Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
capopjekop schreef:Ik zit nu in precies hetzelfde schuitje. Ik zocht voor mijn shet Grietje een kindje om te rijden. Grietje kent de basis goed en is echt een goedzak. Dat is handig want Fleur heeft nog niet veel ervaring. Helaas werd Grietje bevangen dus het meisje in kwestie kon eigenlijk niet rijden. Dus toen heb ik besloten om Hans van 5 te gaan inrijden. De stemhulpen kende hij al van het longeren en verder heb ik veel aan de lange lijnen gelopen. Jouw shet kent dat dus al. Daarna heb ik een beetje over hem heen gehangen en een been erover heen gelegd (zonder gewicht erop te doen natuurlijk). Zadel heb ik er met veel geduld opgelegd en dat had hij zo door. Daarna het meisje er rustig opgetild. De eerste keer liep haar vader mee, zodat hij haar kon opvangen als Hans gek zou doen. Ik liep naast hem om hem rustig te houden. Dit ging helemaal goed.
Daarna heeft ze een paar keer aan de longe gereden. Halthouden, wegstappen, circel vergroten en verkleinen kunnen ze mooi oefenen. Dat ging ook erg goed. Alleen heeft Hans nu dus door dat ze nog niet zo stevig zit als hij gaat draven (ik heb ook nog geen goed zadel) en nu heeft ze 2x zandgehapt. Wel weer meteen erop gegaan.
Hopelijk heb ik volgende week een goed zadel. Het is dan de bedoeling dat een vriendin (die les geeft op een manege en priveles geeft) een paar lesjes komt geven. Zij kan haar beter begeleiden bij de eerste keer draf enzo. Ik kan me er dan op focussen dat Hans rustig blijft.
Ideaal is het niet, maar spelenderwijs komt het wel goed. Ikzelf ben er altijd bij en bij de moeilijkere zaken halen we er een instructrice bij.
keona schreef:waarom kan ze niet voor een karretje lopen?
TheJokerr schreef:idd waarom kan ze niet voor de kar? een pony kost immers geld.. dus als het daaraan ligt is het immers sparen.
capopjekop schreef:Je kunt al veel vanaf de grond doen, als de voorbereiding goed is, dan kan je zusje er een paar keer op en dan kun je over naar het kleine meisje. Ik vind je zusje wel aan de zware/lange kant voor een shetje, maar voor het inrijden kan het wel een paar keer. Maar daarna snel overstappen naar het kleine ruitertje.
Even een quote van mezelf uit een ander topic over hoe ik mijn shetten heb ingereden:capopjekop schreef:Ik zit nu in precies hetzelfde schuitje. Ik zocht voor mijn shet Grietje een kindje om te rijden. Grietje kent de basis goed en is echt een goedzak. Dat is handig want Fleur heeft nog niet veel ervaring. Helaas werd Grietje bevangen dus het meisje in kwestie kon eigenlijk niet rijden. Dus toen heb ik besloten om Hans van 5 te gaan inrijden. De stemhulpen kende hij al van het longeren en verder heb ik veel aan de lange lijnen gelopen. Jouw shet kent dat dus al. Daarna heb ik een beetje over hem heen gehangen en een been erover heen gelegd (zonder gewicht erop te doen natuurlijk). Zadel heb ik er met veel geduld opgelegd en dat had hij zo door. Daarna het meisje er rustig opgetild. De eerste keer liep haar vader mee, zodat hij haar kon opvangen als Hans gek zou doen. Ik liep naast hem om hem rustig te houden. Dit ging helemaal goed.
Daarna heeft ze een paar keer aan de longe gereden. Halthouden, wegstappen, circel vergroten en verkleinen kunnen ze mooi oefenen. Dat ging ook erg goed. Alleen heeft Hans nu dus door dat ze nog niet zo stevig zit als hij gaat draven (ik heb ook nog geen goed zadel) en nu heeft ze 2x zandgehapt. Wel weer meteen erop gegaan.
Hopelijk heb ik volgende week een goed zadel. Het is dan de bedoeling dat een vriendin (die les geeft op een manege en priveles geeft) een paar lesjes komt geven. Zij kan haar beter begeleiden bij de eerste keer draf enzo. Ik kan me er dan op focussen dat Hans rustig blijft.
Ideaal is het niet, maar spelenderwijs komt het wel goed. Ikzelf ben er altijd bij en bij de moeilijkere zaken halen we er een instructrice bij.
capopjekop schreef:Dat zadel heb ik ook op mijn shetties. Verder is het wel slim je zusje de eerste paar keer te laten rijden, zodat de pony aan het gewicht kan wennen in stap en draf. Mocht hij dan een keertje protesteren dan weet een meer ervaren ruitertje er vaak beter mee om te gaan en ze zitten vaak steviger. Als je hem goed voorbereid is de kans op bokken enzo niet heel groot, maar het blijven dieren. Ik heb nu zelf een 11 jarig meisje dat klein voor haar leeftijd is. Zij heeft Hans een paar keer doorgereden.
capopjekop schreef:Hoe merk je dat ze het bit niet fijn vindt? Wellicht tandproblemen of vindt ze het type bit niet fijn? Mijn shet vond het ook niks, maar het bit hing achteraf te laag.
Janneke_95 schreef:ik zou er gewoon eerst zelf mee bezig gaan, om te kijken hoe de pony reageert etc. het moet nmlk wel veilig zijn voor zo'n kindje om erop te stappen