Shetlander inschrijven bij stamboek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soniep

Shetlander inschrijven bij stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:57

Hey,
Ik heb een vraag over het inschrijven en evt. keuringen bij het shetlandstamboek. Mijn zwart-bonte merrie van 3 jaar oud staat ingeschreven bij het knhs. Zij heeft geen papieren en er zijn dus geen ouders bekend. Is het mogelijk om haar dan in te schrijven bij het nsps. Of zijn hier weldegelijk papieren voor nodig? En als dat kan hoe zit dat dan met keuringen?
Ik snap er allemaal niet zoveel van en hoop graag wat duidelijkheid te krijgen over hoe het in mekaar steekt.

Alvast bedankt, Sanne.

ukkiepuk

Re: Shetlander inschrijven bij stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:03

Voor een stamboekpapoer bij het NSPS behoren beide ouders bekend te zijn. Jouw pony kan dus niet ingeschreven worden en ook niet deelnemen aan keuringen georganiseerd door het NSPS.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:13

Ukkiepuk heeft helemaal gelijk. Bij het NSPS hoort een pony 'vol' papier te hebben, dwz. beide ouders bekend en op papier.

Bij het NMPRS (mini paarden stamboek) hebben ze een half papier nodig (dus min. 1 ouder bekend op papier).

Aangezien jou pony helemaal geen papier heeft en dus ook beide ouders onbekend, is geen van tween een optie.
Ingeschreven bij het KNHS is overigens heel wat anders dan ingeschreven bij een stamboek.

Ik zou dus ook niet mee gaan fokken.
Edit: zie dat ze al dragend is. Wel jammer om papierloos te fokken, of je moet een héle goede, goedgekeurde dekhengst er op hebben gezet. Denk er maar eens goed over na, want fokken met shetten zonder papier is geen fokken, maar vermeerderen voor de worst en paardenmarkten.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:24

Ik heb er niet voor gekozen om er mee te fokken! Ze was al dragende toen ik haar kocht. En als ik een veulentje fok uit mijn eigen pony's is dit puur voor eigen gebruik, en denk hier dan ook goed overna.
Maar bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Dan heb ik wat meer duidelijkheid. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:27

soniep schreef:
Ik heb er niet voor gekozen om er mee te fokken! Ze was al dragende toen ik haar kocht. En als ik een veulentje fok uit mijn eigen pony's is dit puur voor eigen gebruik, en denk hier dan ook goed overna.
Maar bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Dan heb ik wat meer duidelijkheid. ;)

Mocht je nou wel de vader weten van het toekomstige veulen, en is de vader goedgekeurd,
dan kun je met het veulen alsnog naar het NMPRS.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:31

Oke heel erg bedankt! :D De vader is helaas niet goedgekeurd. Maar dan weet ik waar ik als ik ooit nog een veulentje wil over een aantal jaren op moet letten.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:03

Bij het NMPRS geldt dat toch alleen voor hengsten dat die 1 ouder op papier moeten hebben?

Ik dacht je merries met onbekende afstamming daar wel kon registreren en ook naar de keuring kon.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 23:22

Mmm...Dit ga ik nog eens even proberen uit te vogelen! ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:41

Merries mogen inderdaad nog wel met onbekende afstamming bij het NMPRS, bij de hengsten moet er 1 ouder op papier staan. Over niet al te lange tijd gaan ze volgens mij invoeren dat de merries ook 1 ouder op papier moeten hebben.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 13:15

Oké super bedankt. Dan ga ik hier eens naar informeren wat de mogelijkheden zijn. En hoe zit het dan met evt. voorwaarden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:25

klopt idd dat je bij hengsten minimaal 1 ouder op papier moet hebben, bij merries en ruinen geld deze voorwaarde niet.
Als je pony shetland qua bouw is kom je dan in het basistype terecht, je kan dan wel mee doen met de premiekeuring (mits paardje vetarinair correct is natuurlijk), maar er zijn geen kampioenschappen voor basisdieren meer.
Je dient lid te worden van het stamboek (45 euro per jaar) en je dient het paardje over te schrijven (35 euro uit mn hoofd). Daarnaast dien je haar dan in te schrijven voor de keuring (10 euro uit mn hoofd) en je merrie dient als eerste een stamboekopname te doen (25 euro).
Al met al ben je dus 115 euro kwijt om met een oranje, rood of wit lintje naar huis te gaan, dus ik denk wel dat je je goed af moet vragen of je pony hier genoeg kwaliteit voor heeft

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 15:53

Ja dat begrijp ik. Bedankt voor de reacties. Weet nu hoe het zit en ga er eens even goed over nadenken. :o

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:26

stef schreef:
klopt idd dat je bij hengsten minimaal 1 ouder op papier moet hebben, bij merries en ruinen geld deze voorwaarde niet.
Als je pony shetland qua bouw is kom je dan in het basistype terecht, je kan dan wel mee doen met de premiekeuring (mits paardje vetarinair correct is natuurlijk), maar er zijn geen kampioenschappen voor basisdieren meer.
Je dient lid te worden van het stamboek (45 euro per jaar) en je dient het paardje over te schrijven (35 euro uit mn hoofd). Daarnaast dien je haar dan in te schrijven voor de keuring (10 euro uit mn hoofd) en je merrie dient als eerste een stamboekopname te doen (25 euro).
Al met al ben je dus 115 euro kwijt om met een oranje, rood of wit lintje naar huis te gaan, dus ik denk wel dat je je goed af moet vragen of je pony hier genoeg kwaliteit voor heeft

Worden pony's zonder afstamming alrijd in basistype ingeschreven of wordt dat bij stamboekopname beoordeeld?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:14

bij pony's zonder afstamming is het altijd lastig. Als het een appaloossa is, is het zowiezo luxe, aangezien basis 100% shet zou moeten zijn en shetlanders geen appie kunnen zijn.
Ik heb momenteel ook een merrie staan waarvan ik twijfel waar ik haar inzet. Ze is nu nog te dik, maar ik denk dat ze best leuk op kan drogen. Denk dus dat dit ook een beetje zelf inschatten is, als je er heel erg naast zit wordt je wel overgeplaatst naar een andere klasse

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:39

TNX Stef! Vriendin heeft een afstammingsloos hengstje van 1,5 jaar, ziet er nu een beejte als naarling uit, maar zou best eens leuk op kunnen gaan drogen. We zullen eens kijken als hij 3 is :D

Of kun je ook voor enter en twenter? Wrs alleen met afstamming, aangezien deze al zonder moeder loopt en dus niet ingeschreven kan worden? (of zit ik er dan heel erg naast :o )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:54

hengsten moeten zoals eerder gezegt minimaal 1 ouder op papier hebben voor goedkeuring. Hoe het met de jonge hengsten zit zal ik even voor je na moeten kijken, durf ik uit mijn hoofd niet te zeggen. Jongen hengsten worden in augustus voorgebracht op de merriekeuring.
Is de moeder aanwezig? Dan zou je deze dmv DNA eventueel nog op papier kunnen krijgen

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:53

Nee moeder is niet meer aanwezig. Voor hengstenkeuring wil ze zowiezo niet gaan. Hij is nu nog heel leuk en heeft geen hengstengedrag. Zodra het uit de hand gaat lopen of stalling (mn weidegang) wordt een probleem, dan laat ze hem ruinen.

Als je wil kijken hoe het met jonge hengsten zit graag, kon het van de site niet duidelijk krijgen. Mss dat hij van de zomer wat leuks laat zien...