Dressuur aan de lange teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

Dressuur aan de lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 19:47

Hallo lieve Bokkers,
Ik wil graag voor wat meer variatie zorgen bij mijn pony's (grote maat shetlanders).
Op de forums las ik wat meer over 'dressuur aan de lange teugel'.
Maar wat houdt dat precies in?
En hoe begin je erbij (mijn oudste shetlander kan bereden worden en luistert dus ook aan de teugel)?
En wat voor materiaal heb je er voor nodig?

Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven en mag dit ook niet van mijn ouders, dus zou het gaan met een hoofdstelletje om & dan 2 touwen aan elk 'ringetje' aan het bit?

Dikke zoen & alvast bedankt!

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:29

Ja hoor, tuurlijk gaat dat. Maar het fijnste vind ik persoonlijk full-dressuurteugels. Zijn precies lang genoeg! Je hebt dus een hoofdstel, bit, teugels en een zweepje nodig. Ik begin gewoon met een beetje rondstappen aan een los teugeltje, en langzaamaan een beetje oppakken en wat figuren 'rijden'. Daarna kun je dit ook in draf gaan doen, en zogauw dit goed gaat en je pony nageeft kun je ook aan de zijgangen gaan beginnen. Maar daar gaat wel een tijdje overheen hoor! :)

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 20:41

Bedankt voor je reactie!

Ja, zijgangen, daar wacht ik nog wel even mee, eerst kijken hoe hij erop reageert :)

Ik denk dat ik morgen of overmorgen al eens wat materiaal ga zoeken om alvast te proberen :-)

dikke kus!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:54

Ik ben er gewoon mee begonnen, ik dacht dat hij het wel zou kunnen en hij kon het ook. Hij vond het hartstikke leuk ook. Ik heb het gewoon met twee halstertouwen aan het bit gedaan. Met m'n bijrijpaard doe ik het met een longeerlijn. Ik zoek wel even een foto ;)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:56

Lane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:43

Ik zelf heb mentuig en dat werkt echt prima met dressuur aan de lange teugel. Als je pony naar je bokt (Door bijv. blijdschap) kan je altijd een bokring om de achterhoefen heen doen of er half naast gaan lopen en niet zoals sommigen er vlak achter.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 13:00

Dankje voor het filmpje & iedereen bedankt voor de hulp!
Ik ga het morgen ofzo eens proberen & laat jullie dan weten hoe het ging en waar er eventueel problemen zitten :)
x

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:58

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 16:07

Dankjewel voor de topics :)
Ik had al even de zoekfunctie gebruikt maar daar vond ik niet de informatie op die ik nodig had.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:16

Eliine op bokt heeft een mooie handleiding met fotos gemaakt over hoe je moet beginnen met lange teugel dressuur :) Staat in een van de 3 topics die ik genoemd heb :)
Ook het fijnste te gebruiken leidsel e.d. wordt besproken in die topics

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:50

Evelli schreef:
Eliine op bokt heeft een mooie handleiding met fotos gemaakt over hoe je moet beginnen met lange teugel dressuur :) Staat in een van de 3 topics die ik genoemd heb :)
Ook het fijnste te gebruiken leidsel e.d. wordt besproken in die topics

Hoe je móet beginnen ;) ? Hoe je kúnt beginnen. Ik begin namelijk 'gelijk' erachter :)