Hoeveel krachtvoer voor shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Hoeveel krachtvoer voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 12:21

Hoi iedereen,

sinds ik echt actief train met mijn shetlander is hij een beetje sloom aan het worden. Normaal bleef hij wel doorlopen en nu gaat hij uit zichzelf stappen. Zijn week ziet er als volgt uit:
dag 1: longeren/lange lijnen + techniek springen
dag 2: dressuur aan de lange lijnen (veel verzamelen/wijken/buig oefeningen etc.)
dag 3: rijden door bijrijdsters of door mij dressuur aan de lange lijnen
dag 4: vrij, of vd
dag 5: Techniek springen + hoogte
dag 6: dressuur aan de lange lijnen + cross (heb in mijn weiland wat mini cross hindernisjes zoals, boom, heg, waterbak,heuvel.
dag 7: dressuur aan de lange lijnen of wandelen

Dit verschilt trouwens heel erg, de ene week doe ik het zo de andere week word hij meer gereden etc. Meestal doe ik elke dag wel iets met hem en juist met dressuur aan de lange lijnen vindt hij het super leuk. Ik men trouwens ook met hem maar de band is lek dus dat moet even wachten. Mijn vraag is dus wat moet ik hem bij gaan voeren. Hij doet het tot nu toe met gras in de middag en hooi verder op de dag (altijd beschikking tot hooi en water). Hij is alleen niet heel dun, echt niet dik hoor maar het zou niet erg zijn als er nog iets vanaf ging. Maar hoe voer ik hem bij zonder dat hij zo meteen een dikkie wordt..

Alvast bedankt!

Groetjes

LADPR

Re: Hoeveel krachtvoer voor shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:23

Gewoon wat basisbrok, je voert nu helemaal geen krachtvoer?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 12:25

Nee, hij krijgt nu niks (behalve de hoop aan biksjes ter beloning, wat ook wel zal uitkomen op 1/4 schep biks). Halfve schep zou voldoende moeten zijn?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:27

Ik vind een halve schep al best wel veel voor in een keer, wordt hij dan ook meerdere malen per dag gevoerd? Zou je hem 2/3 keer per dag een halve schep geven?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:28

dat is wel heel veel hoor!!

De van mij werken ook best heel veel en die krijgen een handje na het werk.
Voorheen kregen ze 2x daags een handje als de rest voer kreeg.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:28

Zou je moeten uitproberen.

Ik heb er een die heeft bijna niks nodig die krijgt in het werk een kwart schep basisbrok per dag.
Ik heb er nog een die heeft in het werk een halve kilo sportbrok nodig per dag.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 13:07

norski schreef:
Ik vind een halve schep al best wel veel voor in een keer, wordt hij dan ook meerdere malen per dag gevoerd? Zou je hem 2/3 keer per dag een halve schep geven?

Hij krijgt het in een keer, ligt eraan wanneer ik tijd heb.
Ik begin gewoon wel met een halve schep (ik heb geen idee hoeveel kilo dat is maar het is er een van Subli). Mijn andere paard krijgt nu ook 1 schep omdat die dat wel nodig heeft. Even aankijken hoe energiek hij zich gaat voelen :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:29

als ie nooit eerder krachtvoer heeft gehad zou ik eerst eens beginnen met een kwart schep

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:32

waarom wil je hem krachtvoer geven? is hij schraal? anders zou ik het gewoon bij de beloning houden

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:26

Polly schreef:
als ie nooit eerder krachtvoer heeft gehad zou ik eerst eens beginnen met een kwart schep

Hij krijgt wel krachtvoer maar doormiddel van beloning. Dat zal zo'n 1/4 deel per dag zijn. (van een subli schep)

xElienx schreef:
waarom wil je hem krachtvoer geven? is hij schraal? anders zou ik het gewoon bij de beloning houden

Omdat hij sloom is :)
Blijkbaar red hij het niet op alleen gras. Schraal is hij niet, hij zit goed in zijn vacht, is niet dik (zou wel nog wat kunnen afvallen).
Juist het niveau wat we nu doen is echt goed voor hem, en hij is echt al een hele boel kilo's kwijt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:31

Zou het dan toch eerder in wat vitamines ed gaan zoeken aangezien hij van krachtvoer alleen maar dikker wordt en je hem dus nu aardig op gewicht hebt.

Misschien een idee om een halve pavo koek als extra per dag te geven en te kijken hoe hij hier op reageerd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:45

Wat voor voer geef je hem nu? Er zit nogal enorm verschil in typen voer namelijk...vaak staat op de verpakking een aanbevolen hoeveelheid per kg lichaamsgewicht.Dit is vaak een goede indicatie...

