In hoeverre laat je een shet 24/7 buiten zeg...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

In hoeverre laat je een shet 24/7 buiten zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 19:22

Ik reed vandaag door Akersloot heen, en zag opeens in een weiland aan de weg, een heel klein shetje staan, met een enorm vervilte vacht, aan een touw van hooguit 2 meter.
Het sneeuwt momenteel enorm, dat beestje had geen schuilstal niks, stond pál in de wind en moet zeggen dat de wei er zelf nou niet echt florisant uitzag.
Geen vriendjes te bekennen, gewoon moederziel alleen.

Sorry hoor, maar waarom heeft iemand dan in gódsnaam een shetlander????

Ben ik nu zo'n zeikmiep of is dit gewoon dierenmishandeling...

Ik denk al de hele dag aan dat beestje. Ben in staat er met de trailer heen te rijden en m te kopen, zodat ie een leukere toekomst krijgt :Y)

Pauline

Re: In hoeverre laat je een shet 24/7 buiten zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:23

2 meter is wel erg kort, foto's maken en daarmee naar de politie gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:25

Ik vind je titel niet helemaal juist over komen (of je moet het echt zo bedoelen) Maar op mij komt het over alsof 24/7 buiten echt niet goed is.

Ben je al langs de eigenaar gegaan? Misschien is er een reden voor?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 19:27

Nee want geen idee bij wie hij hoorde, dat weiland grenste verder niet aan een huis.
Ik ben echt geen zeikerd, en 24/7, helemaal niks op tegen , zeker met die shet's niet. Maar aan een paaltje zonder vriendjes en zonder schuilhok? Nee gaat er bij mij niet in.
Vond het echt een rotgezicht. En een vervilte vacht isoleerd sowiso al niet meer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:27

Geen enkele pony of paard hoort imo alleen te staan, dat is idd gewoon 'mishandeling'.
Maar waarom zou 't beestje met sneeuw niet buiten kunnen staan? Hier hebben we een groep van 4 shetten, weide is momenteel echte baggerzooi, 1 stuk bij de waterbak is betegeld en een ander stuk voor de stal is van beton. Verder hebben we een redelijk grote inloop stal waar ze met z'n 4en in kunnen (beetje hutjemutje, dat wel). Stal staat met dit weer altijd open.
Denk maar niet dat ze daar in gaan hoor, die blijven lekker buiten staan.

Voor wat dat betreft vind ik je idd 'een zeikmiep', shetten met een goede wintervacht kunnen met sneeuw prima in de wind en buiten staan, geen enkel probleem.

En ja, aan een touw langs de weg; sommige mensen houden hun pony's áltijd zo, dat vind ik idd not-done, maar hoe kan jij daar nou over oordelen? Misschien staat hij overdag of 's nachts wel een paar uurtjes op stal of in de paddock, of is hij gevoelig voor hoefbevangenheid en mag hij daarom beperkt, dus aan een touwtje, paar uurtjes per dag even lekker in het gras. Of de eigen wei is blub/groeit geen gras meer, dus dan kun je je pony prima op een veilige manier aan de ketting of touw even buiten laten grazen.
Jij weet nl. niet wáarom dat beestje daar aan een touw, in z'n uppie, zonder stal staat, en of hij altijd of al heel lang er zo bij staat, of dat hij wel degelijk een fijne wei met schuilstal en vriendje heeft.

Vind dat je dus een beetje te snel oordeelt en je teveel laat leiden door het 'ah-gushie-wat-sielugh-gevoel', dat ook veel paardenleken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:32

Alleen staan vind ik niet kunnen. Dat ben ik met je eens (TS) verder ga ik toch mee met mijn voorganger.

Mijn shet vertikt het om met dit weer binnen te gaan staan. Hij vind het buiten prima. Verder weet je geen reden waarom hij aan het touw staat. Het zal er vast naar uit zien, maar wie weet heeft de eigenaar er een goede reden voor?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:34

JoyCiej007 schreef:
Geen enkele pony of paard hoort imo alleen te staan, dat is idd gewoon 'mishandeling'.

