb ik een shetlander hengstje..
Ik zit alleen echt met een raadsel welke kleur hij nou echt is.
In zijn paspoort staat vos.. maar hij heeft een soort grijzige kleur in zijn staat!
Graag wil ik hem als dekhengst voor de hobby fokker aanbieden (niet te koop!)
Voor mensen die graag een shetje willen fokken maar niet officieel met papieren.

Hierbij wat informatie over hem:
Naam: Bram
Geboortedatum: 01-01-2000
kleur: vos?
Geslacht: hengst
afstamming: onbekend..

Als je op de link klikt kom je in een album met allerlei foto's van hem.
http://www.mijnalbum.nl/Album=XKRDS63P

Voor een snel beeld.. hier vast 1 foto van hem:

Afbeelding

Alvast heel erg bedankt!

Onali

Re: [SMP] Iemand enig idee? (shet hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:20

Waarom wil je hem laten dekken als hij geen papieren heeft?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:34

Wat leuk dat je mee wilt helpen aan het produceren van paarden vlees!
En mee helpt aan het verzieken van de markt en de hobby voor serieuze fokkers wilt verpesten!

Het is een simpel vosje.

Ik zou dit even lezen, en het topic HEEL serieus nemen. Ik heb nog wel meer leesvoer voor je als je nog niet genezen bent :).
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:22

bij welke supermarkt komen de veulens te liggen? best lekker, een stukje paardenvlees :Y)

erg jammer, geen goed woord voor over :n zint eer ge begint

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:36

IndianLady: het is een hengst ;)

Dennis: waar slaat dat op, ik bied het ook alleen aan als er iemand is die een veulentje wilt
fokken waar je niet achtelijk veel voor hoeft te betalen en waar mensen WEL serieus met hun
paarden bezig zijn, en niet voor de slacht! Maar goed als jij dat graag wilt en zo over shetjes denkt
moet je dat zelf weten..

xElienx: wie weet wel bij jou op je bord!

jullie reacties slaan echt nergens op!!

Ik vraag gewoon welke kleur hij is en verder niks!!!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:38

Dat antwoord heb je gekregen, gewoon een vos zoals in zijn paspoort staat.

Verder meot je gewoon niet met papierloze, niet goedgekeurde hengsten fokken. Shetlandponys gaan al met vrachtwagens tegelijk richting de worstfabrieken :\ om er dan nog een paar bij de te fokken met waarschijnlijk krommepootjes en andere afwijkingen :n

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:42

Evilli: bedankt,
het enige wat er bij mijn hengst ontbreekt is de afstamming.. verder is hij helemaal nagekeken op de foto gezet etc. en is verder gewoon goed. Alleen door helaas geen bekende afstamming kan hij niet worden opgenomen als dekhengst.. dus weet niet hoe je aan kromme pootjes en andere afwijkingen komt?
En ik laat mij niet vertellen wat ik niet MOET doen.. want er MOET niks!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:45

wat een negativiteit toch weer.. komop mensen niet alle papierloze paarden zijn ondingen en worden naar de slacht geknikkerd ;) Als ik een shetmerrie zou hebben,, en ik zou voor eigen fok een minitje erbij willen, ga ik echt niet naar papier kijken hoor.
Alsof je aan papieren bij een shetland heel veel hebt..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:49

nikilover: bedankt voor je reactie! Doet me goed dat er ook mensen zijn die niet alleen naar de papieren kijken.. :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:52

BianCatjee schreef:
nikilover: bedankt voor je reactie! Doet me goed dat er ook mensen zijn die niet alleen naar de papieren kijken.. :)

haha graag gedaan hoor. zie deze reacties vaker voorbijkomen en nu moest ik echt even reageren.
Je weet nu welke kleur je pony is,, trek je verder hier niks van aan joh als er mensen zijn die graag een veulentje willen van je pony moet je dat lekker doen. Genoeg goede en lieve pony's en paarden waar geen papieren bijzitten. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:52

BianCatjee schreef:
het enige wat er bij mijn hengst ontbreekt is de afstamming.. verder is hij helemaal nagekeken op de foto gezet etc. en is verder gewoon goed. Alleen door helaas geen bekende afstamming kan hij niet worden opgenomen als dekhengst.. dus weet niet hoe je aan kromme pootjes en andere afwijkingen komt?

