Vacht jaarling in slechte toestand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neffesh

Vacht jaarling in slechte toestand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:25

Hallo

Ik zoek al een poosje naar een jaarling voor bij mijn andere shetlander, dit weekend weze kijken en heb hem gekocht omdat ik er ook zoveel meedelijden mee had. Beestje kent niets en is altijd heel bang. Zijn vacht zit vol klitten en onder zijn vacht is hij heel vuil...
Met een borstel geraak je hier niet door dus denk ik aan scheren ?

nutella

Re: Vacht jaarling in slechte toestand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:28

Wassen? Ik zou hem voor de zekerheid ook even laten checken door een dierenarts. Om uit te sluiten dat hij andere problemen onder de leden heeft.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:29

nutella schreef:
Wassen? Ik zou hem voor de zekerheid ook even laten checken door een dierenarts. Om uit te sluiten dat hij andere problemen onder de leden heeft.

wassen ging ik zeker doen maar met die klitten is dat bijna geen werk. Je ziet ook dat hij er last (jeuk) van heeft

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:41

Hans had als jaarling ook een slechte vacht. Onder zijn buik was het een en al klit. Wassen hield niet dus ik heb zijn buik uiteindelijk wel geschoren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:45

scheren, wassen met betadine, da er even bij voor een chec en entingen die misschien nodig zijn, evt worm spuit en goed voer
9 van de 10 heer is dit voldoende

ik zou trouwens wel een deken op leggen de eerste dagen/weken tot het weer het toe laat om hem weer af te doen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:52

Goed voer doet vaak ook wonderen, een slechte vacht heeft vaak een rede.

Jaarlingen moeten vaak hun winter EN veulenvacht tegelijk kwijt.
Mijn prima in conditie zijnde jaarlingen zien er hier en daar ook uit alsof ze aangevreten zijn door de ratten.
Heb er 3 lopen, 1 ziet er redelijk uit, 1 klit heen snel en 1 staat in een padock omheind met hout en schuurt daar een beetje aan (en heeft dus klitten, maar ook al gladde plekken).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:27

Mijn jaarling heb ik met de schaar op zijn borst en tussen zijn voorbenen moeten bewerken, daar zaten enorme klitten. Verder doet hij het allemaal heel netjes.

Veel jaarlingen hebben er last van, helaas.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:29

Voor nu zou ik hem inderdaad eerst scheren en daarna wassen. In de toekomst moet zo'n jong dier met goede voeding en conditie zelf door zijn vacht heen komen. Veel succes!

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 17:51

Hey

bedankt allemaal
Ik denk dat ik hem inderdaad wat ga bijvoeren naast het gras zodat hij wat gezonder wordt.
Hoop wel zo"n klein dekentje te vinden want hij is echt mini , zal binnen kort eens een foto posten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:04

worden hier op bokt wel vaak van die kleine dekentjes aangeboden
als je de zoek functie gebruikt vind je er vast wel een
en anders plaats een ad ;)

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:25

rommulus schreef:

Ja weet ik , maar ik woon in Belgie en dan gaan de verzendkosten als snel hoog oplopen

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:24

kaal scheren, is hij er in 1 x vanaf.... wel goed over na denken

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:26

Zelf een dekentje maken misschien? Mijn mini heb ik als jaarling ook moeten scheren en van een badlaken een dekentje gemaakt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:37

Neffesh schreef:
rommulus schreef:

Ja weet ik , maar ik woon in Belgie en dan gaan de verzendkosten als snel hoog oplopen

ze worden ook vanuit België aangeboden ;)
ik zou zo zeggen plaats een zoekertje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:24

Scheren zou ik niet doen, ze komen zelf wel uit de vacht maar met hulp gaat het uiteraard een stuk sneller.

die klitten er gewoon allemaal uit knippen en dan dagelijks borstelen en de losse plukken er uit trekken en binnen no time heb je een nette pony.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:13

Ja precies wat Elinaa zegt, wij hebben ook wel eens een pony gehad met klitten in de vacht. Alle klitten eruit knippen en dan poetsen poetsen poetsen..

