melanie_h schreef:Ik zat even eens te kijken hier in dit topic en opzich heel leuk al die beoordelingen van de paardes.
Maar even een vraagje naar welke standaard beoordelen jullie eigenlijk. Ik kan me voorstellen de shet naar het shetstamboek dit is een redelijk duidelijk fokdoel, maar de rest van de paardjes
melanie_h schreef:randalinpony schreef:Waarom denk jij dat er voor de rest van de paardjes geen duidelijk fokdoel is?
De paardjes moeten een replica van een rijpaard zijn. De paardjes dienen fijn gebouwd te zijn. De hengsten dienen een hengstenuitstraling te hebbben.(schrijft het nmprs)
Welk rijpaard?, Arabier, KWPN, Quarter, tuiger, PRE enz.
Worden allemaal anders beoordeeld en bepaalde punten is een heel verschil een arabier keuren of een tuiger keuren.
Het is heel eenvoudig: onder rijpaard versta ík een modern sportpaard. Heb je nog keuze genoeg.

In Nederland valt onder 'rijpaard' ook meestal een modern sportpaard, die andere rassen die jij noemt zijn wat ze zijn: afzonderlijke rassen met eigen standaarden.
Het moderne sportpaard daarentegen heeft vooral een functioneel exterieur en bewegingsapparaat nodig om te kunnen voldoen aan de eisen vanuit de sport.
En dat geeft vanzelf een bepaalde standaard.
De andere rassen hebben meestal een uiterlijk en bewegingen die passen bij hun respectievelijke gebruiksdoelen of het historische gebruik.
Logisch dat een quarter anders in elkaar zit dan een arabier, maar voor deze discussie verder totaal niet van belang.
Aan de andere kant staat het natuurlijk iedere individuele fokker vrij om te fokken wat hij graag ziet. Als iemand minifjorden wil fokken, staat niets hem in de weg. Alleen zal dat wel bepaalde consequenties hebben voor de resultaten op keuringen.
Overigens stond eerder in het fokdoel van het NMPRS 'dressuurpaardje', denk dat dat veel duidelijkheid schept over wélk paard bedoeld wordt.
Voor zover ik zie wordt een AMHA meer richting een arabier gefokt op dit moment, hoewel individuele fokkers ook zeer afwijkende maatstaven kunnen aanleggen. Het is tenslotte ook hún investering.
XElienX schreef:
Citaat:het is bekend dat sommige stamboeken graag een wat luxer dier zien (NMPRS BMP AMHA), maar geen van alle stamboeken zal graag een franse stand, steile schouder, weke rug etc. en wel een ruime krachtige draf, goede stalp, schuine schouder, veel uitstraling, correct beenwerk etc.
En verder ben ik het met Elien eens: íeder paardje hoort op een degelijk fundament te staan en een functionele bouw te hebben. Anders hoort het domweg niet in de fokkerij thuis.