Ruinen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:56

Ook deels naar aanleiding van dit topic:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Waarom word er niet meer gecastreerd?

Waarom wil iedereen van elke (vooral leuk gekleurde) hengst meteen veulentjes? Terwijl er al zo enorm veel veulens rondlopen.
Waarom niet een goeie hengst castreren om een super sportpony/show/gezeldschaps pony te krijgen?

Mij gaat het nu niet alleen om het NSPS, maar heb het idee dat het NMPRS ook toch wel erg veel hengsten heeft lopen en het zelfde probleem begint te krijgen.

Ondanks dat merries mij meer liggen heb ik nu ook 2 ruinen lopen. De een is NMPRS goedgekeurd en de ander heeft een heel erg zeldzaam kleurtje. Van beide (maar vooral van die laatste) word gezegt dat het zonde is dat ze gecastreerd zijn. Zelf heb ik er nog geen moment spijt van gehad, heb 2 super mannen staan voor het doel waarvoor ik ze heb, kinder en sportpony.

Ik zou zeggen, brand los! Hoop op een leuke discussie :).

Eske_B

Re: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:00

Ik ben het met je eens.

Want 'wat een leuke merrie en die hengst met een mooie kleur. Daar kunenn we een heel leuk veulen van krijgen!' wordt ik zo zat.
Als niemand mijn verzorgveulen(stamboomloze Shetlandhengst van 8 maaden) een fijn leven wil schenken, zal zijn lot wel de slacht worden. Hij staat op een kinderboerderij. En dan is een veulen voor de bezoekers heel leuk. En na een maand of 9-10 wordt ie te oud/te groot. (3 pony's+ezel is de wei te klein voor) en dan moet ie weg. Ze willen alleen en merrie houden, maar dan moet uiteindelijk de andere, onvruchtbare merrie weer weg.(Die zou het toch leuker vinden op een groot weiland als weidemaatje. Daar niet van).

Dus: meer hengsten castreren zou een goede oplossing zijn!

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:01

Waarom er niet meer gecastereerd word??
Ik denk dat mensen die een shet/ mini aan huis hebben zoiets denken van ach, die kleine hengst die kunnen we wel aan. En betreft de groote van het dier, menig mens er geen +/- €200 voor wil betalen om de juwelen weg te halen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:35

Daarbij komt dat vele grotere fokkers helaas weinig met de sport hebben, als ze al hun hengstveulens moeten casteren en 3 jaar overhouden is er minder ruimte voor de merries. Hier ligt hun passie niet, ze willen hun gras bewaren voor de merrie en de veulens.

Veel particulieren vinden het prijsverschil van de aanschaf hengstveulen en dan de casteratie kosten te groot, hengstje krijgt kuren en wordt dat weer de handel en uiteindelijk de slacht in gestuurd.

Beide keur ik persoonlijk af, maar is wel de realiteit.

Maat ik ben het wel helemaal met je eens ik houd mijn hengstveulens ook aan, en mochten ze de HK niet halen gaan ze in het tuig.

mini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:56

ik probeer zoveel mogelijk veulens aan te houden.
als ze het op de keuringen niet goed doen, worden ze gecastreerd

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:07

Ook als ze het goed doen op de keuring worden ze hier geruint :). Mijn ruin heeft afgelopen najaar een mooie twenterpremie behaald, maar ivm afstamming zou hij het hoogst waarschijnlijk niet halen op de HK.
En als hij het wel gehaald had had ik zelf met lege handen gestaan. Ik wil gebruikspony's, word je hengst goedgekeurd moet je nakomelingen laten zien enz. Dat is helemaal niet haalbaar voor mij als (hele) kleine fokker :).

Er is echt wel markt voor ruinen. Ben regelmatig voor klanten opzoek, maar ze zijn er niet. Hengst de worst in en een merrie terug kopen is wel goedkoper (zie weer het probleem waarom shetten zo goedkoop zijn).

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:31

Ik heb die van mij toen der tijd ook laten castreren. Eigenlijk vooral omdat hij gewoon niet te doen was als hengst. Hij is er een stuk rustiger van geworden, en ik kan nu in principe op elke stal terecht. In onze omgeving is het namelijk erg lastig om je hengst kwijt te kunnen. Ik ben van mening dat ze de echt goed gekeurde hengsten best hengst kunnen laten. Waar het probleem denk ik vooral zit, is het fokken met 'het hengstje van de buurman'. Mensen willen een shetlander (meestal) als kinderpony, maar een puberende hengst is zeker niet geschikt daarvoor :n

EDIT: Die van mij heeft trouwens geen papieren, stamboom etc. Dus over het keuringsgedeelte kan ik niet mee praten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:35

Maar waarom een goedgekeurde dekhengst die niets toevoegd hengst houden? Een hengst moet imo echt iets toe kunnen voegen, anders heeft hij nog geen waarde (behalve vermeerderen, maar er zijn er al veel te veel).

