Jaloezie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Jaloezie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 23:38

Als ik mijn shetjes van het landje ga halen,en ze staan allebei bij het hek...bijt het ruintje telkens het merrieveulen van nu 10 maanden.
Ik doe hem als eerste aan het touw,en daarna het veulen.
Tevens geeft hij met zn hoofd mij wat duwen en porren als ik het veulen aan het touw wil doen.
Ik ga ervanuit dat het jaloezie is,of dominant gedrag.
Geef hem dus een flinke brul,en/of een rukje aan het halster,maar dat maakt geen indruk.
Ik ben niet van het snel tikken uitdelen,maar aangezien hij mij ook gaat lopen porren en duwen met zn hoofd,zit ik er sterk over na te denken om hem eens wat harder aan te pakken.
Ik bemoei me zo weinig mogelijk met de rangorde tussen die twee,maar het is heel vervelend en lastig als hij mij gaat lopen porren,terwijl ik bezig ben met het veulen het touw aan het halster doen.
Vind het ook getuigen van een gebrek aan respect naar mij toe.(of ik moet het verkeerd zien?).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:03

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar als ik het zo hoor is het inderdaad een teken van dominantie, jaloezie valt imo ook onder dominantie. En dat is natuurlijk niet erg, die onderlinge rangorde, dat houd je toch altijd.

Hebben wij hier ook wel gehad, vooral met de jonge pony's. Maar ik had (en heb nog steeds) altijd wel 1 regel; rangorde bepalen doen ze maar lekker in hun eigen vrije tijd, ik duld dat soort gedrag niet in mijn buurt!
Onze oudste merrie heeft tevens enkele jaren als fokmerrie gediend, en reageerde nogal fel tegen 1 van haar oudere zonen als we samen op wandeling waren; iemand liep dan voorop met haar aan de hand, en ik daar achter met de hengst aan de hand.
Ze heeft het een paar keer geflikt om flink achteruit te slaan naar de hengst, terwijl hij helemaal niet zo dicht bij haar kwam..... en juist, ik liep er net tussen en kon nog nét 2 paar hoeven ontwijken.

Merrie heeft zo op haar donder gehad van mij dat ze het niet meer deed.

Ja goed, ieders z'n eigen aanpak, ik wil geen dominantie en rangorde-gedrag tussen de pony's als ik er bij loop, en dat weten ze nu dus ook.
Hengst is inmiddels al enkele maanden geruind, al had hij nooit echt hengstenstreken of hengstengedrag. Ruin of hengst, mijn plan is altijd geweest moeder en zoon in de toekomst samen als 2span te gaan rijden. En ja, dan zal ík de baas moeten zijn in het span, dan kan je het ook niet hebben dat ze onderling naar elkaar gaan happen/slaan/klieren in het tuig. Dus paar keer per maand had ik zowel hengst als merrie allebei tegelijk in de hand (hij was toen nog hengst, en stond dus ook apart van de merrie) en in de andere hand een zweep. Heb ze helemaal niet 'afgeranseld' oid, maar ze kregen toch wel een tik als ze met elkaar begonnen te klieren. Duurde niet lang of kon ze als moeder met veulen naast elkaar laten lopen zonder dat er ook maar 1 boze blik was.

In mijn optiek kun je dus best eens wat strenger en harder aanpakken, van een goede schop onder de kont gaan ze echt niet dood, en beter 1x goed duidelijk maken dat ze het daarna snappen, dan dat het straks helemaal uit de hand loopt.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 00:25

