Wat is de min weide afmeting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Wat is de min weide afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 15:04

Ik vroeg mij af wat de min weide afmetingen waren voor een shetlander van ongeveer 80 cm.
En of ze ook voor bijna 1/3 op hooi, brok enzo (dus geen gras) kunnen gehouden worden.

JoyCiej007

Re: Wat is de min weide afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:37

Gras hebben ze ook echt wel nodig, niet veel meestal omdat ze vaak snel te dik worden, maar gras vólledig vervangen door hooi en brok zou ik zeker niet doen.
Bovendien heeft een shet nauwelijks tot geen brok nodig; als ze licht werk verrichten, haast geen werk of helemaal geen werk, hebben ze brok eigenlijk niet eens nodig.

Daarbij moet je met de afmetingen niet alleen met 1 pony rekening houden lijkt mij; geen enkel paard of pony hoort in z'n eentje zonder soortgenootjes te staan ;)
Ik weet niet waarom je dit allemaal vraagt, maar het oppervlak van een weide is niet alleen belangrijk voor gras en praktisch weidebeheer, maar óok vanwege de bewegingsvrijheid van de pony.
Een gemiddelde achtertuin is aldus geen plaats om een pony, hoe klein dan ook, in te houden ;)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 18:12

Ik denk dat ik het een beetje verkeerd getypt heb maar ik bedoel dat het dus 2/3 gras zal krijgen en voor de rest hooi enzo.
Ik ben van plan om er veel mee te gaan wandelen en ook wat vrijheidsdressuur mee te doen.
Op het einde van de straat is er dan ook nog een niet afgesloten weide waar er niets mee gedaan wordt en ik het daar dan ook eens zou kunnen laten grazen. :)

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:08

wij hebben de bak in 2 of 3 stukken verdeeld,in het andere weitje verschilt het,meestal is het 1/3 of 2/3 van de bak

MisticRider

Re: Wat is de min weide afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:44

ze hebben wel gras nodig, maar niet veel. mijn shets staan overdag in kort gras, dan krijgen ze savonds een schep musli/zaad/bix/brok/slobber met wat appels (wel zuinig mee zijn) of wortels, gedroogt brood, banaan ect ect
dan krijgen ze 3 plakken hooi voor de nacht.