Keuring - shetlander.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Miistral_

Keuring - shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:54

Hallo bokkers,

Ik had een vraag, Woensdag hebben wij een keuring met een shetlander.
Nu heeft iemand mij wijs gemaakt dat je niks aan het toiletteren mag doen ( scheren, uitstekend haar bij de oren bijknippen etc.)
Het is meer voor de lol die keuring, maar het is altijd leuk om dat te doen, maar die shetlander heeft een hele dikke vacht.
nu is mijn vraag mag je een shetlander in de officiele regels niet scheren etc.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

groetjes, _Miistral_

_Miistral_

Re: Keuring - shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:53

Als het niet duidelijk is gewoon zeggen :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:58

Klopt, je mag hem idd niet scheren en overmatig toiletteren, kijk anders even op de site van het stamboek, daar staan de regels en tips over het voorbrengen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:28

Nee, scheren is absoluut nót done! De fanatiekelingen staan op keuring zelfs met fohns de vacht nog meer op te 'blazen' om het nog wolliger en dikker te laten lijken.
Ook 'het 3e oor' (manen op de plek waar halster/hoofdstel zit) mag eigenlijk niet weggeknipt/geschoren worden. Ik deed dat altijd wel, vond dat praktisch en veilig. Dan pakte ik een lok van de voorpluk, en die vouwde ik onder het halster over de kale plek heen; geen jury die het kon zien :+

Uitstekende haartjes bij de oren wegknippen mag weg, maar baard, sokken e.d. gewoon laten zitten, niets aan doen. Om het hoofd ietsje beter uit te laten komen bij sommige pony's kun je de baard wel héel subtiel ietsje uitdunnen, maar pas daar heel erg mee op.

Maar scheren is absoluut uit den boze.....

_Miistral_

Re: Keuring - shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 08:44

Okee, heel erg bedankt voor de info :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:00

Ga je naar Alkmaar naar de keuring van het Clusius?
Daar zullen ze vast wat soepeler zijn omdat het voor alle rassen (incl papierloos) is opengesteld.

Bij stamboek keuringen is het absoluut not-done om te scheren, vlechten enzo. Joyce heeft al een mooie uitleg gegeven.