Als je dat zegt noem je al duizende goede verzorgers van paarden mishandelaars!
Denk dat dit een hele andere discussie is. Niet iedereen heeft de luxe van meerdere paardjes te kunnen onderhouden. Het minste, let wel, het minste wat je voor een paardje kan doen is hem weidegang geven en een schuilhokje bieden!
Ik vind mensen die hun paarden in een box hebben staan meer mishandelaars dan mensen die een paardje op een weide alleen laten.
Ik denk dat het er hier mee om gaat dat het paard vastgebonden stond in het gure weer.
Dat is inderdaad triest!
Mijne zijn altijd zo dom om met weer en wind buiten te gaan staan. :P

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:37

Ben het helemaal met de TS eens. Een shetlander moederziel alleen aan een touw staan + nog niet eens een schuilstal.
Nee, dan daar doe je het ponytje geen plezier mee :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:38

1Boefje, dat is een discussie die volgens mij wel vaker gevoerd is. Ik vind het egoistisch als er voor gekozen wordt om één paard enkel in zijn eentje te houden omdat er geen geld is voor een tweede paard. Dan moet er simpelweg geen paard gekocht worden of een pensionstal met meerdere paarden gezocht worden. Ik ben van mening dat mensen die er bewust voor kiezen om hun paard alleen te laten (uitzonderingen daar gelaten van paarden die gewoon echt niet samen kunnen) zich best eens achter hun oren mogen krabben of ze nu echt wel goed voor hun paard zijn. Een vriendje voor een paard is geen luxe, dat is een must.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:40

Als zijn vacht vervilt is, dan is die niet meer waterdicht en dat is echt niet gezond. Maar dat moet je aan kunnen tonen. :)
Niet aan bokt, maar aan iemand waar je je klacht neerlegt. Dierenbescherming, politie.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:49

Judith_ schreef:
1Boefje, dat is een discussie die volgens mij wel vaker gevoerd is. Ik vind het egoistisch als er voor gekozen wordt om één paard enkel in zijn eentje te houden omdat er geen geld is voor een tweede paard. Dan moet er simpelweg geen paard gekocht worden of een pensionstal met meerdere paarden gezocht worden. Ik ben van mening dat mensen die er bewust voor kiezen om hun paard alleen te laten (uitzonderingen daar gelaten van paarden die gewoon echt niet samen kunnen) zich best eens achter hun oren mogen krabben of ze nu echt wel goed voor hun paard zijn. Een vriendje voor een paard is geen luxe, dat is een must.

Ik geloof niet dat je 1 manege kan vinden waarbij ze zeggen dat als je je eigen paard koopt dat je er minimaal 2 moet hebben!
Sterker nog, bij de manege leren ze je basis dressuur en als je verder komt meer, maar niks over horsenality. Niks over hoe een paard denkt, wat een paard nodig heeft en waar een paard zich fijn bij voelt. Bij heel veel mensen is het pure onwetenheid! Ik kan het weten :j
Ik heb nu een Shetje erbij, nou echt zielig! Stond ook alleen, ziet er ielig uit, staart en manen afgeschuurd en zit onder de schurft of iets en ik denk dat hij tijdens de winter heel weinig daglicht heeft gezien. De mensen weten zelfs niet of hij ZE heeft. Ik kan het wel raden. Maar ik vind hem lief en ik ga hem het mooiste leven geven :D Het beestje is helemaal opgeleefd bij ons, voelde zich direct thuis en wilde NO WAY de stal in! Zelfs tijdens het rijden roept hij om zijn nieuwe vriendjes.
Ik heb mijn andere Shet te koop gehad, ik heb 1 koper gevonden, slechts 1! En die wilde hem voor haar zoontje van 1, zonder dat er iets bij stond. Ik heb nee gezegd :( Ik ga ze liever zelf houden dan weet ik tenminste zeker dat ze het goed heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:52

