Op naam zetten? & keuring vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Op naam zetten? & keuring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:40

Sinds de zomer heb ik een leuke shetland merrie maar ik heb haar tot dusver nog niet op mijn naam laten overschrijven.

Mijn vraag wie dat heeft gedaan, of dit nodig is of aan te raden is, en op welke manier dit moet gebeuren? Haar paspoort is uitgegeven door het NSPS, en ik las iets over gele paspoort opsturen. Maar om nou het hele paspoort en haar papieren (blauw papiertj met afstamming??) op te sturen vind ik eigenlijk een beetje link :?

Is het overschrijven en het opsturen van het hele hebben en houden het risico en het resultaat waard? Of kan ik het ook voorlopig gewoon nog zo laten?

Ik ben verder nergens lid van, ben niet van plan om met haar naar keuringen te gaan. Al heb ik wel in mijn hoofd haar te laten dekken ooit. Moet ze daar beter wel voor gekeurd worden van te voren eigenlijk? Hoe gaat dat in zn werk? Ze is nu 4,5 jaar en is wel eens naar de keuring geweest, maar je kan mij van alles wijs maken want heb er de ballen verstand van en weet nu eigenlijk niet of ze nu in het veulenstamboek is opgenomen, of ook daadwerkelijk in het stamboek, en wat bij eventueel dekken in de toekomst wat dit betreft raadzaam zal zijn? Ze heeft namelijk wel gewoon papieren en ben niet van plan er een papierloze hengst van de buren op te zetten volgend jaar of het jaar erop ;)

Stom iets misschien ook.... Mevrouw heeft wat manen en staart exceem, had ze overigens niet bij de vorige eigenaar. Maar is dit een belemmering voor goedkeuring/opname?

Hele hoop wat onsamenhangende vragen, sorry daarvoor, maar alvast bedankt :+ :D

shetlandfan

Re: Op naam zetten? & keuring vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:11

Overschrijven is niet per se nodig.
Is alleen van belang als je naar keuringen gaat. (maar dan is zowiezo lidmaatschap stamboek ook verplicht)

Wil je het wel doen hoef je alleen maar de kaart achterin het paspoort op te sturen. Niet het paspoort zelf.

Als je een stamboek NSPS pony hebt moet er achter in het paspoort een kaart zitten. Hier staat alle gegevens van de pony op Naam, afstamming etc. Deze kan geel, blauw, roze of wit van kleur zijn.

Als jij een blauw kaart hebt, betekent dit dat de pony al in het stamboek is opgenomen.
Als het goed staat er ook op de kaart ergens rechtsboven vermeld in welk deel van het stamboek ze is geregistreerd. Bij jou zou er dus stamboek moeten staan als ik het goed heb.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:36

Owww, dat blauwe papiertje met afstamming erop kan ik dus gewoon opsturen? Daht al iets te hebben gelezen over 'kaart achterin' maar zat geen kaart want dat papier heb ik apart :+

Op dat blauwe papier staat idd stamboek :)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:54

Ja, allen de kaart is voldoende. Even stukje opgezocht van het stamboek:

Citaat:
Als u een pony heeft gekocht met een paspoort dat door het NSPS is uitgegeven dan kan het NSPS ervoor zorgen dat de pony op uw naam wordt overgeschreven. Als er achter in het paspoort een Bewijs van Inschrijving zit, is het voldoende alleen dat papier op te sturen naar het stamboekkantoor. Vermeld bij het verzenden uw naam en adresgegevens en de mededeling dat u de pony graag op uw naam wilt laten overschrijven. Als er geen Bewijs van Inschrijving aanwezig is, dient u het gehele paspoort op te sturen.

De kosten van een eigendomsmutatie bedragen voor leden €12,50, voor niet-leden €22,50 (tarieven 2009). Hiervoor krijgt u een acceptgirokaart thuisgestuurd. Meestal heeft u binnen twee weken de gewijzigde papieren weer in huis. Niet-leden krijgen na ontvangst van de betaling de papieren thuisgestuurd.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:53

Je kunt het papier ook aangetekend verzenden.
Toen ik mijn veulen op mijn naam liet zetten heb ik het gele papiertje + paspoort mee verzonden. Nu staat mijn naam in het paspoort en op het gele papiertje :)

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:57

En misschien handig om een kopietje te maken voordat je het weg stuurd.
Ik dacht trouwens dat je bij NSPS ook kon overschrijven als je geen lid bent, anders bel je toch even naar het stamboek er zitten daar mensen die jou zo kunnen vertellen wat je wilt weten. :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:59

Dat kan inderdaad ook. Kost geloof ik 22,50.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:24

Waarom zou je paspoort meezenden? Dit is totaal niet nodig. En daarbij is paspoort geen eigendomsbewijs dus maakt het absoluut niet uit of het paspoort wel of niet op jouw naam staat.

Veel veiliger en makkelijker om alleen die kaart op te sturen.
Aangetekend is ook nutteloos, stamboek stuurt het ook zo naar je terug en doet dat ook nooit aangetekend.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:49

[quote="shetlandfan"]Waarom zou je paspoort meezenden? Dit is totaal niet nodig. En daarbij is paspoort geen eigendomsbewijs dus maakt het absoluut niet uit of het paspoort wel of niet op jouw naam staat.

Klopt, enige rechtmatig eigendomsbewijs is een koopcontract :-)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:14

Ik stuur al jaren paspoorten heen en weer naar een stamboek en krijg ze altijd weer netjes terug. Ze zullen heus niet zomaar je paspoort kwijt maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:08

Je paspoort moet bij je paard zijn, is die dat niet ben je in overtreding, mag je hem niet vervoeren of laten behandelen door een VA.

Dat stamboeken geen paspoorten kwijt maken is een fabeltje. Die van mij zijn wel heel NL door geweest en heb ik terug dankzij een lieve collega shetlandhouder (die na een zoektocht mij had kunnen achterhalen). Het stamboek wist niet naar wie ze het op gestuurd hadden, maar het was wel duidelijk dat ik het niet was waar ze heen gegaan waren.