Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sylke104

Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:01

Misschien ben ik de enige die het me afvraag en misschien zullen veel mensen het niet met me eens zijn.
Waarom gaan shetlanders voor z'n belachelijk lage prijzen over de toonbank.
Ze worden vaak aangeboden in prijzen waar je nog geen fatsoenlijk paar schoenen voor koopt. Daarnaast worden ze vaak gezocht in een nog lager prijsklasse. Een goede grasmaaier is vele male duurder dan een shet. Worden ze daarom als grasmaaiers weggezet.
Naar mijn eenziens leid dit tot vele impuls aankopen, waar shetlanders de dupe van kunnen worden. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn, maar ik vind het gewoon raar dat een levend beest zo weinig geld mag kosten. Terwijl het dagelijkse onderhoud uiteindelijk toch ook betaald moet worden.

Hoe denken jullie hierover? ben ik de enige die vind dat de prijzen best omhoog mogen ivm het voorkomen van impuls aankopen en vaak wisselen van eigenaar.

xJasmijn

Re: Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:03

omdat ze klein zijn? en omdat ze vaak als grasmaaiers gebruikt worden :p

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:03

omdat het aanbod zo groot is en er maaar raak gefokt wordt met kromme en papierloze dieren :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:04

Mechanisme van vraag en aanbod, en dus teveel aanbod.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:04

Zolang iedereen maar wat in het rond fokt met papierloze shetten zullen ze zo goedkoop blijven. Heb je een veulen met papier mag je blij wezen als je het dekgeld eruit kunt krijgen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:05

Ik vind het walgelijk, die lage bedragen!!!!
En het is ook zo'n beetje alleen in Nederland :P
Als je het bijvoorbeeld aan iemand in Denemarken verteld, kijken ze je met ZULKE ogen aan :D
Ik kan er ook echt heel slecht tegen, al die advertenties met 'Liefst Gratis', 'Heb er niet veel voor over', 'Maximaal 50,00' :(
En dan vindt men het gek dat fokkers ze naar de slacht brengen of met een handelaar meegeven.... (niet dat ik dat leuk vind hoor!!!), maar daar krijgen ze er soms nog meer geld voor :P

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:06

Ik snap dat het aanbod heel hoog is en daardoor de prijs naar beneden gedruk wordt, maar zijn jullie het er mee eens? dat is eigenlijk meer mijn vraag. Natuurlijk leuk als je er 1 wilt aanschaffen. Keus genoeg voor weinig geld. Maar komt dit het ras en een pony ten goede

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:08

Nee, uiteraard ben ik het daar niet mee eens. Zolang er wat raak gefokt wordt zal het zo blijven en wat doe je er tegen? Helemaal niks, mensen zijn zo eigewijs want ze willen zo graag een schattig veulentje. Maar zo'n schattig papierloos veulentje wordt ook groot en moet dan weg voor de volgende.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:10

als je de prijzen kunstmatig hoog zou houden, blijft het aanbod ook hoog.
natuurlijk is het zonde gezien het om dieren gaat, maar ik denk dat markt vanzelf wel weer aantrekt. mensen fokken minder omdat ze hun dieren moeilijker kwijt raken enz enz

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:13

Omdat je er vaak ook weinig aan hebt. De meesten zijn niet kindvriendelijk (die voor een laag bedrag wegmogen), hebben geen mooie stamboom, zijn vaak lelijk omdat er maar raak gefokt wordt. En ze zijn te klein voor volwassenen. Daarnaast kost stalling vaak in verhouding duur voor een kleintje, dus koop je beter een echt paard waar je ook nog wat mee kan.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:14

ho ho! je kunt heel veel aan die kleintjes hebben!!

wat een negatieve gedachten

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:16

Heb ook begrepen dat de keuring van het vlees voor de slacht groter is dan de opbrengst ervan.
Handel voor de slacht is dus ook al niet lucratief.

