Puppyshet, wat te voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Puppyshet, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 18:47

Hee bokkers!

Sinds een maandje heb ik er een shetveulentje bij. Hij is inmiddels 9 maanden en staat samen met mijn XAndalusiër op een landje (grote, droge paddock, zonder gras, met schuilstal met stro).
Sowieso krijgen ze samen ongeveer 3kwart baal (nieuw) hooi per dag, maar omdat die kleine nog zo jong is, wil ik hem wel graag wat bijvoeren voor de vitamientjes en mineralen. :)

Maarja, je wordt dóódgegooid met voer in de paardenwinkel en ik heb ook niet het idee dat die er altijd evenveel verstand van hebben. :') Aangezien ik zelf ook echt geen verstand heb van krachtvoer (mijn paard deed het altijd prima zonder, of nouja, om de dag/2 dagen een pavokoek), hoopte ik dat jullie me er bij konden helpen.

Ik wil iets met weinig eiwitten, hij heeft namelijk echt snel last van jeuk als hij teveel eiwit binnenkrijgt. De eerste week heeft hij steeds wat 'gewone' biks gehad, maar hij werd echt gek van de jeuk. :(:) Mijn paard moet er ook wat van kunnen mee-eten, ik kan het natuurlijk niet maken mijn shet wel te voeren en mijn paard niet, dat wordt me niet in dank afgenomen. :D

Ik heb nu Nature's best, van pavo, omdat daar weinig eiwit inzit. Liefst wil ik ook wel een musli blijven voeren, zo natuurlijk mogelijk, sowieso geen biks.

Wie heeft tips voor wat ik hem kan voeren en belangrijker: hoeveel? Hij is natuurlijk in de groei, maar ik wil hem ook niet te vet hebben of met zoveel eiwit in zijn lijf, dat alles er weer uitkomt als jeuk.

Ik hoop dat de shetlandbokkers op bokt me kunnen helpen! :)

Roselie

Re: Puppyshet, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:38

Ik geef mijn peuterfjord(en oowwwh zo peuter op dit moment...een echte naarling...)geef ik pavo grow 3 en idd een biks. Muesli hoeft per definitie natuurlijker te zijn hoor, kan ook genoeg door heen zitten wat helemaal neit zo natuurlijk is(alleen voor het oog lijkt het natuurlijk)maar je moet natuurlijk voeren waar je jezelf prettig bij voelt.
Ik weet dat ze van Havens ook peuterpaarden voer hebben en van cavalor ook(schijnt ook goed spul te zijn, geen idee of het hier in de beurt verkrijgbaar is, maar ik weet dat iemand het voert van het fjordenforum aan haar naarling)
Daarnaast kan je ook kiezen voor een slobber.
Misschien kan je als extra een liksteen op hangen

Ik geef Ekdal (Ekdaaaal)1/4 kilo per keer dus totaal 1/2 per dag. En daarnaast 2 a 3 plakken hooi op een dag.
Als je de pavo voerzak mag geloven(het voeradvies)mag Ekdal wel 2 of 3 kilo op een dag..nou dacht het niet...dan wordt ie echt nog meer een bommetje.
Ik zou gewoon beginnen met 1 handje per voerbeurt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:40

Ik heb Hans toen ie nog een puppypaard was gewoon meegevoerd met de andere. Zij kregen safe and sound van dodson and horrel gevoerd. Ik gaf hem 's ochtends en 's avonds een hand vol.

Ik zit zelf niet zo in de pavo producten, maar waarom denk je dat dat niet genoeg is naast ruwvoer en een liksteen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:41

je hebt brok van pavo vraag me niet welke, maar die heb ik me veulentje de eerst maand ook gegeven voor paarden die altijd op de weide staan waar dus niet veel eiwitten etc in de brokken zit,

moet je even googlen op pavo brokken staat alles netjes uitgelegd welke brok type voor welke type paard

maar ik denk met hooi en een liksteen waar alles inzit qua mineralen etc verder niks nodig is,

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:43

een niet werkend shet veulen wat in goede gezondheid is moet voldoende hebben aan goed hooi en eventueel wortels/appels. Als je toch perse iets wil geven kan je pavokoeken overwegen (kwart/half per dag) of anders een handJE!!!!! veulenbrok. Maar dit moet in principe niet nodig zijn

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 19:46

Een liksteen is een goed idee inderdaad, ga ik van de week even halen!

