Shetland hengst gezocht voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jintexx

Shetland hengst gezocht voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:32

Hey Allemaal,

Ik heb een shetland merrie van 3,5 en wil haar laten dekken.
Ze is een vosje van ongeveer 84 cm, moeders was een moorkopschimmel van 87 cm en vaders was net als haar een vos van 82 cm.

Weten jullie een fokker/hengstenhouder in de buurt van boxmeer? Laat even weten!
De hengst hoeft niet percee papieren te hebben.

X Mies

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 18-02-11 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Odysseus

Re: Shetland hengs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:33

Waarom wil je een veulentje fokken?
Waarom geen hengst met papieren?
Waarom vermeerderen voor de salami?

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:38

Zelf heeft ze wel papieren. Maar het veulen hoeft het niet percee maar is altijd wel mooi meegenomen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:40

Maar waarom nóg een papierloze shet fokken?

Natuurlijk is het hartstikke leuk om je eigen veulen te fokken. Maar wat wil je verbeteren aan je merrie qua karakter en exterieur?
Waarom hoeft het veulen geen papier? Er zijn al zoveel papierloze shetlanders die voor onder de €50,- (en vaak zelfs gratis) worden weggedaan omdat niemand ze wil. Zelfs shetlanders MET papier (merries, keuringklaar of zelfs premies gehaald) worden voor die prijs van de hand gedaan.
Met paardenmarkten worden aan het eind soms zelfs de shetlanders die niet verkocht zijn vastgebonden aan trailers om er maar vanaf te komen....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:16

EHK --> SMP

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:29

Wat voor toekomstperspectief geef je het zóveelste papierloze shetveulen? Een enkeltje salami, meer niet. En waarom persé willen fokken met je eigen merrie, terwijl dat eigenlijk helemaal niets toevoegt als je geen echt goede merrie hebt, en daar een zorgvuldig uitgekozen hengst op zet die haar ook kan verbeteren, want dát is namelijk fokken.

Juist door mensen die net als jou 'gewoon voor de leuk even een veulentje fokken', zitten we nu met een gigantisch overschot aan (papierloze) shetten. Ga maar eens naar een paardenmarkt, en kijk daar eens wat er aan het eind van de dag over blijft; juist, trossen en trossen vol met (vaak papierloze) shetten. Die worden dan vrijwel gratis weggegeven, gewoonweg aan trailers geknupt omdat men er vanaf moet, of gaan op transport naar italie voor in de worst.

Als je er een leuk shetje bij wil hebben, waarom koop je er niet gewoon 1? Er zijn zat leuke beestjes te koop in veel verschillende leeftijden en kleuren. Fokken is gokken; je haalt je een risico voor je merrie op de hals, er zijn er al genoeg, daarbij maak je er dan nog veel meer kosten aan dan dat je er voor een paar tientjes eentje koopt.

Lees alsjeblieft dit topic eens door:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Papieren zijn niet 'alleen voor de mooi', zou zelfs willen stellen dat het van levensbelang is, helemaal bij shetten tegenwoordig. En zelfs goede merries mét papier, beleerd en al, brengen erg weinig op.
Denk er alsjeblieft nog eens even héel goed over na, want de gedachtengang die je nu volgt vind ik eigenlijk wat egoistisch; het ras wordt gewoon ten gronde gericht, en mensen zoals jij die 'even voor de leuk een veulen fokken, papier maakt niet uit', helpen daar het hardst aan mee.
Er zijn zelfs hele bekende fokkers met uitstekende dieren die hun merrie's nu gewoon leeg laten, omdat ze weten dat ze de veulens gewoon nergens meer kwijt kunnen, en met teveel pony's blijven zitten!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:14

Jintexx schreef:
Zelf heeft ze wel papieren. Maar het veulen hoeft het niet percee maar is altijd wel mooi meegenomen.

Om een goed advies te kunnen geven, (wat zoals bekend ben ook ik tegen het vermeerderen van shetten) Wat is dan het papier van de merrie; dus vader, moeder, VM behaalde premies. En wat wil je verbeteren aan je merrie? vanaf deze foto kan ik geen verbeterpunten vaststellen.