@JoyCie Wat jij beschrijft,bedoel ik dus ook.
Ik vind het prima dat ze met elkaar een rangorde bepalen,en dat mogen ze van mij onderling regelen en vastleggen.(ik sta echt niet hysterisch krijsend aan de rand van de wei,dat mijn ruintje het veulen niet mag opvoeden) :D
Als hij haar opzij trapt,duwt of bijt,dan zal daar vast wel een reden aan zijn,want ze kennen elkaar goed inmiddels,en zijn verder dol op elkaar.(staan manenkrauwend van elkaar te genieten) ;)
Dat hij haar af en toe aanpakt vind ik dus prima,want het is ook een kleine eigenwijze donder soms :D
Maar ik vind het wat anders als ik erbij aanwezig ben of tussenloop.
Het veulen kreeg van mij van de week nog een aardige brul en grote houding,omdat ze me de kont toekeerde en bokte.(semi speelse manier,maar toch...).
Ze was onder de indruk,en het gaat nu weer normaal.
Mijn ruintje is een zeer eigenwijs en ook wel dominant type...(eerste half jaar dat ik hem toen had,heeft hij echt ontzettend lopen uittesten,en krachten lopen meten).
Heb er nu in principe geen kind meer aan,maar ben wel altijd op mijn hoede want als hij 1 vinger krijgt,pakt hij gelijk je volle hand.
Bij de vorige eigenaresse was hij een beetje stalmascotte,en zeer verwend.(is hij nu nog,maar net zoals bij bv kinderen,geloof ik dat zelf duidelijk zijn in je grenzen nog het beste werkt).
Dus zijn verwende gedrag heb ik aardig eruit gekregen.
Maar het lijkt alsof hij nu wederom zn grenzen aan het testen is....
Mischien ook doordat het veulen erbij is,en hij die de baas is,en even denkt mij ook nog even te testen op allertheid?
Hoewel denken natuurlijk een groot begrip is,maar hij lijkt de aandrang te hebben.... :+
Hij is verder goudeerlijk,zal nooit trappen of gemeen zijn,al ga je er onder liggen om de klitten van zn buik te verwijderen.
Maar als hij een opening krijgt om terrein te winnen,dan laat hij dat niet na. ;)
Daarom wil ik elk teken van disrespect of dominant gedrag in de kiem smoren.
Mischien morgen maar even de vogeltjesdans doen,als hij wederom gaat klieren bij aanlijnen?
Vergeet er nog een situatie schets bij te doen.....als we gaan wandelen,ik bv met hem en vriend heeft het merrietje,dan word hij heel nijdig als zij naast hem gaat lopen of hem voorbij gaat en voorop loopt.
Heb daarover een meningsverschil gehad met mijn vriend,want ik heb zoiets...laat hem voorop,want ook op het land is hij de baas,die bepaald wat er gebeurd.
Mijn vriend vind weer....ik heb geen boodschap aan wat hij vind en op het land doet,maar in mijn bijzijn hebben ze allebei te doen wat ik als leider nodig vind.(tja,daar is natuurlijk ook heel veel voor te zeggen!). :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:38

:j :') _O- Ja de vogeltjesdans; daar zallie écht van onder de indruk zijn :+

Nee maar even serieus; dat bedoel ik dus inderdaad. Hier voeden ze elkaar ook op en daar ben ik alleen maar blij mee. Eerder hadden we 2 zoons van de merrie (beiden dus nog hengst toen) bij elkaar staan, waren de grootste vrienden, precies 1 jaar verschil in leeftijd. De voedden elkaar op, maar tijdens het spelen en stoeien ging het er soms ook behoorlijk hard aan toe. Vind ik prima, laat ze maar lekker, alleen maar mooi voor de foto's en filmpjes :D

En bij jou begint het misschien met dat gepor, maar vrees als je er niets aan doet dat dat binnen de kortste keren gigantisch uit de hand kan lopen. Ze mogen best beseffen dat ze even wat rustiger en voorzichtiger moeten doen als er een mens bij loopt, en dat kun je ze ook best leren.
Onze twentermerrie is vrij bijdehand van karakter en is nu echt een brutaaltje aan het worden; loopt je altijd in de weg, dringt in je persoonlijke ruimte (heb ik ook zo'n hekel aan) en jaag je haar dan weg dan wil ze nog wel eens flink naar achteren slaan. Ze heeft al een paar keer een schop terug gehad, maar dat heeft ze nu dus ook in de gaten dus voordat jij je laars hebt opgetild staat zij aan de andere kant van de wei met een pretkop. Tsja het is misschien grappig, maar dat soort streken houd ik niet van, en dat moet er dus ook uit.

Je kan ze prima leren wat voorzichtiger te zijn, ook in het algemeen, als er mensen bij zijn. Zo wil de oudste merrie in de zomer tijdens het borstelen nog wel eens geirriteerd met haar been stampen of zachtjes trappen naar vliegen, maar ben ik haar dan aan het borstelen of optuigen dan mag ze dat dus écht niet doen van mij; heb op die manier ook wel eens (welliswaar perongeluk) een hoef op m'n voet gehad of een trap tegen m'n knie. En op een gegeven moment hebben ze dat dus ook wel in de gaten als je dat corrigeert, dat ze met jou gewoon wat voorzichtiger moeten omgaan en niet zo lomp doen.