'Henkie-van-de-buurman' mag van mij ook zeker gecastreerd worden, komen er ook geen 'oeps-veulentjes' van :).

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:48

Hier een fervent ruinen liefhebber. Op dit moment heb ik er 2 lopen. Van de oudste werd er gezegd (door de buurman met papierloze merries) dat het zonde dat ie gecastreerd werd, hij had mooie veulens kunnen geven (niet zolang ie van mij is). De jongste heb ik laten castreren voordat ie een jaar was, hij had de logeermerries ontdekt en liep gezellig door het draad om maar bij ze te kunnen komen. (andersom was het trouwens ook het geval) Nadat het hele spulletje ontsnapt was en door een ander "gezellig" bij elkaar in de wei was gezet, heb ik de castreur gebeld. Vind castratie trouwens meevallen. Hier is het hele "zaakie" voor 70 euro verwijderd. Bij de NSPS premiekeuring van 2010 waren die van mij die enige 2 ruintjes in hun rubriek en er waren in totaal 4 ruintjes. Jammer, want ik vind ze erg gebruiksvriendelijk (helaas niet mijn oudste pony). Tuurlijk wil ik ook wel een stamboekmerrie en daar een veulentje van hebben lopen. Maar daar zou ik van de stalling één van mijn ruintjes voor weg moeten doen en dat is het mij dus niet waard.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:52

Ja, dat viel mij nu ook op. In mijn zoektocht naar een leuke shetlander, werden mij TIG merries aangeboden die drachtig waren. Ik begrijp daar geen hol van. Ten eerste; waarom laat je ze dan dekken als je ze toch wilt verkopen? Ten tweede, ze verkopen ze gewoon aan mensen die totaal geen ervaring en kennis hebben met het ter wereld laten komen van een veulen, zoals ik dus. Mij beangstigde het juist dat ze drachtig waren, ik zie de leeuwen en beren wel op de weg, maar hoeveel mensen denken niet; "Leeeuk kunnen we er een veulentje bij hebbben!" nou arme beesten. Bovendien vind ik het nog zielig ook dat een drachtige pony moet verhuizen met alle stress die daarbij komt. Nee, ik ben blij dat ik er niet voor gevallen ben, en lekker een ruintje heb gekozen!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:15

Brendaaaa schreef:
Ja, dat viel mij nu ook op. In mijn zoektocht naar een leuke shetlander, werden mij TIG merries aangeboden die drachtig waren. Ik begrijp daar geen hol van. Ten eerste; waarom laat je ze dan dekken als je ze toch wilt verkopen? Ten tweede, ze verkopen ze gewoon aan mensen die totaal geen ervaring en kennis hebben met het ter wereld laten komen van een veulen, zoals ik dus. Mij beangstigde het juist dat ze drachtig waren, ik zie de leeuwen en beren wel op de weg, maar hoeveel mensen denken niet; "Leeeuk kunnen we er een veulentje bij hebbben!" nou arme beesten. Bovendien vind ik het nog zielig ook dat een drachtige pony moet verhuizen met alle stress die daarbij komt. Nee, ik ben blij dat ik er niet voor gevallen ben, en lekker een ruintje heb gekozen!

Ik heb wel ervaring met veulens en ik zie nog steeds leeuwen en beren op de weg als het veulen seizoen aanbreekt. Ik heb mijn merries dit jaar niet drachtig, aan de eene kant vindt ik dat jammer aan de andere kant ben ik wel verzekerd van een goede nachtrust dit jaar, en hoef ik niet contstant te checken of alles in orde is (telefoonnummer DA, bevriende fokkers etc.) omdat ik zo bang ben dat het misschien mis gaat.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:38

Dennis schreef:
Maar waarom een goedgekeurde dekhengst die niets toevoegd hengst houden? Een hengst moet imo echt iets toe kunnen voegen, anders heeft hij nog geen waarde (behalve vermeerderen, maar er zijn er al veel te veel).

'Henkie-van-de-buurman' mag van mij ook zeker gecastreerd worden, komen er ook geen 'oeps-veulentjes' van :).

