stamboek shetlander merrie kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bietjah87

stamboek shetlander merrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 12:28

hallo allemaal,

ik kijk en lees al een tijdje rond hier op Bokt en nu dacht ik, ik zit met een vraag dus laat ik me maar aanmelden.

Het zit zo, ik heb altijd bij een manege gereden tot 6 jaar geleden. i.v.m. school en werk lukte het niet meer. Nu ben ik sinds 6 weken weer aan het rijden bij een soort privé-stal. Ik vind het hartstikke leuk, daar niet van, maar ik voel me n iet meer zeker bovenop een paard.

Nu heb ik eens vanalles bedacht en kwam hierop uit:

Ik vind het wel hartstikke leuk om iets met een paard/pony te doen zolang ik er niet op hoef te zitten. Dus zou ik een shetlander erg leuk vinden.

Kosten maakt me niet uit, maandelijks kan ik het wel betalen(met een reservepotje voor onvoorziene dingen zoals dierenarts enz)

Wei + schuilstalletje heb ik al kunnen regelen.
Hooi kan ik via de weide-eigenaar kopen.
stro voor in de stal idem

er staan daar nog meer mensen met paarden, dus ik hoop dat ik de wei mag delen met iemand zodat de shet niet alleen komt te staan( wil er later wel een 2e shet bij kopen waarschijnlijk)

Ik heb nu een 2-jarige stamboekmerrie(staat ingeschreven bij het NSPS) op het oog. ze is gechipt en ontwormt, maar nog niet ingeënt. Dat is opzich geen probleem, dat zijn de kosten niet. Ze is niet beleerd, kan wel aan een halstertje meelopen.
Ze is een vosbonte merrie met veel wit.

Wat zouden jullie hiervoor geven?

als activiteiten wil ik met haar gaan wandelen en poetsen in het begin, als ze wat ouder is wil ik aan lange lijnen gaan beginnen en misschien mennen. Zou ook wel naar een keuring willen en als ze nou uitmuntend is misschien een veulentje over een tijd.

Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb veel paardenmensen in mijn vriendenkring die mij wel zouden willen helpen met beleren, dus dat is ook al gedekt.

Groetjes!

JoyCiej007

Re: stamboek shetlander merrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:34

Ik zou eerst zeker stellen dat je ook echt een weidemaatje voor haar kan vinden van te voren.... straks heb je die pony gekocht en vind je nergens een pony die bij haar samen kan staan. Dan gaat het beestje er zeker niet op vooruit.... en dat zou natuurlijk heel jammer zijn.

Tsja, wat zoiets waard is...... paardenmarkt ligt tegenwoordig al echt op z'n gat, en datzelfde is helaas al jaren aan de gang bij de shetten.... Op basis van je informatie (heeft ze ook premies behaald, is ze ook ter keuring aangeboden?) zou ik er zo'n €200,= voor geven, maar het is maar net wat de gek er voor geeft.

Ook bouw e.d. zijn belangrijk. En persoonlijk ben ik wel bereid om meer te betalen voor een wat grotere shet; goede gebruikspony en ruime gangen vind ik ook heel belangrijk. Werkwillig karakter, goed opgevoed... Maar dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.

Kan je wel uit ervaring vertellen dat het zelf onderhouden van een (gehuurde) wei best veel werk is, maar denk dat je daar vast zelf ook al wel aan hebt gedacht.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 12:40

dank je wel voor je snelle antwoord!

voor zover ik weet heeft ze nog geen premies of is ze uitgebracht op een keuring. Het gaat trouwens om deze merrie: http://link.marktplaats.nl/385312418

Onderhoud van de wei(mest eruit halen enz) moet ik doen, mest afvoeren doet de verhuurder. Verder loopt hij iedere dag even langs de weides om alles te controleren. Ben wel van plan om iedere dag even te gaan kroelen, om een band op te bouwen en om alles zelf ook te controleren(de wei ligt op 5 minuten autorijden van mijn huis), en het zijn bekenden van mij.

als weidemaatje hebben ze nog een 2jarige stamboekmerrie daar te koop staan, maar die vind ik niet zo "speciaal", als ik het zo vrij mag zeggen. Waarschijnlijk is een gewoon "huis tuin en keuken" shetje net zo leuk, bijvoorbeeld een ruintje(zat zien staan op MP) die kosten ook niet zoveel.
Laatst bijgewerkt door Bietjah87 op 21-10-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:47

Klopt het dat de link niet werk??

250,00 / 300,00

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:48

Vind het zo op het oog wel een leuk beestje. Al mag je hier op bokt geen MP advertenties bespreken ;)
Is wel fijn dat je iets geholpen wordt door de verhuurder.
Toch zou ik toch wel van te voren even de eigenaren van de paarden die er al staan vragen of 1 van hen z'n paard bij je shetje wil zetten...... voordat je dus met een pony zit die in z'n uppie staat, omdat je geen weidemaatje kan vinden.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 12:48

nu doet de link het wel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:48

Kentaro schreef:
Klopt het dat de link niet werk??

250,00 / 300,00

Persoonlijk vind ik dat vrij hoog voor een merrie die zich op de keuring nog niet bewezen heeft, en nog niet beleerd is etc.
maargoed, dat is persoonlijk.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:53

Ik heb dat toch ook wel betaald voor mijn merrie. Ze is zwart, 8 jaar en heeft papieren. Zadelmak, gewend als handpaard mee te gaan met een ander paard en kindvriendelijk. Helemaal perfect voor ons en dus wil ik er wel wat meer voor neerleggen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:54

Is mini maat en bont. Scheelt zeker in de prijs!!

