Gewicht minishetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Gewicht minishetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:57

Ik heb een miniruintje van circa 84 cm hoog.
Gisteren met weeglint eens gekeken naar zijn gewicht(weet dat hij veel te dik is,en wil dat dus gaan aanpakken).
Hij kwam daarmee uit op 190 kilo :roll:
Weet dat dat veellllll te zwaar is...maar wat mogen ze eigenlijk wegen?
Hij is wel een grof gebouwd type,dus geen rank en slank type.
Daarbij,hoe betrouwbaar is een weeglint?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:59

mijn mini (slank gebouwde)weegde 98 kilo, letterlijk gewogen op de hondenweegschaal in de dierenkliniek :D ( voor verdoving) :P
hij was ook in de 80 cm. Jouwe is inderdaad wel véél te dik! goed dat je er wat aan wilt doen :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:05

Toen ik hem kreeg,was hij ook veel te dik.
Maar hij was van de zomer lekker afgevallen,met veel moeite en veel bewegen.
Nu deze winter is hij weer behoorlijk aangekomen....Baal daar dus echt van.
Ga dus weer flink aan de slag,en zijn rantsoen wat beperken.

JoyCiej007

Re: Gewicht minishetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:08

Jeej, kan me dat nauwelijks voorstellen!

Mijn shetruintje van ong. 90 cm. (niet officieel gemeten) had ook een flink buikje toen ik hem kreeg, helaas er nooit echt helemaal afgekregen; ook algeheel stevig gebouwd.

Die woog precies 123 kg. toen ik hem kreeg, is gewogen op een precieze speciale paardenweegschaal. Moest z'n gewicht raden en zat er 1 kg. naast, zo is hij in mijn bezit gekomen nu bijna 3 jaar geleden ;)

Ik heb verder zelf geen ervaringen met zo'n meetlint, maar als je even de zoekfunctie gebruikt dan kom je hier wel meer topics over tegen op SMP, volgens mij had Dennis haar pony's ook met meetlint opgemeten en daar kwam toch wel een iets hoger gewicht uit als dat het werkelijk was volgens mij.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:10

Tja,ik weet dat hij veel te dik is.....maar schrok wel van die circa 190 kilo(dat had ik ook weer niet verwacht!).
Maargoed ik mag zelf ook wel wat gaan afvallen,dus dat word samen bewegen. :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:14

Heb je ook een foto toevallig dan? Wordt nu wel heel erg benieuwd eigenlijk, als hij zoveel overgewicht heeft moet hij wel letterlijk tonnetje rond zijn volgens mij...

Zou dus ook best kunnen dat je er ong. 20 kg oid naast zit vanwege het lint wat evt. afwijkt....

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:18

Ik kan er vanavond wel eentje van hem plaatsen!(moet ze nu even gaan verzorgen) ;)
Maar je kan ook even alvast in mijn onderschrift link kijken.
Daar staan foto`s van heel recent op.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:19

Heb je wel goed gemeten? Als je op de verkeerde plek meet kom je op een veel hoger gewicht dan wat de pony werkelijk weegt.

Kan me namelijk niet voorstellen dat je shetje zo zwaar is. M'n bijna 3-jarige van 98cm weegt maar 180kg. Nou is dat wel een heel rank en luxe type.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:01

Ik heb Zorro eens gemeten met zo'n lint en toen kwam er 245kg uit. Daarna is hij de weegschaal opgegaan en woog hij 215kg. Zorro is 1.07m :)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:07

Mini van mijn vriendin is vorige week in utrecht gewogen en kwam op 70kg.
Ik stond er echt ff van te kijken, kleine frummel :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:10

shetlandfan schreef:
Heb je wel goed gemeten? Als je op de verkeerde plek meet kom je op een veel hoger gewicht dan wat de pony werkelijk weegt.

Kan me namelijk niet voorstellen dat je shetje zo zwaar is. M'n bijna 3-jarige van 98cm weegt maar 180kg. Nou is dat wel een heel rank en luxe type.

Mijn shet woog over de 200 kilo op 2 jarige leeftijd. Is dan wel een stevige versie. Heb nu gen idee wat hij weegt. Gooi dr met een wormenkuur altijd voor 350 tot 400 kilo in :')

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:43

Citaat:
Mijn shet woog over de 200 kilo op 2 jarige leeftijd. Is dan wel een stevige versie. Heb nu gen idee wat hij weegt. Gooi dr met een wormenkuur altijd voor 350 tot 400 kilo in

Oh, dat geloof ik graag. Beetje zwaar gebouwde grotemaats shet weegt al gauw 200kilo of meer. Wormenkuren overdoseren zou ik wel mee uitkijken. Kan weinig kwaad over algemeen, maar met bepaalde merken als Equest is dat toch niet geheel zonder risico.

Maar een minishet van ong, 84cm die net zo zwaar is...die kan je om omrollen zo vet, verkeerd gemeten of moet een behoorlijk zwaar en breed gebouwd type zijn.

Met meetlinten kun je behoorlijk veel variatie in gewicht krijgen afhankelijk hoe je meet. Zo meette ik mijn tinker op hetzelfde moment zowel als 577kg, 610kg of 635kg. Afhankelijk van hoe de meetlint zat.

Daarom dus de vraag of de TS wel goed gemeten had.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:11

Mijn minishet is ook ca. 80 cm groot en zijn gewicht meet ik altijd met zo'n meetlint voor de ontworming. Ik kom meestal rond de 100kg uit bij hem. Ik heb ook een grote maat shet, ca. 1.15 m en die weegt gemiddeld zo'n 225 kg
Erg precies is een meetlint inderdaad niet, het is meer een indicatie, maar als je uitkomt op 190kg is dat wel erg hoog.