Hoefbevangen minder waarde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM74

Hoefbevangen minder waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:02

Ik heb iets meer dan een week geleden een lieve shetlander gekocht, zonder papieren wel onlangs gechipt , geent en ontwormd.
Ze is 87 cm schimmeltje . Wsl verwaarloosd geweest, slechte vacht , slechte hoeven enz.
Nu was ik al bang dat ze hoefbevangen was geweest maar dat klopt nu dus. Ik heb het de handelaar netjes gevraagd en die ontkennde echter stellig. Gezond beestje niets aan de hand. De handelaar is goede vrienden van de instructrise van mijn vriendin. Ik heb echt in goed vertrouwen gekocht en dat ook tegen die handelaar gezegd. Ik heb geen kennis genoeg dus ga uit van de eerlijkheid van de persoon.
Ik moest 250€ voor haar betalen, marktwaarde zij hij.
Nou goed gezien het karakter en het feit dat ze een merrie van 6 is leek me dat redelijk (of ze beleerd is geen idee accepteerd wel zadeltje ).
Nu vraag ik me dus af of 250€ voor een zwaar hoefbevangen merrie niet aan de hoge kant is. Los van het feit dat hij het niet gemeld heeft.
Mijn vriendin heeft al contact met hem gehad (ik wacht de tandarts effe af). Ik mag hem terug brengen. Maar goed zo zit ik niet in elkaar.
Waar komt ze dan terecht, ik weet dat ik alles zal doen om het voor haar goed te doen maar doet iedereen dat?
Nou goed wat is de waarde van zo'n pony?

PardoesJessi

Re: Hoefbevangen minder waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:05

Wat de waarde is? wat de gek er voor geeft denk ik. De kans op herhaling en daarmee euthanasie is groot. Zeker geen 250 euro....
Tja wat te doen/ Ik vermoed dat hij je niet zo (een deel) zal terug betalen. Dus als je het geld terug wil zal het terug brengen worden denk ik? Tja en anders..............

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:08

kijk .. als ze ooit hoefbevangen is geweest en je ziet dat niet als "leek"is een ding
maar in je 2e helft vd post lijkt het alsof ze nu zwaar hoefbevangen staat

dat is zelfs voor een niet paard kenner te zien dat er iets niet klopt

de vraag is dus
stond ze bij de koop hoefbevangen of lijkt het alsof ze in het verleden ooit hoefbevangen geweest is ?
Laatst bijgewerkt door nickyu op 10-03-10 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:09

Je hebt hem dus niet klinisch laten keuren? Waarom niet? Waarom niet die instructrice meegenomen?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:14

chocobroodje schreef:
Je hebt hem dus niet klinisch laten keuren? Waarom niet? Waarom niet die instructrice meegenomen?

Het klinisch keuren van een shetter.....,daar had ze minstens nog de helft op mogen bij leggen. Die overweging snap ik wel :o . Maar 'hoe' kan het dat de shet tussen het moment van aankoop en nu ineens zwaar hoef bevangen is, daarnaast vind ik je redelijk naief om de handelaar op z'n woord te geloven. De paardenmarkt zit in deze tijd compleet op z'n gat.

Merrie is 6, aparte kleur, maar wel papierloos, tis inderdaad net wat een gek er voor geeft. In verwaarloosde staat had ik er niet meer dan €150,00 voor gegeven. In top staat, volledig ingereden & door gereden zou ze denk ik ook niet meer waard zijn dan €300,00 in deze tijd.

De handelaar had het netjes moeten melden, maar jij hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan als je stappen zou willen ondernemen om je geld terug te krijgen. :o

Een hoefbevangen shet blijft een risico

*Edit: Lees in een ander topic van je dat de Hoefsmid meldt dat je pony chronisch hoefbevangen is, bedoeld hij hiermee niet dat de pony altijd een vehoogd risico heeft om hoef bevangen te raken?
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 10-03-10 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:22

hoefbevangen geweet is voor mij restwaarde van 0 euries. Ik zou hem nl. niet meer willen.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:28

