Niet teveel?(veulentje van 10 maanden)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Niet teveel?(veulentje van 10 maanden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 23:21

Mijn minimerrietje is nu bijna 10 maanden.
Af en toe ben ik best onzeker of ik het allemaal goed doe...(voor het eerst dat ik een veulentje heb,mijn ruintje is volwassen en bomproof) :D
Heb haar vanaf de zomer lekker met mijn ruintje laten lopen en niet teveel mee getut.
Wel geleerd om een halstertje om te hebben,en af en toe wat gewandeld met het ruintje samen.(hoefde nog niet zo netjes,dus ze huppelde er vrolijk achteraan).
Af en toe even laten kennismaken met een borsteltje,en door wat af kijken bij mijn ruintje....verbaasde ze me nog,door spontaan af en toe zelf deel te nemen aan wat clickertraining :wow:
Deze week besloten om ze wat van elkaar los te weken.(ze klitten erg,en het word anders een drama om er eens 1 apart mee te nemen).
Dus de laatste twee dagen,zet ik het ruintje in de avond alvast op stal met zijn eten,en maak met het veulen rechtsomkeer om even 10 minuutjes met haar alleen te wandelen.
Ook omdat ik haar wat wandelmanieren bij wil brengen zoals,netjes naast of achter me blijven,niet naar groene plukjes duiken,en halthouden als ik stop met lopen.
Het ruintje blijft rustig en is druk bezig met zijn eten(zijn grote hobby) :D
En het veulen doet het prima!(tuurlijk wel uitproberen,of wat tegensputteren als ze niet mag grazen).
Maar ze gaat netjes mee,het volgen gaat al heel redelijk,en tussendoor beloon ik haar met een lipjes krullende kriebel ;)
Ook is mijn idee erachter dat ze,omdat het ruintje er niet bij is,ze wat meer vertrouwen in mij krijgt als leider.
Ze lijkt alles ook heel goed op te pikken.
Maar wil haar niet over belasten,dus wil graag weten of dit voor een veulen van 10 maanden niet te belastend is nog?

Avelienvd

Re: Niet teveel?(veulentje van 10 maanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 04:03

Dit is zeker niet te belastend.
Vooral zo doorgaan, dit zijn de basisoefeningen voor jonge paarden en pony's

Anoniem

Re: Niet teveel?(veulentje van 10 maanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:39

Dit is idd niet belastend!
zoals avelienvd al zei, dat het de basisoef. zijn,
Dus heel veel succes verder! :D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 19:05

Blij te horen,dat ik op de goede weg zit met haar.
Vandaag ook voor het eerst haar "vastgezet" (touwtje met 1 slag vast,en het uiteinde zelf vastgehouden,zodat ik haar direct kon laten gaan mocht ze in paniek raken).
Haar eerst laten kijken toen ik met het ruintje bezig was,en hij vaststond.
Toen was het haar beurt ;)
Dus haar "vastgezet" borsteltje erbij en rustig gaan borstelen,ging prima!
Ze zette 1 maal druk op het halstertje,maar net zoals bij het niet willen meelopen,hield ik de druk constant en ze stapte netjes naar voren.(het drukprincipe kent ze blijkbaar al wat,dus het wandelen heeft ook daarmee al zijn nut bewezen). ;)
Vandaag met wandelen,heb ik wel even op mijn strepen moeten staan.(ze vond dat ze heus wel een groen plukje mocht snaaien,en werd nijdig toen dat niet mocht).
Met haar oren achteruit wilde ze mij telkens voorbij lopen.
Heb haar telkens achteruit gezet,of een rondje laten lopen....en jahoor uiteindelijk had ze het door,en liep sjago maar netjes verder :D