Hengstenkeuze 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hengstenkeuze 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:33

nav het "nivo" omhoog topic ;)

hebben jullie je keuze al gemaakt? Graag zowel afstamming van de merrie als van de eventueel gekozen hengst vermelden, en welk stamboek.

Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten graag enkel stamboekdieren vermelden (dus niet miepje met de hengst van de buren, das vermeerderen en heeft niks met fokkerij te maken).

Ikzelf denk dat Abbey dit jaar niet gedekt wordt, maar ik wacht eerst dit veulen af.

Let op, max 1 foto, de rest in links!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:54

Ik fok NSPS pony's, mijn doel is een fijne gebruikspony te fokken, bijvoorkeur met een opvallende kleur.
Mijn palomino 2e premie prestatie merrie Whitney van de Vogelenzang (http://home.planet.nl/~koome028/Whitney.jpg v. Lars van Ruitersweide) gaat naar de 1e premie ABOP-A vos hengst Victor van stal Weytendael (http://www.stalweytendael.com/Victor_vSt_Weytendael.jpg v.Dennes v. 't Fean).
Uit deze combinatie is al gekomen Benno van stal Denci (twenterpremie 60/80, http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWHF8QH4.jpg) waar ik echt enorm blij mee ben. Hoop een palomino merrie uit deze combinatie te kunnen fokken.

Verder zit ik nog te denken wat ik zal doen, denk dat ik de rest van mijn merries leeg laat.
A Lot of Rosy van stal Denci (v. Montgomery van stal de oude hoeve) is nu dragend van de zwartbonte 1e premie hengst Wonderboy van de Molenstraat (v. Fanster van de Gathe), maar blijft volgend jaar zowiezo leeg.
Kroonmerrie Judith van Schoonenburg(v. Zico van stal Possemis) is nu dragend van de jonge 2e premie vos hengst Yaan van de Echgelsehei (v. Leon LH).
Afgelopen jaar heb ik voor het eerst sinds jaren weer hengsten gebruikt die niet geABOPt hebben. De keus kwa hengsten die voor de sport gebruikt worden is erg klein, maar voor mij zeker een pré.

fiona1

Re: Hengstenkeuze 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:33

Ik heb afgelopen jaar een heel mooi hengstveulen gekregen van mijn 1e pr. merrie Ruth van Ruitersweide x Xavier v.d. Pas dit is een combi. die ik zeker nogmaals wil proberen (nu graag een merrie), verder kijk ik zaterdag de HK nog even aan, ik wil met name Bayliss v.d. Veldhoeve in het echie zien.

Voor mijn andere merrie weet ik het eerlijk gezegt nog niet.....

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:23

Ik ben heel benieuwd waarom jullie merries laten dekken en welke reden achter de hengstenkeuze zit :j

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:29

Leuk dat je Ruth weer bij Xavier gaat dekken Leonie. Moet goed komen, gezien hun zoon Damiro....

Hier nog een beetje twijfel. Wonder van de Sanjesreed (NSPS, v. Kosco van Graafland, http://www.staldinar.nl/wonder.php) gaat naar OF Tornado van Stal van Aschberg OF Richard van de Kleine Steeg. Twee hele verschillende hengsten, maar fokken allebei erg goed. Ook lijken ze aan te sluiten op de verbeterpunten van Wonder. Ik zou graag een iets langere rug, steviger beenwerk en verbetering van de draf zien in haar veulen. Misschien kan ik op de hengstenkeuring a.s. weekend de knoop doorhakken. En anders hebben we nog wel even de tijd ;-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:48

Waarom ik deze combinatie maak? 2 redenen, wil zelf heel graag een palomino merrie uit deze combinatie om verder mee te gaan. Merrie mag wat grover en veel beweging is altijd goed, hengst heeft mij bewezen met deze merrie mooi type te fokken, en bij 2 van mijn merries veel beweging (beide twenters die ik gefokt heb met deze hengst hadden afgelopen jaar 80 op beweging!).
En de hengstenhouder zou juist graag een palomino hengst uit deze combinatie hebben. Hij vind het eeuwig zonde dat ik mijn twenter gecastreerd heb (ik niet, ik fok gebruikspony's, en ben er van overtuigd dat hij een goeie gaat worden ;) ).

@ Arianne: Ik ben erg weg van de nakomelingen van Tornado :), ondanks dat het geen kleur hengst is heb ik hem wel nog in mijn achterhoofd (al zou ik nu even niet weten bij welke merrie meteen).

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:00

Voor mij is het altijd lastig om keuzes te begrijpen bij de Shetlanders, puur omdat het mijn ras niet is. De keuze op kleur fokken ligt bij mij erg gevoelig, maar Dennis ik denk dat erbij meer achter zit :j Zijn er misschien standfoto's van je palominomerrie en de voshengst?

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:35

Wij hebben kwalitatief gezien, allemaal onze merries op 1 lijn en in 1 maat zitten.

