Shetlander inrijden/beleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Shetlander inrijden/beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:37

Ik heb een shetlandmerrie van 90 cm die in april 5 wordt,
nu wil ik haar graag beleren zodat ze aan het werk kan (ze vindt het erg leuk om te werken,vooral met kinderen)
Helaas kan ze niet voor de kar,dus wil ik haar o.h.z. beleren.
Maar,ik heb geen idee wie ik er voor de eerste keer op moet zetten.
Ik heb een zusje van 11,die ong. 1,48 is en 35-40kg weegt
Ik vind haar zelf wat te lang.
Maar mijn vraag was,hoe hebben jullie je shetlander beleerd,ik heb een ruitertje gevonden (5 jaar,ong. 1.15 en 20 kg.) maar die kan niet goed genoeg rijden om haar in te rijden.
Is het dan een goed idee om mijn zusje er op te zetten of om een ander kindje te zoeken wat goed kan rijden en klein is?

Rhine_

Re: Shetlander inrijden/beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:46

Voor te beleren kan je zusje wel een paar x oprijden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:51

waarom kan ze niet voor een karretje lopen?

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:49

idd waarom kan ze niet voor de kar? een pony kost immers geld.. dus als het daaraan ligt is het immers sparen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:34

Je kunt al veel vanaf de grond doen, als de voorbereiding goed is, dan kan je zusje er een paar keer op en dan kun je over naar het kleine meisje. Ik vind je zusje wel aan de zware/lange kant voor een shetje, maar voor het inrijden kan het wel een paar keer. Maar daarna snel overstappen naar het kleine ruitertje.

Even een quote van mezelf uit een ander topic over hoe ik mijn shetten heb ingereden:
capopjekop schreef:
Ik zit nu in precies hetzelfde schuitje. Ik zocht voor mijn shet Grietje een kindje om te rijden. Grietje kent de basis goed en is echt een goedzak. Dat is handig want Fleur heeft nog niet veel ervaring. Helaas werd Grietje bevangen dus het meisje in kwestie kon eigenlijk niet rijden. Dus toen heb ik besloten om Hans van 5 te gaan inrijden. De stemhulpen kende hij al van het longeren en verder heb ik veel aan de lange lijnen gelopen. Jouw shet kent dat dus al. Daarna heb ik een beetje over hem heen gehangen en een been erover heen gelegd (zonder gewicht erop te doen natuurlijk). Zadel heb ik er met veel geduld opgelegd en dat had hij zo door. Daarna het meisje er rustig opgetild. De eerste keer liep haar vader mee, zodat hij haar kon opvangen als Hans gek zou doen. Ik liep naast hem om hem rustig te houden. Dit ging helemaal goed.

Daarna heeft ze een paar keer aan de longe gereden. Halthouden, wegstappen, circel vergroten en verkleinen kunnen ze mooi oefenen. Dat ging ook erg goed. Alleen heeft Hans nu dus door dat ze nog niet zo stevig zit als hij gaat draven (ik heb ook nog geen goed zadel) en nu heeft ze 2x zandgehapt. Wel weer meteen erop gegaan.

Hopelijk heb ik volgende week een goed zadel. Het is dan de bedoeling dat een vriendin (die les geeft op een manege en priveles geeft) een paar lesjes komt geven. Zij kan haar beter begeleiden bij de eerste keer draf enzo. Ik kan me er dan op focussen dat Hans rustig blijft.

Ideaal is het niet, maar spelenderwijs komt het wel goed. Ikzelf ben er altijd bij en bij de moeilijkere zaken halen we er een instructrice bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:46

keona schreef:
waarom kan ze niet voor een karretje lopen?

Ze is te druk,het is of de race stand of stilstaan als we langelijnen,aan de hand loopt ze rustig op commando.
maar ze vind het lange lijnen/iets trekken (heb een keer een tuig erop gehad en er een bandje achter gehad) helemaal niet leuk,en ik wil dat ze er plezier in heeft,dat heeft ze wel in "rijden" (er is een paar keer opgezeten (zonder zadel),ze vond het geweldig) Bovendien kan mevrouw niet springen voor de kar,waar ze helemaal gek op is :D
Later wil ik haar eventueel nog voor de kar hebben,als ze wat rustiger is. :)
TheJokerr schreef:
idd waarom kan ze niet voor de kar? een pony kost immers geld.. dus als het daaraan ligt is het immers sparen.

Het is niet om geld,ik weet dat een pony geld kost. Als ik ze niet kon betalen stonden ze hier niet. ;)
capopjekop schreef:
Je kunt al veel vanaf de grond doen, als de voorbereiding goed is, dan kan je zusje er een paar keer op en dan kun je over naar het kleine meisje. Ik vind je zusje wel aan de zware/lange kant voor een shetje, maar voor het inrijden kan het wel een paar keer. Maar daarna snel overstappen naar het kleine ruitertje.

