Shet mischien gedekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kroentje

Shet mischien gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:23

Hallo,

Mijn shetlandmerrie van nu bijna 2 jaar (a 1.10 ),
Stond van het weekende in het land,
Nu stond onze hengst, Fries x Fjord (a 1.45 ) in de paddock, en op de een of andere manier is de shet ontsnapt, en de paddock in gegaan
Nu heeft niemand het zien gebeuren maar kan het evt zo zijn dat de shet drachtig is,
M'n vader wilt het even laten afwachten, en er dus nog geen dierenarts bijhalen aangezien het mischien niet eens zo is
Ze hebben ong 10 min bij elkaar gestaan

Maar mijn vragen zijn:

Kan deze combi erg veel kwaad?!
En is mijn shet niet nog veels te jong? alhoewel ze natuurlijk in de natuur ook gedekt kunnen worden

Eponastable

Re: Shet mischien gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:25

Kan altijd, in dit geval beter je DA inlichten en vragen of je ze hengstig kan spuiten.

De combi zelf voor zo'n jonge merrie is misschien een beetje riskant maar niet onmogelijk want het veulen past zich volgens mij aan aan de moeder.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:26

Ja op die leefdtijd is elke combi fout! Laat je pony scannen, als ze drachtig is zou ik er persoonlijk voor kiezen om het weg te knijpen, maar dat kun je met je DA bespreken.
Het veulen past zich wel aan, maar qua leeftijd is het zonde van je pony. Daarbij heb je dan in december een veulen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:27

Ik zou ze gewoon hengstig spuiten, misschien is ze te klein om te scannen? en van buitenaf zal het misschien moeilijker zijn.
Ik heb het moeten doen met een oude pony die door mijn hengst gedekt geweest is, hengst was in haar weide terecht gekomen en voor alle zekerheid toch hengstig gespoten.
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 02-02-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

kroentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:28

En wat houd het hengstig spuiten prc in?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:29

kroentje schreef:
En wat houd het hengstig spuiten prc in?

Ik ben geen professionele DA maar volgens mij zoals wij een beetje met de pil, een nieuwe cyclus starten en als er een vruchtje in zit sterft deze ook af.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:13

Was de merrie wel henstig op dat moment?
Als de merrie niet hengstig was acht ik de kans erg klein.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:41

Tsja.... 't lijkt me niet een heel erg moeilijke keuze.
Op deze leeftijd kan het erg risicovol zijn.

Om nog maar niet te spreken van een hele grote hengst op een in verhouding kleine shet.

Wat wegen de kosten van de DA nou op tegen een eventuele drachtigheid met waarschijnlijk verlies van merrie én veulen?!

'Even afwachten', dan kun je nog lang wachten, duurt wel heel wat maanden voordat het aan de buitenkant ook echt zichtbaar is als een merrie echt drachtig is. Ik had de DA allang laten komen.

Hengstig spuiten is overigens een soort van ehm, 'morning after pil', of heel overdreven gezegd, een zéer vroege abortus.
Door het medicijn wat de DA dan inspuit, wordt de merrie direct hengstig, als ze dus wel drachtig is dan verwerpt ze daarmee het vruchtje (over veulen kun je in dit stadium nauwelijks spreken).

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:44

Het lijkt mij sowieso erg gevaarlijk omdat de moeder een shetlander is en de vader een fries x fjord. Dan wordt het veulen waarschijnlijk groter dan een gemiddeld shetlanderveulentje. De kans dat moeder (EN veulen) dood gaat, lijk mij veeeeel groter!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:48

Jeroennn schreef:
Het lijkt mij sowieso erg gevaarlijk omdat de moeder een shetlander is en de vader een fries x fjord. Dan wordt het veulen waarschijnlijk groter dan een gemiddeld shetlanderveulentje. De kans dat moeder (EN veulen) dood gaat, lijk mij veeeeel groter!

als het goed is past het veulen zich aan de baarmoeder en de merrie aan, en groeit het harder zodra het zeg maar geboren is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:26

Inney schreef:
Jeroennn schreef:

als het goed is past het veulen zich aan de baarmoeder en de merrie aan, en groeit het harder zodra het zeg maar geboren is.

Klopt, maar heb ook genoeg situaties gehoord waarin dat proces toch niet helemaal gelukt is....
alsnog loop je een grote kans dat je moeder én veulen verliest... om er dan maar van uit te gaan dat het veulen zich wel aan de baarmoeder aan past, vind ik wel een groot risico dat je dan neemt.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:29

ik heb vaker 2 jarige gezien die net gedekt waren. Kan geen kwaad, niet meer kans op een miskraam of zo dan een normale "oudere" paardje.