ik heb een vraagje ik heb van een meisjegehoord dat je de laatste 3 maanden je merrie extra fokvoer moet geven is dit waar
en wat moet het veulen hebben als ie geboren is kwa bijvoering
wie weet dit??? Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
wie weet dit??? Stybba schreef:Er zijn bij de de dracht wat dingen waar je rekening mee moet houden qua voeding:
- Geef voldoende ruwvoer van goede kwaliteit. Goed ruwvoer tijdens de dracht is zeer belangrijk voor na de dracht in verband met de werking van de dikke darm. Merries die tijdens de dracht voornamelijk brok krijgen hebben grote kans op koliek na de geboorte van het veulen.
- Voeding met voldoende eiwit, goede verhouding van mineralen (calcium en fosfaat) en spoorelementen. In normale brok zit in principe al genoeg koper. Eiwitten zijn belangrijk voor de weefselopbouw van het veulen en koper is belangrijk omdat er in de melk van de merrie niet genoeg koper zit. De mineralen zijn belangrijk voor botopbouw. Onvoldoende mineralen of in de verkeerde verhouding kunnen aanleiding geven voor OCD op latere leeftijd van het veulen.
De energiebehoefte stijgt in de dracht niet veel. Pas na de geboorte van het veulen is veel energie nodig. Rond de 3e tot 4e maand na de geboorte van het veulen daalt de energiebehoefte (doordat het veulen zelfstandiger gaat eten). Belangrijk is de goede kwaliteit van het (ruw) voer, niet de kwantiteit. Een magere merrie na de geboorte van het veulen is vaak het gevolg van een eiwit tekort: de merrie zal haar eigen reserves en spiermassa gebruiken voor de ontwikkeling van het veulen.
Voor meer informatie kan je altijd terecht bij je dierenarts.
Wat het veulen nodig heeft als het zelfstandig eet weet ik niet precies, maar hou er rekening mee dat daarbij een goede kwaliteit van ruwvoer zeker belangrijk is!
Succes ermee.