Ze gaan alle 6 dit jaar onder de vosbonte Rocker v. stal Uit De Woest, deze hengst hebben wij tevens ter dekking staan.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:01

wij zijn er dit jaar nog niet uit.
We verwachten 3 veulens van olivier van de amstelhof. 1 merrie laten we zeker niet weer dekken; deze staat ook te koop en en dan hebben we een 3 jarige wat dit jaar haar 1e veulen krijgt. En een 5 jarige waar we hopen een merrie bij te fokken met de bewegingen van moeder en wat meer de bouw van Olivier.
Voor dit jaar denk ik dat we alleen misschien de 3 jarige naar de hengst doen, maar welke nog geen idee. We willen graag wat meer beweging en maat erin fokken bij deze merrie.
Iemand nog een idee wat hier goed bij zou passen? Wel graag zwart.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:21

Wil je een bewezen hengst of mag het ook een jonge hengst zijn? Ik heb afgelopen jaar een heel mooi hengstveulen gekregen van Xavier v.d. Pas, maar ik moet daar wel bij zeggen dat de merrie iets beweging over heeft en het veulen ruim voldoende beweging heeft, maar het had van mij iets meer mogen zijn. (mede omdat hij de sport in moet als hij niet goed genoeg blijkt voor HK) De hengst heeft wel zijn eerlijke, brave karakter doorgegeven, het is een lief veulen, terwijl mijn merrie een gifkikker kan zijn.

Ik wil zaterdag nog wel even op de HK gaan kijken, omdat ik gecharmeerd was van de foto van Bayliss v.d. Veldhoeve, maar ik wil graag zijn bewegingen even in reallife zien.

Kaisa; ik zoek hengsten die mijn merries aanvullen, hun minpunten opvangen. Bij Ruth zal ik geen hengstkiezen met een lange rug, bij Naomi juist wel, zij heeft zelf een korte rug. Naomi is een pony die gigantisch beweegt maar in het ras iets te wensen overlaat. Voor haar zoek ik dus een raskikker. Ik weet van mezelf dat ik niet snel tevreden ben wat betreft beweging, een pony moet bij mij heel gemakkelijk bewegen dus de betreffende hengst moet kunnen bewegen. Ook vindt ik karakter belangrijk. Ik heb een hekel aan watjes, mag best wat pit in zitten maar de hengst moet wel eerlijk zijn.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 08:04

Het mag ook wel een jonge hengst zijn. Qua karakter heb ik niets te klagen bij deze merrie. In het weiland en de stal is ze rustig, maar in het tuig echt een "bulldozer". Mevrouw is echt niet moe te krijgen. En hoe harder en moeilijker het wordt en gaat hoe beter zij gaat lopen. Alleen qua maat, ze is 95 cm, mag het van mij wat groter worden en de bewegingen wil ik graag een stuk verbeteren. Wat meer behang zou ook welkom zijn. En wat meer lengte in de rug

We hebben nog een 5 jarigew merrie waar we over twijfelen of we die wel laten dekken dit jaar. Deze merrie is wat te lang gelijnd in de rug en vanwege haar bloedlijn zou een hengst waar geen of nauwelijks newton in zit goed bij passen. En ik heb tot nu toe nog niet echt een hengst kunnen vinden die hiervoor aan mijn eisen voldoet, tenministe niet hier in de buurt. Haar verbeterpunten zijn: een wat compactere bouw. Karakter mag wel iets pittiger.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:16

Ik ben momenteel nog in de orientatie-fase. Wil graag met de merrie fokken, om haar als product te verbeteren, maar ook fijne gebruikspony's te krijgen die de mensen qua exterieur aanspreekt, maar ook vriendlijk genoeg is als gezinspony of wedstrijdpony.

Voor deze merrie zoek ik een hengst die voldoende adel heeft, goede bewegingen, mag iets grof in de romp en benen, maar toch qua uitstraling luxe genoeg uitstralen, maar eigenlijk moet ik zeggen: doorfokken.
Wat er aan de merrie verbeterd moet worden? Mmh, misschien nóg meer een fijn meegaand en vertrouwend karakter en nog iets meer halshouding...ze heeft nu een gemiddeld zwaar ingezette hals. Daarnaast hoeft ze niet groter dan ze nu is, want ze hangt al op de bovenrand van de maximale maat om NMPRS te blijven.
Wat mag er versterkt worden? Haar gangen zijn goed tot zeer goed, dat wil ik zeker versterken. Een aansprekend koppie en voldoende 'wil' om te showen, maar toch braaf....oftewel, ik zoek een beetje dat brave paradepaardje. Kleurtje is voor mij niet bepalend, maar natuurlijk wel erg leuk meegenomen. De merrie is zelf wildkleur bruin.
Het liefst fok ik richting het deftigere (maar niet per definitie ieligere) NMPRS/kleine welsh type en niet zozeer het gebloktere shetlandertype.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:32

Mijn merrie Punette van de Tolhoeve, NSPS, gaat hoogstwaarschijnlijk daten met Wonderboy vd Molenstraat. Ik wil er wat kleur in hebben, maar bovenal de bewegingen een stuk verbeteren.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:42

