Is deze Shet te dik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Is deze Shet te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:08

Ik weet niet of ik deze hier goed heb geplaats...

Ik verzorg een paar Shetlanders. Eentje ervan is, laten we zeggen, nogal stevig. Ze staan het hele jaar door in de wei(herfst, winter en deel van voorjaar op tegels en een stuk zand en in een deel van de zomer op een stuk gras waar tussendoor geiten staan). Ze heeft een erg hangerige buik. Ze heeft ook een aantal veulens gehad. Ze krijgen 2x per dag hooi en een keer per dag brok. Aangezien ze op een kinderboerderij staan en de stevige Shet nogal dominant is, ontvangt ze erg veel snoep, brood e.d. Ik zie haar een keer per week waarbij ik haar probeer beweging te geven. Nu vraag ik me gewoon af: Is ze te dik?(ik weet niet of ik haar ribben kan voelen, moet ik even kijken)

AfbeeldingAfbeelding
Dit zijn even de duidelijkste foto's van haar lichaam.(De eerste foto is van rond eind oktober, ze is ergens in juli/augustus gedekt)
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 06-12-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Miekemuis_

Re: Is deze Shet te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:10

Ze is dik ja, maar dat kan ook door die veulens zijn..

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:11

Ik denk dat het wel veel aan het veulen licht.

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:13

Ze heeft meer een uitgezakte buik dan dat ze te dik is,
want als je naar de rest van haar lichaam kijkt zie je dat dat wel gewoon mooi is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:14

Hangbuikje, verder niet extreem dik lijkt me.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:14

Niet te dik, ze heeft idd. het uiterlijk van een fokmerrie. De buik zal hier dus van komen mits ze goed ontwormt is. (kinderboerderij heeft vaak veel dieren op een relatief kleine ruimte. Deze dieren zijn dus gevoeliger voor wormen ed.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:16

die is gewoon drachtig,en niet te dik.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:52

fiona1 schreef:
Niet te dik, ze heeft idd. het uiterlijk van een fokmerrie. De buik zal hier dus van komen mits ze goed ontwormt is. (kinderboerderij heeft vaak veel dieren op een relatief kleine ruimte. Deze dieren zijn dus gevoeliger voor wormen ed.)

Ze worden denk ik wel gewoon ontwormt hoor(denk het, zie ze 1x per week). Ze letten er goed op hygiene en ik weet dat er jaarlijks paardentandarts komt. Als ik spullen meeneem mogen ze niet op andere paarden hebben gezeten of de spullen moeten goed zijn gewassen(i.v.m ziektes).

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:44

niet te dik hoor, kijk maar naar haar flanken, ziet er netjes uit.
die hangbuik zal waarschijnlijk door de veulens komen, buikspieren trainen en dan zal het wat minder worden

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:16

Ik vind haar wel te stevig, en ze is zeker niet in een goede conditie. Haal billen zijn te dik en dat ze verder zo illig is komt denk ik omdat ze geen spier massa heeft. Haar buikje gaat natuurlijk nooit helemaal terug maar dit kan veeeel beter. Ontwormen jullie haar vaak genoeg? Ze kan denk ik wel wat meer beweging gebruiken. Veel wandelen of longeren zou ik mee beginnen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 18:29

loveidefix schreef:
Ik vind haar wel te stevig, en ze is zeker niet in een goede conditie. Haal billen zijn te dik en dat ze verder zo illig is komt denk ik omdat ze geen spier massa heeft. Haar buikje gaat natuurlijk nooit helemaal terug maar dit kan veeeel beter. Ontwormen jullie haar vaak genoeg? Ze kan denk ik wel wat meer beweging gebruiken. Veel wandelen of longeren zou ik mee beginnen.

Het is mijn verzorgpony, en ik zie haar 1x in de week. Ik probeer haar zoveel mogelijk beweging te geven natuurlijk, maar ze staat dus gewoon op een kinderboerderij. Ik heb een longe gekocht, en we rijden haar. Ik denk dat er ook wel andere meiden zijn die ook verzorgen, maar niet echt beweging geven. Ze zijn er strikt in hygiëne, ze hebben een kaart met hoe vaak en wanneer wat schoon moet worden schoongemaakt. Aanvegen kijken ze ook meestal na. Randjes enzo moeten schoon... Zoals eerder geschreven weet ik dat ze naar de paardentandarts en natuurlijk gewone dierenarts gaan. Ontwormen doen ze denk ik ook wel, hoor. Voor ieder dier hebben ze een map met wat er met ze is gebeurd, ze hebben een agenda. Ze letten echt goed op de dieren.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:14

EskeGirl schreef:
loveidefix schreef:

Het is mijn verzorgpony, en ik zie haar 1x in de week. Ik probeer haar zoveel mogelijk beweging te geven natuurlijk, maar ze staat dus gewoon op een kinderboerderij. Ik heb een longe gekocht, en we rijden haar. Ik denk dat er ook wel andere meiden zijn die ook verzorgen, maar niet echt beweging geven. Ze zijn er strikt in hygiëne, ze hebben een kaart met hoe vaak en wanneer wat schoon moet worden schoongemaakt. Aanvegen kijken ze ook meestal na. Randjes enzo moeten schoon... Zoals eerder geschreven weet ik dat ze naar de paardentandarts en natuurlijk gewone dierenarts gaan. Ontwormen doen ze denk ik ook wel, hoor. Voor ieder dier hebben ze een map met wat er met ze is gebeurd, ze hebben een agenda. Ze letten echt goed op de dieren.

