kruising?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 15:43

Hejhej!

Nadat ik in het taxatietopic de vraag kreeg of Babbel geen kruising is, vroeg ik het me toch wel af...
Zelf heb ik geen idee, ik weet in elk geval zeker dat zijn vader een shetlander is, maar meer weet ik er neit van..heb wel eens geprobeerd in contact te komen met zijn fokker, maar dit is helaas niet gelukt..Babbel is zo rond de 1,07/1,10m heeft hele lange benen, zijn hoofd is wat grover, en hij heeft ontzettend vloeiende, zwevende bewegingen, in zijn draf beweeg je nauwelijks..

Iemand een idee?

foto's ;

Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto is hij nog ziekjes(januari vlgns mij)maar is in elk geval zijn bouw een beetje te zien(hij was hier wel behoorlijk afgevallen)
Afbeelding

JoyCiej007

Re: kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:47

Vind hem op alle foto's erg iel tonen, weinig bespiering en dat heeft imo niet alleen enkel met bouw te maken, maar ook met training en voeding.

Weet je meer over de ouders, zit er papier bij?
Hij staat idd aardig lang op de benen, maar of dit echt een kruising zou moeten zijn? Ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, maar vind zijn bouw nogal vreemd eerlijk gezegd; voor mijn gevoel klopt er iets niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:48

Ik vind hem te mager, ik denk als hij wat voller is hij meer op een shet lijkt.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 15:50

ja klopt, hij is in de winter ziek geweest en deze fotos zijn van afgelopen week, hij begint nu pas weer een beetje bij te komen;)
maar hij is eigenlijk altijd wel zo iel geweest, sinds ik hem heb al..
ben pas sinds 2 weekjes ogneveer zijn training weer een beetje op aan het pakken, hij is ongeveer 3 maandjes niet helemaal goed geweest dus heb er even mee gewacht...hij heeft altijd ruwvoer en krijg 2x per dag een halve emmer pulp en zemelen..(meestal nog met een paard harde broodjes erbij)

over zijn bouw heb ik vaker gehoord ja...zou het niet weten..

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 15:50

zal even een foto zoeken waar hij in goeie conditie was;)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 15:54

heb er alleen een in volle wintervacht...
dikker als dit is hij nooit geweest...

Afbeelding

Foto is van 2 jaar terug;)

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:55

maar wat de moeder was is niet bekend?
vind hem ook wat iel lijken, maar zo kunnen we natuurlijk ook niet goed behoordelen als de foto was van toen hij ziek was

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:56

dat zie er al beter uit!
hij is wel lang op de beentjes ja.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 15:58

misschien ook nog even wat om te vermelden wat ik zelf nogal vreemd vind...
Babbel was 11 toen ik hem kreeg(hij is nu 14)en is sinds die tijd nog gegroeid...ik denk dat hij zijn hele leven slechte voeding heeft gehad oid...(hem hem via de dierenbescherming gekregen)maar heb hem de eerste dag 1,04m gemeten..na een half jaar was hij ruim 1,07m...komt toch neit erg vaak voor denk ik xD

1e dag bij mij;
het is de voorste pony xD
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ZiekieLove op 23-05-10 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:59

Lijkt me ook niet een volle shetter hoor. idd hoog op de benen en ielig. terwijl shetters groeien van lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:59

laatste foto doet het niet

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 16:02

ja hij is echt niet dik te krijgen...
volgens de vorige eigenaar(hij kreeg hem toen babbel 2 was)was de moeder een grote pony..maar meer wist hij er neit van te zeggen, hij heeft verder geen verstand ervan..maar nee meer weet ik er idd niet van..vond het ook heel jammer dat ik geen contact kon krijgen met de fokker..

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 16:02

Alou schreef:

nu nog niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:04

ZiekieLove schreef:
[***] schreef:

nu nog niet?

nu wel.

maar als de moeder echt een grote pony was. dan kan het een shetter zijn he ;)
miss een ijsco?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:04

Alou schreef:
Lijkt me ook niet een volle shetter hoor. idd hoog op de benen en ielig. terwijl shetters groeien van lucht.

Waarom nou altijd die vooroordelen........... shetten hoeven helemaal niet 'kort op de pootjes' te staan en te groeien van lucht; die kunnen ook wat luxer zijn en niet altijd tonnetje rond of dikkig...

@ TS: die foto in wintervacht vind ik hem eigenlijk ook heel erg iel; als je die wintervacht er vanaf denkt blijft er ook dan maar een mager diertje over. Ik weet het niet precies, maar er is iets aan z'n bouw wat gewoon niet helemaal klopt; ik zie er ook geen Welsh bloed in eerlijk gezegd....

