Shetlander weigert te springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TheJokerr

Shetlander weigert te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:16

hallo,
mijn merrie shetlander van 6 jaar oud, is heel erg dik en die wil ik graag op een dieëet zetten.
maar om dit te doen kan ik niet alleen lange lijnen opbouwen en longeren, wandelen en zoveel mogelijk beweging geven.. daarom wou ik springen. maar ik heb het geprobeert.. 3x over. en 1x lukte het om balkjes te draven, stappen en galoperen. maar daarna vertikt ze het om over een balkje te gaan.

ik heb het aan de baas gevraagd over haar geschiedenis van springen..
ze heeft het nooit gedaan, en ik ben ook echt al heel lang begonnen om het op te bouwen.
maar zoals hiervoor gezegd.. soms gaat het super goed.. dan gaat ze opeens heel erg nukken om erover heen te komen.

ik doe me best maar het lukt me soms echt niet.. en ik snap best dat balken eng zijn met balkkabouters enzo.. maarja. toch moet op een of andere manier de kaboutertjes ophoepelen en dat ze normaal gaat doen.

Groetjes Sanne

Sabinee__

Re: Shetlander weigert te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:18

Spring je onder het zadel of los ? Of jaag je de shet er overheen?

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:20

Ik doe het aan de longeerlijn,
ivm het een shetlander is, en ze nog niet zadelmak is.
en ik wel te groot voor dr ben :)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:28

Ze is 6 ;) staat erin ;)

Ze vind het super leuk.. ik weet het gewoon want ze word super fris als ze erlangs is... en dan gaat ze hinniken dus saai vind ze het zeker niet!!

Ze snapt het ook.. anders had ze er nog nooit overheen gestapt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:36

Oke. Ik kan zelf moeilijk advies geven omdat ik het zelf nog niet heb gedaan maar spring je zelf mee zeg maar of niet? Misschien dat ze het ene moment twijfelt of het wel veilig is, maar aangezien jij haar leider bent, als jij haar voor gaat, dat ze het dan wel durft.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:40

ik heb een paar hindernissen naast elkaar op de breedte van de weide liggen.. en daar stuur ik haar voorzichtig overheen met de longeerlijn.. en met mijn stem :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:52

Waarom kun je niet 'alleen lange lijnen, longeren en wandelen'? Springen heeft qua dieeten nou niet echt een heel erg toegevoegde waarde vind ik persoonlijk, 't is meer voor de leuk dan dat je haar iedere keer maar weer over die hindernissen moet jagen, dan vinden ze het ook niet meer leuk vaak.

Je geeft zelf aan dat ze nog vrij onervaren is in het springen; als jij de pony een beetje kent zou je moeten zien of het 'onwil' is (en zoja, waarom dan?) of dat ze het nog niet goed kent. Mij klinkt het alsof ze het allemaal nog niet zo goed begrijpt, of het gewoon niet leuk vind.

Ze hoeft toch ook niet persé te springen? Bedoel; als dat na flink oefenen nog steeds niet echt gaat, dan stop je er toch mee en ga je wat anders leuks doen? Er hangt niets vanaf, afvallen doet ze ook wel op andere manieren, waarschijnlijk zelfs meer als met springen.

Verder: ze is dus erg dik, een dikke pony heeft altijd wel meer moeite om over een hindernis te komen dan een pony die wat slanker en gespierder is....
Edit: zie net dat je zelf over 'heel erg dik' spreekt.... heb je misschien een foto?? Zou heel goed kunnen dat ze vanwege die dikke buik en misschien vrij korte beentjes gewoon erg moeite heeft om over een sprongetje te komen. Zou daar toch even goed op letten want dan is het natuurlijk sneu om daar mee bezig te gaan.
Ook moet je oppassen met het laten springen van een pony met flink overgewicht; die belasten hun pezen en spieren ook meer vanwege het gewicht, en als je er dan ook nog eens mee gaat springen is dat niet altijd een goede combinatie.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:26

Wat je ook kan doen is ernaast rennen en samen over de hindernis, zodat ze er mee bekend is.