Vriendje voor hengst. Hengst of ruin ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neffesh

Vriendje voor hengst. Hengst of ruin ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:32

Hallo

Ik ben in het bezit van een mini hengstje van bijna 2jaar.
Nu staat hij op een grote weide die we huren en ik vind dat er toch nog eentje bij moet :P .
Hij staat daar namelijk maar alleen, en alleen is maar alleen....
Het probleem is wel dat hij echt wel stout is. Steigeren , bijten,... je kent het wel , hengst zijn hé. En aangezien hij nog geen 2jaar is denk ik dat het niet echt zal beteren.
Nu vroeg ik me af of ik best een ruin of nog een hengst neem ? Ik vrees als we nog een hengst nemen ze misschien wel zullen vechten. En ik heb bang voor die ruin dat Cartouch hem teveel zal pesten en achterna zitten en bijten ect....en dan wordt dat zo zielig.
Een merrie is natuurlijk niet van toepassing omdat we hem niet gaan castreren en hij gebruikt gaat worden om te kweken.

Wat is jullie mening ?

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:38

Ik heb mijn 2 hengsten wel bij elkaar staan en regelmatig ook een ruin erbij. Het blijven dieren, dus er is altijd een risico maar ze hebben genoeg ruimte om mekaar te kunnen ontlopen mocht dat nodig zijn. Ze spelen ooit best ruig met elkaar hoor, maar het blijft spel gelukkig. En het is zo fijn dat ze gewoon contact kunnen hebben met soortgenoten!
Ik denk dat genoeg ruimte heel belangrijk is en niet 2 erg dominante dieren bij elkaar. Enne...de merries uit de buurt houden, anders wordt het waarschijnlijk wel serieus knokken.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:39

Ik dat dat je over het algemeen het beste een ruintje erbij kan nemen, als je nog een (dominant) hengstje erbij neemt kan het wel eens ruig vechten worden, en dat moet niet :=

Het beste is natuurlijk om deze ook te ruinen en dan een ruintje bij te nemen, maargoed dat is bij jou geen optie lees ik, begrijpelijk, is hij wel goedgekeurd (of moet dat nog gebeuren)?

Maarr ik heb zelf ook 2 hengsten, het was een grote gok, maar het gaat ontzettend goed samen, de een is wel dominant, maar de ander weet goed van zich af te bijten hoor. Ze kunnen soms niet met elkaar, maar de meeste keren kunnen ze écht niet zonder mekaar!

Maareehm.. stijgeren en bijten dat hoort natuurlijk niet he, niet bij een merrie, maar ook niet bij wat dan ook, beestje hoort gewoon consequent opgevoed te worden, bijten en steigeren is verboden. O:)

JoyCiej007

Re: Vriendje voor hengst. Hengst of ruin ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:19

Hier hebben we altijd 2 volle broers (en beiden hengst) bij elkaar gehad en dat ging prima; die 2 waren dikke vrienden, dat 'vechten' was meer ruig spelen, het was niet echt vechten. Was een heerlijk gezicht. Ze konden het erg goed met elkaar vinden en waren regelmatig met elkaar aan het stoeien. Ja goed dat gaat er wel eens wat harder aan toe, maar ze hebben elkaar eigenlijk nog nooit wat gedaan, nooit blessure's of wondjes gehad oid. Gewoon af en toe beetje tegen elkaar op stijgeren, in elkaars benen bijten e.d. en dat alles totaal niet gemeen, maar echt op een speelse, vriendschappelijke manier.

Ik zou er eerder een hengst bij zetten dan een ruin; toen we 1 van de 2 hengsten verkocht hadden, heb ik een ruintje bij de andere hengst in gezet, en die heeft flink van zich af moeten meppen en heeft zich weken lang flink moeten verdedigen. De hak van het achterbeen van het ruintje heeft helemaal open gelegen en hij had overal flinke bijtwonden, ondanks dat hij erg van zich af heeft gebeten en getrapt; de hengst bleef maar doorgaan en ook er op springen van achter....

uiteindelijk heeft het wel een paar weken geduurd voordat het wat beter ging, af en toe nog eens als ik het ruintje een tijdje mee had genomen om te wandelen en ik gooide hem dan weer in de wei, ging de hengst nog weer even flink klieren, maar dat werd steeds minder. Uiteindelijk zijn het erg goede vriendjes geworden, ook toen de hengst nog hengst was, hij is inmiddels wel gecasteerd.

Denk dat een ruin al vrij snel te weinig terug 'vecht' en zo laat zien dat hij misschien wel lager in rang staat, maar zich niet zomaar laat bijten of trappen; hengsten zijn daar veel feller in. En ach; echt gemeen vechten heb ik hengsten nooit echt zien doen, het is vaak meer wat ruiger spelen. En geef ze ook echt de tijd om aan elkaar te wennen, en trek ze niet binnen een paar dagen weer uit elkaar.

