Wel/Niet leren zonder elkaar te kunnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hagar_Helga

Wel/Niet leren zonder elkaar te kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:45

Afbeelding

Mijn mini shetjes Hagar en Helga staan al bijna heel heel leven (2,5jr) bij elkaar. Ze hoeven nooit uit elkaar, want als ik met ze gaan wandelen gaan ze altijd beide mee.
Volgend jaar ga ik ze alle twee beleren voor de kar, waar ze dan als twee span voor komen te staan.

Nu kan het altijd zijn dat één een keer ziek is of wat dan ook. Vinden jullie dat het wel belangrijk is om van de voren te leren dat ze zonder elkaar moeten kunnen? Wat natuurlijk in het begin behoorlijk wat stress met zich mee zal brengen. Of vind je dat dat op dat moment dan wel opgelost kan worden?

Ik ben benieuwd wat jullie daar van denken. Ik ben er zelf namelijk nog niet helemaal overuit. Bedankt alvast voor je reactie! *D

Charlie_P

Re: Wel/Niet leren zonder elkaar te kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:49

Tja, dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken. Ik zou er zelf wel voor kiezen om ze af en toe uit elkaar te halen. Daar kan je heel klein mee beginnen en dan langzaam uitbouwen. Mocht er dan ooit eens iets gebeuren waardoor ze (tijdelijk) uit elkaar moeten, dan zal dat iig minder stress opleveren.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:05

Ik zou het wel belangrijk vinden om ze te leren uit elkaar te kunnen.

Stel dat je ooit eens enkelspan met eentje wil rijden. Zal de ander toch achter moeten blijven. En dan is het wel fijn als ze dus rustig zonder elkaar kunnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:09

Ik vind het wel belangrijk dat ze het leren. Bij ziekte wil je zo min mogelijk stress en dan is het dus wel zo fijn dat de pony het gewend is om alleen op stal te staan.

Ik heb drie pony's en soms ga ik met een of twee iets doen. Rijles of een buitenrit. Dan blijven er dus een of twee in de wei. Mijn weiland is veilig afgezet, dus ik ga gewoon op pad. In het begin niet zolang, een paar minuten. En dit steeds iets langer. de eenzame pony gaat dan even rennen en gek doen, maar dat is zo over.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:14

Volgend jaar ga ik beginnen met grondwerk. En dan moet de één ook op de andere wachten.
Vinden jullie het een geschikt moment om het ''alleen zijn'' voor of na de basis dat te leren?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:21

Ik vind alleen een stukje wandelen ook bij de basis horen. Dus ik zou daar gewoon al mee beginnen. Straks moeten ze aan het 'werk', dat is nieuw en daar moeten ze bij nadenken en dan moeten ze ook nog eens leren om alleen te zijn. Ik denk dat je jezelf dan alleen tegenwerkt omdat er dan meer op ze af komt.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:24

Ik zit met een soort gelijk probleem....
Heb een ruintje van ongeveer 7 jaar (die is wel gewend om af en toe alleen op stal te staan in het verleden,als zijn maatjes wel meegingen).
Maar sinds een paar maanden heb ik een veulentje erbij,en sindsdien klitten die twee als een gek aan elkaar.
Als ze elkaar uit het oog verliezen,is de stal of wei te klein :x
Heb het weleens geprobeerd,maar zodra ze elkaar niet meer zien,is het 1 groot drama.
Heel lastig want wil het veulentje wat gaan opvoeden,en dat lukt niet met altijd het ruintje erbij.
Ook lijkt het me veel handiger als ze gewoon eens apart mee kunnen,zonder dat er een drama bij komt kijken.
Ik lees dus even mee,voor tips ;)
Bij mijn ruintje wil het wel werken als ik hem wat hooi of eten geef....maar dan is het met het veulen alsnog een een gedoe,omdat ze niet wil meelopen en ontzettend opstandig word.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:07

Bij mij raken ze niet in paniek als er één bv bij mij in de stal is en de andere in de wei loopt waar we hem niet kunnen zien.

Janflicka: ik zou eerst een goede band met je veulen opbouwen, dan zal ze ook niet zo opstandig zijn met meelopen. En je vertrouwen.

Ik heb besloten dat ik ze begin volgend jaar ze ga leren om alleen te zijn en dan eerst dat iemand bij het achter gebleven shetje blijft.
Meer tips en meningen zijn welkom!

