Wat mijn shetje voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Wat mijn shetje voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 11:40

Ik heb sinds een aantal maanden een leuk shetje. Een vetpapje, dat probeer ik goed te krijgen, maar is best lastig. Nu staat ze sinds kort voor een karretje, en hoop ik haar zo wat meer op conditie te kunnen krijgen. Ze staat bij mijn grote paard in, heb haar als gezeldschap voor mijn grote gekocht, en eet dan ook mee met het hooi/kuil dat mijn grote paard krijgt. Ze staan nog lekker 24/7 buiten, op een schraal landje. Hebben ze (iig vooral mijn grote) niet genoeg aan, vandaar dat ze worden bijgevoerd.

Mijn shet gaf ik eerst steeds een pavokoek (half of 1/4) als 'lekker' elke dag na gedane arbeid. Echter, mijn shetje had nogal last van jeuken en ben ik er mee gestopt omdat ik had gelezen over suikers. Maar ik vind het zo sneu dat ik haar niets kan geven na gedane arbied. Mijn grote krijgt elke dag een halve schep muesli voor de 'lekker' na gedane arbeid en ik zou dat ook zo graag bij mijn shetje willen doen.

Nu mijn vraag; wat kan ik het beste aan haar geven, waar niet veel in zit?? Pavokoeken dacht ik dat die goed waren, maar daar twijfel ik nog gewoon aan. Misschien dat ik beter haar een kwart/halve appel kan geven? Of peen? Of iets? Iemand een idee?

Alvast bedankt :)

Marigold

Re: Wat mijn shetje voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:44

een appeltje kan volgens mij geen kwaad hoor!
de pavo koek zou ik idd schrappen, ze krijgt al méér dan genoeg binnen, dus dan is een beloning met voedingstoffen echt to much.
de shet heeft waarschijnlijk nu de hooi en luik helemaal niet eens nodig, mijn pony staat op minimaal gras, zodra ze iets meer krijgt wordt ze echt snel dik!
en die van jou moet dus zelfs afvallen...
wel lastig, want je paard heeft het hooi/kuil wel nodig, ik weet ook niet goed hoe je dat moet oplossen, misschien zou je het hooi in een hoge ruif kunnen doen, zodat je paard veel kan eten, en de shet het hooi/kuil eet wat je paard morst?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:50

Een shet is zo'n sober ras, in feite hebben die niets nodig, maar ik begrijp dat je je Shet natuurlijk wil belonen voor het werk! :j
(heb zelf ook een Shet ;) ) Een wortel, appel, gedroogd stukje brood of een klein handje muesli kan IMO écht geen kwaad.
Verders krijgt je shet zeker genoeg binnen, jeuken kan komen door teveel aan voedingsstoffen,
maar mijnes heeft helaas zomer-staart/en manen-eczeem .. :\

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:48

Ik heb zelf 2 shets en eerder nog meer shets gehad.
Ik heb ook lange tijd geloofd dat ze aan alleen hooi en gras voldoende hadden, het tegendeel bleek toen een van mijn pony's zomaar omviel, ze bleek ernstige tekorten te hebben en na overleg met mijn DA krijgen ze nu allebei 2x daags een klein handje basisbrok. Worden ze echt niet vet van hoor, zolang je het bij een handje houdt iig..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:51

een handJE (let op JE!!!!!) muesli als beloning kan echt geen kwaad, zou wel kiezen voor een vorm met geen of weinig melasse ivm de suikers idd.
Anders kan je heel eenvoudig idd voor een stuk winterpeen kiezen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:54

Ik zou ervoor zorgen dat ze in ieder geval een goede liksteen heeft. Verder de shet niet meer dan 2 plakken hooi geven en na het werk een klein handje brok voor sobere rassen. Geen muesli, dat is veel te rijk aan suikers. Pavokoeken hoor je steeds meer narigheid over i.v.m. suikers en verstoppingen.

Afvallen is wel en kwestie van een lange adem. Trek er zeker een jaar voor uit. Te snel willen gaan is ook absoluut niet goed, zeker bij shetlanders is er een vergroot risico op vet in het bloed. Hierbij sterven ze bijna altijd een verschrikkelijke dood. Goed mee oppassen dus.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:59

Bedankt voor alle antwoorden!

Kuil geef ik op 1 hoop. Ergens wel een beetje sneu, maar dan houdt de grote de kleine een beetje op afstand en komt ze er niet veel bij. Pas als de grote het meeste eruit heeft gehaald. Alleen hooi verdeel ik over meerdere plekjes.

@ Stef; Ik heb muesli balance van Hartog op stal liggen. Mijn grote moest ook afvallen, en heeft geen extra energie etc nodig. Als het goed is, heb ik mij laten vertellen iig, zit daar niet zo gek veel in.

@ Fjordnina; ja, afvallen zal niet heel snel gaan. Ze is in de maandjes bij mij al wat kilootjes kwijt geraakt, maar gaat altijd langzaam. Mijn grote heb ik voor het eerst dit jaar op gewicht kunnen houden en is goed afgevallen, terwijl ik daar idd toch al ruim een jaar mee bezig was :)

Bedankt voor alle tips!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:02

Ik voer mijn shetten safe and sound van dodson & horrel. Dit is voer met een laag suiker en zetmeelgehalte. Ik ben dit gaan bijvoeren toen mijn ene shet bevangen is geweest en nu voer ik het aan alledrie mijn pony's.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:08

de mijne eet samen met mn fjord hooi en als ik kuil geef dan gaat er een portie in een hoge ruif zodat die kleine zich niet overeet!
Verder krijgt ze een handje lucerne en een half handje Enjoy van Pavo.
Zowiezo onbeperkt hooi en in de zomer wat gras(in de wei staat het nooit hoog)
Gaat ze prima op.nooit ziek of problemen! ;)

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:11

onze shet staat dag en nacht buiten ( hij kan wel schuilen hoor ;) ), op een weilandje met kort gras , hij krijgt verdeeld over de dag 2 plakjes hooi .
Dit is eigelijk al genóeg als je na gaat dat hij ook te dik is , op de shetlandeilanden , waar ze officieel vandaan komen en het weer 20 x zo guur is , ze veel minder te eten hebben .

