hoe zit dat met puberen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

hoe zit dat met puberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 23:51

ik heb 2 merrietjes van 1,5 jaar en één van 7 jaar, wanneer pubert een paardje?en hoe pak je ze dan aan?

JudithO

Re: hoe zit dat met puberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:31

Ik heb geen ervaring met jonge merries, ik heb alleen nog maar 1 ruin opgevoed van veulen tot nu 2,5 jaar. Maar zodra hij ging puberen, ging hij onder het mes :) Daarna was het over. Het kwam dus alleen doordat hij hengstenkuren kreeg.
Het hengstveulen van dit jaar is ook al aan het puberen geweest: stijgeren, trappen en bijten. Dit moet je gewoon consequent aanpakken.
Zodra je merrie iets vertoond van bijtgedrag o.i.d., direct consequent zijn. Het is beter om het ze in het beginstadium af te leren dan als ze het gedrag al ontwikkeld hebben. Het wordt voor jou dan ook veel moeilijker. Bij de meeste pony's valt het puberen wel mee, het ligt vooral ook vaak aan de opvoeding die ze als veulen gehad hebben.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:20

tja joanna is anderhalf en nogal eens happerig, ik pak haar echt wel aan, maar schijnbaar is zij erg hardleers :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:20

Mijn welsh was aan het puberen toen ze 3 was en we begonnen met inrijden. Mijn shetten hebben nooit echt duidelijk gepuberd, maar ik denk dat het het belangrijkste is dat je consequent en duidelijk bent.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:21

joanna is wél de laagste in rang kan het dan daar mee te maken hebben? is ze misschien jaloers ofzo?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:24

Mijn shetten zijn ook lager in rang dan mijn welsh, zij puberen niet en Amber wel. Ik denk dat het meer met karakter en opvoeding te maken heeft.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:41

Het heeft inderdaad vooral met karakter en opvoeding te maken. Hoe hoog ze in rang staan maakt ook niet uit, zolang je er maar voor zorgt dat jij hoger in rang staat dan zij.

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:33

Ik volg dit topic even want mijn lease shetxwelsh is ook aan het puberen...
Ze is nog niet zolang ingereden maar nu begint ze dus door te krijgen dat ze mij ook uit het zadel kan krijgen :o
Maar ik probeer gewoon duidelijk te zijn en geen dingen toe te laten die ze echt niet mag.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:43

Ik heb geen ervaring met jonge merries maar bij mijn oude verzorgruintje was het rond de 4 ,5 jaar.
Ik weet niet of dat de exacte leeftijd is ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:36

dan lijkt het me gezien de leeftijd van joanna dat ze nog niet pubert, moet maar eens zien waar dat gedoe vandaan komt dan, gekke troela toch :(:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:22

Wij hebben inmiddels uit onze merrie 6 veulens gefokt en allemaal opgevoed... we hebben nu een 1,5 jarige merrie staan (laatste veulen) die érrug aan het puberen is. Heerlijk enthousiast en aanhankelijk beestje, maar ook erg brutaal. Ze is nu echt dingen aan het ontdekken en uitproberen; net zo lang schuren aan de stroompaaltjes tot ze plat op de grond liggen, over, onder of dwars dóor stroomdraad heen (met of zonder stroom er op maakt ook niets uit) emmers jatten en die de lucht in slingeren, spullen (het liefst duur tuig of ander spul waar ik zuinig op ben) wegjatten en dat de hele wei door sleuren, hangen in haar moeders zweetdeken, of eens flink achteruit trappen als ze het er niet mee eens is.

Oplossing? Consequent en soms even hard aanpakken; trapt zij richting mij dan kan ze er minstens 1 terug verwachten. Nee is nee en als ze het dan toch doet volgt er een consequentie.
Na de hele tijd uitbreken uit een stuk wei, terug zetten en wéer uitbreken was ik het zat en nu gaat ze voorlopig mooi op stal als ik haar moeder mee neem om te gaan werken.
Ze kan prima alleen zijn, alleen heeft ze dus nu in de gaten dat die stroomlinten niet zo veel voorstellen en als ze maar hard genoeg er tegen aan gaat buigen, knappen ze vanzelf...
Ze gaat er ook gerust tegen aan staan om nog nét wat wortels uit een kruiwagen te pikken die dus achter het draad staat voor opslag.
Van de week maar eens stroom tegen haar neus duwen en haar duidelijk maken dat ze toch écht achter die linten moet blijven...

Achja, momenteel kan ik haar zo ongeveer wel achter het behang plakken (zacht uitgedrukt) maar dat hebben ze hier allemaal wel gehad tussen de 1 en 2 jaar. Als ze 3 zijn en lichtjes aan het werk moeten willen ze ook nog wel eens gaan puberen.
We zijn het inmiddels aardig gewend en we weten ook dat als je het consequent aanpakt, het straks vanzelf weer over gaat.

Edit: hier hebben ze trouwens dus meestal 2 'puberperiode's', waarvan er 1 meestal tussen 1 en 2 jaar ligt, op 1,5 jarige leeftijd kunnen ze dus ook al prima aan het puberen zijn.
Je merkt het vanzelf als dat zo is, eigenlijk zien ze zo'n beetje alles als aanleiding om eens te kijken hoe ver ze kunnen gaan en vreten ze veel narigheid uit, meer als anders.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:25

Puberen is iets voor mensen,niet paarden.Heeft te maken met hormonen en dergelijke.
Bij paarden heb je echter wel een moment(en) dat ze de rangorde willen bevestigen of veranderen en dus gaan kijken hoever ze kunnen gaan met betrekking tot de leiding nemen.
Gewoon consequent zijn en blijven dan leggen ze zich er op den duur bij neer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:34

ambre schreef:
Puberen is iets voor mensen,niet paarden.Heeft te maken met hormonen en dergelijke.
Bij paarden heb je echter wel een moment(en) dat ze de rangorde willen bevestigen of veranderen en dus gaan kijken hoever ze kunnen gaan met betrekking tot de leiding nemen.
Gewoon consequent zijn en blijven dan leggen ze zich er op den duur bij neer.

Goh jij neemt het woord 'puberen' wel erg letterlijk zeg....
Volgens mij spreken er, net als mij, heel veel mensen over 'puberperiode's' bij paarden.
En de meesten 'puberen' wel degelijk.... dus zie niet in waarom je dat niet zo zou mogen noemen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:50

Die van mij is 4,5 en het schijnt dat het puberen dan wel aan de gang is. Ik moet zeggen, ik merk er vrij weinig van :D Soms kijkt ie wel even hoever hij kan gaan, maar dat is zo over en wij weten allebei wat we aan elkaar hebben. Dus als het hier bij blijft, bij het zogenaamde puberen, prima hoor, ik teken ervoor!