Hier gaat de keuze dit jaar naar Silver Plates Baccara Couragio voor onze Warmans Southern Belle.
Ten eerste ben ik vooral gevallen voor zijn prachtige hoofdje en zijn prachtige halzen die deze hengst vererft en die ik wil verbeteren bij mijn merrie. Verder bevallen mij de veulens van hem heel goed ondanks de verschillende type merries die deze hengst gedekt heeft.
Hij drukt echt zijn stempel! Ook kijk ik ondertussen naar de toekomst en de bloedlijnen (ben erg fan van zijn vader Buckeroo Baccara) waar ik zelf mee verder wil en die ik kan combineren.
Ik kijk dus naar de minpunten van mijn merrie en de punten die een hengst kan verbeteren, maar zeker ook naar zijn pedigree en zijn eventuele nakomelingen als die er al zijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:32

Dit is mijn keuze voor 2011:

Afbeelding

Ik hoop zo een paar mooie veulens voor de AMHA & AMHR showring te fokkken :)

Combi 1 is meteen de combi waar ik het meest benieuwd naar ben.
Amy komt al erg dicht bij mijn ideale paardje dus zie daar dan maar een hengst voor te vinden... Met Mr John hoop ik vooral haar goede punten nog extra te benadrukken en heel iets te verkleinen.
Ook de bloedvoering met Sids Rebel via John zie ik wel zitten.

Combi 2 heeft al Amy opgeleverd en daar ben ik erg blij mee. Sowieso de LK Black Velvet x Richters Apache lijnen lijken goed uit te pakken.

Combi 3 was eigenlijk voor dit jaar gepland maar de merrie heeft het veulen verloren. Anders had ze in 2011 een jaar vrij gekregen.
Heb al 2 veulens uit deze combi waar ik erg tevreden over ben.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:27

Mijn nsps merrie meike vd Molenberg(kroon)96 cm
vader hearke van dekema

wil ik dit jaar door
beste 3 jarige 2010
beste 4 jarige 2011 Alex vd Ponyhoeve laten dekken 103 cm :D
vader Gresini vd Veldhoeve

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:16

Ik ga dit jaar naar Het veldhuis don diego de la vega AMHA en NMPRS 1a premie, hij mag nu proberen om een merrieveulen te maken bij mijn merrie WMM magic flirt of ltds AMHA en NMPRS 1b premie.
Afbeelding
flirt
Afbeelding
donny
Afbeelding
Dit is al een veulen uit deze combi. 1b premie NMPRS.

Ik probeer een veulentje te fokken met de juiste bewegingen. Een veulentje welke minder lang in de rug is, als de moeder. Een een luxere/langer hals als de moeder. En tevens mag het veulentje net iets kleiner blijven. Beslist niet groter dan de moeder.

En ik ben nu al blij wat er afgelopen jaar uitgekomen is. Nu hoop ik alleen op een merrietje met dezelfde kwaliteiten.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:04

Wij verwachten dit jaar 2 veulens, ik wacht het eerst af hoe het veulen van de combinatie Nevada x Jordy van stal Heidezicht wordt en dan ga ik kijken of ik verder ga fokken met Jordy.
Jordy gaat 9 April voor de hengstenkeuring en als ik tevrede genoeg ben mag hij 2 merries dekken de nadere merries worden door Shadow van de Hazelberg gedekt.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit, maar waar ik wel zeker van ben is
Twinkle X Jordy van stal Heidezicht
Sparkle van de Fjorkahoeve x Shadow van de Hazelberg

Nevada X ?
Anzaliek X ?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:30

Hier worden er een paar merries gedekt door mijn net goedgekeurd AMHA dekhengstje, Magic!! Ben heel blij met de resultaten van mijn kereltje op de keuring, en kijk vol verwachting uit naar zijn toekomstige veulens.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:10

mijn beide jonge merries gaan naar dezelfde hengst. n. l. MH Legacy's Wynn, ik vind deze hengst super qua , bouw, kleur en karakter, de merries zijn zelf al erg goede bewegers, maar vooral joanna mag wat luxer, omdat wynn over het algemeen erg luxe veulens fokt, denk ik dat het een goed combi is, hier foto's

wynn
Afbeelding

H.D.Blue's joanna
Afbeelding

celine
Afbeelding

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:23

Bij ons zijn de plannen gewijzigd, aangezien we een 2e hengsterbij hebben nu.

Namelijk Kojak v.h Mallewegje, 1e premie hengst, bruinbont 90cm.
Word dus nog even kijken wat voor veulens er dit jaar uitkomen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 14:30

Hey wat leuk! Kojack is gaaf, ooit nog overwogen om mee te dekken (maar merrie bleek verkeerde NSPS papieren te hebben oid, dus had dan een papierloos veulen opgeleverd)

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:29

Jah we zijn er ook erg wijs mee!

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:32

weet iemand ook waar olivier van de amstelhof *\o/* dit jaar staat? Gaat dier nu naar de buurt van Zwolle of blijft hij in groningen staan.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:34

Olivier staat ook dit jaar weer in Zevenhuizen volgens mij....