Shetlander inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Shetlander inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:39

Hallo...
Ik mag binnenkort een soort van inrijden gaan doen :+
Ja op een shetlander x welsh hengst...
Niks van jij bent te groot ofzo .....
Maar hoe pak je dat het beste aan (inrijden) ?
Alvast bedankt.
x Ruby

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:41

samen met een ervaren persoon :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:42

helpt er iemand met ervaring?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:47

annetjelyy schreef:

Dat de eigenaren niet duidelijk zeggen dat jij misschien toch echt wel te groot en te lang bent, wil natuurlijk niet zeggen dat je dat ook niet bent........ Sommige eigenaren weten gewoon niet hoe schadelijk dit voor de pony is.
Vind dat die verantwoordelijkheid ook bij jou ligt, en niet met het lakse idee; 'als ze er niets van zeggen zal het wel goed zijn'; dan kies je alleen maar voor je eigen plezier, terwijl het welzijn van de pony voorop dient te staan, daar zou je aan moeten denken.
Lijkt mij sterk dat je nog op een Shet x Welsh zou passen, maar getuige je profiel zal je ook vast nog wel op Shetten rijden, ongeacht of je daar nu te groot voor bent of niet.

En begin er alsjeblieft niet aan als je niet weet hoe je dit soort dingen moet aanpakken en dit nog nooit heb gedaan; zorg dan voor goede, ervaren begeleiding, dus niet een vriendinnetje die 'toevallig ook op paardrijden zit', maar een volwassen iemand die je echt vanaf het begin goed kan bijstaan en begeleiden.
Het inrijden van paarden/pony's is niet zomaar iets, en ookal gaat het hier om een kleine pony, dat maakt niets uit, ook die moeten goed ingereden worden en niet zomaar wat mee aangeklooid worden.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:53

Ik rij niet op shetlanders.....
Maar deze is wel veeel groter en zo dik dat die me nou wel houd hoor ....
En ik ben al helemaal niet laks :Y) Nou als ik toch eens iemand wist die ouder en ervaren is.....
JoyCiej007 schreef:
annetjelyy schreef:

Dat de eigenaren niet duidelijk zeggen dat jij misschien toch echt wel te groot en te lang bent, wil natuurlijk niet zeggen dat je dat ook niet bent........ Sommige eigenaren weten gewoon niet hoe schadelijk dit voor de pony is.
Vind dat die verantwoordelijkheid ook bij jou ligt, en niet met het lakse idee; 'als ze er niets van zeggen zal het wel goed zijn'; dan kies je alleen maar voor je eigen plezier, terwijl het welzijn van de pony voorop dient te staan, daar zou je aan moeten denken.
Lijkt mij sterk dat je nog op een Shet x Welsh zou passen, maar getuige je profiel zal je ook vast nog wel op Shetten rijden, ongeacht of je daar nu te groot voor bent of niet.

En begin er alsjeblieft niet aan als je niet weet hoe je dit soort dingen moet aanpakken en dit nog nooit heb gedaan; zorg dan voor goede, ervaren begeleiding, dus niet een vriendinnetje die 'toevallig ook op paardrijden zit', maar een volwassen iemand die je echt vanaf het begin goed kan bijstaan en begeleiden.
Het inrijden van paarden/pony's is niet zomaar iets, en ookal gaat het hier om een kleine pony, dat maakt niets uit, ook die moeten goed ingereden worden en niet zomaar wat mee aangeklooid worden.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:55

DIK dat 'ie jou wel houd? _O- Hoe 'dik' die ook is, de lengte is belangrijk, niet de omvang! Hmmmm, voel hem al aankomen...... :n

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:56

NHevaVD schreef:
DIK dat 'ie jou wel houd? _O- Hoe 'dik' die ook is, de lengte is belangrijk, niet de omvang! Hmmmm, voel hem al aankomen...... :n

wat voel je aankomen?
T zal ammel wel weer.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:57

Kijk even naar je eigen post, hij is wel zo dik dat hij me wel houd? Zou je zelf niet moeten weten dat de omvang helemaal niet telt?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:58

begin er niet aan zonder goede begeleiding, dat kan slecht aflopen :(:(

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:58

ik vrees dat dit um nie gaat worden...

echt wijsheid zit er duidelijk nog niet in...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:58

NHevaVD schreef:
Kijk even naar je eigen post, hij is wel zo dik dat hij me wel houd? Zou je zelf niet moeten weten dat de omvang helemaal niet telt?

