met vierkant bedoelen ze waarschijnlijk met alle 4 de benen netjes onder het lichaam en niet zoals je wel eens ziet helemaal gestrekt, dan staan de voor of acher (en soms zelfs beide) helemaal buiten het lichaam.
ik begin altijd met netjes leren stilstaan, ho = ho en dat betekent geen pas meer verzetten, ten alle tijde niet!
hierdoor leren ze netjes te luisteren en weten ze ook in een drukke ring tijdens de keuring dat ze braaf op moeten letten.
als ze dat door hebben gaan we een stapje verder ho = ho met de voorbenen netjes naast elkaar (zo laat ik ze altijd staan , evt heel iets uit elkaar maar niet te veel).
ik werk vaak met een clicker en een beloning, hierdoor hebben ze vaak erg snel door wat er van ze verwacht word.
als ze dit door hebben weer een stapje verder, ho = ho met de voorbenen naast elkaar en de achterkant ook netjes iets uit elkaar.
door de beloning steeds niet eerder te geven dan dat ze zo staan zoals jij wilt hebben ze het spelletje zo door!
als de stand dan uit eindelijk goed is kan je verder oefenen met de hoofd/hals houding op de zelfde manier.
hoe ze precies op z'n mooist staan is ook afhankelijk van de bouw van een paardje en zijn/haar goede en/of mindere punten.
je probeert je paardje natuurlijk zo neer te zetten dat hij/zij zo mooi mogelijk is, dit betekent dus dat je of iemand nodig hebt die met je mee kijkt en ook snapt wat de bedoeling is en tevens de sterke en zwakke punten van jouw paardje kent.
of je kan foto's laten maken waarop je zelf kan zien hoe het er uit ziet, of oefenen in de buurt van een raam waarin je de weer spiegeling goed kan zien.
hoop dat het zo een beetje duidelijk is en je er wat mee kan.
het is dus wel zo dat dit niet in 1 dag geleerd is, je moet best veel met je paardje oefenen en de 1 zal het sneller door hebben als de ander.
op een keuring is het dan ook nog eens extra spannend voor jou en je paardje, als je paardje dan in ieder geval snapt wat de bedoeling is en weet van er van hem verwacht word is het al een stuk makkelijker!