een vraagje omtrent mijn shet hengstje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bobolien

een vraagje omtrent mijn shet hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:19

Hoi Allemaal

Ik heb een vraagje omtrent mijn shet hengstje.
Hij is nu 1½ jaar jong zijn balletjes moeten nog
indalen heeft geen hengsten gedrag, en loopt nu met een ruintje.

Maar wat de vraag is:

Hebben jullie ervaring met een shet hengstje en merrie bij elkaar
dat ze drachtig zou worden maakt niet uit, maar of het goed gaat
dat het hengstje niet de hele tijd achter de merrie aan loopt.

ik hoor graag jullie bevindingen.

groetjes Bobolien

Kempkes

Re: een vraagje omtrent mijn shet hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:24

Het blijft een hengstje hengstengedrag of niet, zou zo kunnen dat de hengst achter die merrie aan blijft lopen. Kan ook dat de merrie hem spuugzat is en dat het visa versa is. En dat de hengst dus helemaal niet in de buurt wordt getolereerd. Echter vraag ik me af waarom je dit wil weten hij nu toch prima bij het ruintje of wil je hem verplaatsen.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:26

Licht aan de pony. Of ze elkaar mogen. Klinkt een beetje gek maar mijn pony kan wel goed met de een en niet goed met een ander.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:26

ik wil het ruintje wegdoen die is te klein gebleven 83 cm heb karretje en tuigje maar is allemaal net pas dus wil graag een grotere shet kopen en wil heel graag een merrie

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:09

Ik heb een 1,5 jarig hengstje en een 12 jarige merrie samen staan en dat gaat prima. De merrie heeft hem keurig opgevoed in de 3 maanden dat ik hem erbij heb en ze staan gewoon neus aan neus te grazen. Hij heeft de merrie wel gedekt (en heeft verder geen hengstenmanieren) toen ze hengstig was, maar de merrie is naar alle waarschijnlijkheid niet meer vruchtbaar. De afgelopen 4 jaren is zij nl naar de hengst geweest, maar nooit drachtig geworden.
Je moet er dus wel rekening mee houden dat je hengstje de merrie kan dekken, maar als je dat geen probleem vind...

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 11:11

nee dat vind ik geen probleem als het maar goed gaat samen

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:19

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:00

VSW-->SMP

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:02

Of het goed gaat ligt aan de combinatie.

En als hij niet goedgekeurd is zou ik er zeker geen veulen van willen door bovenstaande rede. Er komt zo enorm veel bij de slager terecht omdat er gewoon veel te veel gefokt word.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:03

Donja schreef:
Bedenk dan wel wat je met zo'n veulen wil, houdt je het (of ze, als je de hengst en merrie samen laat lopen de komende jaren) zelf, of wil je ze verkopen?
Denk daar goed over na (zie ook: [VN] Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld )

idd, voor shethengstjes is de grote markt op dit moment de slager... er is vrijwel geen vraag naar.
meries misschien iets beter, maar ook nog steeds slecht.
Ik zou lekker voor een grotere ruin gaan, waarom wil je persee een merrie?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:05

Voorbeeldje, mijn jaarlingen (een merrie en een hengstje) staan al te koop vanaf dat ze bij hun moeder lopen. Prijs is laag, papier, karakter, type en beweging zijn super. Maar ze lopen hier dus nog steeds.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:13

hoi
wij hebben winter en zomer de hengst tussen de guste en dragende merrie's lopen
we hebben toen we hem kochten was ie 2 jaar oud direct bij de koppel ingedaan zodat hij er aan gewent is hij is echt hengst met zijn streken maar hij loopt lekker rustig tussen de merrie's ze moeten natuurlijk wel de ruimte hebben om te rennen en om te vluchten als ik jou was zou ik de hengst eerst even aan een touw bij de merrie in doen zodat ze eerst even kunnen wennen en kun je kijken wat ie doet en dan zou je hem los kunnen laten maar wel in de gaten houden want soms zijn ze eerst wel rustig en daarna erg druk zou jammer zijn dat ie de hele tijd achter de merrie aan jacht en dat die het veulen er uit gooit of nog erger dat de merrie dood zou gaan
je kan natuurlijk ook eerst even een paar weken de hengst er even bij in doen en dan later weer apart zetten. ik ben nu 23 jaar en in die jaren hebben we wel 7 verschillende hengsten gehad waar er maar een enkel van winter en zomer bij de merrie's liepen.

hoop je voldoende info te hebben gegeven als je nog vragen hebt, hoor ik het wel

groeten en succes