Wat goed dat ze daar zo goed op letten, ik doe die van mij niet zomaar even naar de tandarts :o alleen als ik merkt dat hij slecht eet of heftig reageert in zijn mond. Paarden kunnen namelijk een opgeblazen buik krijgen als ze niet of verkeerd worden ontwormd, opzich niet erg, gewoon even goed ontwormen en dan ist weer klaar :D Maar ik denk niet dat je haar dunnen gaat krijgen als ik eerlijk ben, aangezien ze op een kinderboererij staat. Ze krijgt denk ik wel 3x zoveel eten als ze nodig heeft. Dit geeft niet zolang ze gewoon goed loopt, zodra ze op haar achterhand gaat hangen is het echter mis (hoefbevangenheid), maar daar zullen de mensen ook wel goed op letten neem ik aan :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 10:12

EskeGirl schreef:
loveidefix schreef:

Citaat:

Wat goed dat ze daar zo goed op letten, ik doe die van mij niet zomaar even naar de tandarts :o alleen als ik merkt dat hij slecht eet of heftig reageert in zijn mond. Paarden kunnen namelijk een opgeblazen buik krijgen als ze niet of verkeerd worden ontwormd, opzich niet erg, gewoon even goed ontwormen en dan ist weer klaar :D Maar ik denk niet dat je haar dunnen gaat krijgen als ik eerlijk ben, aangezien ze op een kinderboererij staat. Ze krijgt denk ik wel 3x zoveel eten als ze nodig heeft. Dit geeft niet zolang ze gewoon goed loopt, zodra ze op haar achterhand gaat hangen is het echter mis (hoefbevangenheid), maar daar zullen de mensen ook wel goed op letten neem ik aan :D

Ze staan op een stuk met zand en tegels en ze mogen dus een paar maanden(2 ofzo) op het gras.(omdat ze dus anders al het gras kapot trappen). Ze krijgen 2x per dag hooi en 1x per dag brok(geloof ik). Verder natuurlijk ook nog extra's van bezoekers. Zorro(de mollige pony ;) ) Was altijd al zo, eigenlijk. Ze jaagt ook meestal de andere weg en eet dus lekkere extra's. Hoefbevangen zal ze denk ik niet worden(en met de sneeuw en de kou komen er ook niet zoveel mensen). En over de paardentandarts: ze krijgen geloof ik een jaarlijkse controle.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:36

Citaat:
Ze staan op een stuk met zand en tegels en ze mogen dus een paar maanden(2 ofzo) op het gras.(omdat ze dus anders al het gras kapot trappen). Ze krijgen 2x per dag hooi en 1x per dag brok(geloof ik). Verder natuurlijk ook nog extra's van bezoekers. Zorro(de mollige pony ;) ) Was altijd al zo, eigenlijk. Ze jaagt ook meestal de andere weg en eet dus lekkere extra's. Hoefbevangen zal ze denk ik niet worden(en met de sneeuw en de kou komen er ook niet zoveel mensen). En over de paardentandarts: ze krijgen geloof ik een jaarlijkse controle.

Inprincipe zouden die ponys geen brok hoeven te krijgen. Aan hooi hebben ze wel voldoende, aangezien ze verder niet werken. Mijn ponys krijgen ook alleen hooi en winter penen en af en toe wat brokjes op de grond die ze dan kunnen zoeken tegen de verveling en ik werk dan zoizo 1x per week een uurtje en verder gewone beweging, maar aangezien ze van bezoekers ook wel wat krijgen denk ik dat die brokken in de middag beter afgeschaft kunnen worden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:41

Die van mij krijgt behoorlijk veel beweging,maar die mag geen brok (i.v.m HB)
Ik doe 1x per jaar mestonderzoek,dan lever je verse mest in bij je DA die kijken het na op wormen en zeggen welke wormen er in zitten,zo kun je heel doelgericht ontwormen,het scheelt me ook heel erg in de kosten,die van mij eten meestal tabs van 30 euro per doosje (Voor 800kg,die eet mijn paard al geheel leeg) mestonderzoek is bij mijn DA 22,50 euro per paard

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:55

ze heeft een dik buikje, maar vind dr niet dik

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:36

Ze is drachtig dus ik vind der niet te dik.

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:01

ze is wel aan de flinke kant,maar dik is ze niet. maar het kan ook komen door de veulentjes..

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:08

is ze drachtig?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 20:11

riekie15 schreef:
is ze drachtig?

Als het goed is wel, ergens in juli/augustus heeft er en paar weken een hengst bijgelopen.
Ben erg benieuwd wat eruit komt, zwartXgestippeld, het veulen dat ze nu heeft was bruin/zwart/wit bij de geboorte, werd toen wit en nu weer zwarter...

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:06

Ze ziet er perfect uit, ze moet absoluut niet dunner hoor.

Wij fokken ook al jarenlang met shetlandpony's, ook naar keuringen etc.
Ze is zo perfect. Niks aan veranderen.

Sem_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:33

Er kan misschien wel iets vanaf?

marit_marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:48

ik denk dat het door de veulens komt...