inrijden van mijn mini appaloosa?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suzanneteje

inrijden van mijn mini appaloosa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 17:40

hallo,
ben ''nieuw'' (ben niet vaak ingelogd en snap het nog niet geheel) hier dus weet niet precies hoe het werkt dus sorry voor eventuele fouten.
maar heb dus een hele lieve (iets wat eigenwijze) mini appaloosa van +/- 95cm ze heeft al een aantal keer voor de kar gestaan maar wil haar binnenkort inrijden(laten inrijden). nu weet ik niet egt goed hoe ik dit moet aanpakken omdat ik mezelf te groot vind (16 jaar 1,66 en weeg ergens tussen de 40 en 50 kilo) nu wil ik dus een jonger/kleiner/lichter persoon vragen om te helpen met het inrijden.
ik ken alleen niemand die daar egt geschikt voor is (rijd wel een meisje bij ons op de ponyclub maar die rijd al 3 keer in de week en ouders willen niet dat ze nog meer gaat rijden daarnaast is ze naar mijn idee best onzeker met ponyrijden) omdat ik iemand zoek die haar alleen wil inrijden dit omdat ik over een tijdje een kleine vergoeding wil vragen voor het rijden van Armani (de pony) zodat ik af en toe wat leuke spulletjes voor haar kan kopen en ik dan hoop de kans te verminderen dat ze minder snel afzeggen zodat ze niet de ene keer heel veel hoeft te werken en dan plots een hele tijd stil moet staan.
ben wel bereid om een klein bedrag te betalen voor het inrijden
weet iemand hoe ik dit het best kan aanpakken?
woon trouwens in een klein dorp waar ik niet veel kleine kinderen meer ken
m.v.g. suzanne

Ayla

Re: inrijden van mijn mini appaloosa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:43

vind het een beetje raar dat jij iemand zou moeten betalen voor het inrijden als het bijvoorbeeld gewoon een klein kindje kan zijn, de een ziet het anders & de ander weer niet maar dan zou eerder zij JOU moeten betalen voor het (in) rijden. ;)
dus met betalingen zou ik even wachten & een passend iemand vinden die met goeie begeleiding (HEEL belangrijk!) te werk kan gaan via de longe & dan steeds verder net zoals bij een groter paard, heel veel verschil is er niet enkel dat een shet wat meer streken (soms) kan hebben & dat het lastig is een passend iemand te vinden.
je zou eventueel op marktplaats, speurders & hier een topic/advertentie kunnen plaatsen of een briefje ophangen met wat de bedoeling is bij maneges in de buurt etc etc.
succes. :)

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:51

Ik ga hier even volgen, zit namelijk met hetzelfde probleem :)
Alleen is mijn 'shetlander?' wat groter dan de doorgaans shet, is een kruising tussen shetlander & een groot paard. Ze meet nu 1m25 :)

Maar ik zit met hetzelfde probleem :)

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:00

xAylie schreef:
vind het een beetje raar dat jij iemand zou moeten betalen voor het inrijden als het bijvoorbeeld gewoon een klein kindje kan zijn, de een ziet het anders & de ander weer niet maar dan zou eerder zij JOU moeten betalen voor het (in) rijden. ;)
dus met betalingen zou ik even wachten & een passend iemand vinden die met goeie begeleiding (HEEL belangrijk!) te werk kan gaan via de longe & dan steeds verder net zoals bij een groter paard, heel veel verschil is er niet enkel dat een shet wat meer streken (soms) kan hebben & dat het lastig is een passend iemand te vinden.
je zou eventueel op marktplaats, speurders & hier een topic/advertentie kunnen plaatsen of een briefje ophangen met wat de bedoeling is bij maneges in de buurt etc etc.
succes. :)

als jij een groot paard alleen laat inrijden zul je er meestal ook voor moeten betalen. en zoals ik eerder al aangeef zou ik na een tijdje enige vergoeding wil vragen wat ik niet vind kunnen als diegene mijn pony heeft ingereden.
daarnaast zit de dichtsbijzijnde manege meer als 10 km hier vandaan dus dat lijkt me niet egt handig en vind ik het dan lijken alsof ik klanten wil weghalen (wat niet mijn bedoeling is natuurlijk)
op marktplaats denk ik niet dat ik veel kandidaten ga vinden aangezien ik niet denk dat iemand op marktplaats naar zo iets gaat zoeken ofzo.
goede begeleiding is niet zo'n probleem woon op een boerderij met paarden waar er al een aantal met behulp van me vader zijn ingereden en hij heeft er ook heel wat beleerd.
en heb haar zelf beleerd wat erg goed ging hier was ze erg braaf bij en ik verwacht bij het inrijden ook niet veel problemen.
vind het wel een goed idee om ergens een briefje op te hangen maar zou niet weten waar ik dat moet doen dan?
m.v.g. suzanne

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:09

als je hem/haar door iemand zou laten inrijden op een stal of door iemand die dit al enige tijd ook serieus doet dan zou er geld bij komen kijken ja, maar stel dat jij een goed rijdend meisje van ik zeg maar eff wat, 10 jaar met goede begeleiding jou shetje zou laten inrijden lijkt het me niet dat jij haar zou gaan betalen ofwel? ;)
de begeleiding is goed, dat is al een heel goed teken omdat vrijwel iedereen dit ook aanraakt, is een heel goed begin. :)
dat briefje ophangen hoef je niet erg moeilijk om te doen, je typt als het ware een advertentie met: 'hallo, ik zoek dit dit dit & dit voor dit & dit (voorbeeld ;) ) de ruiter moet zo & zo groot zijn en wat je ervan verwacht, eventuele foto's & meer info zijn alleen maar beter & dan zet je bijvoorbeeld je email adress of een telefoon nummer eronder, zo zou je het bijvoorbeeld kunnen doen?