Vind het overigens wel erg belangrijk dat je nu op zoek gaat voor een vriendje voor hem ja.... vind het zo sneu; mensen kiezen er zelf voor om een hengst niet te castreren, maar vaak zijn de pony's er zélf de dupe van, mogen ze niet met vriendjes staan en altijd maar alleen. Dan moet je hem gewoon castreren.

Maar het hengstje is bijna 2 jaar? Hoezo ga je daar straks mee fokken dan.... heeft hij wel papieren en is hij al goedgekeurd?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:58

Joyce: maar de 2 broers zijn bij jou wel met elkaar opgegroeid. wat zou er gebeurd zijn als je er een andere hengst bij in deed?

ik denk dat het heel erg van het karakter van het weidegenootje afhangt.

wij hebben ons hengstje bij 2 ruinen staan en naast de merries. dat gaat echt prima. maar hij weet ook niet anders.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:11

Ik heb mijn hengst zowel bij ruinen, hengsten als merries gehad. Hij is nu net gecastreerd (als 13 jarige) loopt nu bij merries (doet hij al jaren). Ik kan hem ook rustig bij hengsten en ruinen zetten, maar niet als er merries in de buurt zijn (op mijn eigen terein lukt het dus niet, dat is te klein en zijn er altijd merries in het zicht).

Ik heb wel 2 jonge hengsten bij elkaar lopen, een jaarling en een twenter. Dat gaat prima. Bij hun in heeft nog een 12 jarige dekhengst gelopen afgelopen winter, die was 15 cm kleiner, maar echt hun papa ;) (vond hij zelf :P).

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:16

DeEiken schreef:
Ik dat dat je over het algemeen het beste een ruintje erbij kan nemen, als je nog een (dominant) hengstje erbij neemt kan het wel eens ruig vechten worden, en dat moet niet :=

Het beste is natuurlijk om deze ook te ruinen en dan een ruintje bij te nemen, maargoed dat is bij jou geen optie lees ik, begrijpelijk, is hij wel goedgekeurd (of moet dat nog gebeuren)?

Maarr ik heb zelf ook 2 hengsten, het was een grote gok, maar het gaat ontzettend goed samen, de een is wel dominant, maar de ander weet goed van zich af te bijten hoor. Ze kunnen soms niet met elkaar, maar de meeste keren kunnen ze écht niet zonder mekaar!

Maareehm.. stijgeren en bijten dat hoort natuurlijk niet he, niet bij een merrie, maar ook niet bij wat dan ook, beestje hoort gewoon consequent opgevoed te worden, bijten en steigeren is verboden. O:)

Hij zelf is niet zo dominant . Wanneer hij bij paarden stond en hij kwam te dicht kreeg hij al op zijn doos en hij bleef dan ook maar weg , dus die boodschappen begrijpt hij ook wel. Maar ooit hebben ze eens geprobeerd om hem bij schapen te zetten en deze bleef hij achterna lopen tot ze doodmoe op de grond vielen... Dus het moet een pony zijn denk ik dat zich niet mag laten doen maar ook niet té dominant mag zijn.
Ruimte hebben ze wel genoeg , het is een hele grote weide...
Merrie's zijn er niet , ook niet in de buurt dus dat is ok.
Ja de opvoeding gebeurde niet zo conseqeunt omdat het toch maar een kleintje was, maar daar komt wel verandering in. De laatste dagen heb ik toch al eens laten weten dat ik de baas ben en hij begint het toch te snappen :P

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:20

JoyCiej007 schreef:
Hier hebben we altijd 2 volle broers (en beiden hengst) bij elkaar gehad en dat ging prima; die 2 waren dikke vrienden, dat 'vechten' was meer ruig spelen, het was niet echt vechten. Was een heerlijk gezicht. Ze konden het erg goed met elkaar vinden en waren regelmatig met elkaar aan het stoeien. Ja goed dat gaat er wel eens wat harder aan toe, maar ze hebben elkaar eigenlijk nog nooit wat gedaan, nooit blessure's of wondjes gehad oid. Gewoon af en toe beetje tegen elkaar op stijgeren, in elkaars benen bijten e.d. en dat alles totaal niet gemeen, maar echt op een speelse, vriendschappelijke manier.

Ik zou er eerder een hengst bij zetten dan een ruin; toen we 1 van de 2 hengsten verkocht hadden, heb ik een ruintje bij de andere hengst in gezet, en die heeft flink van zich af moeten meppen en heeft zich weken lang flink moeten verdedigen. De hak van het achterbeen van het ruintje heeft helemaal open gelegen en hij had overal flinke bijtwonden, ondanks dat hij erg van zich af heeft gebeten en getrapt; de hengst bleef maar doorgaan en ook er op springen van achter....

uiteindelijk heeft het wel een paar weken geduurd voordat het wat beter ging, af en toe nog eens als ik het ruintje een tijdje mee had genomen om te wandelen en ik gooide hem dan weer in de wei, ging de hengst nog weer even flink klieren, maar dat werd steeds minder. Uiteindelijk zijn het erg goede vriendjes geworden, ook toen de hengst nog hengst was, hij is inmiddels wel gecasteerd.

