Advies mbt veelste dikke shetter.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Advies mbt veelste dikke shetter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:11

Hello :Y)

Op mijn nieuwe pensionstalling hebben ze een koppeltjes grasmaaiers staan. Een x aantal merries en een hengstje. Ze worden gehouden als schapen en worden van dag tot dag op verschillende weides geplaatst om de kantjes op te eten.

Niets mis mee uiteraard, MAAR.....ondanks dat niet alle merries momenteel met 100% zekerheid drachtig zijn kun je ze wel 'rollen'. Persoonlijk denk ik dat deze mini's, want dat zijn het, 'gemiddeld zo'n 50-100 kg te zwaar zijn. Daarnaast ondekte ik net dat bijna alle paardjes op veelste langen hoeven staan en hiermee ook het 'beenwerk' verkeerd belasten.

Samengevat:
Ik vind het best wel heel sneu en ben 'verliefd' op één van de merries. Aangezien ik al 2 pony's heb, waarvan één in pension (shetter staat bij ons aan huis) denk ik dat mijn partner een beroerte krijgt wanneer ik voorstel haar over te nemen, dus die optie is (voorlopig) uitgesloten. Nu wilde ik aan de eigenaren voorstellen of ik 'haar' mag verzorgen, zodat ik een heel klein beetje grip krijg op haar toestand. Ze is in iedergeval de laatste 2 jaren, ondanks dat er een hengst bijloopt, niet drachtig geweest.

Maargoed, hoe krijg ik deze dame in hemelsnaam slank. Mijn pony en shetter zijn niet te dik door de juiste verhoudingen voeding/beweging, maar deze dame eet enkel en alleen 'gras'? Dus randsoen hierin is moeilijker, want ze lijkt te groeien van lucht.

Kun je zo'n pony slanker krijgen door naast dier randsoen te wandelen/fietsen, haar te laten bekappen (zodat ze iig makkelijker loopt)?

Ik heb werkelijk geen idee hoe oud ze is, maar gezien haar gebit is ze iig 3/4 jaar geweest, dus haar beleren voor de sulky behoord ook tot de mogelijkheden.

Ik wil de eigenaren iig niet voor hun hoofd stoten en me absoluut niet bemoeien met deze manier van shetters houden, dus wanneer zij niet met dit ideeën in willen stemmen leg ik mij daar bij neer :o

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:14

Ik denk dat goede hoefjes wel fijn voor ze zal zijn.
En dan op gaan bouwen met beweging zal denk ik ook wel helpen. Is het zeker dat ze niet drachtig zijn?

Je kan er altijd met de eigenaren over praten. Nee heb je, Ja kan je krijgen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:15

Tuurlijk krijg je een shet slanker door bewegen. Dat geld eigenlijk voor alle dieren (en mensen). Medische oorzaken uitgesloten dan uiteraard.

Ga lekker met haar wandelen, fietsen, longeren en eventueel beleren voor de wagen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:19

Ik zou wel eerst de hoefjes laten doen als de eigenaren er mee akkoord gaan. En dan even laten wennen eraan.
Dan lekker beginnen met wandelen en zo gaan opbouwen. Vooral dat opbouwen is belangrijk om niets te overbelasten.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:20

bo0tjeee schreef:
Ik denk dat goede hoefjes wel fijn voor ze zal zijn.
En dan op gaan bouwen met beweging zal denk ik ook wel helpen. Is het zeker dat ze niet drachtig zijn?

Je kan er altijd met de eigenaren over praten. Nee heb je, Ja kan je krijgen :)

Had gister een vrijblijvend gesprekje met de pensionhoudster over de pony's. Die wist me te vertellen dat ze de laatste 2 jaar geen veulentje had gehad. Als je haar formaat ziet, zou je dit kunnen indenken. Tenminste er zijn toch ook vollere vrouwen welke meer moeite hebben met zwanger worden, dan vrouwen met een normaal postuur. Dus er vanuit gaande dat ze nu echt 'vet' in met de theorie van voorgaande jaren, houd ik hier even aan vast. Mocht het anders zijn, moet ze van het voorjaar toch aan uieren...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:23

Ineke2 schreef:
Tuurlijk krijg je een shet slanker door bewegen. Dat geld eigenlijk voor alle dieren (en mensen). Medische oorzaken uitgesloten dan uiteraard.

Ga lekker met haar wandelen, fietsen, longeren en eventueel beleren voor de wagen.

Ja dat snap ik :Y) , maar een mens dient zijn voedingspatroon hiermee ook aan te passen......

Mijn shetter staat om de dag 4/6 uur op het gemaaide grasveld in de tuin. De andere dag staat hij aan de stick in het vollere gras, zodat op=op is zegmaar. (Hij is erg ziek geweest en kan niet meer 24/7 naar buiten). Deze dame staat 24/7 in het gras.............