Jintexx

Re: Shetland hengst gezocht voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 09:26

Haar moeder Hummeltje van het hoogeind heeft in 1996 de 3e premie gehaald gehad. Haar vader is Youry van stal slangenburg. Wat hij heeft behaald dat weet ik niet. Ik heb hummeltje als een drachtige merrie gekocht. Wij hebben dus alle papieren er bij gekregen dachten wij, toen we de kleine in wouden laten schrijven toen hadden wij geen roze geboorte brief. Ze staat wel ingeschreven alleen van haar vaders kan staat nu helemaal niks. Ik wil graag van haar een klein veulentje omdat ze altijd alleen in de wei moets staan omdat ze niet samen kan met mijn fries. En ik wil haar of haar veulen voor de kar gaan beleren en zo nog iets leuks met een shetje te doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:11

Maar waarom een veulentje van haar (dus NOG een nieuwe shetlander op deze aardbol zetten?)

Er zijn genoeg leuke en schattige andere shetlanders in alle leeftijdscategoriën....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:41

Jintexx schreef:
Haar moeder Hummeltje van het hoogeind heeft in 1996 de 3e premie gehaald gehad. Haar vader is Youry van stal slangenburg. Wat hij heeft behaald dat weet ik niet. Ik heb hummeltje als een drachtige merrie gekocht. Wij hebben dus alle papieren er bij gekregen dachten wij, toen we de kleine in wouden laten schrijven toen hadden wij geen roze geboorte brief. Ze staat wel ingeschreven alleen van haar vaders kan staat nu helemaal niks. Ik wil graag van haar een klein veulentje omdat ze altijd alleen in de wei moets staan omdat ze niet samen kan met mijn fries. En ik wil haar of haar veulen voor de kar gaan beleren en zo nog iets leuks met een shetje te doen.

Met het 'roze geboortebrief' bedoel je waarschijnlijk het roze papier, veulenboekpapier van het NSPS. Ze kan dan ook niet bij het NSPS opgenomen worden als stamboekmerrie, omdat het NSPS alleen pony's met vol papier (dus vader én moeder óp papier) aanneemt.
Dan is het helemaal niet verstandig om met deze merrie te dekken, want alhoewel vader en moeder bij jullie bekend zijn, merrie blijft een pony met half papier. Of er moet nu DNA onderzoek gedaan worden, zodat vaders alsnog op papier kan komen. Laat je haar dekken met een goedgekeurde dekhengst met vol papier, dan nog blijft het veulen half papier houden en kan het alsnog niet bij het NSPS worden opgenomen in het stamboek.

En met jou redenen om een veulentje te willen fokken (merrie staat altijd alleen, voor de kar beleren etc.) kan je toch juist véel en véel beter gewoon een shetje er bij kopen? Ben je ook nog eens veel goedkoper en veiliger uit. Voor dat het veulen oud genoeg is om voor de wagen te beleren ben je ook al wat jaartjes verder.

Nogmaals, denk er alsjeblieft nog eens heel erg goed over na, en lees dit topic eens wat door:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

er lopen al meer dan genoeg shetjes rond tegenwoordig, echt veels te veel zelfs, help daar alsjeblieft niet aan mee als je echt hart hebt voor het ras!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:32

Achjee... kun je net zo goed de 'hengst van de buurman' gebruiken om papierloze worsten te fokken. Pardon ik bedoel vermeerderen, niet fokken. Ga eens op de markt kijken hoeveel papierloze shetlandveulentjes daar staan te wachten op transport naar italie?