Met de goedgekeurde hengsten bedoel ik dan die, die echt goed voor de fok gebruikt worden. Niet die goedgekeurd zijn, maar het doel niet is om er mee te gaan fokken. Zodat je op die manier een soort selectie overhoud van goede hengsten waarmee goede veulens gefokt kunnen worden. Het grootste gedeelte van de shetlanders die aangeboden worden op markplaats voldoet namelijk niet aan de eisen van een 'goede shetlander'.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:01

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik (als niet Shetland-kenner) zo langzamerhand niet eens meer zou weten hoe een goede Shetlander eruit hoort te zien.. Een doodenkele keer zie ik er eentje te koop staan dat ik denk; ja, die ziet er nou netjes uit. En na het lezen van de tekst blijkt die dan ook redelijk gepresteerd te hebben op de keuringen... Maar over het algemeen zie ik zowat alleen maar van die sneue beestjes te koop staan, idd van Henkie-van-de-buren zeg maar. Doodzonde, want het hele ras wordt om zeep geholpen op die manier. Al was t alleen al maar om de slechtere reputatie die t krijgt. Begrijp ook niet zo goed waarom zo veel van die pony's hengst gehouden wordt terwijl ze vaak geen enkele toegevoegde waarde hebben. Lijkt wel of er zeker met de Shets maar wat aangerommeld wordt wbt fokken (of eigenlijk idd vermeerderen, maar die mensen vinden zichzelf meestal een fokker en das nog t ergste..), begrijp dat niet zo.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:24

Hier worden hengsten altijd gecastreerd. Mijn merries eerste veulen meteen toen het kon met 10 maanden. Chicko was al 3 en nog hengst maar is ook dezelfde week gecastreerd, nu krijg ik daar alsnog een oeps veulen van omdat de dames het niet eens waren met de afscheiding tussen beide weides.
Ik vind zelf de ruinen prettiger in de omgang over het algemeen, niet dat ik mijn dames zou kunnen missen, maar ik heb een lichte voorkeur in het werk voor de kerels. En dan wel geholpen kerels want een hengst is mij echt te onhandig, qua weidegang, maar ook als je in het voorjaar gaat wandelen of mennen en het hier echt stikt van de schone dames in de weides.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:35

Hier nog iemand die het niet snapt (waarom men het regelmatig te duur vind)
Tuurlijk zijn regelmatig de aankoopkosten minder hoog dan de castratiekosten, máár dat is toch geen reden om hem hengst te laten - dat kun je toch vooraf incalculeren?
Ruinen zijn veel makker in omgang, dus waarom jezelf plagen?
Ik ben begonnen met 1 mini-merrie voor gezelschap voor mijn paard (merrie). Vond ruinen maar moeilijk te krijgen en had geen tijd/ruimte om een hengst aan te schaffen en te ruinen...Ging van een pensionstal naar huis en ze moesten dan in 1 stal en dus moesten ze al vriendinnen zijn voor de verhuizing.
De 2e heb ik erbij gefokt (na verbouwing stal) maar als dat een hengstje was geworden, dan was die zeker gecastreerd.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:30

Mijn hengst veulen wordt gecastreed als zijn ballen ingedaald zijn, liever nu als morgen! Maar helaas 1tje is nog niet in gedaald :( Hij is 10 mnd.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:51

Ik denk dat het probleem niet alleen zit in het castreren, maar ook bij al die mensen die een merrie hebben en ja als je een merrie hebt moet er natuurlijk zo'n schattig veulentje geboren worden. Uiteindelijk gaat alles weer de verkoop in.
Ik stoor me er ook aan dat er zoveel pony's zonder papieren zijn. En begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat alle pony's zonder papieren slecht zijn of met papieren goed. Wij hebben 3 pony's staan zonder papieren waarvan eentje de zoon van een ander is. Merrie werd toen door iemand gekocht, had verschillende hengsten gezelschap moeten houden, dus ze wisten niet of ze drachtig was of niet, zou zomaar kunnen, maar van welke hengst dan en wanneer een eventueel veulen geboren zou moeten worden geen idee.

Stel het zou verplicht worden dat de ouders van pony's bekend moeten zijn en geregistreerd en dat er bij voorkeur word gedekt met goedgekeurde hengsten (want die zijn er genoeg). Met een goed fokbeleid zou je dan alle slecht gebouwde pony's waarbij je de bouw terug ziet komen in de nakomelingen kunnen vermijden. Nu is dat vaak onmogelijk omdat je niet weet waar een pony vandaan komt en uit welke lijn en blijven er pony's geproduceerd worden met een slechte bouw of andere afwijkingen. Want het is toch zo schattig om een veulen van je eigen merrie te hebben.