Ik weet dat het heel dom klinkt, is het ook.
Maar ik ben alleen naar die handelaar geweest omdat het naar het oordeel van een vriendin die al jaren in de paarden zat echt een goede handelaar is.
Ik heb zelf weinig verstand, dus ik had die vriendin die al jaren in de paarden zit mee genomen.
Ze is nu niet hoefbevangen, maar wel onlangs zwaar geweest zag je nog goed toen de hoefsmid haar aan het bekappen was.
Ik zag wel dat haar hoeven wat vreemd waren, maar ging er van uit dat ze verwaarloosd was (dat was de algemene indruk)en dat ze alleen bekapt moest worden, is mij door de handelaar ook verteld. Ze liep verder niet vreemd ofzo.
Keuren leek me niet regulier bij een shetlander.
Ik zocht alleen een weidemaatje voor mijn ijslander, dus het was al gauw goed, ze hoeft geen prestaties te leveren verder.
Karakter was belangrijk. En ik moet zeggen ze heeft een gouden karakter.

Wat me dus eigenlijk het meeste dwars zit, maar dan moet ik inderdaad bij me zelf teregt, is dat ik zo heb kunnen vertrouwen op een handelaar.
Ik zou zelf ook nooit van een handelaar kopen. Liever het particuliere circuit in gegaan. Dan had ik a beter gekeken en b een nog meer ervaren iemand mee genomen. Maar wat ik zal zeg, deze handelaar is me echt op goed vertrouwen aangerijkt door iemand die helemaal geloofd in natural horsemanship enzo, dus het zachte karakter zal ik maar zeggen, en ik heb ook de handelaar gezegd dat ik uit ging van zijn expertise. Ik heb hem na een halve week nog eens gebeld omdat ik het niet vertrouwde, en hij blijft vol houden dat er zijns inziens niets met de pony was.
Nou goed als hij fair is geeft hij een deel van het geld terug, maar goed hij zal ze liever terug nemen en haar aan een ander verkopen en dat ga ik dus niet doen.
Dan maar een hoefbevangen shetje, voor veel geld.
Weer een wijze les, en dan te bedenken dat ik een weloverwogen keuze had gemaakt.
Nou ja met een beetje mazzel hoef ik pas over 30 jaar weer eens op pad voor een shetje.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:31

als weide maatje zou k der inderdaad toch inruilen

hoefbevangen raken ze eerder op de weide

zon pony moet schraal of op zand
nu kan je der op rekenen dat er een gerede kans bestaat
dat het weer een keer fout gaat

zou dus inruilen / terug brengen en iets anders zoeken

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:36

NatasjaM74 schreef:
Ik weet dat het heel dom klinkt, is het ook.
Maar ik ben alleen naar die handelaar geweest omdat het naar het oordeel van een vriendin die al jaren in de paarden zat echt een goede handelaar is.
Ik heb zelf weinig verstand, dus ik had die vriendin die al jaren in de paarden zit mee genomen.
Ze is nu niet hoefbevangen, maar wel onlangs zwaar geweest zag je nog goed toen de hoefsmid haar aan het bekappen was.
Ik zag wel dat haar hoeven wat vreemd waren, maar ging er van uit dat ze verwaarloosd was (dat was de algemene indruk)en dat ze alleen bekapt moest worden, is mij door de handelaar ook verteld. Ze liep verder niet vreemd ofzo.
Keuren leek me niet regulier bij een shetlander.
Ik zocht alleen een weidemaatje voor mijn ijslander, dus het was al gauw goed, ze hoeft geen prestaties te leveren verder.
Karakter was belangrijk. En ik moet zeggen ze heeft een gouden karakter.

Wat me dus eigenlijk het meeste dwars zit, maar dan moet ik inderdaad bij me zelf teregt, is dat ik zo heb kunnen vertrouwen op een handelaar.
Ik zou zelf ook nooit van een handelaar kopen. Liever het particuliere circuit in gegaan. Dan had ik a beter gekeken en b een nog meer ervaren iemand mee genomen. Maar wat ik zal zeg, deze handelaar is me echt op goed vertrouwen aangerijkt door iemand die helemaal geloofd in natural horsemanship enzo, dus het zachte karakter zal ik maar zeggen, en ik heb ook de handelaar gezegd dat ik uit ging van zijn expertise. Ik heb hem na een halve week nog eens gebeld omdat ik het niet vertrouwde, en hij blijft vol houden dat er zijns inziens niets met de pony was.
Nou goed als hij fair is geeft hij een deel van het geld terug, maar goed hij zal ze liever terug nemen en haar aan een ander verkopen en dat ga ik dus niet doen.
Dan maar een hoefbevangen shetje, voor veel geld.
Weer een wijze les, en dan te bedenken dat ik een weloverwogen keuze had gemaakt.
Nou ja met een beetje mazzel hoef ik pas over 30 jaar weer eens op pad voor een shetje.