Ik snap dat het heel leuk om een veulentje te fokken, je hebt een leuke merrie, maar ga alsjeblieft niet papierloos zomaar wat rond fokken, in het belang van het beestje.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:38

Jintexx schreef:

Er staan er (ja ook veulens) genoeg te koop dus waarom fokken? En zoveel kost een shetlander niet, om die reden dus, er wordt maar gefokt en gefokt... maar waarom? Ik zeg: kijk eens op marktplaats ofzo!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:39

Ik denk dat deze TS het echt niet raar bedoeld. Ze ziet dat haar shetje alleen staat en zoekt een oplossing.
Ik snap dat jullie zeggen dat veel shetten in de worst komen enzovoort. Maar als ze zegt dat ze hem zelf gaat houden is het toch geen probleem? En ja, je kunt natuurlijk ook een shet kopen. Maar die ene shet maakt ook niet een wereld aan verschil.
In dit geval denk ik dat papieren enz. niet van belang zijn

Dus mijn vraag, waarom niet fokken?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:46

en als het nu een hengstveulentje wordt? Castratie kost meer als dat het diertje kost en dan moet het meestal maar weg. Wil niet zeggen dat TS dat doet. Ze kan beter een shetje erbij kopen en die een goed tehuis geven, hoe schattig het ook is om zelf een veulentje te fokken.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:49

Dat soort dingen kan TS zelf over nadenken. Als ze bereid is de kosten voor een eventuele castratie te betalen en het beestje een goed leven te geven. Wat is het probleem dan?

Het moet toch niet zijn dat doordat er heel veel mensen om de verkeerde reden fokken dat deze TS het niet moet doen? Als ze zegt het veulentje te houden dan is er toch niks mis mee? Dat anderen het niet goed doen kan zij niets aan doen..

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:55

Ik wil je ook sterk afraden deze merrie te laten dekken. Een veulentje wat je koop van 6 mnd. is ook mega schattig, en je bent van alle kosten en risico's af. Een merrie laten dekken en een geboorte blijven altijd een risico voor de gezondheid van moeder en kind, daarnaast loop je altijd het risico om een hengstje te krijgen, deze moet dan weer gecastreerd worden etc. etc.

De rozebon die je mist is het dekbewijs, zoals JoyCiej007 dus al aangeeft heeft je pony dus geen papier, en heeft dus in feite niet meer waarde als de emotionele waarde. Gerenomeerde fokkers raken hun veulens al heel slecht kwijt en deze mensen rijden het hele land door om een geschikte hengst voor hun topmerries te vinden, en zijn jaarrond hier heel serieus meebezig. Laat het fokken aan hun over, ik fok zelf wel en ik kan je ook verzekeren dat een veulentje natuurlijk leuk is, maar het niet opweegt tegen de zorgen die je ervan hebt. (het financieele plaatje even buiten beschouwing gelaten, want kopen is echt goedkoper)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:58

Calimero, ik snap je standpunt. Maar, als iedereen zo denkt (en dat doen er veel helaas tegenwoordig, anders was dit overschot er ook niet geweest!) dan wordt het probleem alleen maar erger. 'achja, die papierloze dekking kan er ook nog wel bij'. Het is dat het zo moeilijk is om met een oplossing te komen; een algemeen fokverbod bijvoorbeeld zou toch erg goed zijn, maarja dat is praktisch gezien gewoon niet uit te voeren en vooral nauwelijks tot niet te controleren.

TS 'fokt' het veulen gelúkkig niet voor de verkoop/handel neem ik aan, dat zou al helemaal stom zijn. Maar dan nog wegen de kosten en de risico's van het laten dekken niet op tegen een gratis shet of bijna gratis shet van MP te halen; een pony/veulen kopen is makkelijker, veel meer keuze qua kleur, type, geslacht, leeftijd etc. veel goedkoper, veel minder gedoe, veel minder risico voor de merrie, en je helpt zelf niet mee aan de toch al ingestorte shetmarkt. Veel meer voordelen dan nadelen dus voor koop ipv. dekken.

Bovendien is het gewoon feit dat een papierloos beestje veel minder toekomstperspectief heeft dan een pony mét papieren, ookal zijn die helaas ook al moeilijk kwijt te raken. Je kan natuurlijk nooit garanderen dat je het veulen voor je zelf houd; inderdaad straks is het een hengstje, en dan moeten er wel wat kosten gemaakt worden om hem te laten castreren, anders kan het veulen nog niet bij de merrie gezet worden. Niemand kan in de toekomst kijken, het gebeurd maar al te vaak dat mensen geen idee hebben waar ze aan beginnen, en het zelfgefokte veulentje zal dan ook plaats moeten maken.