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:43

Gras bevat veel water en ook vormt het gassen in de darmen. Mocht je de paardjes een paar dagen van het gras afhouden merk je al meteen verschil. Kan geen kwaad om te beginnen met het opbouwn van beweging.
Als je merkt dat ze na een tijdje tekort komt kun je der altijd nog een kwart pavo koek oid bijvoeren als je wat met haar doet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:46

linda_arnold schreef:
Ineke2 schreef:

Ja dat snap ik :Y) , maar een mens dient zijn voedingspatroon hiermee ook aan te passen......

Mijn shetter staat om de dag 4/6 uur op het gemaaide grasveld in de tuin. De andere dag staat hij aan de stick in het vollere gras, zodat op=op is zegmaar. (Hij is erg ziek geweest en kan niet meer 24/7 naar buiten). Deze dame staat 24/7 in het gras.............

Wellicht is een graaskorf dan ook een idee?

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:07

Een graaskorf is een optie die je kunt overwegen,
mijn pony kon er niet mee omgaan(net zo lang slepen tot hij af is of kapot is.)
dit heb ik bij meerdere shetlanders meegemaakt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:54

Wellicht voorstellen om dan aan strookbegrazing te doen als de graaskorf niet werkt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:24

Je kunt die graaskorf bij de paardendrogist een week proberen, dus dat is altijd een overweging waard. Mijn paard snapte er in de eerste instantie ook geen bal van, maar daar er even extra tijd en energie in te steken verdien je dat wel terug later :j .

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:29

Ik volg het ook even, want mijn shet hengstje is nu ook veel en veel te dik die kan ik echt rollen.
Maar hij staat met 2 merrie's en een veulen hengstje die niet van mij zijn, en die ontsnappen constant
naar het lekkere verse hoge gras een weiland verder. En mijn hengstje wil niet alleen staan dus die volgt mooi.
Vandaag heb ik hem maar op stal gezet en maar hopen dat ze hem niet weer in de wei zetten, wat ze al
2x gedaan hebben.
Ik wil ook graag weten hoe ik hem slanker kan krijgen dus volg het even mee.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 14:30

Graaskorf had ik ook al over nagedacht............maar hoe breng je zoiets??

Zij kopen een koppel shetters om de wei 'kaal' te eten, ik hang een graasmasker om een pown die niet van mij is, zodat ze niet kan doen waarvoor ze gekocht is...... :+ ...................

Ga morgen maar eens een balletje opgooien. Als er in de winter veel neerslag valt en het koud is, zal het gras niet uitstekend groeien, wellicht dat ze daar ook iets op afslankt.

@ Miranda06
Mijn eigen shetter heb ik ook opstal. Krijgt hier alleen hooi en zo nu en dan als hij gewerkt heeft een handje brok, daar is is hij wel op slank te houden. Als ik hem 24/7 buiten zet is het ook net een balletje.

MilesNF

Re: Advies mbt veelste dikke shetter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:38

Aangezien het al najaar is, zou ik me nu niet al te druk maken over het gras, het is minder rijk aan voedingstoffen dan in het voorjaar of de zomer. Bovendien is dat meer aan de eigenaar dan jou. Beweging kan al heel veel helpen. Als je dat op een rustige manier opbouwd kun je daarmee veel kilo's eraf trainen.
In eerste instantie veel stappen en als ze voor de kar beleerd kan worden is dat helemaal fantastisch. Maar ook grondwerk, fietsen, longeren en lange lijnen zijn goede manieren van beweging geven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:55

Met de korf kunnen ze wel eten hoor, maar 50% minder.
Maar het in sowieso een lastige kwestie hoor als het niet je eigen dier is. Misschien toch maar eens met de eigenaar gaan praten en er toch over beginnen dat dit zo niet verder kan.

Silence3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:30

Mischien een muilkorfje om en lekker mee wandelen en voor de kar beleren is ook enig :D
X

caroline_max

Re: Advies mbt veelste dikke shetter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:54

Mijn shet was geschat op 260 kg ( schofthoogte 1.02 m). Eerst heeft ze 1 week een graasmasker omgehad overdag, wat trouwens geen enkel probleem gaf. Snachts deed ik haar op een kleiner stukje kale wei zonder het masker, maar overdag liep ze dan lekker bij de rest in. (ik heb die goedkope van de paardendrogist trouwens, maat S)

Daarnaast kreeg ze hooi (paar keer per dag een beetje) en inmiddels is de wei kaal en loopt ze zonder graasmasker rond. Ze krijgt nu elke dag een handje muesli erbij, omdat mijn veulen ook brok krijgt en ze anders jaloers reageerd.

Ze is in 1 week nu 15 kg afgevallen (geschat mbv meetlint). Het is heel belangrijk dat ze veel loopt, daar vallen ze van af. Draven en druk rennen is juist niet zo goed. Ik laat de mijne afvallen onder DA begeleiding dus ik heb een heel schema voor Anna. Je kunt aan het oogwit zien dat ze afvalt, dit kleurt dan een beetje gelig.