Mini zonder chip of paspoort.....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ProudOfPride

Mini zonder chip of paspoort.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:35

Ik zit met een vraag/probleempje....

Even als inleiding; mijn minipaardje voelde zich alleen (kon niet bij de grote paarden in de wei helaas), dus zocht ik een vriendje voor hem. Zo gezegd, zo gedaan en het vriendje arriveerde....

Alleen (en dat is mijn probleem) bleek toen hij gebracht was dat hij geen chip heeft en ook geen paspoort... En de dierenarts schatte hem op 2 a 2,5 jaar (hengst nog). Zou ik hem bij het NMPRS nog kunnen laten chippen/paspoort aanvragen? Of doen ze dat alleen bij veulens? Ik ga hem in het voorjaar wel laten castreren...

Maandag ga ik het stamboek bellen, maar ik dacht misschien zijn er hier wel mensen die enig idee hebben :+

JoyCiej007

Re: Mini zonder chip of paspoort.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:38

Hoef je niet eens bij het stamboek te doen; DA kan dat zo voor je regelen, is vaak ook nog goedkoper (als je geen lid bent bij een stamboek, bovendien wisselen die bedragen nogal).

Maar chippen is altijd prima, maakt niet uit op welke leeftijd dat gebeurd, ook aanvragen van paspoort niet. Sinds 2004 is chip en paspoort verplicht, maar helaas wordt er nog veel mee gesjoemeld, of je haalt een paard uit het buitenland, die moet soms ook gechipt worden met paspoort.

DA zet de Chip (kost zo'n 35 euro volgens mij) en kan ook een paspoort regelen. Mijn papierloos shetruintje was 5 toen ik hem kreeg, maar had ook geen chip of paspoort. Paspoort uiteindelijk aangevraagd bij het Fjordenpaarden stamboek; had de DA mij aangeraden; shet had toch geen papieren, en Fjordenstamboek was het snelst qua levering en het goedkoopst.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:45

Hé, das wel een goede tip. Bedankt! Zal ik zeker over nadenken :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:46

Paspoort aanvraag liep dus ook helemaal via de DA. Wel netjes geregeld, ik hoefde zelf niets te regelen. Weet niet of dat overal zo gaat.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:51

Ik kan het altijd even navragen bij mijn DA... Jammer dat ie net is langs geweest, had ik het gelijk kunnen vragen :P

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:59

heel raar dat je dan dus een paspoort voor een shet bij het fjorden stamboek hebt.... maar goed.... als je het via de DA doet krijg je meestal een KNHS paspoort daar zitten ook niet zoveel kosten aan verbonden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 01:42

Mjay schreef:
heel raar dat je dan dus een paspoort voor een shet bij het fjorden stamboek hebt.... maar goed.... als je het via de DA doet krijg je meestal een KNHS paspoort daar zitten ook niet zoveel kosten aan verbonden

Helemaal niet, waar haal je dat vandaan??

Een paspoort is een paspoort, dat staat verder eigenlijk los van een stamboek. Een papierloze shet is officieel gezien ook geen shet, dus van uit jou redenatie past een paspoort uitgegeven door het NSPS daar ook niet bij. Stamboek is puur de uitgever van het paspoort, en welk stamboek dat nou is, dat maakt geen biet uit. Is helemaal niets raars aan, dat wordt juist heel veel gedaan bij papierloze pony's en paarden.
Maar blijkbaar heb jij daar nooit van gehoord, en bestempel je het daarom als 'heel raar'.

zie ook hier:
[TAO] Pony geen chip en paspoort welk stamboek inschrijven?

Paspoort uitgegeven door het KNHS kost op het moment €31,50 excl. chippen, prijs onder voorbehoud.
Paspoort uitgegeven door Fjordenpaarden stamboek kost €23,= excl. chippen.
Chippen + paspoort bij het NSPS: €40,= voor niet-leden.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-09-10 01:56, in het totaal 2 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 01:49

Mjay schreef:

Heel logisch.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 01:54

setteke schreef:
Mjay schreef:

Heel logisch.

Wat bedoel je daar mee, wat is logisch?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:13

Via het NSPS lijkt mij het goedkoopste om te doen.
Die hebben zelf mensen die komen chippen en geen voorrijkosten.

Het Fjordenstamboek lijkt misschien goedkoper maar de veearts die je moet laten komen moet ook betaald worden en voor het chippen.
Dus dan ben je in totaal duurder uit omdat je bovenop paspoort ook de veearts moet betalen.

NSPS is all-in dus voor 40 Euro ben je helemaal klaar en geen extra kosten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:17

Daar zat ik idd ook al aan te denken, shetlandfan.
Mijn pony hebben we toen echter bij de DA gebracht; hij moest ook nog entingen hebben, dus dat was wel makkelijk.

Maar all in zal het NSPS dan alles bij elkaar wel goedkoper zijn.

Er zijn overigens ook wel KWPN'ers of 'grote paarden' zonder papier die een paspoort van het NSPS hebben, omdat het NSPS vaak ook redelijk goedkoop is.

Op mijn paspoort staat trouwens aan de buitenkant geen Fjorden Paarden Stamboek of iets, maar gewoon 'Productschap voor Vee, Vlees en Eieren'.

Binnenin staat dan in het klein dat het Fjordenpaarden stamboek de uitgevende instantie is, met tevens een stempel van ze.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:25

Mijn mini is gechipt tijdens zijn casteratie bij de dierenarts.
Heb een formulier van hem gehad en deze opgestuurd naar het nmprs er kwam een man langs de chip controleren en kreeg toen gelijk mijn paspoort

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:31

Mijn haflinger heeft zelfs een paspoort van het NMPRS ;)
Aangezien ik daar lid van ben heb ik de chip papieren daar naartoe gestuurd ipv PVE of KNHS.
Dus helemaal niet raar als een shet een paspoort van t fjordenstamboek heeft.
Keuze van diegene die het paardje laat chppen

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:04

Mij shet (zonder papieren) heeft een KWPN paspoort, heb hem destijds via de DA laten chippen,
kreeg daarna een formulier wat ik op moest sturen, maakte verder niet uit naar welk stamboek
Het is toen het KWPN geworden, die was niet zo duur volgens de DA, prijs viel inderdaad
wel mee en ik had het paspoort snel binnen

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 18:13

Okee, nou ik heb weer wat bijgeleerd ;) Bedankt iedereen voor de reactie's en info!!