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:22

Heb al heel wat gepoetst en het is al beter, enkel de klitten op de buik kan ik echt niet uitkammen en zijn zo groot...
Ook heb ik nu al 2dagen voer willen geven speciaal voor veulens, maar hij eet er bijna niet van :s:s

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:24

Die klitten op zijn buik moet je gewoon wegknippen. Die kun je er met een borstel niet meer uitkrijgen. De klitten doen de pony waarschijnlijk ook pijn.
Als ik bij mijn jaarling wat weg wil knippen springt hij alle kanten op van de pijn als ik die klit alleen al aanraak.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 07:30

Klitten hebben jaarlingen inderdaad wel vaker, dat is niet heel vreemd.
Zelfs mijn 5 jarige shet heeft klitten op dit moment, die is ineens heel snel gaan verharen en nu heeft ie klitten. ik knip ze dan ook weg, zoals anderen al gezegd hebben.
Dat hij niet zoveel eet daar kan ik je ook geen antwoord op geven :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:40

Onze jaarling had het zelfde probleem, we hebben 'm (even terug toen het zo lekker warm was) lekker geschoren. Man wat was dat diertje blij. Je zag 'm tijdens het scheren ook zichtbaar genieten. Het nadeel van zo'n vacht is dat de huid ahw gaat stikken en het broeit ontzettend. Hij stond op laatst ontzettend te schuren, nu is het helemaal over. Ipv een schaap hebben we nu een zeer sjieke jonge man ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:21

Ik heb mijn jaarling ook geschoren om reden van zo´n dikke vacht die niet goed los liet (hij had het ook echt warm), groeit enorm snel weer aan hoor, en ze krijgen er echt geen lelijkere vacht van, voor de shows worden de mini paarden meerdere keren per jaar geschoren, voornamelijk lente en zomer, geen enkel probleem hoor.
Ze voelen zich ook veel fijner als die dikke vacht eraf is.
Ik zie dit vooral bij de jaarlingen. Vorig jaar had mijn toen jaarling hetzelfde en heb ik hem ook geschoren. Dit jaar is hij dus twee en is zijn vacht heel anders, niet zo´n lama vacht, hem heb ik dus niet geschoren.

Je kan ze dan wel de eerste tijd echt niet dag en nacht buiten hebben, tenzei het met deken is. Die van ons kregen geen deken en stonden snachts binnen, dat ging prima.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:23

Hier staat hij 7/7 buiten dus zal nog een hele poos wachten worden ook voor het wat warmer is. Hopelijk zo snel mogelijk !
Zal eens het dekentje van men andere shet passen.
Dat is gewoon een regendeken met 200g vulling

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:23

Mijn jaarling komt ook slecht uit zijn vacht maar inderdaad, hij moet zijn veulen EN wintervacht kwijt en daar wordt hij op het moment niet mooier van haha.
Wel borstel ik hem elke dag en de klitten op de buik kan je er denk ik inderdaad het beste uitknippen. zelf houd ik niet zo van het scheren.. zeker nu het weer ineens nog zo nat en koud zou zijn niet.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:57

O dat valt reuze mee hoor, tenzei je geen stal en geen deken tot beschikking hebt. Mijn jaarling is nu alweer zo´n drie weken geleden geschoren en staat gewoon heel de dag buiten zonder deken.

Hij voelt zich in ieder geval een stuk beter als met die dikke lama vacht en heeft nu een normaal vachtje want het groeit enorm snel weer aan (alleen gelukkig niet zo dik meer als voor het scheren :P)

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 11:11

Hier is het terug wat beter weer dus ik denk dat ik misschien dit weekend zal scheren...
Hier zit hij vol klitten dus als ik deze er allemaal moet uitknippen kan ik gewoon beter scheren , al ben ik er zelf niet voor , maar het beestje durft niet lopen van de pijn.