De merrie waar ik het hierboven over had heeft slechte kniëen en buigt ook slecht in de spronggewrichten. Met veel training is dit enigszins verbeterd en te compenseren, maar het was voor de pony (en voor mij omdat ik de pony graag gebruik voor de sport) makkelijker geweest als de pony beter gebouwd was geweest. Precies hetzelfde achterbeen zie ik nu terug bij haar zoon al is het bij hem minder erg dan bij haar. Ik vind dat dit voorkomen had kunnen worden door een goed fokbeleid. Nu gaat haar zoon het waarschijnlijk uiteindelijk ook redelijk doen in de sport met de juiste training en ik weet ook wel dat niet iedereen pony's gebruikt voor de sport, maar het lijkt me voor de pony zelf ook prettiger als het lichaam van nature makkelijker beweegt. En de kans op artrose is ook vele mate groter bij de pony's slecht bewegen.
Ik laat ook zeker deze merrie nooit meer dekken, dan fok ik liever een veulen uit een 1e premie merrie om zo de kans te vergroten op een goed gebouwd veulen. Mocht een veulen uit een 1e premie merrie toch afwijkingen hebben is het de vraag of dit erfelijk is en zo ja zo ik er niet meer mee fokken en ik vind eigenlijk dat dit een beleid moet zijn dat iedereen volgt.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:09

Daar ben ik het wel mee eens al zeggen mij premies minder dan de gezonde bouw van de pony.
Mijn merrie met papier verwacht nu haar derde veulen, tegen mijn wens in wederom een die half papier zal krijgen. Maar mijn merrie houdt zich niet aan het wel of niet goedgekeurd zijn van de hengst of in dit geval ruin waar ze naar toe wandeld

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:33

Dennis schreef:

Hier ben ik het mee eens, maar de eigenaren van de die hengsten zullen waarschijnlijk vinden dat hun hengst wél iets toe te voegen heeft... tja...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 22:41

Helaas wel vaak Stef. Maar er zijn ook mensen waarbij wel het kwartje valt :).
Bij het NSPS zal het ook minder voor komen (een slechte word er gewoon uit gegooit omdat zijn nakomelingen niet goeod genoeg zijn) dan bij het NMPRS (waar ze goedgekeurd worden op eigen prestatie en nakomelingen niets uit maken).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:44

Daarom ben ik ook nog steeds pro een afstammelingen keuring... Maarja, het probleem daarvan is dat je dan inderdaad verplichtingen gaat scheppen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 22:49

Maar verkeerd zou het niet zijn, het NMPRS heeft al zo enorm veel hengsten waar (als je echt alles naast elkaar hou) imo amper een lijn in zit.
En verplichting, prima. Zullen daardoor al mensen voor de keuring afvallen (zoals ik bij het NSPS, ik zou nooit een hengst door het afstammingen onderzoek kunnen krijgen).

Basis mogen ze van mij ook wel schrappen, is het doel niet. Pony's er uit gooien kan natuurlijk niet, maar gewoon alles in 1 rubriek, komen de basis pony's vanzelf achter aan te staan omdat dat het fokdoel niet is.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:44

hier ook pro voor het hakkietakkieen!
flappie (2jr) word hier ook gehakkietakkied zodra het weer iets beter is.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:02

Ik denk dat het grote probleem is dat er zo makkelijk over gedacht wordt en dat er veel onwetendheid is. Och 1 shetje meer of minder, wat maakt het ook uit. Is het een hengstje, och die kunnen we wel aan hoor, zo'n kleintje is makkelijk te mannen.
Zelfs mensen die voor hun kinderen een pony'tje willen kopen, vaak weten ze zelf er totaal niks van en hebben geen idee dat het gedrag van een hengst vaak niet erg geschikt is voor kinderen die net beginnen met paarden. Of ze hebben al een merrie en vinden het wel leuk om een keer een veulentje te fokken, t eerste het beste hengstje wordt tevoorschijn getoverd, mag zn kunstje doen en ja hoor, weer een pony voor de slacht.

Wat Romy_tessa zegt is een mooi streven, dat beide ouders bekend moeten zijn voor er mee gefokt kan worden, maar denk dat het nooit uitvoerbaar gaat worden. Het is zo makkelijk om zomaar even een veulentje te fokken, dat het niet valt te registreren of het wel volgens de regels gaat.

Nee hoor, ik hoop dat er meer mensen gezond verstand gaan krijgen en bij de shetlanders meer chop-chop gaat gebeuren, voor het écht een keer uit de hand gaat lopen.

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:47

Ik heb twee shetlander hengstjes van 1 en bijna 2. Ze zullen waarschijnlijk geruint worden als ze 2,5/ 3 zijn omdat ik het risico niet wil hebben dat ze een merrie van iemand anders dekken als ze misschien ooit ontsnappen.