Vervelend voor de mensen die niet weten dat een paard niet alleen hoort te staan. Nog vervelender voor het paard. Maar hoe groot is de moeite om je te verdiepen in het paard houden voor dat je een paard koopt? Kan me voorstellen dat het voorkomt, maar dan vind ik het steeds geen excuse.:n
Mensen die uit pure onwetendheid een paard kopen (en het vervolgens fout doen) zijn imo dan ook geen goede paardenhouders.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:58

Judith_ schreef:
Vervelend voor de mensen die niet weten dat een paard niet alleen hoort te staan. Nog vervelender voor het paard. Maar hoe groot is de moeite om je te verdiepen in het paard houden voor dat je een paard koopt? Kan me voorstellen dat het voorkomt, maar dan vind ik het steeds geen excuse.:n
Mensen die uit pure onwetendheid een paard kopen (en het vervolgens fout doen) zijn imo dan ook geen goede paardenhouders.

Je zit er goed naast :o
Maar dat is mijn mening!
Sis heeft ook 1 jaar alleen gestaan...........
Geloof mij, hij heeft er niks mee geleden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:59

Vertel mij, waar zit ik er mee naast dan? Het is toch mijn mening of niet dan?

Er zijn zoveel paarden die het goed lijken te doen alleen, maar ook dat is voor mij geen excuse om een paard alleen te houden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:01

sluit me bij Judith_ aan. Verder kan je een manege daar ook niet mee vergelijken; op een manege staat meer als 1 paard en vaak gaan de paarden dan dus sámen in de paddock of naar buiten.

Als jij een paard koopt en je zet hem in een luxe wei met stal en alles dan kun je er nog zo goed voor zorgen, als hij in z'n eentje staat zal hij nooit gelukkig zijn.

@ boefje; wat jij zegt klopt gewoon van geen kanten. al besteed je per dag 10 uur bij je paard, paarden zijn kuddedieren en hebben soortgenoten om zich heen nodig, en dat kan jij je paard niet geven als hij alleen staat. het is inmiddels ook allang wetenschappelijk bewezen. er zit zelfs aan te komen dat je in de toekomst een boete krijgt van de DB als je je paard helemaal alleen hebt staan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:05

Een paard helemaal alleen laten staan vind ik ook dierenmishandeling. Een paard is een kuddedier, die hoort niet alleen te staan. Dat er geen geld is voor een tweede paard is absoluut geen excuus, dan hoor je een pensionstal te zoeken waar hij bij andere paarden kan staan.
En degenen die beweren dat een paard er niet onder lijdt door helemaal alleen te staan houdt zichzelf voor de gek. Dat je niets aan je pard ziet wil nog niet zeggen dat hij niet eenzaam is.

Een paard aan een touw vind ik ook niet kunnen. Levensgevaarlijk, terwijl je met een stukje weide afzetten hetzelfde op een veilige manier kunt bereiken.

Dat de vacht vervilt is betekent zeer slechte verzorging. Een vacht vervilt echt niet zomaar.

Al met al vind ik deze situatie dan ook diep triest voor deze shetlander. Ik zelf zou de dierenbescherming bellen.

1Boefje

Judith_ schreef:
Vertel mij, waar zit ik er mee naast dan? Het is toch mijn mening of niet dan?

Er zijn zoveel paarden die het goed lijken te doen alleen, maar ook dat is voor mij geen excuse om een paard alleen te houden.

Sorry, maar wat dat betreft kan je beter moeilijk gaan lopen doen over de kippetjes die op je bord liggen te dampen bij het avondeten. Die zitten met 5 kippen in een klein pokkehokje hun trieste leven te slijten.
Ik vind mensen die een paard alleen hebben geen dierenbeulen. Zeker niet als ze vrijheid hebben van een weide en veel aandacht krijgen.
Maar ik weet uit ervaring dat ik zulke discussies niet moet aangaan met mensen die zo starrig in hun mening staan.
Een hond is ook een groepsdier. Een kat houdt ook van andere katten dus wil ook wel eens buitenspelen. Een konijn wil ook wel eens in het gras huppelen. Dan is alles zielig en moet je vegetarier worden.
Ik vind namelijk een paard echt niet minder dan alle andere dieren die nooit het daglicht zien en in een kooitje of huis opgesloten zitten.
Maar ik heb 3 4-voeters op de weide, dus ik doe het goed ;)
Iets vastbinden is wel misselijk! Dan moeten ze bij die eigenaar zelf eens een ketting dr aan leggen.
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 21-02-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