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:05

ik vind dat hij een bouw van een fries heeft? hoe noemt de kleine friesras ook alweer? weet iemand dat? zo van die pony's dat op fries lijken maar toch pony's. zo van die magere met smalle benen en veel haren op hoeven.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 16:06

oke;)

Nee idd..ik dacht misschien is zijn moeder zelf wel een shet gekruisd met iets...voor zover ik heb begrepen werden alle pony's gewoon bij elkaar in de wei gegooid, en liep er één shetlanderhengst tussen en een heleboel verschillende merries...(mijn andere pony heeft dezelfde vader, maar hij is wel duidelijk shetlander)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:07

JoyCiej007 schreef:
[***] schreef:

Waarom nou altijd die vooroordelen........... shetten hoeven helemaal niet 'kort op de pootjes' te staan en te groeien van lucht; die kunnen ook wat luxer zijn en niet altijd tonnetje rond of dikkig...

@ TS: die foto in wintervacht vind ik hem eigenlijk ook heel erg iel; als je die wintervacht er vanaf denkt blijft er ook dan maar een mager diertje over. Ik weet het niet precies, maar er is iets aan z'n bouw wat gewoon niet helemaal klopt; ik zie er ook geen Welsh bloed in eerlijk gezegd....

Het is helemaal geen vooroordeel ik hou van shetters.. maar als je paardje dunnig is en je gaat hem steeds meer voeren, zou die toch wel wat dikker moeten gaan worden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:09

Dakario schreef:
ik vind dat hij een bouw van een fries heeft? hoe noemt de kleine friesras ook alweer? weet iemand dat? zo van die pony's dat op fries lijken maar toch pony's. zo van die magere met smalle benen en veel haren op hoeven.

:roll: >;) := is dit serieus?

Je hebt Friezen, en evt. Arabo-Friezen, maar that's it. Er zijn geen 'kleine friesrassen'. of je moet een Mérens bedoelen? Mérens is Mérens, en geen Fries.

Kan er eigenlijk niet zo goed bij dat er hier vanalles wordt geopperd, van Ijslander tot Fries?

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 16:10

JoyCiej007 schreef:
Alou schreef:

ik zal even kijken of ik een foto kan vinden waar hij geen wintervacht heeft en in goeie conditie was;)
nja iel is hij altijd wel, maar dun/ mager is hij eigenlijk nooit geweest(op nu na dan;))hij krijgt altijd het zelfde voer(in mijn ogen meer dan genoeg voor een pony die de hele dag op de wei staat en verder eigenlijk vrij weinig doet)maar zijn bouw is gewoon zo...als mijn andere pony(die met dezelfde vader)diezelfde hoeveelheid voer krijgt is hij altijd binnen no time moddervet..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:12

Alou schreef:
Het is helemaal geen vooroordeel ik hou van shetters.. maar als je paardje dunnig is en je gaat hem steeds meer voeren, zou die toch wel wat dikker moeten gaan worden?

Vooroordeel in de zin van; mensen die verder blijkbaar weinig van shetters weten en dus denken dat ze altijd vrij dik zijn, kort op de pootjes en niet wat luxer gebouwd kunnen zijn; onze 100% NSPS merrie is ook van het wat luxere type shet.

En een paardje wat dunnig is en waar je steeds meer voer in gooit, hoeft écht niet altijd zomaar dikker te worden hoor :n Afvallen is vaak zelfs makkelijker dan laten aankomen als ze écht schraal en iel zijn, bovendien zit er verschil in voer en voer natuurlijk. Als een pony wormen heeft, parasietten of weet ik veel wat voor aandoening, kan je er soms zoveel voer in gooien als je wil, zonder dat ze dikker worden. Of dat ze het niet goed binnen krijgen vanwege een slecht gebit oid....
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-05-10 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:13

JoyCiej007 schreef:
Dakario schreef:

Je hebt Friezen, en evt. Arabo-Friezen, maar that's it. Er zijn geen 'kleine friesrassen'. of je moet een Mérens bedoelen? Mérens is Mérens, en geen Fries.

Kan er eigenlijk niet zo goed bij dat er hier vanalles wordt geopperd, van Ijslander tot Fries?

Dat kan, maar ik weet alleen dat er een ras is die zo groot is als een pony maar met beharing en behang. en ze zijn smal gebouwd met 4 lange benen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:14

Dakario schreef:
Dat kan, maar ik weet alleen dat er een ras is die zo groot is als een pony maar met beharing en behang. en ze zijn smal gebouwd met 4 lange benen.

Ja maar dan roep je toch eigenlijk iets terwijl je er niets vanaf weet? Haflingers (het nieuwere, luxere type sportpony) kunnen ook smal gebouwd zijn met 4 lange benen en met veel beharing en behang....?

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 16:17

hij is nagekeken zowel door da als tandarts;)hij had een paar kleine haakjes maar die zijn verwijderd(en waren volgens de da en tandarts niet de reden van het vermageren)
hij wordt altijd netjes ontwormd en heeft toen(op aanraden van da)ook een vitaminekuur gehad...er is nu niks meer mis met hem, hij moet alleen weer aan komen, en dat begint nu pas een beetje te komen...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:20

JoyCiej007 schreef:
Dakario schreef:

beetje rare reactie vind je niet ...
Er is zijn ook nog Fell Pony's , die hebben inderdaad wel iets van een fries weg.

Mensen denken mee Joyce , ze zegt toch ook niet dat het zo is ? zo oppert een mogelijk idee ;)