Nee snap ik wel , maar ik bedoel dat hij niet zomaar doorzakt hoor ..... help me dan !!!
Laatst bijgewerkt door Ruby1995 op 26-05-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:00

Tsja, belangrijk is dat zijn hoogte goed is en dat jij niet te groot bent. Dik of dun, je lengte kán zijn bewegingen en dergelijke wat hinderen.
Begin met een ervaren persoon met veel verstand, die jou ook nog het één en ander kan bijbrengen :j

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:02

zijn eigen overgewicht wat jij dik noemt moet ie ook al dragen en jou erbij, zo kan je rekenen of je te zwaar bent, jouw gewicht en zijn overgewicht is wat hij moet dragen

Ruby1995

Re: Shetlander inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:03

Nou het is niet extreem te groot hoor ikke.....En waar kan ik een ervaren persoon vandaan halen?!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:04

Via bokt zijn er zat mensen, misschien bij jou in de buurt wel, enzovoort... een persoon die ervaring heeft met het beleren en inrijden van paarden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:05

Dat een pony dik is komt juist nog nadeliger uit voor jou...dat extra gewicht moet hij zelf ook allemaal meedragen.

Hoe groot is de pony, hoe oud is ie. Heb je een foto.
Hoe lang en zwaar ben jij?

Een shetlander inrijden is niet anders dan een KWPN-er inrijden,

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:05

Nou en waar mmoet ik dan zoeken? en degene kunnen er zelf toch ook niet op.

Foto van de lieve pony(en nee ik heb nog geen andere):
Afbeelding
Zijn lengte weet ik niet en de mijne ook niet ... :P

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:08

Oh maar er zijn nog heeeul veel andere methodes om je paard prima en netjes te beleren en in te rijden, daar zal die persoon wel mee helpen :j
google eens, kijk eens naar mensen die zich aanbieden voor hulp, enzovoort. Beetje moeite mag wel, beleren is een flinke klus.
Zou ook wel wat meer informatie over je pony en jouzelf willen hebben als 't gaat om lengte, enzovoort.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:10

ojaaa mn lengte is 172 gewicht ; 64 kg.
pony lengte en gewicht : ?
Ik heb al bitje voor het eerst bij hem ingekregen en zijn nu bezig met longeren en hij is 6 jaartjes oud en er heeft al iemand een keertje op gehobbelt.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:10

Sappos schreef:
Een shetlander inrijden is niet anders dan een KWPN-er inrijden,

Je zit alleen iets dichter bij de grond... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:12

Ik zou het persoonlijk niet doen met jouw gewicht en lengte. Hoe lang rijd je al paard?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:12

@ NHevaVD
Dit zijn antwoorden waar dit meisje wat aan heeft! ik ben het met jou eens.

TS,
Een pony beleren lijkt heel leuk en ik kan me voorstellen dat je het met alle plezier wil gaan doen als je dit gevraagd wordt.
Een pony beleren kan ook erg gevaarlijk zijn, daarom is het belangrijk dat er mensen bij zijn die hier ervaring mee hebben. De tip om op bokt te kijken is een heel goed idee denk ik. Ik ken namelijk verhalen waarbij het paard de ruiter al van hem af heeft geslagen voor dat de ruiter al op het paard zat!
Verder is het belangrijk dat je tuig goed past en in goede staat is! Een cap hoort daar uiteraard bij.
Ik weet niet of de pony al wat gewend is? Dat is natuurlijk ook belangrijk. De pony poetsen, wandelen, vreemde dingen leren kennen enz hoort hier ook bij.
Nogmaals: ga niet zelf prutsen, vraag een ervaren iemand om advies te geven en te helpen! Ook kan deze persoon goed beoordelen of jij nog op die pony past.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:13

Pony ziet er wat klein uit voor jou lengte en gewicht, dus liever niet doen. Je kunt wel grondwerk gaan starten met hem, inderdaad een bitje in, halster erover en wandelen, iets op zijn rug leggen en al die kleine dingetjes.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:15

Sorry maar ik vind je dan te groot en te zwaar om een dier in te rijden, no offence ;) .
Gemiddeld is het maximale gewicht wat een shet mag dragen zo'n 50 kilo (ervan uitgaande dat het een gewone shet van 1,05 is)
Ik vind 64 kilo dan te zwaar voor een jong dier. Zou dus iemand anders zoeken om het dier te beleren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:16

En hoeveel verstand heeft de eigenaar van paarden?
Weinig denk ik...levensgevaarlijke stal met die tralies!
Begin er niet aan, je hebt totaal geen ervaring en het is begrijp ik ook nog eens een hengst ook?
Alleen als je zeer ervaren hulp krijgt kan je een poging wagen.
En 64 kilo is best zwaar voor zo'n klein paardje.....dan zou ik er ook nog op mogen want ik ben zelfs 4 kilo lichter!