we kunnen wel helemaal gaan afdwalen over wel of niet buiten en wel of niet alleen,
maar TS heeft het hier over deze ene pony, die nu(!) aan een paal staat aan een stuk touw, in de sneeuw, met slechte vacht.
sneu verhaal, zo mag je geen enkel dier houden.
TS, ik hoop dat je er achteraan gaat, om uit te vinden van wie hij is, misschien kan je hem zo kopen of meekrijgen.
er zijn zoveel shetjes, misschien is dit een veulen van vorig jaar dat men niet verkocht kreeg, meegaf aan iemand, weet jij veel, er staan helaas wel meer ponytjes aan een touw ergens aan vast geknoopt, maar jij weet nu van deze, en het zou mij ook niet loslaten.

had hij wel water dan, lijkt me niet, want een emmer in een straal van 4 meter ligt in no time ondersteboven.
en eten, ook niet, zo'n miezerig klein beetje gras is zo op.
arm ding..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:08

Marigold schreef:
we kunnen wel helemaal gaan afdwalen over wel of niet buiten en wel of niet alleen,

Idd er zijn genoeg topics daarover ;)
Ik zou denk ik de wei in gaan en het touw doorknippen als ik het zou zien!!!! Hooi erbij leggen en een volle emmer water. Eerst foto's maken en naar de politie gaan of dierenambu bellen of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:09

Citaat:
Sorry, maar wat dat betreft kan je beter moeilijk gaan lopen doen over de kippetjes die op je bord liggen te dampen bij het avondeten. Die zitten met 5 kippen in een klein pokkehokje hun trieste leven te slijten.

Welke kippetjes op mijn bord? Ik ben vegatarier. Ik geloof dat ik zelf wel mag weten waar ik mij zorgen over maak of niet? ;)
En de andere dingen die je noemt, die weet jij helemaal niet van mij, lijkt mij dus ook niet dat je zo over mij kan oordelen?

Maar goed Marigold heeft gelijk, we gaan offtopic. Misschien kan de TS er achter komen bij wie de shet hoort? Misschien weet iemand het die een beetje bekend is in de buurt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-10 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:10

Citaat:
Een hond is ook een groepsdier.

Klopt, een hond is een roedeldier. Maar het grote verschil is dat een hond mensen als onderdeel van de roedel ziet, en een paard ziet mensen niet als onderdeel van de kudde.

Citaat:
Een kat houdt ook van andere katten dus wil ook wel eens buitenspelen.

Katten leven alleen, zijn geen groepsdieren en hebben dus geen gezelschap nodig.
Dat ze naar buiten moeten kunnen vind ik ook, maar dat staat los van leven in groepsverband.

Citaat:
Een konijn wil ook wel eens in het gras huppelen.

Mee eens. Ik zou dan ook nooit een konijn nemen zonder dat ik een flink stuk afgezet grasland heb waar hij op kan rondhuppelen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:06

Had het diertje wel toegang tot water?

En was het touw zeker maar slechts 2 meter? Mischien stond die maar 2 meter vanaf het punt waar dat touw vastzit en kan die wel verder weg lopen en is het touw dus mogelijk langer. Of stond het touw ook strak dat die niet verder kon?

Ik zou niet meteen van het ergste scenario uit gaan. Misschien is het maar voor een paar uurtjes ofzo. Of alleen overdag en staat die 'snachts wel in een stalletje.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:51

JoyCiej007 schreef:
Maar waarom zou 't beestje met sneeuw niet buiten kunnen staan? Hier hebben we een groep van 4 shetten, weide is momenteel echte baggerzooi, 1 stuk bij de waterbak is betegeld en een ander stuk voor de stal is van beton. Verder hebben we een redelijk grote inloop stal waar ze met z'n 4en in kunnen (beetje hutjemutje, dat wel). Stal staat met dit weer altijd open.
Denk maar niet dat ze daar in gaan hoor, die blijven lekker buiten staan.