Tuurlijk is ''dé shetlander'' aangepast aan de weer omstandigdheden in nederland en is dat hele harde er ondertussen wel uitgefokt , maar toch .....ze zijn echt maar heel weinig nodig .
Als 'beloning' na het werken zou je idd een appeltje kunnen geven of straks een wortel als dat seizoen dr weer aan komt , een handje muesli is ook een idee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:13

Ze hebben idd snel genoeg, maar ik merkte bij die van mij toch wel dat ze wat tekort kwamen qua vitamine en mineralen. Ze begonnen de grond af te likken, dus toen ben ik weer wat gaan bijvoeren en toen heb ik ze niet meer zien likken.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:14

Ik voer de mijne pavo liga, voor sobere paarden. Laag in eiwit, laag in energie, maar wel vol vitamines en mineralen die ze nodig hebben.

Momenteel staat er bij mijn shet ook een grotere pony (warmbloed) op het land, en zitten wij dus ook met het "probleem" dat voor de pony er eigenlijk te weinig gras staat, en voor mijn shet teveel. Daarom neem ik als ik de shet ga halen een flinke portie hooi mee naar de wei, geef dat aan de grote, en neem de shet mee om te gaan werken. Als we dan klaar zijn met werken kan hij mooi de restjes opeten, maar heeft de grote dus wel lekker hooi kunnen eten.

groetjes, lacuna

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 09:23

Liksteen heeft ze overigens tot haar beschikking als ze even op stal komt iedere dag. Ze staat ongeveer een uurtje per dag binnen, als ik met mijn grote bezig ben, en heeft ze keuze uit 2 stenen; zo'n gewone rode en een hymalaya en daar maakt ze idd ruim gebruik van. Heb ze ook buiten gehad, maar dan smelten ze in de regen, of ze gaan er mee voetballen :+

@ Lacuna; dat probleem heb ik dus ook een beetje idd. Mijn grote mag ook afvallen, mara die had gewoon te weinig op het land en ging zich vervelen en veelte veel stressen. Dat is nu weg nu ze worden bijgevoerd, maar shetlief heeft het eignelijk niet nodig... Dat om en om uit het land halen is een goed idee,m aar heb ik helaas de mogelijkheid niet echt voor omdat ik mijn grote niet achter kan laten in het land, gaat ze teveel stressen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:29

Kun je anders niet wat ouder hooi bijvoeren? Afgewisseld met goed hooi. Dan hebben ze toch wat te knabbelen zonder dat ze veel aankomen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:33

Ik voer mijn pony's uit een afgezaagde kuubskist.
Kan jij niet uit een kuubskist gaan voeren die niet (of maar een klein stukje) afgezaagd is? Zodat die grote er wel bij kan en de kleine niet (alleen het geknoeide en wat jij eventueel op de grond er bij leg).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:05

Dennis schreef:
Ik voer mijn pony's uit een afgezaagde kuubskist.
Kan jij niet uit een kuubskist gaan voeren die niet (of maar een klein stukje) afgezaagd is? Zodat die grote er wel bij kan en de kleine niet (alleen het geknoeide en wat jij eventueel op de grond er bij leg).

Das best een goed idee wat je daar zegt!
Hmmmm effe in mn achterhoofd houden! :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 08:29

capopjekop schreef:
Ik voer mijn shetten safe and sound van dodson & horrel. Dit is voer met een laag suiker en zetmeelgehalte. Ik ben dit gaan bijvoeren toen mijn ene shet bevangen is geweest en nu voer ik het aan alledrie mijn pony's.

Ik had hier nog nooit over gehoor,d maar ga eens kijken of wij zoiets hebben in de veevoeder handel hier.

Zo'n kuubskist is idd een idee! Of iig iets waar het in gelegd kan worden, maar te hoog is voor mijn shetje.

Kuil wordt verminderd tot bijna weggelaten. Shetje kreeg weer een wat vollere hals en ik heb geen zin in hoefbevangenheid. Uit elkaar halen zou nu eigenlijk het beste zijn, maar daar heb ik haar niet voor gekocht om het even stom te zeggen... :o Uit elkaar halen betekend weer een gestresste en gefrustreerde grote vos... Momenteel staat die alweer flink te stressen en pony erbij weg halen zal het alleen maar erger maken. Ik ga vanmiddag eens rondkjiken voor iets dat ik kan gebruiken om kuil te voeren aan de grote, en de kleine er niet bij kan. Misschien een soort van grote ophang voerbak?? Al zijn die niet zo groot natuurlijk....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:51

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 00:19

Ik geef mijn shetlanders als tussendoortje vaak een klein stukje fruit of groente. Als je het echt gebruikt om te belonen doet de hoeveelheid er niet toe, lekkers = beloning. Oja, wat ze ook errrrug lekker vinden zijn gedroogde kruiden, zoals brandnetel, weegbree en paardenbloem.

Qua voer hebben ze alleen maar (onbeperkt) hooi en een liksteen nodig. Verder streef ik er na om ze ze iedere dag een paar uur te laten grazen, maar omdat ik momenteel geen schraal weiland tot mijn beschikking heb is dit momenteel beperkt.