Uiteindelijke stokmaat shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Uiteindelijke stokmaat shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:43

Mijn minishet van 1,5 jaar oud heeft nu een stokmaat van 78 cm. Toen ik haar kocht vorig voorjaar was ze 75 cm. Ze is nog een beetje overbouwd, haar kont is ongeveer 80 cm. Wat zal haar stokmaat ongeveer worden?

JoyCiej007

Re: Uiteindelijke stokmaat shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:50

Tsja, dat is heel moeilijk te zeggen en per pony heel verschillend. Ook de maat van de ouders en voorouders, en hoe deze maten doorfokken, is vaak ook min of meer bepalend.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:53

De fokker had alleen minishets, de moeder was 78 cm en volgens hem zou deze ook onder de 80 blijven.
Maar hoeveel groeien ze nog door na 2 jaar? Ze is het laatste half jaar dus nog 3 cm gegroeid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:56

pearlie schreef:
De fokker had alleen minishets, de moeder was 78 cm en volgens hem zou deze ook onder de 80 blijven.
Maar hoeveel groeien ze nog door na 2 jaar? Ze is het laatste half jaar dus nog 3 cm gegroeid.

Tsja, dat verschilt ook weer heel erg per pony; sommigen krijgen in de eerste 2 jaar een echte groeispurt en groeien daarna nog maar weinig. Ze groeien nog tot ong. 4 jaar heb ik gehoord, maar met 3 of 4 jaar zullen dat geen hele centimeters meer zijn.
Onze 1,5 jarige shet (wij fokken grotemaats, zo iets over de 1 meter) is nu zelfs 1 a 2 cm. groter dan haar moeder, en dus nog lang niet uitgegroeid. Ik verwacht wel dat zij nog wat gaat doorgroeien.

Edit: je hebt in juli dit jaar, enkele maanden geleden dus, ook precies ditzelfde topic met precies dezelfde vraag geopend. Waarom zou je het nu weer opnieuw vragen?

[SMP] uiteindelijke stokmaat shetlander

Nogmaals edit: ik zie inderdaad dat je daar niet echt bruikbare antwoorden hebt gekregen. Mijn excuses!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:02

JoyCiej007 schreef:
pearlie schreef:

Tsja, dat verschilt ook weer heel erg per pony; sommigen krijgen in de eerste 2 jaar een echte groeispurt en groeien daarna nog maar weinig. Ze groeien nog tot ong. 4 jaar heb ik gehoord, maar met 3 of 4 jaar zullen dat geen hele centimeters meer zijn.
Onze 1,5 jarige shet (wij fokken grotemaats, zo iets over de 1 meter) is nu zelfs 1 a 2 cm. groter dan haar moeder, en dus nog lang niet uitgegroeid. Ik verwacht wel dat zij nog wat gaat doorgroeien.

Edit: je hebt in juli dit jaar, enkele maanden geleden dus, ook precies ditzelfde topic met precies dezelfde vraag geopend. Waarom zou je het nu weer opnieuw vragen?

[SMP] uiteindelijke stokmaat shetlander

Nogmaals edit: ik zie inderdaad dat je daar niet echt bruikbare antwoorden hebt gekregen. Mijn excuses!

Ehja precies, daar werd ik niet veel wijzer van.

Ik snap dat het per pony verschilt hoeveel ze groeien en tot welke leeftijd. Maar klopt het dat ze waarschijnlijk sowieso 80 cm zal worden omdat haar achterhand nu al 80 cm is?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:32

Dat kan kloppen inderdaad, die kans is wel groot ja. Maar houd er rekening mee dat een enkeling overbouwd zal zijn en/of blijven, dat kan ietsje zijn maar ook best veel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:46

Ik heb een pony die als 1,5 jarige 99 cm was die is 103 geworden.
Maar heb er ook een die als 1,5 jarige 87 cm was, die is nu (als 2,5 jarige) 100 cm!
Beide pony's zijn wel grote maats gefokt.

Haar schoft en kont worden wel ongeveer even hoog. Meestal komen ze wel in de buurt van het gemiddelde van hun ouders.