Even een quote van mezelf uit een ander topic over hoe ik mijn shetten heb ingereden:
capopjekop schreef:
Ik zit nu in precies hetzelfde schuitje. Ik zocht voor mijn shet Grietje een kindje om te rijden. Grietje kent de basis goed en is echt een goedzak. Dat is handig want Fleur heeft nog niet veel ervaring. Helaas werd Grietje bevangen dus het meisje in kwestie kon eigenlijk niet rijden. Dus toen heb ik besloten om Hans van 5 te gaan inrijden. De stemhulpen kende hij al van het longeren en verder heb ik veel aan de lange lijnen gelopen. Jouw shet kent dat dus al. Daarna heb ik een beetje over hem heen gehangen en een been erover heen gelegd (zonder gewicht erop te doen natuurlijk). Zadel heb ik er met veel geduld opgelegd en dat had hij zo door. Daarna het meisje er rustig opgetild. De eerste keer liep haar vader mee, zodat hij haar kon opvangen als Hans gek zou doen. Ik liep naast hem om hem rustig te houden. Dit ging helemaal goed.

Daarna heeft ze een paar keer aan de longe gereden. Halthouden, wegstappen, circel vergroten en verkleinen kunnen ze mooi oefenen. Dat ging ook erg goed. Alleen heeft Hans nu dus door dat ze nog niet zo stevig zit als hij gaat draven (ik heb ook nog geen goed zadel) en nu heeft ze 2x zandgehapt. Wel weer meteen erop gegaan.

Hopelijk heb ik volgende week een goed zadel. Het is dan de bedoeling dat een vriendin (die les geeft op een manege en priveles geeft) een paar lesjes komt geven. Zij kan haar beter begeleiden bij de eerste keer draf enzo. Ik kan me er dan op focussen dat Hans rustig blijft.

Ideaal is het niet, maar spelenderwijs komt het wel goed. Ikzelf ben er altijd bij en bij de moeilijkere zaken halen we er een instructrice bij.

Bedankt!
Hier heb ik wat aan!
In de "voorbereiding" (ik ben al een tijd bezig om dit een beetje te regelen,ik heb 1 meisje van 5,ong. 1,20m en ik schat 20-25 kg, en eventueel nog een ander meisje die 4 jaar is en ik schat haar iets kleiner en lichter,haar zus heeft ook een pony en ze vindt paarden en rijden geweldig haha :) )heb ik een aantal keren mijn been erover gelegd zoals jij verteld,daar reageerde ze nauwelijks op.
Positief dus. Ik vond mijn zusje zelf eigenlijk te groot en te zwaar,maar misschien de eerste keer en daarna het andere ruitertje?
Het ruitertje heeft wel eerder op een pony gezeten maar kan niet echt rijden (hoeft ook niet,gaat vooral om de lol :D ).
Als zadeltje heb ik momenteel een Barefoot Cheyenne Dry Tex kids op het oog. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:54

Dat zadel heb ik ook op mijn shetties. Verder is het wel slim je zusje de eerste paar keer te laten rijden, zodat de pony aan het gewicht kan wennen in stap en draf. Mocht hij dan een keertje protesteren dan weet een meer ervaren ruitertje er vaak beter mee om te gaan en ze zitten vaak steviger. Als je hem goed voorbereid is de kans op bokken enzo niet heel groot, maar het blijven dieren. Ik heb nu zelf een 11 jarig meisje dat klein voor haar leeftijd is. Zij heeft Hans een paar keer doorgereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:04

capopjekop schreef:
Dat zadel heb ik ook op mijn shetties. Verder is het wel slim je zusje de eerste paar keer te laten rijden, zodat de pony aan het gewicht kan wennen in stap en draf. Mocht hij dan een keertje protesteren dan weet een meer ervaren ruitertje er vaak beter mee om te gaan en ze zitten vaak steviger. Als je hem goed voorbereid is de kans op bokken enzo niet heel groot, maar het blijven dieren. Ik heb nu zelf een 11 jarig meisje dat klein voor haar leeftijd is. Zij heeft Hans een paar keer doorgereden.

Het leek mij een fijn zadel voor mijn shetje,ik ben persoonlijk nl. niet zo'n fan van pinokkio zadeltjes ;)
Mijn zusje weet idd wel een beetje hoe ze met bokkende/moeilijkere pony's om moet gaan,ze rijd nu ruim 3 of 4 jaar dus dat zit wel goed :) Ze worden alledrie zeker goed voorbereid. Heel erg Bedankt! :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:05

Ik zou wel eerst het testzadel aanvragen, voor mijn shet van 95 cm kan het net qua lengte. Hij heeft een normale rug. Op mijn andere shet ligt hij nog net wat mooier, zij heeft een langere rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:07

Bij mij op het werk hebben ze hem,ze gebruiken hem daar niet veel (ze rijden met voltigeersingel) dus ik kan hem daar lenen ;)
Mijn shet is 90 centimeter.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:11