Laat gewoon aan je ruin zien dat je er niet van gediend bent dat ze lopen te klieren terwijl jij er bij staat, ze zijn slim genoeg, dat hebben ze zo in de gaten. En let natuurlijk ook op het veulen; want als er zich 1 rustig houdt kan het maar zo zijn dat de ander lekker gaat uitlokken :+

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 01:20

Grrrrrr had een heel verhaal getikt,en met verzenden ging het mis! :(
Maar in elk geval...ik ga het wat harder aanpakken met het ruintje.
Ik weet hoe hij reageerd op twijfel,en kan maar beter even duidelijk doorkomen.
Niet dat ik zn hersens insla natuurlijk :+
Maar aangezien hij geen respect heeft voor een grote mond,houding,en ik de ervaring heb hoe klierig hij kan worden als hij denkt het baasje te zijn,ben ik dat liever voor.
Helaas dan maar in de taal die hij verstaat.
Hoewel ik daar gewoon moeite mee heb,want ik deel liever geen flinke tik uit.
Ik ben namelijk wel van het type....niet 20 keer een halfzachte tik,maar liever 1 duidelijke.
Iets wat ik trouwens met de hand doe,en niet met zweepje ofzo,dus het schrik effect moet het hem dan ook doen.
Na die ene tik in het begin toen ik hem had,was hij ook gewoon weer op het recht spoor en nam me niets kwalijk,en angst heeft hij nog nooit voor me gehad.(hij leek wel blij,dat het hem duidelijk was).
Het is gewoon tijd voor een opfris cursus vermoed ik...

JoyCiej007

Re: Jaloezie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:26

Ik sla ze ook echt niet de hersens in, maar inderdaad, als je het hebt geprobeerd met houding en grote mond en daar reageren ze niet op, moet je het anders aanpakken.
Ik ben dus idd ook van 'beter 1 flinke tik dan 20 zachte' en zie dus zelf bij onze twentermerrie ook dat die nu gewoon flink aan het puberen is, die is ook echt niet onder de indruk als ik me eens flink 'breed' maak (ik heb nu eenmaal niet zo veel om me breed te maken, maar goed :+ ).

Zweepje gebruik ik ook haast nooit, want wil geen angst voor de zweep opwekken; voor de wagen is de menzweep een héle belangrijke hulp die je echt nodig hebt, en daar moeten ze ook geen angst van hebben.

Maar heb wel slechte ervaring met de hand; je hoeft het helemaal niet hard te doen, maar ik heb wel vaker iets net op de verkeerde manier geraakt en daardoor hand gekneusd of spiertje wat pijn ging doen; meestal doe ik mezelf er meer pijn mee dan dat de pony er ook maar iets van voelt... :+

Vind dat je met corrigeren gewoon eerlijk moet zijn, dan kweek je ook geen angst. Ik mag dan misschien 'van de oude stempel' zijn, maar ik zeg altijd maar zo, ik deel liever een schop uit dan dat ik zelf door een trap in het ziekenhuis kom... en soms zijn er van die situaties waar je gewoon snel en consequent moet handelen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 01:54

JoyCiej007 schreef:
Ik sla ze ook echt niet de hersens in, maar inderdaad, als je het hebt geprobeerd met houding en grote mond en daar reageren ze niet op, moet je het anders aanpakken.
Ik ben dus idd ook van 'beter 1 flinke tik dan 20 zachte' en zie dus zelf bij onze twentermerrie ook dat die nu gewoon flink aan het puberen is, die is ook echt niet onder de indruk als ik me eens flink 'breed' maak (ik heb nu eenmaal niet zo veel om me breed te maken, maar goed :+ ).

Zweepje gebruik ik ook haast nooit, want wil geen angst voor de zweep opwekken; voor de wagen is de menzweep een héle belangrijke hulp die je echt nodig hebt, en daar moeten ze ook geen angst van hebben.

Maar heb wel slechte ervaring met de hand; je hoeft het helemaal niet hard te doen, maar ik heb wel vaker iets net op de verkeerde manier geraakt en daardoor hand gekneusd of spiertje wat pijn ging doen; meestal doe ik mezelf er meer pijn mee dan dat de pony er ook maar iets van voelt... :+

Vind dat je met corrigeren gewoon eerlijk moet zijn, dan kweek je ook geen angst. Ik mag dan misschien 'van de oude stempel' zijn, maar ik zeg altijd maar zo, ik deel liever een schop uit dan dat ik zelf door een trap in het ziekenhuis kom... en soms zijn er van die situaties waar je gewoon snel en consequent moet handelen.

