Mini veulen geboren, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daaf4ever

Mini veulen geboren, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 21:13

Hallo,

Mijn mini (80 cm) is bevallen van een heel mooi merrieveulentje.
Ik ben helemaal niet bekend met wat er bij komt kijken als een veulentje geboren wordt. De vader is onbekend, moeder heeft alleen een veulenpapier bij het Nederlands Shetland Pony Stamboek.

Natuurlijk moet ik het veulen laten chippen, maar mijn vraag is hoe en wat? Moet ik haar aangeven bij een stamboek? En hoe pak ik dit aan?
En hoe zet ik het veulen op mijn naam? En moet ik dan speciaal voor het stamboek een naam bedenken met een bepaalde letter?

(Reden dat ik dit nog niet uitgezocht heb is dat ik niet wist tot het veulen geboren was dat ze drachtig was :+ Heb haar gekocht op de paardenmarkt)

Edit: aan liefde, goede zorg e.d. geen gebrek! Ik ben alleen puur op theoretisch gebied een leek!

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:18

Als eerste gefeliciteerd met je veulen.
Kijk eens op de site van het shetland stamboek staat alles op wat je
weten wil. Wij hebben ook een veulen gekregen waarvan de vader ook onbekend is
en wij hebben het formulier opgestuurd wat op de site staat, en wij hebben ons wel aan de begin letter gehouden (D), maar
dat hoeft niet persee.

In deze link staat alles:
http://www.shetlandponystamboek.nl/?sec ... en&page=11

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:28

Ik hoor net van een vriendin (die in dezelfde situatie zat, moeder wel bekend bij het stamboek, vader onbekend) dat ze gewoon de DA gebeld heeft en die heeft het diertje gechipt en een gewoon paspoort aangemaakt. Maar dan komt er dus helemaal geen vermelding in het paspoort? Ook niet als mams wel bekend is?

Dankjewel trouwens Miranda! Ik ga de link eens bekijken..

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:37

Dat kan inderdaad ook gewoon de DA.
Maar dan komt de merrie er volgens mij niet in te staan, en
krijg je gewoon een gezelschapsdieren-paspoort.
Via het NSPS krijg je een officieel paspoort met de Moeder gegevens erin. En staat er bij vader gewoon onbekend.
En het wordt door het NSPS ook gechipt.

Anoniem

Re: Mini veulen geboren, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:27

nsps is denk ik ook goedkoper, als ik jou was zou ik gewoon even informeren naar de prijzen bij diverse stamboeken en dierenartsen.
pony is sowieso papierloos dus dan maakt het ook niet uit waar ze geregistreerd wordt.

gewoon beetje rondbellen en dan bij een een afspraak maken om te chippen en de rest wijst zich dan vanzelf.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 13:57

Heb de DA net gebeld, zij komt chippen en stuurt de gegevens door naar het shetland stamboek. Dan krijg ik van hun een paspoort. Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt eer je je paspoort in huis hebt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:59

ow dat kan zo een maand of twee duren, maar kan ook binnen 2 week.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:06

Het stamboek heeft zelf een aantal chippers die overal in Nederland langskomen voor chippen. Direct via het stamboek betaal je als geen lid zijnde dus 40 Euro voor paspoort + chip en verder totaal geen bijkomende kosten.

Denk dat je via DA dus stuk duurder uit zal wezen. Dat begint al bij de voorrijkosten die je bij je DA wel zult moeten betalen en via het stamboek niet. Scheelt weer op zo'n 20 Euro ongeveer.