Ik snap gewoon écht de meerwaarde er niet van, imo heeft TS er geen enkele goede reden voor om persé een veulentje uit haar merrie te willen fokken. Als je nou zegt 'kijk dit is een schitterende, perfecte merrie en die voegt nog eens echt wat toe', maar dat lijkt mij ook niet het geval. Is overigens ook niet te beoordelen aan de hand van deze foto's.
TS vraagt hier duidelijk om advies; dat het misschien advies is wat ze liever niet had willen horen is jammer, maar het is helaas wel de realiteit!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:07

Calimero_ schreef:
Dat soort dingen kan TS zelf over nadenken. Als ze bereid is de kosten voor een eventuele castratie te betalen en het beestje een goed leven te geven. Wat is het probleem dan?

Het moet toch niet zijn dat doordat er heel veel mensen om de verkeerde reden fokken dat deze TS het niet moet doen? Als ze zegt het veulentje te houden dan is er toch niks mis mee? Dat anderen het niet goed doen kan zij niets aan doen..

Het gross van de "over- en uit schot" shetlanders is op deze manier geboren, dus in mijn visie is het wel degelijk "fout".

Als TS het goed wil doen, (even het papierloze - waardeloze gebeuren buiten beschouwing gelaten) moet ze de merrie door een DA medisch laten nakijken, daarna moet ze een gerenomeerde fokker (dus in haar geval een goede minifokker, die zich op keuringen etc bewezen heeft) naar de merrie laten kijken wat de verbeterpunten zijn, op zijn- of haar advies een hengst uitzoeken 200,00 euro dekgeld neertellen. Zorg dragen voor een goede geboortebegeleiding, veulen laten chippen, enten etc. veulen met 6 mnd. afspenen. (heeft ze die mogelijkheid?) Bij een eventueel hengstveulen het veulen nog een aantal maanden bij de moeder- of eventuele andere merries weghouden (maar hem toch van een vriendje voorzien) tot hij gecastereerd kan worden.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:14

JoyCiej007 heeft het antwoord al gegeven; kopen zitten gewoon veel meer voordelen aan. Een veulentje fokken is niet iets wat je even doet. Ik heb afgelopen jaar een veulen gefokt uit uitmuntend basismateriaal (merrie is kampioen van Groningen, vader is een specifiek gekozen 1e pr. kopplaats hengst) mijn veulen, een hengst, stond ook op kop tijdens de keuring. Maar ondanks dat er niets echt "fout" is gegaan tijdens de dracht en geboorte heeft dit veulen vele malen meer gekost dan hij waard is.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:15

fiona1 schreef:
Calimero_ schreef:

Het gross van de "over- en uit schot" shetlanders is op deze manier geboren, dus in mijn visie is het wel degelijk "fout".

Als TS het goed wil doen, (even het papierloze - waardeloze gebeuren buiten beschouwing gelaten) moet ze de merrie door een DA medisch laten nakijken, daarna moet ze een gerenomeerde fokker (dus in haar geval een goede minifokker, die zich op keuringen etc bewezen heeft) naar de merrie laten kijken wat de verbeterpunten zijn, op zijn- of haar advies een hengst uitzoeken 200,00 euro dekgeld neertellen. Zorg dragen voor een goede geboortebegeleiding, veulen laten chippen, enten etc. veulen met 6 mnd. afspenen. (heeft ze die mogelijkheid?) Bij een eventueel hengstveulen het veulen nog een aantal maanden bij de moeder- of eventuele andere merries weghouden (maar hem toch van een vriendje voorzien) tot hij gecastereerd kan worden.

