De shetlander te veel laten lopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte_L

De shetlander te veel laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:49

Hoi lieve bokkers :D ,

Ik hoor vaak dat ik mijn shetjes te veel laat doen en dat het shetjes zijn dus je ze 1x per week moet rijden en de rest lekker op de wei laten staan.
Ik vind dit echt nergens op slaan! Als je shetten een goede conditie hebben kunnen ze makkelijk vaak lopen hoor.

De schemaatjes van mijn shetjes:

Lotje:
Maandag: 1 x in de 2 weken 30 min rijden en de andere week rust.
Dinsdag: 30 min les.
woensdag: Rijden met het verzorgstertje.
Donderdag: rust.
Vrijdag: Rijden met het verzorgstertje.
Zaterdag: VD of vrijspringen (soms rijden).
Zondag: VD of vrijspringen (soms rijden).

Sofie:
Maandag: 45 min rijden.
Dindag: Longeren.
Woensdag: rust.
Donderdag: rust.
Vrijdag: rust.
Zaterdag: 1 uur rijden.
zondag: VD of vrijspingen (soms rijden)

De rest van de tijd worden ze gepoetst, geknuffeld, volgepropt met allemaal lekkere dingetjes of staan ze op hun weiland van een paar km lang.
Ik vind dit gewoon kunnen ik rij ze nooit in het zweet en er gaat nooit iemand op die te groot of te zwaar is.

Vinden jullie dit ook te veel voor een shet?

ukkiepuk

Re: De shetlander te veel laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:51

Nee hoor! Lekker aan het werk houden zo ;)

Rhine_

Nee is echt niet TE veel, ligt wel ook aan hun conditie, maar het kan best.

capopjekop

Als de ruiter netjes past dan vind ik het niet teveel. Je hebt zelfs een of 2 rustdagen ingepland, dus ik zie hier geen probleem in. Juist goed om je shetjes lekker aan het werk te zetten, beweging zorgt voor een gezonder dier.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:54

Ik vind het helemaal niet veel, die van mij loopt meer (gaat vaak mee als handpaard op ritten van 10 tot 20 km, wordt bereden, staat voor de wagen, sleept mijn bak en doet lange teugel dressuur). Waarom zou een shet niet net zoveel werk mogen doen als een groot paard?
In mijn ogen worden shetlanders vaak erg onderschat, mijn ervaring is dat het echte werkwillige paardjes zijn met een enorm uithoudingsvermogen.
Laatst bijgewerkt door Berith op 14-03-11 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:04

:') _O-
Dan heb ik mijn shetmerrie jarenlang verschrikkelijk afgebeuld; die liep soms wel 5x per week voor de wagen, als ze hoog in training stond soms wel 20 á 30 km. per dag.
Daarnaast vaak nog wandelen, longeren, fietsen, rijden ohz. door passend ruitertje, etc.

Vind jou schema zelfs nog wel aan de rustige kant, hahaha.

Je kan shetten prima trainen als echte wedstrijdpony's en dus topsportatleten. Dat vergt alleen een goede opbouw van conditie; je kan natuurlijk niet je shet uit de wei plukken en dan ineens uit het niets 5x per dag 20 km. laten afleggen op hoog tempo, maar op het moment dat ze qua conditie zo hoog staan dat dit allemaal prima kan, dan is daar niets mis mee.

Sterker nog; waarom denk je dat zoveel shetten veel te dik zijn, en tegen hoefbevangen aan zitten of zelfs al zijn? Veel te veel voeren, en veel te weinig beweging. Wat een onzin, lekker laten praten.

Ik heb mijn pony's voor mijn plezier en ontspanning, maar quess what; ze moeten wel wérken voor hun voer! Ieders op z'n eigen tempo en naar gelang conditie, maar einddoel voor allemaal (2 shetten en een Welsh A) is toch echt om als sportpony te dienen.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:06

Als ik het zo hoor zijn jullie shetjes ook gewoon lekker aan het werk.
Volgens mij zijn die mensen gewoon jaloers op mijn shetjes }> .