Voor wat dat betreft vind ik je idd 'een zeikmiep', shetten met een goede wintervacht kunnen met sneeuw prima in de wind en buiten staan, geen enkel probleem.

En ja, aan een touw langs de weg; sommige mensen houden hun pony's áltijd zo, dat vind ik idd not-done, maar hoe kan jij daar nou over oordelen? Misschien staat hij overdag of 's nachts wel een paar uurtjes op stal of in de paddock, of is hij gevoelig voor hoefbevangenheid en mag hij daarom beperkt, dus aan een touwtje, paar uurtjes per dag even lekker in het gras. Of de eigen wei is blub/groeit geen gras meer, dus dan kun je je pony prima op een veilige manier aan de ketting of touw even buiten laten grazen.
Jij weet nl. niet wáarom dat beestje daar aan een touw, in z'n uppie, zonder stal staat, en of hij altijd of al heel lang er zo bij staat, of dat hij wel degelijk een fijne wei met schuilstal en vriendje heeft.

Vind dat je dus een beetje te snel oordeelt en je teveel laat leiden door het 'ah-gushie-wat-sielugh-gevoel', dat ook veel paardenleken hebben.

Ik run zelf al jaren een stal, en heb genoeg inzicht geloof ik in hoe je een paard correct houdt. En ben geen a gut van zielug- type.
Paarden lopen hier ook het hele jaar buiten, sportpaard of niet, gaan s avonds hun stal weer in. Ze horen in mijn ogen zoveel mogelijk vrij te kunnen bewegen, met soortgenoten.
Maar die staan niet alleen, of in de bagger aan een touw of hebben een slechte vacht...
Ook heb ik 2 shet's, waarvan 1 inmiddels 30 jaar is, en ook met de sneeuw buiten staan overdag. Wel samen. En s'avonds in hun stalletje gaan om op te kunnen drogen.
Dus niet in de blubber, aan een touwtje, in the middle of nowhere, moederziel alleen.
Zelfs de oude shet heeft een mooie dikke vacht.
Tsja mischien halen ze hem wel binnen s avonds, maar dan nog kun je zien dat er niet naar omgekeken wordt. Ik bedoel, een vervilte vacht, hoe krijg je het voor elkaar??

En al is zo'n pony bevangen oid, dan nog zet je hem toch niet zo weg?
Verschrikkelijk.

Nee vind het allemaal geen excuus meid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:00

@ Anneke; ik reageer zo omdat jij onze mening vraagt, vandaar. Maar als je het zo ziet ben ik het inderdaad met je eens.

Was de héle vacht vervild?

Want ik weet nl. wel dat bij onze jaarlingen en twenters eerder in dit seizoen ook de vacht begon te vervilten, niet helemaal maar vooral aan de onderkant van de buik en tussen de benen, kon je borstelen wat je wilde maar daar kon je niets aan doen, enige oplossing was wachten totdat het wat losser zat en alle zand er af was, en dan alle plukken er zachtjes 'uit trekken', letterlijk pony plukken dus.

Maar denk dat je mijn post verkeerd begrepen hebt; als dit diertje echt zo gehouden wordt, normaal gesproken, dan is dat natuurlijk verschrikkelijk.

Maar wat ik probeerde duidelijk te maken was, dat sommige mensen prima voor hun diertje zorgen maar ze misschien eens een keer voor een paar uurtjes aan een touwtje ergens laten grazen, en dat dát niet persé zielig hoeft te zijn, als het diertje verder wel gewoon een goed onderkomen heeft en goed verzorgd wordt.

xStephanieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:12

Is de shet niet hoefbevangen?
Misschien dat ie daarom zo kort staat?