ik longeer mijn verzorgshet ongeveer 1x per week en anders wandel ik ermee maar als ik ga longeren dan probeert ze uit de longeerbak te komen (typisch shetlanders) maar als ik haar in galop probeer te krijgen gaat ze in een rengalop en gaat ze bokken en dan komt ze ook op je af gestormd..... weet iemand wat ik daarmee moet doen? en ik hou haar hoofd gewoon naar binnnen dat ze niet kan ontsnappen (want de longeerbak is niet helemaal goed.)
opisop_shop
Geplaatst: 01-05-10 19:57
ik snap het niet helemaal; longeer je nu in een omheinde longeercirkel? Zoja, is dat van hout, of koord, of? Hoe gorot is de cirkel, wel normale grootte? Is je shet ook onder het zadel ofzo, zoja hoe is de galop dan? Hoe oud is de shet? Snapt ie het longeren wel?
ja het is een gewoone longeerbak van hout maar er zit geen balk in het hek alleen boven een paar buizen maar nix in het midden. ja het is gewoon normale grote. bedoel je of er op gereden wordt of dat ik met zadel longeer? de galop is opzich wel goed en soms is ze ook heel braaf maar dan opeen trekt ze een sprintje (in rengalop) en dan gaat ze bokken. ja ik geloof het wel alleen ziet ze gras staan net aan de buiten kant en wil ze daar heen maar ze wordt gewoon gelongeerd ook door anderen geloof ik.
ik denk dat ze voelt dat jij een beetje bang voor haar bent of in iedergeval niet de baas bent. ik vind dat het niet uit moet maken waar je bent, hoe de omgeving is (dit kan soms wel wat verschil maken) of ze nou onder het zadel is etc etc. als ze zou stappen & draven aan de longe zou ze het longeren wel moeten kennen, ik denk dat het in galop naar je toe stormen typisch dominantie van een shet is. laat zien dat jij de baas bent, wees maar een streng & laat zien dat er niet met je te sollen valt. dat betekend dus NIET dat je haar bang moet gaan maken, gaan slaan of wat dan ook, maar je mag best een keertje laten weten dat er grenzen zijn. succes!
Longeer je op een juiste manier en begrijpt ze het wel?
Als mijn pony naar binnen valt dan beweeg ik de zweep rustig (dus niet slaan!) richting de schouder en zeg:"naar buiten". Dit commando hebben ze snel door. Je moet zorgen dat je er optijd bij bent als je shet naar binnen gestormd komt. Mss kun je een longeerlesje krijgen? Ik heb dat met de dubbele longe gehad en het is erg leerzaam. Longeren lijkt makkelijk, maar toch gaat het vaak niet helemaal goed.
Whaahaaa , dat had ik ook met mn vz-shetlander... Ze kwam gewoon op me af... en bokken naar mij en moet je na gaan ik stond nog niet eens in een longeerbak maar in een bak zonder bakrand xD ja echt succesvol...