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:22

Als je je pony's leert om wat minder bij elkaar te zijn,
zal je ook meer iets appart kunnen doen.
Stel er wordt er eentje ziek,
dan kan je ook niks met de andere beginnen..
Het is wel érg leuk dat ze zo samen zijn,
zeker ook in een 2-spannetje..
Je kan ze het wat leren,
maar als ze nog steeds vele dingen samen doen,
is dat het leukst,
je kiest maar, het zijn jouw schatjes!

Laura&Beauty;

Beestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:48

Hallo,
Ik zelf zou ze regelmatig een poosje uitelkaar halen. Ook ik had een pony met een vast maatje (twee handen op een buik). Helaas hebben we mijn pony moeten laten inslapen i.v.m. coliek. Dit gaf een hoop stress bij zijn maatje. Dus ik ben er zeker voor, dat je ze leert, dat ze ook zonder elkaar kunnen (maar dat is puur mijn ervaring).

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:58

Onze paarden raken compleet in paniek als ze uit elkaar gaan. Met rijden op eigen terrein is het dan geen probleem maar op vreemd terrein is het alleen maar gillen en rennen :=
Het is alleen bijna niet haalbaar om thuis te oefenen ze uit elkaar te halen. Aangezien de een dan de tent afbreekt en ze ook nog niet verkeersmak zijn kunnen we nergens heen :=

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:49

Ik zou ze sowieso eerst in enkelspan beleren en dan pas in het tweespan. Bij het beleren moeten ze goed hun hoofd erbij houden en dan kan je het niet gebruiken dat ze elkaar steeds aan het zoeken/roepen zijn dus ik zou er toch nu al aan gaan werken om ze individueel onder handen te nemen.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:57

Lastig is dit, het zijn en blijven kuddedieren. Natuurlijk is het goed om ze (proberen) te leren af en toe alleen te laten zijn, maar zeker bij zulke jonge dieren denk ik dat je dat heel rustig op moet bouwen. Onze Welshmerrie kan op zich wel alleen op pad, behalve in de trailer, dan breekt ze de boel echt af. Als we met haar op pad gaan, moet haar vriendje mee als chaperonne. Als ze aan het werk is en ook al aan een poetspaal staat oid, dan is het probleem weer voorbij. Ook dit zouden we misschien rustig moeten gaan opbouwen, maar ze heeft hiervan zoveel stress dat ik gewoon haar vriendje meeneem. Deze merrie kan dus verder wel alleen zijn.
Ik denk dat het met jouw shetjes best lastig zal zijn, omdat ze altijd al bij elkaar waren, maar zeker als je ook enkelspan wil rijden, moeten ze het toch leren. Heel rustig aan en zorg dat er iemand bij de "achterblijver" is om te kroelen e.d. Succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:52

Ik zou er gewoon zo snel mogelijk mee beginnen om ze te leren dat de ander wel eens weg (uit zicht) kan gaan. Bouw het op van een paar minuutjes tot langer. Haal soms de een uit het land en soms de ander. Het kan per paard verschillen hoe de reactie is en of ij de achterblijver is of het dier dat mee gaat.

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:00

Ik zou ze uit elkaar halen want dan kan voor in de toekomst misschien ook van pas komen. Ik denk dat het het handigst is om net zoals bij een merrie en een veulen langzaam te laten wennen aan het idee dat de ander ook afentoe weg kan zijn.

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:01

eef_paardjes schreef:
Ik zou ze uit elkaar halen want dan kan voor in de toekomst misschien ook van pas komen. Ik denk dat het het handigst is om net zoals bij een merrie en een veulen langzaam te laten wennen aan het idee dat de ander ook afentoe weg kan zijn.

Ik bedoel natuurlijk niet dat je ze helemaal uitelkaar moet halen en dat ze elkaar nooit meer mogen zien ;)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:55

hmmm, ik denk dat als ik jou was, dat ik ze eerst zou proberen ieder in 1-span & daarna in 2-span samen te beleren..
dus je begint met ene maakt die helemaal mak voor het tuig beleerd hem voordat die er goed voorloopt etc etc.
& daarna begin je met de ander totdat deze hetzelfde doet.
dan ga je nog even door in 1-span & daarna beleer je ze samen in 2-span. ;)

pfsh wat een verhaal. :P

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:22

ik zou van te voren oefenen met alleen zijn, trouwens een hele lieve foto :oo !