Omdat ik niet in jouw eerste post kan lezen dat dat allemaal al gebeurt is ;)
Maar dan nog vind ik het niet verstandig om er mee te fokken (eventueel alleen op eigen merries als het persee moet)
Maar goed dat is een andere discussie :)
Veel plezier met je hengstje :)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:54

Waarom nog meer papierlooze worsten fokken ?

Sorry hoor ik heb niks tegen papierloos maar kijk eens wat er allemaal al niet aangeboden word , er is echt een overschot van papierloze shetten en waar beland het grootste gedeelte van die beesten allemaal ?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:57

nikilover: Bedankt! Inderdaad, mijn andere paarden/pony's hebben wel papier maar daarom is Brammie echt niet minder.. Als er mensen graag willen dat hun merrie gedekt word door Bram zal ik dat zeker niet tegenhouden..

Evilli: sorry heb ik vergeten erbij te zetten..
En inderdaad mijn eigen merrie word er dit jaar ook door gedekt, (zij heeft wel papier) maar is op dit moment nog even dragend van een veulen. (niet van hem)
toch bedankt!

dravergekkie: moet ik hier serieus op in gaan? doe ik dus niet meer..
ook papierloze shetlanders zijn gewoon levende wezens.. en tsja het is aan de eigenaar van dat veulen straks zelf wat ze ermee willen, Dat shetlanders veel aangeboden worden kan ook andere redenen hebben..

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:59

gewoon een vosje!

maar ik zou er inderdaad niet mee fokken! er worden zoveel shetlander gefokt en die belanden bij de slacht of ze staan eenzaam in een weitje en na een paar jaar te koop gezet, kijk eens een keer MP daar zie je zoveel shetlanders staan, kleine maat, midden maat, grote maat het maakt niks uit [oke de grote maat gaan sneller weg en vooral de kleintjes blijven over]

ik zou het je niet aan bevelen, maar je zou altijd een keuring kunnen lopen, misschien is er dan een kansje maar zonder premie's en stamboek zal ik persoonlijk niet fokken

veel plezier met je shet, ik vind hem persoonlijk wel erg leuk hoor :)!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:59

Olster4ever schreef:
gewoon een vosje!

maar ik zou er inderdaad niet mee fokken! er worden zoveel shetlander gefokt en die belanden bij de slacht of ze staan eenzaam in een weitje en na een paar jaar te koop gezet, kijk eens een keer MP daar zie je zoveel shetlanders staan, kleine maat, midden maat, grote maat het maakt niks uit [oke de grote maat gaan sneller weg en vooral de kleintjes blijven over]

ik zou het je niet aan bevelen, maar je zou altijd een keuring kunnen lopen, misschien is er dan een kansje maar zonder premie's en stamboek zal ik persoonlijk niet fokken

veel plezier met je shet, ik vind hem persoonlijk wel erg leuk hoor :)!!

Dat is gewoon kansloos. Hengstje is op geen enkele keuring welkom namelijk zonder voorouders :)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:02

Olster4ever: Bedankt voor je reactie, ik kijk regelmatig op MP maar er zijn zoveel redenen te bedenken waarom ze op internet staan.. niet alles is omdat ze afgedankt worden ofzo!
dankje, dat komt wel goed!

Evilli: klopt dat heb ik vandaag even opgezocht, maar ga even contact opnemen met de fokker van hem en dan informeren of hun informatie voor mij hebben (pas later is het paspoort aangevraagd) weet niet of dit bij hun was of bij zijn eigenaar daarna (voor ik hem kreeg)
Als er 1 voorouder bekend is mag hij wel naar een keuring!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:04

BianCatjee schreef:
dravergekkie: moet ik hier serieus op in gaan? doe ik dus niet meer..
ook papierloze shetlanders zijn gewoon levende wezens.. en tsja het is aan de eigenaar van dat veulen straks zelf wat ze ermee willen, Dat shetlanders veel aangeboden worden kan ook andere redenen hebben..

En wat is volgens jou dan andere redenen dat er een overschot van shetlanders is ?
Ben wel serieus benieuwd naar je antwoord :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:04

Wat ontzettend zonde om een merrie met papier te dekken met een papierloze hengst. Want de shetlanders zijn nog niet goedkoop genoeg?