Een handelaar is en blijft een handelaar welke zijn brood moet verdienen aan de verkoop van paarden. Het is dus net wat je zegt, voor jou tien anderen :(. Je kunt het natuurlijk ook anders zien, je WEET nu dat jou pony ooit in het verleden hoef bevangen is geweest en DUS kun je hier rekening mee houden en hierop inspelen door goed te letten op de voeding en eiwitten.

Op mijn oude stal was er een hoefbevangen merrie, ik heb haar één keer hoefbevangen gezien en daarna nooit meer. Paard is nu 20/21 en was het toen ze 9 was. Gewoon een kwestie van rekening mee houden :D

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:38

nickyu schreef:
als weide maatje zou k der inderdaad toch inruilen

hoefbevangen raken ze eerder op de weide

zon pony moet schraal of op zand
nu kan je der op rekenen dat er een gerede kans bestaat
dat het weer een keer fout gaat

zou dus inruilen / terug brengen en iets anders zoeken

Andere paard is een ijslander, die lijken me ook niet het type om in grote groene weide te zetten. Volgens mij is de ijslander, naast de haf en de fjord toch ook een groep welke makkelijk hoefbevangen raakt. al ben je daar natuurlijk altijd nog zelf bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:51

Ik zou liever geen pony kopen die hoefbevangen is (geweest).
Ik weet niet of er een lijstje van is maar het kon wel eens doodsoorzaak nr 1 zijn bij shetten. Dus waarde, tja, je kan je beter afvragen wat ze gaat kosten aan DA kosten als ze nu zwaar hoefbevangen is...

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:00

oeh wat lastig zeg! Als de pony op dit moment niet hoefbevangen is, moet je gewoon erg goed op het voedsel van haar letten, zodat het niet nog een keer gebeurd. Dat is misschien lastig als weidemaatje... Maar ik zou me nu al helemaal gehecht hebben aan die pony, dus de gedachte dat als je haar terug kan brengen en niet weet wat er dan mee gaat gebeuren.. Ook niet fijn! Succes

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 20:13

Nou ze gaat echt niet meer weg hoor want ze is erg lief en ik ben niet zo van de wegwerp cultuur als het even tegen zit.
Ik zal goed voor haar zorgen en hopen dat ze niet meer bevangen wordt.
Op de wei zal ik een graaskorfje op doen en ze kan als het moet ook een paar uur op de paddock. Ik ga fructaanarm gras zaaien en haar dus goed in de gaten houden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:05

Kijk anders eens in het centrale topic over hoefbevangenheid. Daar staan veel tips hoe je het kunt voorkomen.

Een shet die bevangen is geweest is niet het einde van de wereld. Die van mij was in 2007 bevangen en daarna knapte ze gelukkig snel op. Ik ben toen met haar begonnen met mennen en er reed een ruitertje op. Nu is het helaas weer mis (een keer niet goed opgelet met fructaan). Dus je moet jezelf niet laten verslappen. Dat heb ik helaas wel gedaan :)

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:02

wanneer je het goed in de gaten houd is het niet altijd gezegt dat ze weer bevangen wordt
de kans is inderdaad groter dan anders en zeker wanneer je het niet in de hand houd.

wanneer je de pony van een erkende handelaar, heb gekocht zou je geld terug kunnen eisen.
wanneer je hem van een hobbyhandelaar zeg maar hebt, kan je weinig.

een erkend handelaar heeft zijn plicht om alles er eelijk bij te zeggen zo niet kan je geld terug eisen of het dier terug brengen.

hobbyhandelaren welke zich voordoen als echte paardenhandelaren kunnen je oplichten zonder dat je ze wat maken kan.