Denk dat een ruin al vrij snel te weinig terug 'vecht' en zo laat zien dat hij misschien wel lager in rang staat, maar zich niet zomaar laat bijten of trappen; hengsten zijn daar veel feller in. En ach; echt gemeen vechten heb ik hengsten nooit echt zien doen, het is vaak meer wat ruiger spelen. En geef ze ook echt de tijd om aan elkaar te wennen, en trek ze niet binnen een paar dagen weer uit elkaar.

Vind het overigens wel erg belangrijk dat je nu op zoek gaat voor een vriendje voor hem ja.... vind het zo sneu; mensen kiezen er zelf voor om een hengst niet te castreren, maar vaak zijn de pony's er zélf de dupe van, mogen ze niet met vriendjes staan en altijd maar alleen. Dan moet je hem gewoon castreren.

Maar het hengstje is bijna 2 jaar? Hoezo ga je daar straks mee fokken dan.... heeft hij wel papieren en is hij al goedgekeurd?

Zo denk ik er ook wel over , bedankt voor de tips..
Hij heeft heel goede papieren . Mama is hier in 2004 Belgisch kampoen geweest en papa in 2008 ( Midden maat). Nu is zijn volle broer vorig jaar ook Belgisch kampioen geworden. (Grote maat)
Dus ik ben heel benieuwd ! :P In september gaan we naar de keuring voor de 2jarigen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:24

Mijn ervaring is dat een jong dier altijd het beste gaat. Hengst of ruin maakt dan niet uit. Een oudere hengstruin bij een oudere hengst zetten wil soms wel problemen geven.

Zou dus kiezen voor een hengstenveulen/jaarling.

Bijten en steigeren onderling is gewoon spelen, naar jou toe is het een kwestie van opvoeding en heeft het niks met hengst zijn te maken inderdaad.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 12:00

LADPR schreef:
Mijn ervaring is dat een jong dier altijd het beste gaat. Hengst of ruin maakt dan niet uit. Een oudere hengstruin bij een oudere hengst zetten wil soms wel problemen geven.

Zou dus kiezen voor een hengstenveulen/jaarling.

Bijten en steigeren onderling is gewoon spelen, naar jou toe is het een kwestie van opvoeding en heeft het niks met hengst zijn te maken inderdaad.

Ja dat weet ik. Maar we zijn eigenlijk pas met de opvoeding begonnen. Wel een stuk te laat natuurlijk maarja. Het komt wel goed hoor. :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:17

Maarre, is hij wel goedgekeurd/papieren? O:)

Anders zou het natuurlijk zonde zijn om mee te fokken, al die papierloze hengstveulentjes die niet echt vaak goed terecht komen :=

Rene3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:28

Onze minihengst kan werkelijk bij iedereen van onze kudde lopen,maar zijn grootste vriend is toch wel onze shetruin Pepper.
Als de hengsten niet met elkaar zijn opgegroeid zou ik er voorzichtig mee zijn.
Maar je hebt wel gelijk om gezelschap te zoeken,een paard hoort niet alleen te staan ;)
Succes met je keuze en zijn opvoeding *D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:43

Met jonge ponys gaat het eigenlijk altijd wel goed.

Pas als ze ouder worden en 'echt hengst', en je ook merries in de buurt hebt moet je gaan oppassen want dan kunnen ze van de een op de andere dag heel fel worden.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:46

Nou als je er toevallig nog een zoekt......
Ik heb een smokey black jaarling lopen. Hij is geregistreerd bij het nmprs.
Helaas is hij niet geschikt voor de fok, maar een ontzettend lief hengstje, prima om later voor het aangespannen werk te gebruiken. Hij zal tussen de 90 en 95 cm. worden.
Je kunt hem zien op de foto op marktplaats bij nmprs en nsps/nmprs.
Of op mijn site: http://www.freewebs.com/stalvanhethoofddiep
Misschien is het wel wat voor jou.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 19:05

DeEiken schreef:
Maarre, is hij wel goedgekeurd/papieren? O:)

Anders zou het natuurlijk zonde zijn om mee te fokken, al die papierloze hengstveulentjes die niet echt vaak goed terecht komen :=

Voor de 3de keer , ja hij heeft papieren en binnenkort gaat hij naar de keuring voor 2 jarigen. Moeder ,vader en volle broer allebei Belgisch kampioen geweest in belgie :+ ;)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:46

je kunt een merrie nemen en laten stereliseren(of hoe je het ook schrijft:+)

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:44

Ik heb ook ongeveer zoiets meegemaakt. Ik had een mini hengstje van 4 jaar oud die alleen stond (ook behoorlijk dominant en vervelend). Hier hebben we ook een mini hengstje bijgekocht (deze was 8 jaar, behoorlijk dominant). Het was eerst even de rangorde zoeken, maar daarna waren het de beste maatjes (en ja, hengstjes kunnen inderdaad erg ruig spelen). Mijn hengstje van 4 jaar werd toen hij eindelijk weer een vriendje had ook steeds beter handelbaar (hij kon eindelijk zijn energie kwijt).