Capopjekop: Ik denk wel dat het genoeg is, maar heb geen idee hoeveel ik ervan moet geven, haha! Hij krijgt nu van mij in totaal denk ik een kwart kilo per dag, 2 handjes per voerbeurt, zoiets.
Maar de mensen waarbij hij op het land staat (die de andere helft van de week voeren), geven hem veel meer, een kwart schep musli per voerbeurt, dan nog een grote hand biks, een handje haver, "want hij moet nog groeien". Daar ben ik persoonlijk niet zo blij mee, heb al gezegd dat hij minder moet (ook ivm jeuk), maar als ik een duidelijk 'voeradvies' heb, komt het misschien duidelijker over.. :=
Niks geven zou ik zelf perfect vinden, mijn paard heeft ook nooit krachtvoer gekregen (de laatste jaren) en doet het príma. Maar zij willen hem dus per se wat voeren.. Dan heb ik liever dat ik zelf een goede musli of brok heb, waar ze dan één handje van voeren, dan dat ze zelf gaan voeren van hun haver en biks.. Dat een shet heel weinig nodig heeft komt er volgens mij niet echt door, helaas.

Ik denk dat ik inderdaad die pavokoeken maar weer ga halen dan. Krijg ie daar een brokje van per dag, kan mijn paard ook weer een halfje per dag meesmikkelen.
Ik ben niet zo van het krachtvoer, maar kan me voorstellen dat het ook wel lekker is en er net wat extra's in zit dan in alleen hooi. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:48

als ze hem perse willen voeren, zorg dan voor een zak wortels of iets

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:49

Dan zou safe and sound wat zijn. Dat lijkt al snel meer dan dat het is omdat er ruwvoer door verwerkt zit.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:50

ik heb het sowieso niet zo op die koeken. het is vaak droog en die kleintjes moeten nog goed leren kauwen, maar iedereen zijn ding

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 19:53

Hm, ja, daar heb je ook wel een punt Roos. Kauwen is ie trouwens ook niet zo'n ster in, het eten gaat zoooooo langzaam. :O :D Ik ga eens kijken naar dat safe and sound, wat daar in zit. Dat er ruwvoer in zit klinkt wel fijn, lekker rustig eten (nog rustiger, haha) en wel met structuur. En verder inderdaad gewoon zo'n grote zak wortelen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:06

Kan je ook kopen naast de welkoop in rijnsburg of in valkenburg
Je kan ook dat daily .....van Pavo kopen, zit ook ruwvoer in.

Ik ken genoeg jaarlingen (of volwassen)paarden die te gulzig eten, en aangezien die koek droge troep is, kunnen ze een slokdarm verstopping krijgen(ook al veel gehoord)
Probeer zelf maar eens een droog beschuitje te eten zonder de stikken....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:07

Ekdal eet juist heel snel, die denkt alles is voor Ekdal alles is voor Ekdal..die krijgt dus Pavo Grow 3(van 8 tot en met 30 maanden)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:09

Hahaha, ja, ben wel blij dat ie zo langzaam eet! :P Dat schrokken heb ik niks aan! Kan je die wortelen kopen naast de welkoop, of dat voer? :D

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:10

Ik typ weer te snel.
Dat pavo grow kan je kopen bij de hano en die wortelen kan je kopen bij een bedrijf naast de welkoop in Rijnsburg(een wortelboer)of in valkenburg, zit ook een wortelboer.

Ekdal schrokt echt...die is echt bang dat ik een hapje wil....echt hap hap weg...stel je voor...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:34

Roselie schreef:
Ik ken genoeg jaarlingen (of volwassen)paarden die te gulzig eten, en aangezien die koek droge troep is, kunnen ze een slokdarm verstopping krijgen(ook al veel gehoord)
Probeer zelf maar eens een droog beschuitje te eten zonder de stikken....

