Hoefbevangenheid bij Shetlanders, wie heeft nog een tip?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollowpoint

Hoefbevangenheid bij Shetlanders, wie heeft nog een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:29

Het is bekend dat Shetlanders uitermate gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
De oorzaken te hoog fructaan gehalte in het gras enz.. zijn mij bekend.

De ene Shetlander heeft het wel de ander niet, aanleg enzo. Veel mensen kopen een leuke pony voor hun kind en komen er later achter wat hoefbevangenheid is. Helaas is het dan vaak al te laat. Zo ook voor een pony van kennissen van mij.

Ze staat nu al weer een tijdje op de pijnstillers/ontstekingsremmers. Ik heb alleen niet het gevoel dat het echt beter wordt. Ze komt niet meer in het gras, ze staat in de bak en krijgt oud hooi.

Heeft iemand hier ook ervaring mee of nog een bruikbare tip ?

Als het binnenkort niet beter gaat, zullen ze een zware beslissing moeten nemen.

Blackberry28

Re: Hoefbevangenheid bij Shetlanders, wie heeft nog een tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:31

_rocco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:36

Drachtig houden en veulen er zo lang mogelijk bij laten zodat ze veel energie af moet geven. Maar als ze al hoefbevangen is weet ik zo geen tips. Als ze echt chronisch hoefbevangen zijn is het leven niet meer leuk voor ze lijkt me en zou ik haar in laten slapen. Ik heb dit zelf in het verleden ook een keer meegemaakt.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:38

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:44

Mijn pony is ook al een tijdje bevangen, ze staat schraal en ik heb foto's laten nemen. Verder is er bloed afgenomen waaruit bleek dat ze insuline resistent is (suikerziekte). Daar wordt ze nu voor behandeld. Je zou eens een magnesiumkuur kunnen proberen. Verder kun je met goed bekappen en desnoods een ijzertje ook veel doen. Kijk eens in het centrale topic, daar zitten allemaal mensen die er ervaring mee hebben en er staat heel veel informatie in.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:50

in het voorjaar een stukje wei afzetten en de schetlander de rest van de zomer geen gras bij geven maar wat hooi.
sober voeren,de meeste shets zijn veel te dik!

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:54

Er zijn 2 verschillende hoefsmeden bij geweest en ze zeggen allemaal dat ijzertjes niet helpen. Wel vreemd vind ik zelf, tuurlijk je zult het er niet mee genezen, maar als de pony maar minder pijn bij het lopen heeft lijkt me.

bedankt Pastel voor de tip , ik zal het doorgeven aan de eigenaar +:)+ . Ook de link naar de centrale topic is zeker handig flappie 28 bedankt. Inmiddels 451 pagina's zag ik, nou ik ben voorlopig wel even zoet ! :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:57

In de beginpost staat veel info en als je vragen hebt mag je die daar altijd stellen :D

Mss kun je van Nassau eens mailen voor advies. Zij hebben erg veel ervaring met hoefbevangen paarden. Ik weet niet of ze je via de mail willen adviseren, maar je kunt het licht proberen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:57

een speciaal beslag kan zeker wel helpen/verlichten,heb een haflinger gehad die wel tot 4 x toe bevangen was geweest,goed de voeten koelen/nathouden en mijn smid had er een ijzer onder geslagen dat goed ''afrolde'' goed dat ze nu op pijnstillers staat,het schijnt erg pijnlijk te zijn.

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:58

amazone77 schreef:
in het voorjaar een stukje wei afzetten en de schetlander de rest van de zomer geen gras bij geven maar wat hooi.

ze stond echt in een kleine kaal stukje en kreeg al hooi bijgevoerd. Het land was niet bemest. Uiteindelijk kon ze niet goed meer lopen op de kale grond omdat dit al te hard was voor haar voeten. Nu ze in de zandbak staat gaat het iets beter, alleen is ze nog steeds stok kreupel.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:00

Mn verzorg had het en kreeg groene klei hielp zo goed weet niet wat het is of hoe het eruit ziet maar het helpt in iedergeval vwant na 2 weken was die beter

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:01

Je kunt ook een plek nat maken. Nat zand koelt of, dat verlicht de pijn en werkt goed tegen de ontsteking. Daarbij levert het tegendruk op.

