meetlint gewicht (voor mini/shet)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Takke

meetlint gewicht (voor mini/shet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 21:34

Ik zou weleens willen weten wat jullie bevindingen zijn met meetlinten.
Hoe accuraat zijn deze bij mini's en shetlanders.

Ik heb al wat gehoord over een shet van 1,06 cm die met zo'n meetlint 320kg zou wegen wat dus echt niet mogelijk is.

Als dit bij meerdere metingen het geval zou zijn is er dan geen berekening mogelijk zodat het meetlint wel klopt.
Idee hierachter is bijvoorbeeld:
meetlint geeft 320 kg aan voor een groot paard.
Voor een mini/shet deel je dit door 3 om op het gewicht te komen.
Dat zou dan 320/3=106,6 kg zijn.
Ik weet dus niet of dit zou werken maar zou het wel willen weten.

Ik zoek een manier om bij 10 tallen mini's/shets in een korte tijd het gewicht te bepalen.
Met korte tijd bedoel ik dus ook 10 gewichtsbepaling per uur minimaal.
Dit is echter niet mogelijk met een weegschaal mocht dat idee naar voren komen ;)

Ik kwam wel een formule tegen die te gebruiken is alleen is dit behoorlijk omslachtig.
borstomvang x borstomvang x lichaamslengte : 11900 = gewicht
Als je op deze manier alles moet meten ben ik wel even zoet.

Alle advies is welkom.

JoyCiej007

Re: meetlint gewicht (voor mini/shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:40

Ik volg dit even; ben namelijk wel benieuwd net als jou naar de ervaringen met die meetlinten. Heb het wel eens gezien; maar of het ook betrouwbaar is?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:20

wat bedoel je nou, dat je van meerdere shets het echte gewicht wilt weten plus het gewicht ze volgens het meetlint hebben?
ik heb een shet, en een meetlint, zou haar voor je kunnen 'meten', maar heb dan daarbij geen absoluut gewicht zoals door een weegschaal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:59

Bij mij zat tussen wegen(op een geeikte weegschaal) en met zo'n Pavo weeg-lint hooguit 10 kg verschil. Dus verwaarloosbaar als het om ontwormen enzo gaat.

Eentje in sport conditie van 94 cm woog 180 kg en een mollige van 103 woog 235 kg op de weegschaal. Die van 180 kg was met meetlint in wintervacht 185, die ander 245.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:03

Ik vertrouw mijn Pavo meetlint wel. Mijn pony's van 1,10 m die in prima conditie zijn, wegen met het lint tussen de 235 en 245 kg. Ik gebruik het lint vaak voor en na een wedstrijd, hij geeft dan zo'n 10 kg verschil aan. Gezien de ervaringen die ik heb gehoord van enduranceruiters die hun paard voor en na op een mobiele paardenweegschaal hebben gewogen, is een verlies van 10-20 kg per wedstrijd wel normaal.
103 kg voor een shet is echt te weinig.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:38

de hoefsmid heeft anders wel een spechiale weeg plaat voor de ponys?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:27

Ik heb geen ervaringen met meetlinten, maar als je van meerdere ponies het gewicht wilt weten is dit misschien wat voor je? Ze zitten ook op bokt.
http://www.paardenweegschaal.nl/

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:41

Ik had daar zon site voor, moest je de borst omvang (waar het borsttuig ook langs zit) en dan om de buik (op de singel plek) en toen kwam er bij mij 188 kg uit voor hem. Hij was toen denk ik 98-99 cm. Ga het binnen kort weer even ''megen'' (meten&wegen) ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:43

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:32

Een 2 jaar geleden heb ik mijn merrie ook gemeten met een meetlint, en die kwam ong. overeen met het gewicht dat ik haar had geschat :j

@ Takke; je geeft aan dat je hebt 'gehoord' dat een shet van 1.06 meter maar 36 kilo zou moeten wegen. Heb je dit zelf ook eens getest? Ik neem aan dat iedereen wel 'ergens' een shetlander weet te staan, en die zou kunnen opmeten ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:59

Ik heb geen goede ervaringen met dit lint, mijn pony kwam dus idd veel zwaarder uit dan ze zou moeten zijn. Kan natuurlijk dat ik iets niet goed gedaan heb, maar hey... hoe moeilijk is zo'n lint nou? ;)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:54

Heel toevallig heb ik van de week de Shetlander van mijn buurmeisjes en mijn eigen mini hengstje gemeet-wogen :D

Shetlander van 95 cm, aan de dikke kant, woog volgens het lint 235 kg.

Mini van 79 cm gewoon kwa gewicht, woog volgens het lint 155 kg.

Ik heb de indruk dat het wel klopt :j

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:30

Ik ben op dit moment contact aan het zoeken met de paardenweegschaal en pavo om eens een serieuze test te doen.

Om het voor sommigen nog eevn in het kort duidelijk te maken wat ik wil doen.

Ik moet minimaal 10 minipaarden/shetten per uur kunnen wegen.
Ik kan daar wel de paardenweegschaal voor laten komen maar dat geeft ook hoge kosten. Door met een meetlint te werken worden deze kosten beheerst maar dan moet dit wel accuraat genoeg zijn.

Als ik het hierboven zo lees zijn de ervaringen met de pavo meetlint wel positief. Dat is iig goed nieuws.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:50

Mits het niet echt helemaal aan de andere kant van het land is, wil ik best komen met mijn mini als je een test doet met lint en weegschaal :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:10

Ik denk dat je de eerste keer gewoon niet helemaal goed hebt gemeten ofzo, als je het verkeerd om doet dan krijg je een heel raar gewicht. Ik heb laatst ook een shet gemeten met dat lint en die zat op 165 kilo (90cm hoog). Over het algemeen zit je wel aardig in de buurt met zo'n lint, maar het blijft natuurlijk een schatting.