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:21

xAylie schreef:
als je hem/haar door iemand zou laten inrijden op een stal of door iemand die dit al enige tijd ook serieus doet dan zou er geld bij komen kijken ja, maar stel dat jij een goed rijdend meisje van ik zeg maar eff wat, 10 jaar met goede begeleiding jou shetje zou laten inrijden lijkt het me niet dat jij haar zou gaan betalen ofwel? ;)
de begeleiding is goed, dat is al een heel goed teken omdat vrijwel iedereen dit ook aanraakt, is een heel goed begin. :)
dat briefje ophangen hoef je niet erg moeilijk om te doen, je typt als het ware een advertentie met: 'hallo, ik zoek dit dit dit & dit voor dit & dit (voorbeeld ;) ) de ruiter moet zo & zo groot zijn en wat je ervan verwacht, eventuele foto's & meer info zijn alleen maar beter & dan zet je bijvoorbeeld je email adress of een telefoon nummer eronder, zo zou je het bijvoorbeeld kunnen doen?

en waar zou ik dat het best op kunnen hangen zit eraan te denken om dit misschien hier bij basisschool een briefje op te hangen maar weet niet of dit echt verstandig is?
bedankt voor de tips alvast

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:23

bij een basisschool kan inderdaad, maar ik zou alleen akkoord gaan met kinderen die al enige rij ervaring hebben, dit vind ik zelf in iedergeval veel handiger.
jammer dat de dichts bijzijnde manege zo ver weg is, geen stal etc in de buurt?
verder kun je nog denken aan supermarkten etc, wie weet wie daar allemaal rond loopt? ;)

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:24

Misschien in een dierenwinkel ophangen (bijvoorbeeld de Aveve in België).
Of in een ruitershop, daar komen kinderen (ook volwassenen) die paardrijden en misschien wel een soort van 'verzorg- of bijrijdpony' zoeken..

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:26

ruitershop in de buurt & dierenwinkel etc kan natuurlijk al, ergens waar ze uberhaupt iets met paarden hebben (spullen etc) want mensen die daar dat kopen zullen zo'n briefje vast wel lezen.

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:41

dichtsbijzijnde ruitershop zit hier helaas ook meer als 10 km vandaan
wel een goede tip
hebben hier in de buurt wel de petshop zitten maar daar verkopen ze vooral dierenvoeder voor honden,katten,vogels en konijnen enzo. dus zou opzich wel kunnen maar weet niet of er veel ''paardenmensen'' komen.
wou er ook bij zetten dat ik iemand zoek die wel enige ervaring met ponyrijden heeft het lijkt me niet handig als ze nog moeten leren lichtrijden etc. als de pony ook al niet veel kent.
hebben hier zelf pony's en paarden gestalt maar dat zijn voornamelijk volwassenen
paar straten hier vandaan is nog een stalling maar ik mag die mensen zelf niet zo omdat pony's vrijwel altijd binnen staan en al paar keer gezien dat de pony's er niet super uitzagen en aan de magere kant waren. (moest daar post bezorgen en werdt er niet egt vrolijk van daar)
dus dat vind ik persoonlijk niet egt een fijn idee.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:48

Misschien een dochtertje / zoontje van de 'volwassenen' van pony's die bij jou gestald staan?

Op mijn andere shetlander (was doodbraaf beestje toen hij alleen stond, nu met een maatje was wilder) heb ik 2 kindjes leren rijden sinds de 4 & 5 jaar waren, nu zijn ze 6 & 7 jaar.
Ik ga eerst zelf eens een paar keer op Misty (mijn jongste) kruipen, en dan het oudste meisje er eens op zetten.

Misschien, als je nog een andere kleine pony zou hebben of eentje die gestald staat, daar aan het ruitertje vragen om te rijden.. ?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:54

een dochtertje of zoontje van iemand die je kent is opzich misschien wel een goed idee, aangezien deze soms nogwel aardige ervaring hebben maar bijvoorbeeld nog niet op de grote paarden mogen. ;)

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 23:17

de kinderen daarvan zijn beetje aan de grote kant (meeste van mijn leeftijd of paar jaar jonger maar dat zijn ook grotere kinderen wat niet mogelijk is
we hebben hier meerdere pony's staan maar zijn niet van ons niet, niet ingereden en de onze eigen paarden zijn niet egt voor echte beginners hier vind ik (1 zou geschikt kunnen zijn maar is egt heeeeelllll erg voorwaarts).
dus denk niet dat dat veel gaat uithalen

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:19

hmm, dan zou ik toch maar beginnen met gewoon op bepaalde plekken ophangen, dan zie je vanzelf wel wie er reageert. ;)