Nounou, droge troep, overdrijven is ook een vak hoor...
Ik ken ook een paard wat slokdarmverstopping kreeg van brokken, zijn die brokken nu ook gelijk droge troep dan? Of een paard wat half stikt in lucerne? Lucerne ook maar zooi?
Ik heb persoonlijk 0 negatieve ervaringen met de koeken, maar nogmaals, in principe moet een shet veulen genoeg hebben aan hooi

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:37

Ik vind die koeken wel erg droog, maar ieder zijn ding.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:44

ze zijn op zich ook wel droog, maar als je normale brokken verpulverd hou je t zelfde over, dus tja....

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 21:46

Die koeken verpulveren en 'aanlengen' met water tot slobber, zou dat werken? Ben zelf wel erg tevreden over die koeken namelijk, al klinkt dat safe and sound ook wel erg goed, gezien er in die koeken alsnog wel veel suiker zit.

Pff, moeilijk hoor, paarden houden en voeren. :') 'Vroeger', toen ik mijn eerste pony had, voerde bijna iedereen gewoon hetzelfde voer, de echte dressuurmiepen van stal voerden sportbrok, maar dat was het. En dat is nog maar 10 jaar geleden... :P

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:50

die koeken daar gaan bij mij de koudbloedjes bijna allemaal van aan de jeukeritus.
Mijn x-shetveulen krijgt helemaal geen brok of het speciale maandenvoer van Pavo. Als ze maar genoeg ruwvoer hebben (dat krijgt die van mij onbeperkt) en genoeg water daar hebben ze echt meer dan zat aan.
Het voeren als jouw andere paard voer krijgt kan je bijvoorbeeld doen door hem/haar slechts een fijngeknepen handje brokjes te geven voor het idee in een eigen emmertje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:53

Myukii schreef:
Die koeken verpulveren en 'aanlengen' met water tot slobber, zou dat werken? Ben zelf wel erg tevreden over die koeken namelijk, al klinkt dat safe and sound ook wel erg goed, gezien er in die koeken alsnog wel veel suiker zit.

Pff, moeilijk hoor, paarden houden en voeren. :') 'Vroeger', toen ik mijn eerste pony had, voerde bijna iedereen gewoon hetzelfde voer, de echte dressuurmiepen van stal voerden sportbrok, maar dat was het. En dat is nog maar 10 jaar geleden... :P

maar, waarom zou je dat veranderen dan? If it aint broke, don't fix it

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:54

Ik heb voor mijn shet altijd Pavo koeken gebruikt, een halve tot een hele per dag, afhankelijk van zijn buik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:00

een hele voor een shet?! 1 koek staat gelijk aan 2 kilo krachtvoer qua vitamines enzo. Is nogal wat voor een shet dus

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:02

Op zich moet een Shetje voldoende hebben aan hooi en een liksteen, maar als je iets wilt bijvoeren; mijn Shetjes krijgen in de winterperiode een minihandje ponybrokjes (biks voor sobere rassen, ik gebruik zelf Subli, maar andere merken hebben het ook) of een kwart Summerfitkoek bij.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:03

stef schreef:
Myukii schreef:

maar, waarom zou je dat veranderen dan? If it aint broke, don't fix it

Omdat ik 'bang' ben dat daar voor de shet nog teveel 'troep' in zit. Die kleine heb ik nog nooit pavokoeken gevoerd, de grote vond ze heerlijk en functioneerde prima op één koek in de paar dagen :)
In de safe and sound zit minder eiwit en minder zetmeel/suiker..

Hmm, moeilijk, moeilijk. Ik denk dat ik gewoon begin met de safe and sound, mocht ik daar niet tevreden over zijn, ga ik toch over op de koeken.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:36

In het sublivoer zit ook weinig eiwit, voer het zomers aan Danc, perfect tegen zomerexceem!!