Ga voor kwaliteitsvoer waar niet barstensveel melasse inzit,daar hoef je relatief weinig van te voeren.Dit kun je dan geven bv als je met hem hebt gewerkt,zal toch wel een handje of 2 zijn.Zorg voor een maatbeker en weeg het voer af zodat je weet hoeveel je hem geeft...wordt hij te dik dan minder geven,wordt hij te dun...dan wat meer geven.

Als je hem bijvoert als hij gewerkt heeft dan weet je wat hij binnen krijgt ;)

Extra vitamine kan via een pavo-koek waar er zit erg veel suiker in,je kunt ook evt voor een ander vitamine supplement kiezen bv Pavo MultiVit15 waar geen dikmakers inzitten.Doe dit wel op advies van een deskundige,teveel aan vitamines is namelijk erg belastend voor oa de lever.

Miepie...halve Pavokoek is teveel...bij een Shet zit je met een kwart goed ;) .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:11

Oké ik ga het even nakijken :D Super bedankt iedereen!

Groetjes

Edit] hij krijgt nu gewoon basisbrok van Subli.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:48

Mijn ervaring is nog steeds dat je in de zomer nauwelijk wat extra nodig heb. Mijn pony's krijgen alleen na het werk een kwart kilo basisbrok. Het werk bestaat dan uit met een flink tempo door het bos over 20-35 km. Als ze meer krijgen, ontploffen ze.
Dagelijks een handje biks moet voldoende zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:56

Napie...ben met je eens hoor :)

Er is trouwens ook een ponybrok van Subli,misschien meer geschikt ivm hogere vitamine/mineralen.Toch handjes werk wat je geeft...hoef je over de toevoeging van mineralen ook niet echt meer na te denken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:07

Ik denk dat het wel kan verschillen..Mijn pony heeft blijkbaar net wat extra's nodig.

Ze krijgen trouwens Havens basis sportbrok en niet van Subli..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:30

Als ie nu al een kwart schep per dag krijgt en nog steeds sloom is is het misschien een idee om eens een bloedje te laten trekken om te kijken waar dan de tekorten zitten en aan de hand daarvan te gaan bijvoeren.

Mijn ruin heeft vorig jaar ook zo'n periode gehad en die bleek bloedarmoede te hebben.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:34

Ik ga het overleggen. Is zo iets duur? (niet dat geld een rol speelt hoor maar ik zou het graag willen weten).

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:20

Als je shetlander dagelijks word getraint zal hij niet veel dikker worden als je hem (bij) voert.. :)

Krachtvoer kan 1 mok, niet zoon hele schep,
gewoon kleine beetjes, meestal heeft het al een groot effect :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:48

TheJokerr schreef:
Als je shetlander dagelijks word getraint zal hij niet veel dikker worden als je hem (bij) voert.. :)

Krachtvoer kan 1 mok, niet zoon hele schep,
gewoon kleine beetjes, meestal heeft het al een groot effect :)

nee ik schrijf ook dat ik hem nu rond de 1/4 geef (Nu ik er over nadenk is het wel een stuk minder dan 1/4). Maar ik ga hem verdeeld in drie keer nu zo'n halve schep geven. Als het daar niet beter van wordt ga ik bloed laten prikken!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:50

das 1,5 schep per dag!!
Dat krijgt mijn paard op dit moment nog niet eens.
Nouw het alsjeblieft rustig op, straks staat ie bevangen!!
Je kan ook eens rondkijken voor een voer waar ze wat meer energie krijgen, ik heb toen ook een tijdje Kentucky Lite gevoerd, daar werden ze wel wat wakkerder van.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 08:36

IN DRIE KEER _O-
Jeetje haha :P
Dus wat ik bedoel te zeggen is in totaal zal ij een halve schep krijgen verdeeld over 1 dag. Bijv. morgen,middag en avond :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:12

oeps het was al laat denk ik :P :o

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:57

Polly schreef:
oeps het was al laat denk ik :P :o

Kan gebeuren :))

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:09

Ik denk dat het ook echt wel per paard verschillent is. Ik heb een haflinger wie ik, op dit moment dan even niet, best fanatiek dressuurmatig train. Afwisselend met springen en buiten/bosritten. Zij krijgt bijna geen krachtvoer, alleen een kwartje als belonging.
Mijn shet daarintegen krijgt zeker wel een halve schep per dag, aangepast aan de training. Zij word ook wel redelijk fanatiek getraind maar heeft het gewoon echt nodig. Zonder brok word ze erg schraal en is ze futloos, nu met brok gaat het gewoon goed.

1 tip, kijk goed naar je eigen pony en pas het daaraan aan. Als je nu maar 1x per dag een klein beetje brok voert, zal ik dat eerst verhogen naar 2x per dag een klein beetje. En dan later 2x per dag iets meer dan een klein beetje. En het op die manier opvoeren.
Succes! ;)