Op mijn nieuwe pensionstalling hebben ze een koppeltjes grasmaaiers staan. Een x aantal merries en een hengstje. Ze worden gehouden als schapen en worden van dag tot dag op verschillende weides geplaatst om de kantjes op te eten.
Niets mis mee uiteraard, MAAR.....ondanks dat niet alle merries momenteel met 100% zekerheid drachtig zijn kun je ze wel 'rollen'. Persoonlijk denk ik dat deze mini's, want dat zijn het, 'gemiddeld zo'n 50-100 kg te zwaar zijn. Daarnaast ondekte ik net dat bijna alle paardjes op veelste langen hoeven staan en hiermee ook het 'beenwerk' verkeerd belasten.
Samengevat:
Ik vind het best wel heel sneu en ben 'verliefd' op één van de merries. Aangezien ik al 2 pony's heb, waarvan één in pension (shetter staat bij ons aan huis) denk ik dat mijn partner een beroerte krijgt wanneer ik voorstel haar over te nemen, dus die optie is (voorlopig) uitgesloten. Nu wilde ik aan de eigenaren voorstellen of ik 'haar' mag verzorgen, zodat ik een heel klein beetje grip krijg op haar toestand. Ze is in iedergeval de laatste 2 jaren, ondanks dat er een hengst bijloopt, niet drachtig geweest.
Maargoed, hoe krijg ik deze dame in hemelsnaam slank. Mijn pony en shetter zijn niet te dik door de juiste verhoudingen voeding/beweging, maar deze dame eet enkel en alleen 'gras'? Dus randsoen hierin is moeilijker, want ze lijkt te groeien van lucht.
Kun je zo'n pony slanker krijgen door naast dier randsoen te wandelen/fietsen, haar te laten bekappen (zodat ze iig makkelijker loopt)?
Ik heb werkelijk geen idee hoe oud ze is, maar gezien haar gebit is ze iig 3/4 jaar geweest, dus haar beleren voor de sulky behoord ook tot de mogelijkheden.
Ik wil de eigenaren iig niet voor hun hoofd stoten en me absoluut niet bemoeien met deze manier van shetters houden, dus wanneer zij niet met dit ideeën in willen stemmen leg ik mij daar bij neer