Denk inderdaad als je eerlijk straft,je ook geen angst kweekt.
Mijn pony`s zijn ook nooit met een zweep bestraft,en zijn daar dus ook totaal niet angstig voor(en zo hou ik dat graag).
Mijn ruintje kent natuurlijk de longeerzweep wel en ook met mennen kent hij de menzweep(maar dan als aanwijzing en niet als strafmaatregel).
De longeerzweep,bind ik af en toe een plastic zakje aan,en laat ze dan even rennen.(ze ervaren dat,en dat is het ook....als spelletje) ;)
Daarom mijn keuze om ze met de hand te bestraffen mocht het zover komen.(eventueel een voet kan ook prima).
Ben het met je eens,dat het voorjezelf vaak pijnlijker is als voor het paardje :D (mijn hand gloeide en klopte,en hij begreep de boodschap dan wel,maar keek echt niet pijnlijk!Meer geschrokken!).
Ben totaal met je eens dat je beter even duidelijk kan doorkomen,als zelf een rotschop krijgen.
Jij noemt het oude stempel,en ik noem het gezond verstand ;)
Ik kijk wel naar het paardje,en mijn veulen bv is onder de indruk van een brul en grootmaken(hoewel ik geen type Ma Tokkie ben hoor!).
Maar bij mijn ruintje is een totaal andere aanpak vereist wil je tot zijn eigenwijze brein doordringen.
Daarbij vind ik dat je met een veulen nog een aantal dingen kan proberen.(hoewel je ook daarin duidelijk moet zijn).
Maar met een volwassen paardje met een groot ego,moet je soms wat harder of duidelijker doorkomen helaas.
Mn ruintje is een typje van doorzetten...zo had hij een aantal maanden geleden besloten dat hoevenkrabben niet nodig was.
Na diverse pogingen en een shet half hangend op mn rug was ik het zat!
Vriendlief erbij geroepen(tja,toch iets meer kracht) en die ging aan de slag.
Na eerst een poging om door zn voorbenen te zakken,besloot hij het drama gedeelte op te geven,en gewoon de strijd aan te gaan met de baas.
Dus half steigeren,achtervoeten proberen los te rukken,opzij trappen.....tot mijn vriend het puur zat werd....
Die heeft hem bij zijn sik gepakt,diep in zn ogen gekeken en gezegt nu luisteren maatje,op deze manier gaan we geen zaken doen.(ik lag inmiddels dubbel,want vriendlief had er echt een missie van gemaakt dat het nu over was met dat gezeik).
Hij had ook gelijk,want hij geeft al jarenlang voetjes,maar had er gewoon na een aantal maanden op het land geen trek in.
Het probleem was binnen 10 minuten opgelost en ons mini egootje gaf weer netjes hoefjes ;)
Blijkbaar was de houding en vastberadenheid genoeg,en daarbij kreeg hij zn zin niet,want vriendlief had net even genoeg kracht om zn been toch vast te blijven houden ondanks zn gewurm.
Maar het is wel een beestje wat af en toe even op zn puntjes moet worden gewezen,en wel op zeer duidelijk manier.

Lane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:08

janflicka schreef:
Als ik mijn shetjes van het landje ga halen,en ze staan allebei bij het hek...bijt het ruintje telkens het merrieveulen van nu 10 maanden.
Ik doe hem als eerste aan het touw,en daarna het veulen.
Tevens geeft hij met zn hoofd mij wat duwen en porren als ik het veulen aan het touw wil doen.
Ik ga ervanuit dat het jaloezie is,of dominant gedrag.
Geef hem dus een flinke brul,en/of een rukje aan het halster,maar dat maakt geen indruk.
Ik ben niet van het snel tikken uitdelen,maar aangezien hij mij ook gaat lopen porren en duwen met zn hoofd,zit ik er sterk over na te denken om hem eens wat harder aan te pakken.
Ik bemoei me zo weinig mogelijk met de rangorde tussen die twee,maar het is heel vervelend en lastig als hij mij gaat lopen porren,terwijl ik bezig ben met het veulen het touw aan het halster doen.
Vind het ook getuigen van een gebrek aan respect naar mij toe.(of ik moet het verkeerd zien?).

Het kan geen dominantie zijn. Want als hij jou eerder aanraakt dan jij hem dan straalt dat juist onderdanigheid uit. Vooral als hij je ook gaat lopen krabben.