Mijn shet is in 2007 bevangen geraakt voor het eerst. Toen leek ook het dieet niet aan te slaan. Ik heb toen magnesium gekocht en binnen een week liep ze weer goed. Dus wellicht kun je dat proberen. Al moet je dat niet te lang zomaar gaan voeren. Wil je het goed doen dan zou je eigenlijk het bloed moeten laten onderzoeken.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:03

Hollowpoint schreef:
amazone77 schreef:

ze stond echt in een kleine kaal stukje en kreeg al hooi bijgevoerd. Het land was niet bemest. Uiteindelijk kon ze niet goed meer lopen op de kale grond omdat dit al te hard was voor haar voeten. Nu ze in de zandbak staat gaat het iets beter, alleen is ze nog steeds stok kreupel.

probeer haar een paar uur per dag in de modder te zetten,je zal zien dat dat al verlichting zal geven,sla een paal in de padock graaf een gat,en leg de tuinslang er in,en laat haar zo maar een paar uur staan.en doe dat 2 x per dag.
ik had met mijn haf de mogelijkheid om haar in de kikkerpoel te zetten,ze liep er erg graag in,ze gaan de link leggen dat de pijn dan minder word,en zoek zo snel mogelijk een goede smid,die kan zeker uitkomst bieden.
heel veel succes.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:06

probeer haar een paar uur per dag in de modder te zetten,je zal zien dat dat al verlichting zal geven,sla een paal in de padock graaf een gat,en leg de tuinslang er in,en laat haar zo maar een paar uur staan.en doe dat 2 x per dag.
ik had met mijn haf de mogelijkheid om haar in de kikkerpoel te zetten,ze liep er erg graag in,ze gaan de link leggen dat de pijn dan minder word,en zoek zo snel mogelijk een goede smid,die kan zeker uitkomst bieden.
heel veel succes.[/quote]

Dat is ook een hele goede want het koud en nat en mn verzorg ging er ook nan zelf in staan als er modder lag

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 06:56

wat voor medicijnen krijgt ze dan als ik vragen mag?
Mijn shet is 13, niet te dik, altijd flink in het voer gestaan en die werd afgelopen januari toen er 10 cm sneeuw lag en ze op stal stond met hooi ineens bevangen.

De bevangenheid is toen bestreden met bloedverdunners, en pijnstillers (ascal, tranquigel en bute). Eerst werd metacam voorgeschreven maar dat hielp helemaal niks.
Daarnaast heeft ze n.a.v. foto's speciaal beslag gehad.
Helaas werd ze na een paar weken met masker in het gras weer bevangen maar is nog altijd niet te dik, het vermoeden is nu dat het uit een darmontsteking komt...
Ze word nu ondersteund met probiotica en homeopatische druppels, dit lijkt allemaal goed aan te slaan.

Veel sterkte en wijsheid toegewenst voor de eigenaren..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:56

Wel een stevige pijnstiller geven hoor. Beweging is doorbloeding, doorbloeding is genezing. En bewegen doen ze alleen als ze niet al te veel pijn hebben.
Nat zand koelt en verlicht ook iets. Het heeft gelukkig weer geregend :).

Ik ben gelukkig geen ervarings deskundige. Begeleid alleen samen met VA's mensen als smid zijnde.

Heb nu wel een bevangen pony op stal staan (opgehaald toen hij weer bevangen stond). Deze omdat hij te dik is, maar werd op kaal land met een graaskorf weer bevangen. Staat nu op zand en pijnstillers en galopeerd al weer uit zich zelf (na 4 dagen al!). Stapt en draaft ook 90% goed op het harde en op los grind (waarschijnlijk door de pijnstillers, dat zal later deze week blijken als het weer wat afgebouwd gaat worden).

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:00