Mijn shet word in Mei 4 jaar en dan heb ik hem 3 jaar! Ik heb altijd met hem aan de hand gelopen, en vanalles met hem gedaan! dus hij vertrouwd mij enorm. toen hij 3 werd ging ik zelf af en toe op hem hangen en hij bleef lekker staan grazen! daarna hebben de buurjongentjes en verzorgstertje van de andere shet erop gezeten en konden we rondjes stappen.. dat vond hij super! ik heb zelf daarna flink gewandeld met het hoofdstelletje en bitje erin en toen hij eenmaal daaraan gewend was gingen de kids er weer op met hoofdstel.. dat ging zo door tot ik daarna het zadeltje er ook op kon leggen. geen probleem! in de bak rijden vind hij niets, maar als we naar buiten gaan zie je hem genieten en dan kan je iedereen erop zetten, zo braaf! :D
nu is hij inmiddels 7 maand onder het zadel en het gaat super! volgend weekend gaat hij mee naar de africhtingsstal waar ik zelf rijd, en gaan we hem beleren voor de kar! wat een super pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:37

Mijn shet wordt in april 5,dan heb ik haar 2 jaar,maar ik ken d'r sinds de geboorte.
Ik heb er op haar 3e ooit zonder zadel opgezeten (alleen stilstaan) maar verder nooit.
Ik wil haar graag bitloos hebben,Lien (shet) vindt het bit ook niet fijn,dus we gaan voor bitloos :)
Fijn dat het zo goed gaat met jou pony Medie!
Hopen dat die van mij ook zo braaf is (ze is heel lief en braaf,met af en toe echte shetstreken haha :D )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:42

Hoe merk je dat ze het bit niet fijn vindt? Wellicht tandproblemen of vindt ze het type bit niet fijn? Mijn shet vond het ook niks, maar het bit hing achteraf te laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:02

capopjekop schreef:
Hoe merk je dat ze het bit niet fijn vindt? Wellicht tandproblemen of vindt ze het type bit niet fijn? Mijn shet vond het ook niks, maar het bit hing achteraf te laag.

Ze is maandag bij de tandarts geweest,had een perfect gebit,dus daar ligt het niet aan.
Het bit is enkel gebroken,maar ik wil haar eigenlijk op een dubbelgebroken bitje hebben,als ze al op bit moet lopen.
De bitjes zijn er bijna niet in haar maat (8,5 cm) hoofdstel is gecontroleerd door de zadelmaker (die was er voor het zadel voor mijn paard en keek gelijk even naar het hoofdstel van de shet) Bovendien kunnen de meisjes die ik heb niet rijden en zitten haar behoorlijk in de mond. Ze loopt bitloos ook prima,en het is toch niet de bedoeling dat ze ooit op wedstrijd gaat ( ze is moeilijk te laden en we hebben nog geen trailer)

kiwiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:21

Suc6 ermee!

vlinder91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:15

idd veel succes

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:26

Nou mijn dochter zou een shetje van 80 cm gaan inrijden, maar dat bleek niet heel erg nodig. We begonnen heeeeeel voorzicht; erop leunen, toen erop gezet om vast te houden, toen een stapje zetten, maar joh, het leek wel of hij al jaaaaren bereden werd hahh Soms sta je echt te kijken van die kleintjes! sommige shetjes zijn ook zo onder de indruk van iemand op hun rug dat ze ineens bijzonder voorzichtig en rustig zijn. Dus gewoon rustig aan proberen, en laat je verassen:-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:48

Ik verwacht ook wel dat ze heel braaf is (ik leg nu vaak mijn been erop,ietsje meer gewicht erop en ze doet er niks op uit (ik kriebel haar nu nog wel,daar ontspant ze heel erg van) Binnenkort mijn zusje er maar eens op,als dat te zwaar is heb ik nog een ander (lichter) ruitertje achter de hand. :j

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:53

ik zou er gewoon eerst zelf mee bezig gaan, om te kijken hoe de pony reageert etc. het moet nmlk wel veilig zijn voor zo'n kindje om erop te stappen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:35

Janneke_95 schreef:
ik zou er gewoon eerst zelf mee bezig gaan, om te kijken hoe de pony reageert etc. het moet nmlk wel veilig zijn voor zo'n kindje om erop te stappen ;)

daar ben ik al een jaar mee bezig,ze is heel braaf en doet geen vlieg kwaad.
eerder was ze een monster,schoppen en bijten naar iedereen die ze niet mocht,maar nu is het een enorme lieve knuffelkont. :j
en mijn zusje rijd nu 4 jaar,dus die weet wel hoe ze moet blijven zitten ;)
Ik verwacht ook niet veel problemen

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:04

oeeeeh leuk jitske! :)
Ik denk dat je zusje er wel 2x op kan ofzo om te kijken of lien beetje braaf is, daarna dat andere meisje om verder te rijden. Met de goede begelijding van jou moet dat wel lukken denk ik. ;)