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 12:55

hoezo scheelt dat ik prijs dan? hoger of lager?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:59

Diesel2005 schreef:
Ik heb dat toch ook wel betaald voor mijn merrie. Ze is zwart, 8 jaar en heeft papieren. Zadelmak, gewend als handpaard mee te gaan met een ander paard en kindvriendelijk. Helemaal perfect voor ons en dus wil ik er wel wat meer voor neerleggen.

Ja, maar dat valt dus ook niet te vergelijken dan. Zwarten zijn een tijdje erg in trek geweest; mooie leeftijd, zadelmak, goede kinderpony...... kijk daar tellen mensen wel graag wat voor neer meestal.

Dit is een kleine(re) maat (TS: stokmaat zou ik graag willen weten als ik koper was; staat er in de adv. niet bij, en mensen noemen al snel iets 'mini') pas 2 jaar, dus onbeleerd, en heeft zich dus ook nog niet bewezen op de keuring, tenminste staat niet op de advertentie. Kindvriendelijkheid wordt niet over gesproken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:01

Bietjah87 schreef:
hoezo scheelt dat ik prijs dan? hoger of lager?

Hoger :D

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 13:02

voordat ik haar ga kopen ga ik zowiezo een keer langs, kijken of ze inderdaad halstermak is enz.

En ik ben wel blij dat ze een stamboom heeft, als je tegenwoordig ook ziet wat voor "mengelmoesjes" er worden aangeboden.

is €300 teveel voor een stamboekmerrie zonder verdere ervaringen/premies?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:03

Nee. Maar met de huidige ontwikkelingen, en het overgrote overschot aan shetten (ook met papieren) zou ik het er misschien niet aan uitgeven. Maargoed, dat is persoonlijk; je moet gewoon kijken wat je zelf wil. Als je bij de merrie gaat kijken en het klikt, pony voldoet aan je 'eisen' en het is gewoon een leuk beestje, dan zou ik het niet voor een paar tientjes laten staan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:04

Kindvriendelijk vind ik altijd zo lastig..... Kan er echt zo een kind mee weg, of kan iedereen er een beetje mee kriebelen?!?!?
Zeker wanneer ze 2 zijn, is daar héél weinig van te zeggen!! Als ze eenmaal opgepakt worden om wat mee te gaan doen, kan er ineens een heel ander karakter naar boven komen :D

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 13:08

ik weet nu eigenlijk wel zeker dat ik deze merrie ga kopen. zit dus nu alleen nog met een weidemaatje..

wat is beter? een merrie erbij of een ruintje?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:13

2 merrie's bij elkaar kan nog wel eens 'katten' worden, maar dat is ook heel erg afhankelijk van het karakter van beiden. Ruinen zijn vaak makkelijk in de omgang, ook naar andere paarden en vaak wat onderdaniger dan merrie's.
Maar in principe zou 2 merrie's ook geen probleem moeten zijn, of ze moeten allebei erg dominant zijn.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 13:16

dus een ruintje zou beter zijn..vanaf welke leeftijd mag een hengstveulen gecastreerd worden en wat kost dat zo'n beetje?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:20

Haalt weinig uit, als de 'klik' er maar is!!

Ze kunnen gecastreerd worden vanaf wanneer de balletjes er zijn :D Kosten liggen eraan of je het door de dierenarts laat doen of door een castrateur.
Die van mij zijn gedaan door een castrateur en die kosten waren 75,00 per pony

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:22

tsja, beter.... zoals gezegd; 2 merrie's zou ook prima kunnen, maar dat ligt ook aan karakter. Vind het zowiezo belangrijk om te weten als ik een pony koop van welk geslacht dan ook, hoe de pony naar andere pony's in de omgang is. Stel dat je een onderdanige merrie hebt en een wat dominantere, dan zou dat geen problemen moeten vormen. Heb half september een 5 jarige Welsh a merrie gekocht, was tikkeltje dominant naar andere pony's, maar niet overdreven. Ik had al een onderdanig shetruintje staan. Gaat prima; als ik ze een stukje gras bijgeef dan 'dreigt' de merrie wel af en toe naar de ruin, omdat zij wil bepalen waar ze eet. Ruintje gaat er dus ook niet tegenin, die gaat wel aan de kant.

Castreren idd vanaf het moment dat de zaadballen zijn ingedaald, maar persoonlijk laat ik ze liever zo lang mogelijk hengst omdat ze dan ook mooier uitgroeien, maar dat is ook persoonlijk.
Wij hebben onze shethengst van 4,5 jaar laten ruinen op de kliniek, onder volledige narcose. Incl. pijnstilling die we meekregen heeft ons dat ongeveer 80 euro gekost. Maar hoor ook wel eens bedragen van een paar honderd euro (snap echt niet waar dat dan vandaan komt), dus zou dan even contact opnemen met je DA.

Soms kan het ook op de wei gebeuren (door de castrateur), en soms scheelt dat ook weer in prijs.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 13:26

er staat bij deze man nog een merrieveulen te koop, ook met stamboom, dus ik verwacht dat ze nu in dezelfde wei staan en dat daar geen problemen mee zijn..maar hij vraagt €650 voor allebei samen, is dat ook een reële prijs?

dus merrie of ruin maakt niet uit, als ze maar met elkaar overweg kunnen..
misschien ga ik de kosten delen met mijn zusje, want voor 2 pony's betaal ik meer weidegeld..en als ik wil gaan wandelen is het leuker met z'n 2en dan alleen. er zou er anders 1 alleen in de wei achter blijven..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:30

Het is niet de bedoeling om advertenties van MP te bespreken in een topic op bokt. Normaal zou ik je voor een taxatie doorverwijzen naar het taxatietopic, maar omdat het pony's zijn die niet van jou zijn mag dat ook niet.
Dan rest niets anders dan hier een slotje te zetten.