Dus kun je de arme beesten beter zo goed als weggeven. En ja zón schattig veulentje fokken is wel erg leuk.
Maar als het groter wordt wat moet je er dan mee?? :Z |(

Grz sabina

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:33

xElienx schreef:

Jawel, dat kan, ik vind ze ook wel heel leuk maar als ik voor mijzelf een kostenafweging maak koop ik liever iets waar ik zelf op kan rijden. Is voor iedereen anders natuurlijk.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:42

piezze schreef:
xElienx schreef:

Jawel, dat kan, ik vind ze ook wel heel leuk maar als ik voor mijzelf een kostenafweging maak koop ik liever iets waar ik zelf op kan rijden. Is voor iedereen anders natuurlijk.

ze zijn in verhouding veel goedkoper in onderhoud. en je kunt er ook achter zitten.
en ja, ze lopen op wedstijden zonder probemen gewoon mee tussen de paarden (of ze lopen de paarden er uit :o )

geen shetten maar wel het zelfde formaatje
Afbeelding

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:47

Waarom kost een hamster zo weinig? Waarom kost een goudvis zo weinig? Waarom kost een konijn zo weinig? Waarom kan je n het voorjaar overal gratis katjes ophalen? Simpel, er is meer aanbod dan vraag...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 02:31

piezze schreef:
Omdat je er vaak ook weinig aan hebt. De meesten zijn niet kindvriendelijk (die voor een laag bedrag wegmogen), hebben geen mooie stamboom, zijn vaak lelijk omdat er maar raak gefokt wordt. En ze zijn te klein voor volwassenen. Daarnaast kost stalling vaak in verhouding duur voor een kleintje, dus koop je beter een echt paard waar je ook nog wat mee kan.

En daar trap je veel mensen mee tegen het zere been. HOEZO kan je er niets mee, en zijn ze te klein voor volwassenen?! Meeste shetmenners zijn tegenwoordig nog altijd volwassenen of jong-volwassenen, en inderdaad, o.a. in de mensport doen ze het uitstekend.
Er zijn heel veel shetten met een mooie stamboom, 'lelijk' vind ik ook maar een vaag begrip; bedoel je soms 'niet correct gebouwd'? Ja dat klopt, er zijn veel niet correct gebouwde shetten, maar dat zijn ook meestal de shetten zonder papier. Ze zijn te klein voor volwassenen en oudere kinderen om op te rijden, maar zeker niet om mee te mennen of om andere leuke dingen, behalve het rijden te doen. Vind je laatste opmerking 'dus koop je beter een echt paard waar je ook nog wat mee kan' ook niet kunnen; zoals gezegd, shetten zijn vaak voor alles in. Zo'n beetje alles wat jij opsomt, heeft niets maar dan ook niets met de huidige marktwerking en de prijs van shetten te maken!

Verdiep je er eerst eens in voordat je dergelijke uitspraken doet, want jou argumenten slaan kant noch wal.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 02:43

Omdat je er nauwelijks iets mee kunt en er maar op los 'gefokt' wordt waardoor er nauwelijks vraag naar shetlanders is, maar wel veel aanbod van met name papierloze en gebrekkige shetlanders.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 02:48

Nies_ schreef:
Omdat je er nauwelijks iets mee kunt en er maar op los 'gefokt' wordt waardoor er nauwelijks vraag naar shetlanders is, maar wel veel aanbod van met name papierloze en gebrekkige shetlanders.

