JoyCiej007 schreef:Geen enkele pony of paard hoort imo alleen te staan, dat is idd gewoon 'mishandeling'.
Maar waarom zou 't beestje met sneeuw niet buiten kunnen staan? Hier hebben we een groep van 4 shetten, weide is momenteel echte baggerzooi, 1 stuk bij de waterbak is betegeld en een ander stuk voor de stal is van beton. Verder hebben we een redelijk grote inloop stal waar ze met z'n 4en in kunnen (beetje hutjemutje, dat wel). Stal staat met dit weer altijd open.
Denk maar niet dat ze daar in gaan hoor, die blijven lekker buiten staan.
Voor wat dat betreft vind ik je idd 'een zeikmiep', shetten met een goede wintervacht kunnen met sneeuw prima in de wind en buiten staan, geen enkel probleem.
En ja, aan een touw langs de weg; sommige mensen houden hun pony's áltijd zo, dat vind ik idd not-done, maar hoe kan jij daar nou over oordelen? Misschien staat hij overdag of 's nachts wel een paar uurtjes op stal of in de paddock, of is hij gevoelig voor hoefbevangenheid en mag hij daarom beperkt, dus aan een touwtje, paar uurtjes per dag even lekker in het gras. Of de eigen wei is blub/groeit geen gras meer, dus dan kun je je pony prima op een veilige manier aan de ketting of touw even buiten laten grazen.
Jij weet nl. niet wáarom dat beestje daar aan een touw, in z'n uppie, zonder stal staat, en of hij altijd of al heel lang er zo bij staat, of dat hij wel degelijk een fijne wei met schuilstal en vriendje heeft.
Vind dat je dus een beetje te snel oordeelt en je teveel laat leiden door het 'ah-gushie-wat-sielugh-gevoel', dat ook veel paardenleken hebben.
Ik run zelf al jaren een stal, en heb genoeg inzicht geloof ik in hoe je een paard correct houdt. En ben geen a gut van zielug- type.
Paarden lopen hier ook het hele jaar buiten, sportpaard of niet, gaan s avonds hun stal weer in. Ze horen in mijn ogen zoveel mogelijk vrij te kunnen bewegen, met soortgenoten.
Maar die staan niet alleen, of in de bagger aan een touw of hebben een slechte vacht...
Ook heb ik 2 shet's, waarvan 1 inmiddels 30 jaar is, en ook met de sneeuw buiten staan overdag. Wel samen. En s'avonds in hun stalletje gaan om op te kunnen drogen.
Dus niet in de blubber, aan een touwtje, in the middle of nowhere, moederziel alleen.
Zelfs de oude shet heeft een mooie dikke vacht.
Tsja mischien halen ze hem wel binnen s avonds, maar dan nog kun je zien dat er niet naar omgekeken wordt. Ik bedoel, een vervilte vacht, hoe krijg je het voor elkaar??
En al is zo'n pony bevangen oid, dan nog zet je hem toch niet zo weg?
Verschrikkelijk.
Nee vind het allemaal geen excuus meid.