Papieren er nog bij krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneuijttt

Papieren er nog bij krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:55

Ik heb 3 merries waar ik allemaal de vader en moeder van weet dus kan ik die nog in het paspoort krijgen zodat ze dan wel papieren hebben?

Sammie

Re: Papieren er nog bij krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:57

Welk stamboek wil je zin laten schrijven?
Zijn pa en ma goedgekeurd (en waar)?
Gaat het om merries, ruinen of hengsten?
Wat is de leeftijd van de paarden?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:58

Shetland stamboek. Nee ze zijn nooit gekeurd en het zijn 3 merries, eentje van anderhalf, en eentje van 8 en eentje van 4.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:00

F-AM -> SMP

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:03

Ik heb niet zo veel verstand van het Shetlanderstamboek, maar als de vader niet is goedgekeurd denk ik dat je automatisch terecht komt in een soort van hulpstamboek. Je zal ook wrs een dna test moeten laten doen, hiervoor heb je van 5 paarden dna nodig. Dat kost aardig wat. Als het doorsnee shetten zijn, waar je toch geen keuringen mee gaat lopen (waarvan ik mij afvraag of dat mag met hulpstamboekdieren) of mee gaat fokken (maar wat is de waarde van hulpstamboekdieren als een shet met papieren al voor noppes weggaat) dan zou ik het laten doen.

Vast wel iemand die dat op SMP beter weet uit te leggen :+

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 23:06

okee, dankje voor je antwoord, dat is een heel gedoee;o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:30

Hier zijn al erg veel topics over geweest.

Papieren is allemaal niet zo 'makkelijk', in die zin van 'ik weet dat de hengst van de buren de vader is, en het merrietje van die boer daar en daar de moeder, dus kan ik papieren aanvragen'.

Zowel vader als moeder moeten stamboekdieren bij het NSPS zijn, die moeten dus zelf ook papieren hebben. Het NSPS neemt enkel 100% shetten aan, met vol papier dus. Hebben vader en moeder papier van het NSPS dan kan je middels DNA papieren bij je merrie aanvragen als deze er nog niet bij zitten. Maar of je die moeite wil doen....
[SMP] Keuringen met pony's zonder afstamming

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 23:32

Oh okee, hoeveel zou bij een pony zoiets kosten allemaal?

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:46

denk niet dat je het voor elkaar krijgt om er papieren bij te krijgen , in ieder geval geen vol papier.geen idee hoe het tegenwoordig gaat bij het NSPS, maar toen ik vroeger nog met shetten fokte was het zo dat beide ouders in een bezit moesten zijn van een blauw stamboekpapier .De merrie moest dus opgenomen zijn in het stamboek en ook de hengst .De hengst moest bovendien goedgekeurd zijn voor de dekdienst .Had je een merrie met een blauw (vol) stamboekpapier en een niet voor de dekdienst goedgekeurde dekhengst dan kreeg het veulen hiervan een zogenaamd rose papier en werd niet als volwaardig aangenomen in het stamboek.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:27

anneuijttt schreef:
Oh okee, hoeveel zou bij een pony zoiets kosten allemaal?

geen idee, dat zal vast niet heel erg goedkoop zijn..... bel anders het NSPS, die kunnen het je wel vertellen.

Maar, nu blijft de vraag; je kan het allemaal wel willen,
maar zijn zowel vader als moeder beiden opgenomen in het NSPS stamboek??? anders dan kan je wel willen, maar zal het niet gaan lukken ;)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:50

Het tarief voor DNA-onderzoek bij het NSPS = 49,50.
Daarbij heb je kans dat dit soort dingen alleen beschikbaar zijn als je lid bent van het stamboek. Of je zal extra moeten betalen.

Als de vader een goedgekeurde dekhengst is zul je hiervan geen haren hoeven te trekken. Het DNA hiervan is namelijk al bekend bij het stamboek.

Ik zou dus eerst eens informeren of beide ouders wel stamboek zijn. Dus goedgekeurde vader en stamboek moeder.
Als de vader niet is goedgekeurd houdt het al op, want dan krijg je simpelweg GEEN afstamming op papier.
Niet goedgekeurd = afstamming vader onbekend op papier volgens NSPS.

Als moeders stamboek is kun je dan wel op papier krijgen maar dan zul je dus een half papier krijgen en daar kun je alsnog niks mee.

Je kan dus wel willen maar zonder stamboek ouders kun je simpelweg NIKS.

kiwiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:28

Ik kwam er ook pas na jaren achter dat mijn shetje een stamboek had. Super leuk toen ik het in mijn handen had gekregen :D