de baas spelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

de baas spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 12:02

Hallo,
Ik heb sinds gister een shetlander, sinds een paar maandjes is hij een ruin.
Hij is 2.5 jaar oud.
Toen we thuis kwamen heb ik hem op zijn weitje gezet.
Maar daarna is het begonnen, steeds als ik in de wei kwam, het ene moment doet ie niks en het andere moment komt hij na je toe en wilt je bijten en komt dan ook omhoog of draait z'n kont na je toe. Ik roep dan naar hem dat hij moet oppassen en geef hem een tik op z'n neus.
Maar verder is hij echt lief. Weet iemand waardoor dit komt? Moet hij nog wennen, is het de puberteit, is het uitdagen of wil hij gewoon de baas spelen?
En wat kan ik dan het beste doen?
Alvast bedankt!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:06

All of the above :Y)

Hij is nieuw, hij moet wennen, daardoor laat hij gelijk zien dat er met hem niet te sollen valt en daagt hij je dus uit.

Idd waarschuwen en desnoods een tik geven, hoewel zijn neus misschien niet de beste kant is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:13

IndianLady schreef:
All of the above :Y)

Hij is nieuw, hij moet wennen, daardoor laat hij gelijk zien dat er met hem niet te sollen valt en daagt hij je dus uit.

Idd waarschuwen en desnoods een tik geven, hoewel zijn neus misschien niet de beste kant is.

Hier ga ik helemaal in mee.
Nieuwe plek, nieuw baasje = perfecte aangelegenheid om nog eens de 'rangorde' uit te testen.
Bied hem consequentie en leiderschap, wees duidelijk in wat wel en niet geoorloofd is.

Sommige pony's zijn er echt een ster in dus het is erg belangrijk dat je duidelijk laat zien dat je niet gediend bent van dit soort gedrag. Deel een tik (of een schop) uit met een luid en duidelijk 'EUHH!! NEE!!'. Als je dit gedrag te veel laat gaan heb je binnen de kortste keren een onopgevoede, dominante kleine etterbal in de wei staan.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:57

Heeft hij wel gezelschap? Want als hij alleen staat gebruikt hij jou als een soort surrogaat pony. Het gedrag wat je beschrijft zie ik bij ons in de wei ook, maar dan tussen de jonge shetten onderling. Die voeden elkaar ook op. Neemt niet weg dat je het niet kan accepteren hoor! Maar het is inderdaad pubergedrag. Succes met hem. ;)