Weetje castreer de hengst lekker, ga er lekker mee aan het werk en zoek voor je merrie met papier een goede hengst met papier die goedgekeurd is om er een leuk veulentje mee te fokken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:05

BianCatjee schreef:
Evilli: klopt dat heb ik vandaag even opgezocht, maar ga even contact opnemen met de fokker van hem en dan informeren of hun informatie voor mij hebben (pas later is het paspoort aangevraagd) weet niet of dit bij hun was of bij zijn eigenaar daarna (voor ik hem kreeg)
Als er 1 voorouder bekend is mag hij wel naar een keuring!

Ja, dat moet dan wel aangetoond worden via een DNA test uiteraard. En dat geldt alleen bij het NMPRS denk ik :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:06

BianCatjee schreef:

Jij hebt jouw hengstje door een PROK dierenarts compleet röntgenologisch op de foto laten zetten ter waarde van een aantal honderden euro? Dat geloof ik niet :=

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:06

Het is een gewoon vosje, maar lees aljeblieft de boven gegeven adviezen.

Wanneer je met de hengst fokt krijg je papierloze veulens, wel eens maandag morgen op de paardenmarkt geweest? daar staan bosjes shetten die een enekltje italie krijgen en salami worden omdat mensen maar aanfokken met papierloze shetten.

Daarbij fokken met een goedkeurde shetlander hengst waarmee je een paardje met papier fokt kan al vanaf 150 euro, als je dat er niet voor over hebt moet je er niet aan beginnen.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:07

Ik denk dat hij ook gewoon vos is...

Realiseer je wel dat zijn karakter erg kan veranderen als hij voor het eerst een merrie gedekt heeft... verder zou ik er niet teveel van verwachten want je krijgt er geen geld voor (of heel weinig) en je hebt er alleen maar de ellende van omdat hij zich meer als hengst kan gaan gedragen... verder heb je ook nog risico van zieke merries aangezien je natuurlijk dekt, of een flinke schop van een krengige shetmerrie en jij hebt de blessures bij je hengstje...

Het zijn toch vaak mensen die centen willen besparen die met een papierloze hengst willen dekken denk je niet? Dus wat zou daar op af komen?

Als je voor jezelf een veulentje wil fokken kan ik er nog enigszins inkomen omdat je zo dol bent op je eigen ventje...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:15

dravergekkie: ik heb het niet over het overschot aan shetlanders.. maar waarom ze bijvoorbeeld op MP staan!

Sappos: mijn merrie is nu ook dragend van een hengst met papieren die goedgekeurd is!
Als tussenjaar laat ik haar nu gewoon door mijn eigen hengst dekken, en het veulen houd ik daarna zelf!
Dus wat is daar mis mee?
Nee ik laat mijn hengstje niet castreren.. zolang hij verder braaf is, en geen hengstengedrag vertoond
blijft hij lekker hengst.. waarom zou ik hem laten castreren als het nergens voor nodig is..?

Evilli: klopt, nee dat niet.. gaat over het gehele shetlandpony stamboek ;)

Sappos: geloof wat je wil geloven zou ik zeggen..

mvdbijl: ik heb er alles voor over.. maar als het daarna voor eigen gebruik is waarom zou ik dan
persé met een hengst met papier moeten dekken als ik daarna gewoon lekker ermee ga mennen, VD en als weidemaatje?

Nien1984: bedankt voor je reactie. Dat begrijp ik maar al te goed dat zijn gedrag zou kunnen veranderen..
maar dat heb ik ervoor over straks bij mijn eigen merrie..

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:18

Wat ga je met het veulentje doen wat nu uit je merrie komt dan als ik vragen mag?

Vind het knap dat je zoveel beestjes kunt onderhouden op zo'n jonge leeftijd!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:20

Nien1984: naar de keuring, en als het een hengst word ga ik ermee naar de keuring (moet zowiezo voor de vader van het veulen) en hopelijk word hij dan uiteindelijk een goedgekeurde dekhengst, als het een merrie word lekker laten opgroeien en uiteindelijk mee fokken ook.
tsjaa daar werk ik voor ;) en aangezien ik een eigen weiland heb is dat verder geen probleem..