Tsjonge jonge, dit is wel echt kortzichtigheid ten top hoor! :n |o
Mensen die zo hard roepen dat je er weinig tot niets mee kan, zou ik dan graag willen uitnodigen om eens te komen kijken, dan zullen ze je het tegendeel keihard bewijzen!
Dacht dat tegenwoordig alleen nog mensen zonder enig verstand van paarden dat riepen, maar blijkbaar zijn er meer zo kortzichtig.
Fjorden hebben zich toch ook bewezen in allerlei takken van sport, daar zeg je toch ook niet van dat dat alleen maar lompe karrenpaarden zijn?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 02:55

JoyCiej007 schreef:
Nies_ schreef:

Mensen die zo hard roepen dat je er weinig tot niets mee kan, zou ik dan graag willen uitnodigen om eens te komen kijken, dan zullen ze je het tegendeel keihard bewijzen!

Voor veel mensen wel de waarheid hoor. Neem eenzelfde papierloze pony, maak hem 1.60 hoog en hij is 6 keer zoveel waard.

Of het terecht is dat een shet zo weinig kost kan je over discusiëren. Maar op de vraag die de TS stelt denk ik wel dat het feit dat ze zo klein zijn (en er dus niet kan op rijden als volwassene) er zeker tot bijdraagd :j.
Plus overaanbod natuurlijk. Combinatie van factoren dus.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 03:03

Goed, je kan er niet op rijden. Maar dat je er weinig of niets mee kan, dát klopt gewoon niet. Daarbij gaat het toch niet altijd alleen maar om het rijden? Als je een paard alleen maar hebt om het rijden kan je net zo goed naar de manege gaan. Vergeet daarbij niet de vele mensen die mennen, dus helemaal geen belang hebben bij een paard wat al dan niet ohz. gereden kan worden, of mensen die de hele omgang en verzorging gewoon leuk vinden met een paard, en niet persé willen of hoeven te rijden.
En kinderen groeien vrij snel uit shetten en welshjes, maar is een wat kleinere pony niet ideaal voor de kleine ruitertjes, ipv. maar direct aan de grote pony's en paarden te beginnen?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 04:03

DeSa schreef:
Zolang iedereen maar wat in het rond fokt met papierloze shetten zullen ze zo goedkoop blijven. Heb je een veulen met papier mag je blij wezen als je het dekgeld eruit kunt krijgen.

nou indd, ik kocht Luna (officieel Amalia van stal de werkhorst) van een goede eerlijke fokker voor 375 euro, toen ik haar weg moest doen omdat ik dat eerlijker vond, kreeg ik serieus boden van 100/50 euro.
Terwijl dit beestje goeie paps en mams had, en een stamboom.
Kon super draven echt heel mooi..

Ze is nu verkocht aan Frankrijk voor wel normale prijs

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 08:53

Op m'n honden kan ik ook niet rijden en heb er meer dan 1.000,00 voor betaald }>

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:21

De prijs is zo laag omdat er te veel aanbod is.
En voor een goede betaal je nog voldoende, en terecht.

En je kan er niets mee?
Ik heb een merrie lopen die ZZ loopt, en een andere merrie die op het moment (is pas 5) M loopt en dus ook hard onderweg is naar het ZZ. Ze lopen onder het zadel, aan de lange teugel, voor de wagen in het enkelspan, tandem en 2span. En zijn daarin gewoon ook enorm braaf.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:28

JoyCiej007 schreef:
Nies_ schreef:

Dacht dat tegenwoordig alleen nog mensen zonder enig verstand van paarden dat riepen, maar blijkbaar zijn er meer zo kortzichtig.
Fjorden hebben zich toch ook bewezen in allerlei takken van sport, daar zeg je toch ook niet van dat dat alleen maar lompe karrenpaarden zijn?

Je kunt er minder mee dan met een grotere pony of paard, hoe je het ook wendt of keert.

Waarom moeten fjorden er maar meteen bijgehaald worden? :') Om je vraag te beantwoorden, nee dat zeg ik niet, maar ik snap wel dat ze goedkoper zijn dan een KWPN'er(oid) omdat die beter zijn voor de sport en dat is toch wat de meeste mensen met een paard willen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:36

Nies_ schreef:

piezze schreef:

dit onderscheid de paardenmensen van de mensen met paarden