Hier heb je helemaal gelijk in. Maar wie zegt dat TS dit niet allemaal goed voor elkaar heeft?
Is het niet verstandig deze vragen aan de TS zelf te stellen. Heeft ze dit niet allemaal bedacht en lukt dit niet.
Dan kun je haar afraden dit te doen. Maar TS heeft hier verder helemaal niks over vertelt, misschien heeft ze het wel op en top in orde, weet jij veel..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:26

Daar gaan we weer..
TS ik neem aan dat je dit veulen zelf wil houden? En je weet ook zeker dat je het kan houden? Ook als hij/zij (ernstig of chronisch) ziek wordt? En zoals de rest inderdaad vraagt, heb je goed over de kosten nagedacht die het fokken van een veulen? (al dan wel met of zonder papier, maakt even niet uit)
Als je hierop allemaal ja kunt beantwoorden zie ik echt geen enkel probleem.. Mensen baseren de waarde op wat een paard financieel waard is.. Maar de meesten vergeten de emotionele waarde van zo'n dier.. en die zal voor de TS vele malen groter zijn als ze m zelf fokt, dan als ze er eentje koopt.. En als ze er het geld voor heeft, nou dan.. Succes met je keuze TS.. :)

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:27

Ik snap ieders argumenten van het niet vermeerderen van papierloze shetlanders !
Mijn oma fokt ook met stamboekpony's, en uitsluitend met papier.

Maar toch vind ik het wel een beetje sneu voor de TS dat ze nu gelijk op een best wel "harde" manier (in mijn ogen) word "aangevallen". Ik hoop dat het niet haar bedoeling is dat ze een shet wil vermeerderen.
Maar er zitten ook zoveel leuke dingen aan fokken. Zoals het uitzoeken van een leuke hengst, de dracht van de merrie en denken wat voor leuk veulentje eruit komt. Ik denk dat ze ook een beetje vanuit dit standpunt heeft gedacht.

Ieders mening word heel erg gewaardeerd en ik snap echt dat jullie veulentjes voor een vreselijk lot willen behoeden. Maar ik kan mij ook voorstellen dat de TS best wel is geschrokken van jullie reacties ( ik zou namelijk ook wel geschrokken zijn van de wijze waarop de argumenten zijn gebracht )

Maar nogmaals.... Ik ben het met jullie standpunt eens, fok alstjeblieft met stamboom of koop een leuk veulentje !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:30

ik snap niet waarom er meteen over 'aanvallende reacties' en 'harde manier' wordt gesproken; ieders reageert hier toch gewoon heel normaal, rustig en respectvol? TS wordt echt de grond niet in getrapt, men draagt hier op normale wijze argumenten aan, daarbij opent TS zelf een topic en stelt deze vraag, dus ik zie het probleem niet zo?

Volgens mij worden er problemen gemaakt die er helemaal niet zijn.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:30

Ik laat me toch altijd weer verleiden om in dit soort topics te reageren, iets wat ik beter niet kan doen, maar mijn advies en antwoorden zijn gebaseerd op de antwoorden van TS. Op mijn vraag welke papier, blijkt er dus geen papier achter te zitten, hetgeen wat er al achter zit is op zijn zachtst gezegt geen sterk papier.

Dat de reacties van mij een nog een paar andere shetlandfanaten wat sterk zijn komt mede omdat wij al behoorlijk wat ellende gezien hebben op dit gebied, hoe goed bedoeld allemaal ook.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:32

nine1987 schreef:
Daar gaan we weer..
TS ik neem aan dat je dit veulen zelf wil houden? En je weet ook zeker dat je het kan houden? Ook als hij/zij (ernstig of chronisch) ziek wordt? En zoals de rest inderdaad vraagt, heb je goed over de kosten nagedacht die het fokken van een veulen? (al dan wel met of zonder papier, maakt even niet uit)
Als je hierop allemaal ja kunt beantwoorden zie ik echt geen enkel probleem.. Mensen baseren de waarde op wat een paard financieel waard is.. Maar de meesten vergeten de emotionele waarde van zo'n dier.. en die zal voor de TS vele malen groter zijn als ze m zelf fokt, dan als ze er eentje koopt.. En als ze er het geld voor heeft, nou dan.. Succes met je keuze TS.. :)

kan ik snappen, maar op het moment dat zo'n veulentje/pony wel weg moet, is hij serieus niet meer waard dan de marktwaarde, anderen hebben niets met die emotionele waarde te maken.